/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Liv i rummet ?
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 365 gange
200 point
Dato : 29-11-16 19:28

Vi skal ha' en kontroversiel snak om der findes liv på andre planeter. Med liv, mener jeg intelligente væsner - altså ikke en klat materie af en eller anden art.

En del forskere påstår jo, at vi snart finder liv i rummet.
Med dén smarte udmelding, er forskerne jo sikker på at få bevilget en hulens masse penge i en fart.

Indtil videre - anno 29.11.2016. mangles det endegyldige bevis på, om der findes liv derude.
Men der er masser af konspirationsteorier, såsom Marsmænd, Alien og De små grønne mænd..bip bip...båt...båt

Jeg tror på flyvende tallerkner, det oplevede jeg selv personligt igår , da jeg kom hjem fra julefrokost i en 40 hestes huggert.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-11-16 19:55

Kort svar:

Enhver er jo stærk i sin tro. Derfor mener jeg, rent logisk, at der må være liv andre steder. Tror ikke vi er alene på dette lille sandkorn, målt mod dette uendelig store univers. Og som de kloge vil påstå, udvider sig stadigvæk. Hvorfra de så end, har denne viden.

https://da.wikipedia.org/wiki/Area_51

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-11-16 20:14

Ja, vi er nok ikke den eneste klode hvor der er liv, men heldigvis er de andre for langt væk.

Hvis det engang lykkedes at få kontakt til andre planeter med levende væsener,
ville de, og os, have et andet immun forsvar, og vi ville smitte hinanden...

Venus er for varm, Mars for kold og heldigvis er de andre for langt væk,
og brug så ikke for mange penge på at finde frem til dem.

Måske kan/vil det engang lykkes at kommunikere med de andre, måske klogere end vi?
men på hvilket sprog??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-11-16 20:22

Ja, universet udvider sig stadigt, hvorfor?
Og hvor får det ressourcerne fra??
Og fortæl mig så lige, hvad er der bagved, på den anden side???

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 30-11-16 16:30

svendgiversen: Amerikanerne er sikre på, de vil kunne klare sig med engelsk/amerikansk

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 30-11-16 16:43

PÅ den anden side er der et utal af andre universer. tilsammen danner de et "molekyle" i noget endnu større. Det fortsætter uendeligt "udad", ligesom et atom er et "solsystem" , som når vi lærer at få øje på det, består af mindre dele, som igen består af mindre dele "indad" uendeligt. Skræmmer det dig?

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 30-11-16 16:46

grunden til at det udvider sig, er naturligvis, at det bliver varmet op, omend kortvarigt, dvs. et par milliarder år.
- går det for stærkt?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-11-16 17:01

Og hvad er der så på den anden side, bag ved det yderste univers?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 200 point
Dato : 01-12-16 08:22

For det føste svendgiversen. Du lyder til ikke at have fattet en brik af hverken matematikkens 'mysterier' som f.eks. uendelighed eller astrofysikkens; 'universets udvidelse' af det der så fint hedder 'den observerbare' horisont. For det andet: Er det så svært at fatte at alting bevæger væk fra hinanden og at dette kan måles som et fald i universets baggrundsståling (..også kaldet 'temperatur' og som er kilden til 'resurcerne' som stammer fra: BIG BANG). Det kommer ikke mere univers. Der forsvinder (henfalder) blot energi ...entropien.

Tilbage til emnet:

Havde der eksisterer intelligent (i menneskelig forstand) liv i vor umiddelbare nærhed, så havde vi fundet det for længst ...eller 'de' ville have fundet os.

Når og hvis det sker? Vil afstanden være for stor til såvel 'besøg' som kommunikation. Bare det at sende et signal til vor nærmeste 'nabo' stjerne: Proxima Centauri og få det retur tager ca. 8½ år. Der er ca. 4.2 lysår til denne stjerne. Vi skal ikke ret meget længere væk før at al snak om informationsudveksling bliver en absurditet. Vor nærmeste 'nabo' galakse: Andromeda ligger 3,2 millioner lysår væk. Glem det!

Nu kan man ikke spå om fremtiden, men jeg kan da godt forstille mig at med de nye landvindinger inden for kvantemekanikken/-fysikken: http://politiken.dk/viden/ECE3490687/fysikere-puster-nyt-liv-i-en-halvdoed-kat/

..bliver det mulig at sende /modtage et signal som er uafhængig af afstanden, såfremt det viser sig at en påvirkning (..eller stadie) kan optræde 2 steder samtidig. Det ville samtidig ophæve tid/rum paradoktset om lysets hastighed og tvillinge-paradokset og en hel del andre tidskontinuum paradikser: http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/kvantemekanikken-og-universets-byggesten

Meeeeeeen....
</TVIVLERBANDEN>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-12-16 08:35

Ps. svendgiversen. Du må ikke opfatte det som at jeg 'mopper' eller 'pukker på' dig. Det er ikke min opgave at kritisere dig. Du er jo et normalt begavet menneske, men der altså ting som du (..og jeg) ikke rigtigt har sat dig(/os) ind i.

Jeg kan kun anbefale at du læser mit sidste link til ende ...inden du tager til 'genmæle'.

Vide mere? Så kan jeg anbefale dig at kaste dig over begrebet 'Kompleksitet'. Du kan begynde her:

https://www.amazon.com/Complexity-Guided-Tour-Melanie-Mitchell/dp/0199798109

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-12-16 08:45

Til svendgiversen og andre interesserede? Så har vi jo diskuteret emnet til hudløshed ...også hér på sitet:

http://www.kandu.dk/spg18992.aspx

..altså spørgsmålet om kosmologien ...herunder astronomien, kvantefysik og Guds eksistens (..for det ikke ska' vær' lyv !!!)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-12-16 08:56

..og så har jeg et spørgsmål til Kapajnen:
Citat
Med liv, mener jeg intelligente væsner - altså ikke en klat materie af en eller anden art.

