/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Geninstallere Windows 10
Fra : jeanettesmor
Vist : 402 gange
500 point
Dato : 03-12-16 20:22

God aften "derude"

Min gamle bekendts computer er gået i totalsort. Den vil hverken det ene eller det andet, så her skal gås radikalt til værks. Genoprettelse ikke mulig.
10’eren er gratisudgaven fra i foråret og hun har ingen skive og nu er gode råd dyre. Hvordan får vi fat i en kopi af Windows 10? Alle steder jeg har kikket, skal man betale før man kan downloade.

Jeg har selv med succes geninstalleret min 10’er, men jeg har en .iso kopi, brændt mens tid var. Denne skive kan ikke bruges, fordi min er en 64 bits Pro mod min bekendts 32 bits Home.

Man kan ganske vist købe en Home licens for 490 kr, men det ville være skønt hvis den unge pige på 81 somre kunne slippe for den udgift.

Forslag modtages med tak

Vh
jeanettesmor

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-12-16 20:26

sluk computeren (ikke bare dvale)

Hold F10 tasten nede og start computeren og slip først F10 når der står noget på skærmen.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 03-12-16 20:57

Du kan hente Windows 10 direkte hos Microsoft. Bare den oprindelige licensnøgle stadig ligger på maskinen, kan den bruges til at foretage en reparation. Du kan hente Windows 10 her:
https://answers.microsoft.com/en-us/insider/wiki/insider_wintp-insider_install/how-to-perform-a-repair-upgrade-using-the-windows/35160fbe-9352-4e70-9887-f40096ec3085

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 510 point
Dato : 03-12-16 20:58

Har du prøvet dette link?
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Hent og kør medieoprettelsesværktøjet,
læs evt punktet Brug af værktøjet til at opgradere denne pc til Windows 10

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 03-12-16 21:25

Tusind tak - de svar gør os begge rigtig glade

Jeg var åbenbart ikke tålmodig nok til at søge længe nok

Nu lukker jeg her og går i krig på den anden maskine.

Undskyld for ekstra tråd - det var en simpel tanketorsk - den slags torsk trives jo fint.

Vh
jeanettesmor

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 04-12-16 08:47

Nu om dage bruger man ikke en DVD skive - man bruger en USB stick som man selv laver.

1) Først hentes en ISO fil fra microsoft. (Find den rigtige version. (Pro/non-Pro /32/64 bit))
2) Så hentes et program der hedder rufus.
3) Så bruger man rufus til at "brænde" ISO'en over på USB nøglen
4) Så booter man fra USB'en og geninstallere Windows 10.

Husk at have licensnummeret klar. Hvis det ikke er klart så kan man hente det vha http://www.belarc.com/free_download.html
En ny OEM-licensnøgle kan også købes på Ebay til ca. 50 kr - hvis hun hellere vil have en 64 bt version.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 04-12-16 09:05

Microsofts værktøj kan installeres DIREKTE på en usb ELLER ellers som iso, der så skal brænded på en dvd.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-12-16 12:32

Hvis ikke forslagene ovenfor virker så prøv at nulstille Windows, det kan du gøre uden at miste filer men mange ikke Microsoft programmer forsvinder, der kommer en mappe på skrivebordet med hvilke programmer som ikke er der efter en nulstilling, jeg har prøvet at nulstille et par gange hvor alt andet ikke virkede

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 04-12-16 17:14

Tak igen, Thomas CSR.

Sagen er klaret. Jeg er fortrolig med selve installationsprocessen og det hele gik som smurt.

Mht licensnøgle ved hånden: hvis man installerede 10'eren i gratisperioden, skal der ikke bruges licensnøgle. Det kræves dog at man har en valid Windowskopi på sin maskine - i dette tilfælde 7. 10'eren kører så videre på 7'erens licens. Windows finder på en eller anden måde ud af det, selvom HD'en er killdisket.

Tak o.v.n. Jeg nærer det lønlige håb at det varer et par dage eller tre før jeg skal til at smøge ærmerne op igen. Jeg må indrømme, at jeg aldrig har haft fidus til nulstilling, systemgendannelse og den slags. De efterlader altid noget snavs. Har bl.a. oplevet at Nero ikke lod sig installere fordi en almindelig formatering ikke havde fjernet alle dens forrige komponenter. Men som med alt andet - smag og behag.

Ha en smuk aften - solnedgangen var pragtfuld her

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-12-16 10:21

Nu hvor du har fået det hele til at køre igen............................så er det måske en idé at lave en total backup af computeren.

Der findes et gratis program som kan lave total backup og gemme det på en ekstern harddisk.
Programmet hedder Aomei og jeg bruger det selv.

