/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Daglig Brugsens tilbud i dag
Fra : ingelein
Vist : 325 gange
50 point
Dato : 01-12-16 10:59

Jeg har været medlem af den lokale Brugs i 50 år. Der er sket meget på dagligvare området i den tid. Mange butikskæder er skudt op. I vores lille lokalsamfund konkurrerer Brugsen og Fakta om kundernes gunst. Jeg har i den seneste tid været min Brugs utro mange gange. Når jeg på de ugentlige indkøb kan spare 50 kr eller mere på almindelige dagligvarer, som findes i begge forretninger, skulle jeg da være dum, alene for loyalitetens skyld at handle i Brugsen. ( det kunne jeg nu godt finde på, da bestyreren var en usædvsnlig dygtig og smilende kvinde, som havde fået den skrantende skude på ret køl igen og hun kendte faktisk hele lokalbefolkningen ved fornavn). I dag skifter personalet ustandseligt og de virker sure og tvære. Jeg ved ikke, hvorfor Coop lader sine egne butikker konkurrere om kunderne.
I dag har jeg kigget på tilbudsaviserne for de to butikker på nettet. Ja, ja, DagligBrugsen lægger ud med 6 (seks!) sider vin ...... som om det var en dagligvare?... ikke hos os, så hvorfor laver man ikke Brugsen om til en vinbutik? Til gengæld kan man ikke få kanel i stænger, pebermyntegelee til lammekøllen, som man heller ikke kan få og mange andre ting som er rigtige dagligvarer.
Nå, vi tager i Fakta om lidt, for den eneste grund til at tage i Brugsen er afhentning af medicin og pakker fra GLS. Ps. Der er 400 m mellem de to butikker.
Ingelein

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-12-16 11:28

Øøøh - og hvad var spørgsmålet?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-12-16 11:40

At daglig brugsen ikke længere sælger daglig varer, men luksusvarer som vin. Og hvorfor?

Daglig brugsen er for dyr med dagligvarer i forhold discount butikker som Fakta, Rema1000, m.fl.
og prøver så på forgæves at udvide sortimentet...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-12-16 11:56

Vi handler en del i daglig brugsen, fordi det er en nærbutik. Men en pudsig ting/irritationsmoment, jeg har bemærket er: Deres egne Chips, ganske alm. saltede, er tit udsolgt. Hvor imod, der står læssevis af Kims, der koster en formue, og som jeg ikke engang kan li`.

Det virker mærkeligt, hvorfor sådan en simpel vare, er på mangel listen. Det er jo ikke lige frem, let fordærveligt. Dem burde de have i pallevis af.

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-12-16 13:34

@pb?.... resten kan jeg ikke huske, men det er måske heller ikke meningen.

Der ligger faktisk mange spørgsmål i min konstatering.
1. Hvorfor konkurrerer man i en lille flække mod hinanden, når ejeren er Coop? Altså den samme
2. Hvorfor i det hele taget bygge en ny FAKTA 400 m fra den gamle brugs, som dermed blev nedgraderet tfra Superbrugs til Daglig Brugs? Og tiltagende skriver røde tal på bunden af regnskabet?
3. Vi vil gerne købe 2 rugbrød "Gustav softkærne" hver torsdag, når vi køber vores tv blad. Det har de bare aldrig, selvom vi fast har abonneret på de to brød.
4. Nedgraderingen fra Super til Dagligbrugs betød at mange varer forsvandt fra butikken.
5. Til gengæld er vinafdelingen eksploderet og udgør vel omtrent en 10. Del af det samlede areal. Hallo, er vin blevet en dagligvare? Ikke hos os..... kan faktisk slet ikke li' vin og al den "tågesnak" visse folk vil bibringe os med hensyn til smag, farve osv. Hvem skal fortælle mig, hvordan en vin skal smage for netop MIG ? Nå, det er jo ikke Brugsens skyld at jeg foretrækker et glas vand.
Jeg tror at det ganske hurtigt er slut med Brugsen som vores Nærbutik, men hvorfor den priskonkurrence?
Hele sommeren kostede en halv l piskefløde 3 kr mere i Brugsen end i Fakta. Brugsen har i flere år solgt 10 stk frugt for 20 kr. Nu får man 8 stk, mens FAKTA stadigvæk leverer 10 stk til 20 kr.
Der skal dæleme en superflink uddeler og personale til for at jeg ikke foretrækker at handle hos FAKTA.
Nu skal det så om FAKTA siges at de for nogle uger siden skruede prisen på alt BAKE -OF op med 25 %.
Jeg plejer at købe en pose med 25 frosne rundstykker BEREGNET TIL BAKE OF for 75 kr. Pludselig koster de 100 kr og FAKTA slipper endda for besværet med at bage dem.
I gamle dage kunne man da snakke om prisen på en større portion af en vare, f. Eks til børnehaver og lign. Det har personalet eller bestyreren af hverken Brugsen eller FAKTA kompetance til.
Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-12-16 13:39

