/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Ukendt billede.
Fra : Mosebaek
Vist : 301 gange
200 point
Dato : 29-11-16 12:47

Kan nogen fortælle mig, hvor denne “krigsmonument” ligger??
Har en anelse om, det ligger ret tæt på den tyske grænse. Måske i omegnen af Padborg.

http://peecee.dk/upload/view/463526

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-11-16 14:06

Nej, ikke her, fra Als til Padborg, hvor vi bor/har boet.

Snarere ved vestkysten, syd eller nord for Esbjerg?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-11-16 15:54

Har en formodning om, den ligger på tysk territorie. Kan øen Sild/Sylt være indblandet??

Det er et billede jeg har fået tilsendt af min svoger. Jeg skal så gætte den. Vil jo gerne imponere ham.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-11-16 16:04

Citat
Den er 62m lang, 49m bred, 17m høj, ydervæggene er 3,5m tykke, taget er 3,7m tyk, der er 3 etager og kælder, der blev brugt 39000 kubikmeter beton, blev bygget af tyskerne
under krigen, englænderne ville sprænge den i luften efter krigen, men opgav
da man regnede ud at der skulle bruges 40 tons sprængstof og så ville
samtlige ruder i miles omkreds blive knust. God dag til jer alle.

M.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 200 point
Dato : 29-11-16 16:10

Måske, jeg har spurgt min bror i Esbjerg og han kender det heller ikke,
så ikke Esbjerg eller der nord for, hvor han er godt kendt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-11-16 16:46
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-11-16 17:12

Har selv fundet løsningen, meget tættere på, end jeg havde forventet:
Citat
Det er den store kommando bunker inde på flyvestation Karups område, i øvrigt et stort område på hele 2900 ha, der er 9 km startbaner og 48 km asfalt og betonveje, bunkeren ligger ikke så langt fra Gedhusvagten og er stadig i brug. Det er utroligt hvad ham den lille tysker med overskægget fik gennemført, det har også vist sig at der var folk oppe og tegne og tage billeder i området inden krigen brød ud, så det hele var planlagt.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-11-16 17:37

Godt fundet Mosebæk,

jeg svarede kun, fordi du troede det var hernede,
i det østlige Sønderjylland, hvor min kone og jeg er ret godt kendt
og min bror på Esbjerg kanten.

Karup kender jeg ikke, og det undrer mig at man lavede en så stor bunker så langt inde i landet?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-11-16 18:05

Så kører Kandu, igen på fælgen.

Man skal jo ikke pynte sig, med lånte fjer:
Citat
Har selv fundet løsningen,

Det er en sandhed, med modifikationer. Svoger sendte selv løsningen. Flink mand. Han syntes jo nok, jeg var for længe om at opklare mysteriet.

Citat
Karup kender jeg ikke, og det undrer mig at man lavede en så stor bunker så langt inde i landet?

Tyskerne anlagde jo Karup, som en hoved luftbase. Vidste det egentlig godt, da jeg har set dokumentar, fra tv midt/vest, om netop hvordan Karup blev grundlagt.

Rigtig som svoger skriver, ufatteligt alle de "anlægsarbejder", den lille gnom med overskæg, stod bag.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-11-16 18:37

Tak Svend, for ihærdige forsøg.

Jeg lader "billedet" stå, lidt endnu.

M.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 29-11-16 19:01

http://www.atlantikwall.dk/grafik/forsvarsenheder/billeder/93.jpg

Jeg har forsøgt flere gange at henvise til dette billede.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 29-11-16 19:05
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-11-16 20:04

Citat
Jeg har forsøgt flere gange at henvise til dette billede.

Her i tråden, før nu???

M.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-11-16 10:36

Tak for svaret svendgiversen. Altid fire *, når man har gjort et forsøg.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-11-16 12:09

Selv tak,

men du burde jo nok have givet k1975 points...