/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Behersker ikke sproget
Fra : jensviggo
Vist : 476 gange
10 point
Dato : 03-01-17 05:39

Alt for mange behersker ikke det danske sprog, ikke en gang førende journalister, der gang på gang siger egentligtalt og så videre og så videre. De mest banale ord kan de ikke stave til, for eksempel alene, allerede og alligevel.
Kom til at tænke på det, da jeg læste et indlæg her, og så var det jeg kom i tanke om en læresætning der siger: i alene står ellet alene, i allerede er der allerede to eller, men i alligevel er der alligevel tre eller.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 03-01-17 05:47

En læser skriver: I min skoletid lærte jeg, at man ikke kan bruge ordet egentlig sat sammen med ordet talt - altså egentlig talt. Jeg ved godt, det bliver brugt hele tiden og så igen, men det bliver det jo ikke mere rigtigt af.
Det hedder: Egentlig og ærlig talt.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 03-01-17 08:58

Du har jo desværre så ganske ret - det kan vi hurtigt blive enige om.
Men hvad havde du tænkt at gøre ved det?

Jeg tror ikke de lærer staveord i skolen, som vi gjorde da vi gik der...

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 5 point
Dato : 03-01-17 11:05

Da jeg var til rundvisning i DR. på amager, spurgte jeg om hvorfor udtalen blandt journalister var så dårlig - fik jeg det svar, at tale undervisningen er sparet væk...........................

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-01-17 11:58

Prøv tekst tv og der er masser af åbenlyse fejl, om de har fyraften og travlt med at skrive kunne være fejlen, en anden kunne være at de skulle hjem og lave lektier med deres egne børn

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-01-17 19:43

jensviggo, jeg kan kun give dig ret.

Desværre er det sådan, at der er flere og flere, der retter sig efter den forkerte stavemåde. Det er det de læser og tror på, at det er det rigtige. Har de glemt, hvad de lærte i skolen?
Stavekontrol eller ej, den kan heller ikke bruges (og skal ikke være en undskyldning for forkert stavning)
Det samme gælder de ord, der bliver slået op på nettet (bing) kan slet ikke bruges til noget. Hvis der er 13.000 der mener det ene og 14.000, der mener det andet, så tror personen på det, som han/hun selv mente var det rigtige.

Jeg kan kun anbefale tvivlerne til at få installeret en ordbog på deres computer. Brug ordbogen, hvis I er i tvivl.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-01-17 22:37

Flere dårlige sprogvaner
http://misbrugteord.dk

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-01-17 01:46

Nu er der egentlig talt så mange tidligere selvopfundne skolemesterregler. De gælder ikke.
Der er ikke mange regler for det alte sprog.
Men der er lov og regler for. Bla. a. er der to valgfri princippper for kommasætning. Desværre kan skolemestertilhængerskribenterne her ovenfor her ikke sætte korrekte kommaer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-01-17 01:55

Jens viggo
din gamle forstokkede skolelærer vill have sagt at "ærlig talt" er forkert. Når det står averbialt skal det bøjes med et t tilføjett. Ærligt talt.
I dag er det valgfrit, men det skurer mig stadig i øret når man på østjysk maner undlader at bøje ordene.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-01-17 02:49

Jeg hopper også i stolen over meget af det bræk, vi bliver udsat for.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 05-01-17 16:13

Jeg er ordblind og ser også alle disse fejl, og flere til.

Citat
Jeg kan kun anbefale tvivlerne til at få installeret en ordbog på deres computer. Brug ordbogen, hvis I er i tvivl.

Jeg har ordbog slået til alle de steder jeg kan (selv i firefox), hvorfor mange siger de ikke viste jeg var ordblind. Men problemet er der er for mange som ikke mener de har behov for stavekontrol, og når jeg ser samme forkerte stavemåde for mange gange, ja så begynder jeg at skrive det sådan

På den anden side, er det danske sprog ikke lavet på fornuft, men på regler, hvorfor det er et af de sværeste sprog. Burde bare droppes, da der er for få der kan det ordenligt alligevel.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-17 17:04

Jeg elsker at rette andres fejl..........................men kan ikke se mine egne, før det er gået et stykke tid.
Mine børn - min kone - mine venner - mine naboer - har været korrektur læsere dengang jeg lavede et et Volvo klubblad.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-01-17 17:27

Va ær pråblemøt? Ma ka da bar læsø var dar ær såm står i tækstøn?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-01-17 17:31

Et påæng...

Flere påængår...

Alle påængårnø...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-01-17 17:34

..og på Ængølst?
Påængs...? Gås tå mi !
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 20-03-17 06:37

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-03-17 09:08

Tak for alle påængernø, som i ærlig tale er fulgt fortjent.