/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
3 hjul PGO Trike Scooter
Fra : cobran
Vist : 1498 gange
75 point
Dato : 22-12-16 23:35

Hej.

Jeg er dårlig gående og overvejer en 3 hjulet scooter som denne:

http://www.npmotorservice.dk/produkter/5-nye-30-kmt/17-pgo-trike/

Skal man bruge kørekort til den når den kan køre 30 km/t og skal køres på en cykelsti?

Mvh. Morten Christensen

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 23-12-16 10:38

Fra din vedhæftede fil: .Kan køres helt uden
kørekort.
Nilsg

Kommentar
Fra : alka

Dato : 23-12-16 11:15

http://koerekort-guiden.dk/knallert-30-regler.
Du skal køre, som var det en cykel, dvs på cykelsti.

Jeg kan i øvrigt anbefale PGA. Har kørt på en i 10 år og 40.000 km. Stempel og cylinder skiftet en gang. Ellers fulgt service, med udskiftning af ruller mv.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 23-12-16 11:23

Køb sådan en her i stedet: http://www.buchberg-mc.dk/butikken/produkter/piaggio-ape/
Det er alt for koldt at køre når temp. er under 15 gr. Med en Ape sidder du lunt og godt og har masser af bagagerumsplads. Jeg har haft min i 12 år nu, og den er det mest driftsikre jeg nogensinde har haft kører 30 km/l. Så har du 8.000 mere så overvej det kraftigt.
mvh. amanda

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 23-12-16 12:13

Tak! Det lyder jo rigtig, rigtig godt!

Jeg har lige nogen spørgsmål jeg håber i kan besvare da jeg ikke ved noget om dette emne :)

#1 Skal man have nummerplade på sådan en?
#2 Er Hjelm påkrævet?
#3 ang. stabilitet og driftsikkerhed- er der så forskel på om man køber en Benzin drevet scooter 30 eller en El drevet? Altså f.eks. hvis en El drevet har stået natten over i minus grader kan den være svære at starte fordi den er mindre driftsikker end en benz drevet?

Til sidst vil jeg lige spørge dig alka: Du snakker om en PGA scooter? jeg kan ikke lige vinde et billede af en. Kan du komme med et link?

Håber i kan svare mine uvidende spørgsmål :)

Mvh. Morten Christensen

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 75 point
Dato : 23-12-16 12:35

Hej Morten - du har jo selv linket til en PGA:

http://www.npmotorservice.dk/produkter/5-nye-30-kmt/17-pgo-trike/Jeg har arbejdet med El-scooter. De nye i dag, er MEGET stabile. Med hensyn til minusgrader, så er det et spørgsmål om batteritype og størelse. Tænker du på el-scooter, så køb et annerkendt mærke med stort batteri. Prismæssigt, så vil du få rigtig meget El-scooter til pengene, i forhold til den trehjulede PGO prsimæssigt. Skal du købe El-scooter, så køb en firehjulet. Den er stabil, da en trehjulet vælter lettere ved en mindre skråning, hvis ikke man

kører lige ned.

Vedligeholdelsesmæssigt, så er det faktisk kun batteri/batterierne på en El-scooter der skal vedligeholdes, så der er mindre udgifter til vedligeholdelsen en benzinscooter.

En benzinscooter - to-takter - skal have karburatorvæske på ved lave grader. Hvis vi taler om, om den ene eller anden kan starte i frostvejr, så vil det nok være benzinscooternen der vil kunne give startproblemer. Med fuldt opladede batterier, så vil en El-scooter nok kunne stå ude i frotvejr i uger, og stadig kunne køre.

Du kan læse mere om batterier her: http://www.baadservice.dk/gode-rad-om-batterier.html

Hvis du ikke har meget lange ture, hvor en El-scooter har begrænset km-antal inden opladning, i forhold til en benziner, så vil jeg anbefale dig den elektriske. Den støjer ikke, billigere i drift, behageligere at køre på, må køre på fortov, kræver ikke styrthjælm. Ulempen er alene, at du skal have adgang til strøm for opladning.

Du kan læse mere om El-scooter her: http://www.seniorland.dk/shop/transport/el-
scootere/4-hjul/home-4-el-scooter/c-24/c-123/p-227?gclid=CJX_1eKbitECFRASGwodloMFHw

Jeg vil IKKE anbefale dig at kikke/købe scooter hos fx THANSEN o.l. forretninger. Det er ringe produkter i forhold til fx det link jeg har lagt ind.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 23-12-16 12:37

Glemte at skrive, at såvel nr-plade som hjelm er påkrævet ved benzin knallert!

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 23-12-16 12:44

Ok mange tak alka for et godt svar!

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål (du får selvfølgelig point for dit svar!)
Hvorfor er det kun benz drevet scooter der skal bruge nr plade når begge kører 30 km/t ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-12-16 15:38

Citat
Fra din vedhæftede fil: .Kan køres helt uden
kørekort.
Nilsg

Er du sikker? hvis du er under 18 skal du have kort til lille knallert.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-12-16 15:40

Citat
Hvorfor er det kun benz drevet scooter der skal bruge nr plade når begge kører 30 km/t ?

Kunne tænke mig at det havde noget med afgifter at gøre.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 23-12-16 17:17

De El-scootere jeg taler om kører ikke mere en max 16 km/h. Jeg har ikke kendskab til El-scootere, hvis du sammenligner dem med i benziner til 30 km/h.

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 23-12-16 23:57

ja ok jeg troede jeg havde set en enkel PGO 30km/t EL scooter men kan ikke finde den igen så jeg må have set forkert :)

Jeg tror bare jeg køber en PGO Trike 30km/t benz

Godkendelse af svar
Fra : cobran

Dato : 23-12-16 23:59

Mange Tak for svaret alka. Så blev jeg lidt klogere om emnet.