Hvad opfatter du som intelligens?

Det er et emne jeg har interesseret mig for i over 40 år og studeret i hundredevis af fagliterære bøger om. Det er nemlig selve fundamentet for at kunne skabe 'kunstig intelligens' at man først definerer 'intelligens'. Præmisserne skal være på plads.

Så det ville da være herligt om du kunne give mig et svar på nogle få linjer.

Jeg skal give dig et hint: Det handler bl.a. om flydende koncepter og kreative analogier. Psykologien kan du putte i tasken og tage under armen sammen med matematikken og kausalitetsbegrebet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-12-16 08:59

Ja, undskyld, men når det kommer til en (flere) af mine kæpheste inden for videnskaben? Så kommer der altså et længere mundskyl væltende ud af tastaturet. Sådan ER jeg bare.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-12-16 09:04

Man kan postulerer at intelligensbegrebet og (selv-)bevidsthed er to sider af samme mønt. Det er for så vidt rigtigt. Definer: Bevisthed?

Læs: https://en.wikipedia.org/wiki/I_Am_a_Strange_Loop

Jeg kan anbefale bogen, da jeg netop har taget 'hul' på den
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-12-16 13:44

Citat
Hvad opfatter du som intelligens?
I dette tilfælde "liv i rummet" mener jeg væsner, som på en eller anden måde ligner jordens befolkning. (opbygget samfund)
Jeg er godt klar over at DNA-profilen vil være anderledes end menneskehedens.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-12-16 14:18

Tommy -> Ja ..og?

Hvad hvis disse intelligente væsner, så er gjort af neutrinoer? (= for os; næsten usynlige, endsige målbare partikler: https://da.wikipedia.org/wiki/Neutrino ) ..eller lavet af pop-corn fra M-386 galaxen for den sags skyld? ..og de kommunikerer via manipulation/sansninger af lavfrekvente kvantemaniske 'brownske bevægelser's uforudsigelighed i sorte huller?

Hvorledes ville du 'opdage' disse hypotetiske, ..med menneskeLIG intelligens, væsner?
..endsige kommunikere over afstande større end lyset kan rejse på f.eks. 42 millioner år?

Hvordan vil du skelne mellem 'Skidt & Kanel'?

..og hvorledes har du tænkt dig at de skal 'opdage' DIG ..og MIG?
</TVIVLERBANDEN>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-12-16 14:24

Det er et hypotetisk spørgsmål du har stillet. Derfor må du forvente et hypotetisk svar.
..bare inden du kommer for godt i gang med at sige; jeg må have taget svampe eller kigget for dybt i flasken
Dit spørgsmål ...giver alene flere spørgsmål. Næppe nogen svar
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-12-16 14:33

Du må præcisere lidt. Ellers kunne du jo lige så godt have spurgt i f.eks. emnet Politik:

Hvor meget betaler en Dansker i Skat?

Tjaeh.... Det kommer vist an på HVILKEN Dansker vi taler om.

Hvilket liv? Hvilken intelligens?

..som sagt præmisserne skal være på plads før spørgsmålet kan besvares.

Hvordan opfatter du LIV? (..kunne mit næste spørgmål til dig blive!)

Hvis du 'tror' at intelligens er = LIV ??? ...så er du vist på Herrens Mark ..og meget uenig med naturvidenskaben. Den prøver netop i disse dage (..og har prøvet det længe), at skabe intelligens ....uden liv (AI).

Ps. Jeg har spist en ostemad og drukket et krus velbrygget Earl Grey The ...med frisk ingefær
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-12-16 14:33

Og jeg prøver bare på at sige at der er noget vi, den almindelige menneskelige hjerne,
ikke forstår. Eksempelvis uendeligt langt væk.

Enig i, at vi aldrig får kontakt med andre, intelligente, levende væsener, og godt det samme.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-12-16 14:38

Citat
bare inden du kommer for godt i gang med at sige; jeg må have taget svampe eller kigget for dybt i flasken
Nej, jeg kan sagtens følge dig -og jeg synes, det er fornuftigt og sagligt, det du skriver. Jeg kan mærke, du taler om noget der både interesserer dig - og har en del viden om.

Jeg stillede spørgsmålet udelukkende fordi, vi i den seneste tid har fået tudet ørerne fulde af: "Forskere har måske fundet......" Radiosignaler er tegn på........" Osv.....osv.....

Jeg selv stiller mig tvivlende om der er "liv i rummet" på den "menneskelige måde" og som sådan, er forskere nødt til - engang imellem at komme med nogle "punchliners" for at få bevilget penge........Som Amalie ville sige det: "Send flere penge ellers dør baby"

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-12-16 18:40

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-12-16 19:53

Tommy -> ..og I andre ka' jo bar' vær' me' på en lytter
Uden for nummer. Det er vel 'smalsnak' kategorien vi er i?
...så mindede den 30 årige 'trunte' som lige har frekventeret mit 'Helle' i 'Privaten' og min 'Høvlebænk' fem stive dage i træk. Ifølge fruentimmerets eget udsagn pga. Hospitalsindlæggelse med 'lungeproblemer' ...og noget med tæv af Rocker-Kæresten (..tilhørsforhold? = IKKE nærmere defineret.).
Ja, det var godt nok et par store 'JADER' !
Da hendes telefon virkede igen? Så ska' jeg lige love for at Rocker-Kærsten fik læst og påskrevet:
DU henr mig bare NU ...i bilen ..ikke 'bagpå'
Det minder mig ..nu når jeg tænker efter?
..MEGET om Amalie typen
</MOLOKYLE>