/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Varmepumpe forbrug
Fra : mig-selv
Vist : 353 gange
50 point
Dato : 10-12-16 21:08

Min luft/luft varmepumpe står for tiden og varmer stuen op til 24* med et forbrug på max 200W/t
Er det rimeligt? min gamle pumpe kunne bruge 1000W og ingen varme give.
Ellers er jeg særdeles godt tilfreds med min Qlimax.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 11-12-16 07:25

Er det et spørgsmål?

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 11-12-16 09:14

Nu spørger du,om det er rimeligt,det er vel et spørgsmål !!!.Hvis du kun bruger varmepumpen,er det vel rimeligt,især i forhold til elradiatorer.Du skriver,at du har købt en Qlimax,så vidt jeg ved,er den ret billig,så kan det jo ærgre mig,at jeg har købt en Electrolux til 10.000,00 kr.som varmer ligesom den vil,har været inde på det før,men Electrolux har ingen løsning,men ellers er en luft til luft varmepumpe en god opfindelse,og jeg håber,at du ikke får de samme problemer.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 50 point
Dato : 11-12-16 17:13

200W/t ?? Det lyder da utroligt billig. Hvis ellers min regnemaskine funker, bliver det noget med 50 ører/t. Regner med en Kwh pris à 2,50 kr. Så kan du vel endda, få nedslag i prisen, hvis du bruger over et vist antal Kwh.

Jeg fristes......

M.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-12-16 01:34

200W/t er et forkert mål.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-12-16 02:28

Citat
som varmer ligesom den vil,

Læste lidt af tråden, og jeg havde et lignende problem med min gamle pumpe, det var fordi inderdelen sad på en meget kold væg med masser af træk, jeg prøvede at smide en isolering måtte rundt om inderdelen og det hjalp, men selvfølgelig ikke en pæn eller holdbar løsning, men måske en ekstra isoleingsplade bag din pumpe kunne hjælpe.

Citat
Så kan du vel endda, få nedslag i prisen,

Kan jeg også, men det kræver at det anmeldes til ? BRF eller lignende, at huset er gået over til EL opvarmning og så mener jeg ikke at det kan betale sig.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-12-16 10:49

Når varmepumpen bruges til rumopvarmning skal inderdelen placeres lavt, næsten ved gulvet og helst under et vindue eller hvor man kan forvente koldt nedfald . Termoføleren kan så sidde i enheden eller lidt højere . Gerne i rummets modsatte side.

Alt for tit sen man inderdelen placere under loftet. Så vil man aldrig få en god fordeling, og reguleringen vil ikke virke. Den kører som den vil , ret uafhængig at temperaturen i rummet, som i øvrigt bliver med varmt loft og kold træk lavt i rummet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-12-16 11:24

Kan du ikke lade være med at udstille din uvidenhed Transor, eller forsøg i det mindste at sætte dig ind i funktionen. Læs f. eks vejledningerne. Og læs lige om deres reguleringsmetodik.

->Mig selv, tjaaa jeg ved ikke hvad realkreditinstitutterne (BRF) har med din elregning at gøre, men ikke at lave en indberetning til kommunen for at berigtige faktuelle forhold omkring din BBR, for derefter at opnå en rabat på godt 50 øre/kWh, på elforbrug over 4000 kWh/år, virker som ca dummere end karmtræ. Og at tage en øjebliksmåling på en klimavarmepumpe er svarer nogenlunde som at ophæve bilens kørecomputers øjebliksmåling. Altså hulens upræcis, og temmelig afhængig af op eller ned af bakken, modvind, bremsning, accelleration og mange andre ting.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-16 15:41

Sjovt nok efterlyste en af vore venner en varmepumpe plaseret nede ved gulvet,
varme går jo op ad.

Men vor varmepumpe, monteret af en danmarks kyndigste, vor nabo, der er Toshiba forhandler.
sidder højt oppe og blæser, ikke kold, men, normalt, varm luft ned i stuen.

Og rigtigt, termo føleren ligger i den modsatte ende af stuen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-16 16:22

Omkring varmefordeling i rum, har jeg dårlige og nu gode oplevelser.

Hjemme havde vi kakkelovne, midt i stuen ved skorstenen,
varmen gik opad og, dårligt isoleret gulv og fodkulden nedad.

Så på et tidspunkt fik mine forældre installeret et centralt fyr, selvfølgelig lige ved skorstenen.
Og for at spare nogle få meter rør, blev de nye radiatorer placeret tæt ved, inde i rummene.

I dag ved vi jo at radiatorer skal monteres ved ydervæggene, og endnu bedre er gulvvarme.

Hold hovedet koldt og fødderne varme, det gør vi også med vor høje varmepumpe,
jeg skal lige tilføje at vi supplerer med et par radiatorer nederst på ydervæggene.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-12-16 16:54

Min uvidenhed om luft /luft varmepumper er 99,9%. Kender kun et sted, hvor de har en sådan. Her sidder inder delen, oppe under loftet. De har så gas/vand gulvvarme. Om det kan konflikte med pumpen, ved jeg ikke. Ellers synes jeg jo:
Citat
Alt for tit sen man inderdelen placere under loftet. Så vil man aldrig få en god fordeling,
lyder logisk.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-12-16 17:23

3773 - selvfølgelig BBR.

Og 50 øre er skam heller ikke at grine af, jeg syntes bare jeg læste at der kunne komme problemer med ? kan jeg så ikke huske, men mener jeg på det tidspunkt også fyrede delvist med oliefyr.
Og mig bekendt, skal det så nedlægges/ tages ud af drift ved ansøgning om el nedsættelse.
Angående fortjenesten over 4000kw kan jeg huske at jeg lå lige på grænsen og derfor ikke gjorde mere ud af det - dengang.
Men de sidste par år har el forbruget lagt mellem 6 og 8500kw - dog har det sidste halvår været under 2000kw, så jeg venter lige at se hvad pumpen kan klare når det bliver virkeligt koldt, men foreløbig er det billigt.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 14-12-16 21:11

Tak for svaret Mosebaek

Og selvfølgelig kan jeg ikke regne med en EL måler - men det giver trods alt noget at sammenligne med.

OMA:
Min pumpe ´lyver´ også angående den Reelle stue temp, hvilket for mit vedkommende betyder at forbruget ?? k/w pr time stiger i forhold til den viste temperatur på pumpens display = står den og varmer 17* bruger den minimum strøm (200W) mens den ved 26* bruger ca 700w osv - og i samme forbindelse køre blæseren også hurtigere, så selv min´ skal jeg også vænne sig til.

Men prøv at lyt til blæseren ved de forskellige temp og stil dig ved udblæsningen, så kan du sikkert hurtigt mærke forskel....?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-12-16 21:16

Citat
Sjovt nok efterlyste en af vore venner en varmepumpe plaseret nede ved gulvet,
varme går jo op ad.

Har set det før og de havde daglig dagens STØV /mider og andet blæst op fra gulvet ? så sikkert en god íde at smide den op under loftet - der er trods alt filter på pumperne (hvis man ryger for meget).

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-12-16 21:23

Citat
Sjovt nok efterlyste en af vore venner en varmepumpe plaseret nede ved gulvet,
varme går jo op ad.

Har set det før og de havde daglig dagens STØV /mider og andet blæst op fra gulvet ? så sikkert en god íde at smide den op under loftet - der er trods alt filter på pumperne (hvis man ryger for meget).