/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Innovation
Fra : LuffeA
Vist : 390 gange
500 point
Dato : 21-12-16 02:20

Vi burde stoppe juletræsproduktionen, de stakkels træer bliver kun brug seriøst een aften og derefter kvast til kompost eller brændt, rent miljøspild.

I stedet kunne man plante hurtigtvoksende moseeg, jeg har et temmeligt stort stykke hjemme som er pænt massiv i strukturen, men passer på det da det har en god værdi og har taget 2-3000 år at nå den tilstand.
Der vil være store eksportmuligheder grundet værdien, også ved forårbejdning her i landet til møbler og brugskunst.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-12-16 09:20

Skovbrug er en langtids investering. Der plantes megen skov som IKKE er til juletræsproduktion.

Dit foreslag svarer lidt til at vi udfaser dyrkning af alle etårige afgrøder; korn, majs, lucerne, gulerødder osv. og istedet satser på fremtidig bærproduktion. Væk med jordbær og ind med f.eks. solbær, hindbær,brombær og satser på kirsebær, æbler, pære, blommer og lign.

Jeg kan følge dit argument om 'spild', men det ville nok være nemmere, så blot at forbyde salg af grantræer der er mindre end 20 år gamle.

Den ide tror jeg desværre ikke har gang på jord.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-12-16 09:29

Du skal regne med at knapt er juletræerne skovet/fældet før der plantes nye gran. Det er en dyrkningform der kaldes monokultur. Det man kunne gøre for natur og miljø ...ikke menneskenes økonomiske gevindst var, at man indførte en regel om at et skovet område ikke måtte genbeplantes med samme træsort. Det ville sikre artsdiversiteten.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-12-16 09:39

Vi så i avisen at man kan grave sit juletræ op med klump og plante det igen efter jul.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 500 point
Dato : 21-12-16 11:26

Citat
Vi burde stoppe juletræsproduktionen, de stakkels træer bliver kun brug seriøst een aften og derefter kvast til kompost eller brændt, rent miljøspild.

Juletræ`s produktion, er jo en (del) erhverv, som så meget andet. Også en vist eksport/indtjening.
Tit "avles" de på ringe jord, der ikke kan bruges til andet.

Så jeg kan såmænd ikke se, det er værre end så meget andet, i nutidens "køb og smid væk" samfund.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-12-16 12:47

??????......?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-12-16 12:58

Vi køber hvert år to juletræer, et udvendigt med lys på hele december,
og så det inde i stuen, det sidste med rigtige levende lys.

Begge bliver genanvendt, med en fælles understøttet heks, St. Hans aften...

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 21-12-16 15:02

Jeg har et juletræ af plastik på 10 ende år.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-12-16 15:49

Citat
I stedet kunne man plante hurtigtvoksende moseeg, jeg har et temmeligt stort stykke hjemme som er pænt massiv i strukturen, men passer på det da det har en god værdi og har taget 2-3000 år at nå den tilstand.
Der vil være store eksportmuligheder grundet værdien, også ved forårbejdning her i landet til møbler og brugskunst.

Gode eksportmuligheder........om 2-3000 år..........jow!

Lad os nu forholde os til nutiden. Og vores ældgamle jule tradition, bliver nok ikke ændret, de første 2-3000 år.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-12-16 19:54

@Mosebaek

Du fangede den, jeg har ellers grinet siden jeg startede tråden, der gik ren Jan Gintberg i mig, det er jo en kunst at holde masken, lettest når det ikke er 1. april.
Det er fakta at jeg har et godt stykke.......endnu, min far pløjede en masse op, men det er gået til, det kan ikke tåle at ligge i vind og vejr ude og bliver naturligt frønnet, mit stykke har en del fine revner, men jeg kan ikke bruge det selv, det bliver efterkommernes problem

Jeg vil på ingen måde forringe de andres viden, men i sådan et emne som ikke er sat ind 1. april skal folk have lov til at bidrage med fakta og på sin vis ignorere at det er en joke.