Det kan ses og hentes her:
http://www.aomeitech.com/aomei-backupper.html

Rul ned og vælg den gratis i venstre side.

Hvis du beslutter dig for at hente Aomei, kan du få en opskrift på at bruge programmet.

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 06-12-16 10:52

Til Eyvind.
Hej Eyvind.
Kan du skrive eller give opskriften på Aomei her.
Kan der bootes direkte fra backupen på USB Pen eller DVD
mvh
Teas

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 06-12-16 11:57

En noget forsinket tak til Eyvind

Det er næsten umuligt at få adgang til kandu - der skal i hvert fald en pæn portion stædighed til.

Programmet er hentet og tages i brug næste gang jeg er i nærheden af den nyordnede pc.

Om jeg selv vil bruge det på min maskine - det ved jeg faktisk ikke.

Vh
jeanettesmor

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-12-16 12:19

Ok jeg vil lave en opskrift her.................snart.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-12-16 12:25

Start med at hente den gratis Aomei backupper.
http://www.aomeitech.com/aomei-backupper.html ........ kopier evt adressen ind i en browser.
rul ned og download den der er FREE
kører du med win 10 vil den vise sig ned i venstre hjørne
Når den er færdig med at hente så klik på den og installer
Bliver den væk for dig så ligger den i "overførsler" som ses i stifinder
Stifinder > højreklik på det lille startvindue
Når den er installeret og du ikke har tilladt genvej på skrivebordet,
så ligger den i programmer under A

Start programmet Aomei
klik på backup og vælg partition backup
tilslut memorystick eller ekstern harddisk på størrelse med 3/4 af det systemet fylder
Klik på reload (oppe på den lille rundkørsel)

Step 1 - Select udvælg den partition du vil backupppe
Nu kan du se den indbyggede harddisk som hedder.......... DISK 0
Den der hedder Disk 1 er der hvor di backup skal ligge
klik på den der hedder C: som ligger på Disk 0
klik så på Add (tilføj)
Sig ok til at det er systembackup

Step 2 - select et sted hvor bakup kan ligge ( kan ikke være på C:)
klik på step 2
find dit medie hvor backup skal ligge (det er en fordel hvis du i forvejen har navngivet dit medie)
når stedet er markeret - klik på ÅBN
marker så din valgte C:
klik på start backup
Nu kan du hakke af ud for
Check (om backup er ok og det tager længere tid)
Shut down pc (lukke computer når den er færdig

Det er bedst at lave en Aomei boot-CD, så det hele kan laves fra en LIVE cd
klik på utilities og vælg create a bootable media ( CD )
Klik så på Windows PE
next
Hvis du ikke har systemet AIK/ADK vil den bede dig om at installere det program
Next
Nu kan der vælges USB stick / CD / eller en isofil
Vælg CD
next og den vil lave en Boot CD som kan starte en computer op og lægge den gemte backup ind.

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 14-12-16 01:43

Til Jeanettesmor.
Hvordan gik det med geninstallation af W 10.
og backup mm.

mvh

Teas.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 19-12-16 10:58

Ups – nu sidder jeg her med røde ører – troede at jeg havde lukket tråden for længst.

Fik for lidt siden denne besked:
Kommentar til dit spørgsmål hos kandu.dk. (spg.: 177217 12/19/16 10:03:02)

TEAS –

Jeg hentede Windows Creation Tool og derefter gik Windows installationen som smurt. Så til maskinen i forgårs og den fungerer som den skal.

Eyvind –

Windows laver selv jævnligt back up. Maskinens bruger er en ung pige på 81 og 99,9% af filerne på maskinen er .doc. De gemmes efter hver ændring – på 3 USB nøgler, for at være på den sikre side.
Når det er selve Windows som går i kludder, foretrækker jeg en radikal rengøring i alle krinkelkroge. Måske ikke så smart, men jeg selv er heller ikke af ligefrem dugfrisk årgang, og gamle velkendte og effektive vaner er svære at skrotte.

Nu vil jeg lukke tråden, men ikke før jeg har sagt tak for alle svarene og ønske jer alle en god og hyggelig jul og et supergodt 2017.
Vh
Jeanettesmor

PS. Holdop, jeg er negativ . Da jeg trykkede på Send knappen ville kandu ikke tage imod og det hele gik i stå og jeg stod med blank svarfelt…. Det er i det hele taget meget tålmodighedskrævende at blive lukket ind her – tager som regel 7-8 forsøg.

Godkendelse af svar
Fra : jeanettesmor

Dato : 20-12-16 08:21

Tak for svaret Klaudi.

Noget forsinket

Tak for mange gode svar og forslag
Vh
jeanettesmor

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-12-16 17:14

velbekomme