Hvad med at sige det, du skriver, til dem?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-12-16 13:42

Det har jeg faktisk gjort. Men svaret er et skuldertræk. Alle vil jo gerne beholde deres jobs.
Ingelein

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 50 point
Dato : 01-12-16 14:06

Ja, så er det ikke nemt.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 01-12-16 19:48

Vi har en "Dagligbrugs"ca.5 km.fra hvor vi bor,men kører hellere 12 km.til Rema,kørselsudgiften er længst betalt.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-12-16 20:11

Da vi i 1973 kom til vores lille flække fortsatte vi selvfølgelig med at være medlem i Brugsen. Dengang var der 3 købmænd, 2 Brugser, 1 slagter, 1 delikatesseforretning og 2 bagere i byen. I dag reduceret til dagligBrugsen og FAKTA.
Den ene Brugs, hvor vi var medlem skrev så røde tal, at vi blev bedt til kassen - tror det var 3-400 kroner. Dengang skulle medlemmerne også stå til regnskab for de røde tal. Det skete nok omkring 1974-75.
Siden har vi handlet i Brugsen, fordi vi var bange for at der ellers ikke var handlemuligheder i landsbyen når vi blev så gamle, at vi ikke kunne køre selv. Nu føler jeg at vi svigter Brugsen ved at handle i FAKTA i stedet for. Det er jo lige før jeg har dårlig samvittighed over det, men som en af byens politikere en gang sagde til mig, da jeg gik på barikaderne for en kollega: "Du skal kun tænke på, hvad der er godt for dig selv." Slet ikke min tankegang, men jeg kan se, at det er den gængse og da især indenfor politik.
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-16 12:55

Her kan vi ikke svigte vor lokale brugs mere, den er nedlagt, også slagteren og nu også bageren.
Og vi har intet samvittigheds problem med at gå til en billigere/bedre konkurrent.

Om vin ved du jo at vi bor tæt på grænsen. Har lige købt 3 liter god Drosty Hof til 50 kr.

Vi har lidt langt til Rema1000, længere end til Fakta,
Rema er jo norsk og gør det godt, i modsætning til tyske Aldi, der besynderligt taber penge?

Problemerne opstår først, når vi ikke kan få fornyet vort kørekort...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-12-16 14:00

@svendgiversen
Måske irriterer det mig også bare med de mange sider vintilbud, fordi vi slet ikke køber vin og ikke har en dyt forstand på vine. Jeg kan finde på at hælde både sukker og vand i de sikkert billige vine et center giver som tak for frivillig vejleder hjælp. Ville sådan ønske at de gav en enkelt flaske god vin i stedet for to billige.
jeg kan bedst lide Bailey og mere stærke ting som rom osv. I det hele taget synes jeg efterhånden at jeg når jeg endelig ser en film, så er der ustandselig gang i spiritussen. Nå, det var et sidespring.
Når vi ikke har kørekort mere, er der jo ved at være nogle, som har fundet ud af at levere varer til døren...... bedst for de heldige, som kan betale for ydelsen. Aktivitetshuset i min flække har dog også en ordning, hvor de samler ældre mennesker op hver tirsdag. Tager ud at handle med dem.... i Brugsen.... hvor Brugsen så også giver en kop kaffe. Det er nok noget i den stil vi må nøjes med til den tid..........men så længe lever vores Brugs nok ikke.
Ingelein
Ps. Vi var på et gourmetophold på Dyvig Badehotel for nylig. Så var det bare med at finde en grimasse, der kunne passe, når somelieren fortalte vidt og bredt om de vine han skænkede til de enkelte retter. Vinene smagte os godt, så det var vine vi nok ikke kunne få 4 af for en hund og da sikkert ikke i Brugsen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-16 14:25

Vi har en tilsvarende ordning her i Egernsund,
med pensionister der køres ind til brugsen i Gråsten.

Men vi vil jo gerne handle andre steder, eksempelvis hos Fleggaard og i City.

Jeg kender også Dyvig, men det er mange år siden, da den kun var hotel ved sejlklubben.
Og Bitten, opkaldt efter nu afdøde fru Clausen, sejler stadig over til fastlandet.

Men der er jo ikke spritbåde, groggere, mere, nu sejler vi mere ud fra Flensborg,
med hjuldamperen og andre både, helt op til bøjen "Svigermor", lige forbi vort hus...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-12-16 16:19

Vin går jeg heller ikke meget op i. Skal det være, så er det et kold glas hvidvin. Rødvin bliver jeg tørstig af, og får bulder i kasketten.