Forklaringen er enkel, moseeg kan ikke købes som frø. Egetræer skal være pænt store hvilket tager en del år, de skal visne og eller bryde sammen, men de indeholder så meget garvesyre at de i princippet kan holde evigt, det betyder så at de helst skal konserveres i moser med meget lav ph-værdi uden nogen ilttilførsel, hvad der skete naturligt dengang, og over flere år får de farven.
Lynhurtig formørkelse kan ske med lud, derfor de mange ludbehandlede egetræsmøbler fra "retrotiden", men komplet usælgelige i dag.
For at underbygge din forklaring om at det er en langtidsinvestering kan vi dog tillægge at som bekendt tog englænderne næsten hele vores store flåde i 1807. Man gik omgående i gang med at plante egeskove, f.eks ved Jægerspris. Der står stadig en masse egetræer fra den tid, grundet udviklingen hvor der ikke blev brug for nær så meget egetræ.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-12-16 20:00

Citat
Vi burde stoppe juletræsproduktionen, de stakkels træer bliver kun brug seriøst een aften og derefter kvast til kompost eller brændt, rent miljøspild.

Danmark eksporterer juletræer og klippegrønt for 1,05 mia. kr. Eksporten har været stigende lige siden produktionens begyndelse. Hvis Danmark stopper plantningen af juletræer er der bare andre der begynder, så er vi jo miljø-mæssigt lige vidt.....og siger farvel til 1,05 mia. kr.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-12-16 20:25

Luffe dog, 170 hektar juletræer er medvirkende til at vores familie får mad på bordet
Og træet kan bruges efter jul, kun fantasien sætter grænser
http://samvirke.dk/forbrug/gallerier/saadan-faar-juletraeet-jul.html

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-12-16 20:26

>Kaptajn-Tommy
Danmrk har optimale vækstbetingelser for juletræer og dække, træerne bruges mest ved max 2 meter, og det er bruges til klippegrønt er sandsynligvis forædlet naturligt for mange år siden, dvs intet GMO som jo er en ret ny opfindelse.
I andre lande ville det kræve store ressourcer, jorden er uegnet eller blot meget bedre til mad, og vi et tæt på det største eksportmarked.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-12-16 20:53

Dejlige folk med humor, LuffeA. Tænkte nok, der var Ugler i Moseeg`en.

Jeg forsøger jævn tit med samme, men kan godt blive misforstået. Også af konen.

Her på Kandu kan folk jo ikke se, om man sidder med et svedent grin, eller river sig selv i skægget af arrigskab.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-12-16 03:21

Citat
Jeg forsøger jævn tit med samme, men kan godt blive misforstået. Også af konen.

Der er det "problem" at konen og andre kender dig, så når du begynder ignorerer de dig næsten fra starten, så når man laver spas skal man gøre det bredt for næsten ukendt publikum, her på Kandu er det fint, men jeg ved så også at der skal gå en rum tid inden jeg kan lave et lignende nummer.
Jan Gintberg er et pragtstykke, det kan ikke indlæres fra bunden.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-12-16 07:56

Jeg ved udmærket at man ikke kan 'plante' mose-eg. Enhver 'idiot' ved at det er egetræ som har ligge i iltfrit miljø og derfor ikke er rådnet, men istedet 'konserveret'. At det tager mindst 2000- 3000 år før ege bliver 'forvandlet' til mose-eg er vist heller ingen nyhed?

Jeg forholdt mig udelukkende til spørgmålet om 'spild' og miljørigtig og naturvenligt skovbrug ...frem for monokultur som dyrkningsform. Når man driver skovbrug som monokultur, så går det ud over artsdiversiteten blandt andre dyr og planter.

..egentlig fandt jeg ikke spørgsmålet særlig mærkværdigt. Det er en reel problematik.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-12-16 08:06

Til de der påpeger indtjeningmulighederne ved dyrkningen af juletræer kan jeg kun konstatere, som så mange gange før, at de fleste tænker med pengepungen istedet for med hovedet. Dog vil jeg alligevel give Mosebaek ret i at produktionen ofte foregår på 'ringe' jord ..og dog; på 'ringe' jord kan man istedet dyrke Fyr, hvis det er grantræ man ønsker.