Næk...en ganske alm. dansk pilsner, er mit foretrukne. Skammer mig lidt, da vi jo har Thisted Bryghus, der vist laver "kvalitets" øl. Men jeg vil ikke betale for een af deres, når jeg kan få to kasser for samme beløb, i Brugsen eller Fakta.

Ang. kørekort: Jeg fik mit fornyet i september, for anden gang. Denne gang for tre år. Havde bare regnet med to. Så jeg blev jo glad. Var ellers lidt betænkeligt, da jeg færdes med krykker og rollator.

Har lidt udu i helbredet: Har "gammelmands" Leukæmi, Wahlstrøms syndrom, Knogleskørhed og slidgigt. Men jeg kan sagtens bruge pedalerne i bilen.

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-12-16 16:46

Ja, ja, vi kører da også stadigvæk og min mand har kørt uden uheld i over 55 år. Men efter at min søster i Flensborg døde sidste år, er jeg mere stemt for at betale lidt mere for varerne her i Danmark set i forhold til at jeg er rædselsslagen flere gange undervejs når store lasbiler ikke kørere helt efter bogen og loven. Jeg vil gerne betsle lidt for at slippe for det 2 x 1,5 timers angstparti. Jeg har ikke selv kørekort og det er måske årsagen.
Sidste gang min mand skulle have fornyet kørekortet, kom lægen til at krydse af at han havde dårligt hjerte. Det medførte en masse skriveri fra embedslæge, rigspolitichefen og tog flere måneder inden fejlen blev opdaget. Gemalen havde et midlertidigt kørekort, men med det kunne vi ikke køre over grænsen og besøge min meget syge søster. Så kig lige efter, hvad lægen krydser af. Vores læge var også ked af det.
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-16 16:49

Jeg har en lille Jule gave liggende, jeg tror den er fra Thisted Bryghus?

Og du husker nok, "Vi er hjemme hvor Thor hører til"...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-12-16 17:38

Citat
Sidste gang min mand skulle have fornyet kørekortet, kom lægen til at krydse af at han havde dårligt hjerte. Det medførte en masse skriveri fra embedslæge, rigspolitichefen og tog flere måneder inden fejlen blev opdaget.

Min læge var jeg ret tryg ved. Jeg skulle bl.a. "stemme" mine fødder mod hans, så han kunne mærke om jeg havde de kræfter i benene, som jeg prøvede at overbevise ham om. Det tog han "for gode varer".

Men jeg vidste godt, at embedslægen kunne kassere det hele. Så jeg var sådan lidt la la. Men kortet kom fjorten dage efter. Og som skrevet, nu med tre år.

Men mærkeligt. Der er forskellige regler, med hensyn til perioden til en ny fornyelse, alt efter hvornår man er fyldt halvfjerds. Ikke helt retfærdig. Men jeg er godt tilfreds.

Før da, havde samme læge fundet ud af, at jeg havde en Grenblok ved hjertet. Så jeg måtte hovedkuls til Brovst, til en Hjerte læge. Hans undersøgelse varede i ti minutter. Så sagde han, med et smil, at det havde ingen praktisk betydning, der var tusindvis af andre, til at ta`over. Jeg mener heller ikke jeg har hjerte problemer, bortset fra en let "svien", engang imellem. Men det går hurtigt over.

Citat
Og du husker nok, "Vi er hjemme hvor Thor hører til"...

Det er Thor`s dag, hver dag.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-16 18:01

Thor er død og det er bryggeriet også.

Omkring fornyelse af kørekort, så udløber mit til foråret, jeg bliver 74 år i marts,
men har nu hørt at man, uden læge besøg, kan få det forlænget til 75 år?

Håber man bare kan henvende sig på Borger service?
Undskyld. jeg må jo ikke spørge i andres spørgsmål...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-12-16 18:23

Citat
Undskyld. jeg må jo ikke spørge i andres spørgsmål...

Jeg har vist det (dårlige) ry, at jeg er slem til at lave sidespring. Dog kun på Kandu. Men er vist aldrig blevet blacklistet endnu....du ved, når tanker dukker op...........men jeg tror ikke ingelein, "sætter os på porten".
Citat
Håber man bare kan henvende sig på Borger service?

Du kan også læse en masse om det på nettet. (Med forbehold). Det gjorde jeg. Bl.a. at man kunne (skulle) printe en skema ud, og udfylde den til lægen.

Jeg printede så en PDF skema ud, udfyldte den efter bedste evne. Og overrakte den stolt, til lægesekretæren. Hun så ikke engang på den. Nej nej, den skulle udleveres af lægen, og udfyldes i hans påsyn.

M.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 30-12-16 16:30

Tak for svaret Bille1948. Og godt nytår

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-12-16 16:31

Tak, og i lige måde.