Nu om dage kan man dyrke næsten alt på ringe jord, når det gælder monokulturer. Det handler blot om at gødske, vande, sprøjte med pestisider og div. hormoner (stråforkorter mv.) ...bare spørg Bæredygtig Landbrugs lobby'en

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-12-16 10:34

Citat
Jeg ved udmærket at man ikke kan 'plante' mose-eg. Enhver 'idiot' ved at det er egetræ som har ligge i iltfrit miljø og derfor ikke er rådnet, men istedet 'konserveret'. At det tager mindst 2000- 3000 år før ege bliver 'forvandlet' til mose-eg er vist heller ingen nyhed?

Fuldt enig, men jeg formoder at der er mange unge og børn omkring konfirmationsalderen som ikke ved meget, helt naturligt og ukritisabelt, vi skulle alle igennem den proces, så når de nye generationer støder ind i denne debat via Google får de viden.......på flere områder endda uden at de nødvendigvis skal bruge det ret meget.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-12-16 11:46

Den viden du får? ...kan aldrig tages fra dig igen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-12-16 17:24

Jeg bliver måske nødt til at korrigere mig selv. (Ikke at forveksle med herværende Kandu bruger)
Citat
vores ældgamle jule tradition, bliver nok ikke ændret, de første 2-3000 år.

Jo, måske det bliver forbudt. Hørte i radioen at et juletræ, forurener lige så meget som en bil der står i tomgang, inde i stuen.

Noget er der om det. Min kære gamle fader, blev direkte syg af stearinlys.(Astma).

Men der er jo dobbelt moral i alt, efterhånden. Os piberygere, er jo nærmest kriminelle. Men står man på Christianshavns Torv, en varm sommerdag, risikere man senere, at tabe både hår og negle. Huden bliver som gele, og tøjet er fyldt af aske og svovl partikler, på grund af bilos. Ligner en gammeldags skorstensfejer. Det kan der ikke gøres noget ved, for det er en lidelse (gode) vi alle har tilfælles. Biler altså.

Lettere overdrivelser kan være fremkommet, for at fremme forståelsen.

Godt at man kan tage hjem til Thy, og nyde Vesterhavets friske luft.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-12-16 17:28

Citat
Den viden du får? ...kan aldrig tages fra dig igen

Næhh...men er der da nogen der vil det. Citat: Niels Hausgård.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-12-16 20:50

@Mosebaek

Citat
Citat: Niels Hausgård.

Niels Hausgaard ...... ustresset ærkejyde, stok konservativ og vittigt afslappet er (var) den perfekte showkammerat med Erik Clausen, ærkekommunist men også lun og afslappet.
Det giver en ironisk dialog som er temmelig morsom når man er så opmærksom at man fanger alle ord og omgående kan forbinde dem med realiteter og daglige trivialiteter.
Og de er samtidig kolde og rolige og ser nærmest ud som om de ikke fatter et klap eller har glemt hvad de har sagt når publikum er flade af grin, det kan især Søren Pilmark også .......... og John Cleese har udviklet det til perfektionisme, resten af teamet i Monty Python har hele tiden haft temmelig svært ved at holde masken i alle shows, Michael Palin kunne dog også.

Niels Hausggaard er så brændt ud hvad der er omtalt få gange, ingen grund til spekulationer eller pressejagt, han er vel bare stået af mens tid var og nyder sit otium.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 24-12-16 08:22

Glædeligt juletræ ønskes I alle

Godkendelse af svar
Fra : LuffeA

Dato : 25-12-16 10:32

Tak for svaret Mosebaek.

Du "afslørede" spøgen, men de andre var helt med fra starten

Jeg vil gå i hi 3 år for at designe den perfekte løgn............fuldt lovlig.

Fortsat glædelig jul

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-12-16 10:51

Deville være bedre om man gemte juletræet fra år til år, og nøjedet ned at købe nye nåle til det.
Man kunne så tjene penge ved at lave pluk-selv arrangementet i plantagerne.
Med et lille hånddreven bor kan man lave huller til at sætte nye nåle i. Nåleplukning i begrænset omfang hva hvet stort træ, skader ikke træets fremtidige brug til tømmer.
det er rent vin vind-vind for alle parter.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-12-16 10:52

Selv tak, LuffeA.

Citat
Jeg vil gå i hi 3 år for at designe den perfekte løgn............fuldt lovlig.

Håber den kommer her på Kandu.

Godt nytår.

M.