/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Møl i ægte tæppe
Fra : guenter
Vist : 837 gange
100 point
Dato : 28-11-16 13:58

Der er gået møl i et af mine ægte tæpper knyttet af uld. For ½ år siden smed jeg nabotæppet ud, men de havde åbenbart nået at brede sig. Jeg vil gerne undgå at der kommer møl i andre tæpper rundt om i huset. Kan man slå møl ihjel med et eller andet kemikalie uden at ødelægge tæppet? Er det andet jeg kan gøre?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-11-16 15:05

En af mange:

"
Fælde for møl

En god måde at slippe af og forebygge mod møl er ved at bruge A Green Ways klædemøllefælde.

Fælden lokker møllene med et duftstof og en limfælde - helt uden brug af gift.

Klædemøllene bliver fanget og kan ikke slippe fri. Når de store møl er fanget, kan de ikke parre sig eller lægge æg.

Dermed er livscyklussen brudt og mølplagen overstået. En fælde er aktiv i op til otte uger.

A Green Way fælden kan blandt andet købes hos Helsam, Matas og Silvan.
"

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 28-11-16 16:20

Det er da godt nok uheldigt.
Rengør grundigt med støvsuger. Bank evt. tæpper med tæppebanker og støvsug efterfølgende. Mølæggene ligger ganske løst og er meget skrøbelige, så mange vil blive ødelagt ved almindelig rengøring.

BEKÆMPELSE AF GULVTÆPPER OG MØBLER

• Rengør grundigt med støvsugning. Bank eventuelt med tæppebanker udenfor.
• Behandl med flydende mølmiddel efter grundig rengøring med støvsugning og/eller tæppebankning.

• Sæt møbler ud i frostvejr. Fryser det mindst -10°C udenfor, kan du stille møbler og hænge tæpper udenfor om natten og tage dem ind igen i varmen om dagen. Gør dette et par dage i træk. Møllene kan godt tåle kuldegraderne i et stykke tid, men vekslen mellem kulde og varme dræber dem.

SÅDAN UNDGÅR DU MØL

• Pak dit tøj ind i lufttætte plastbeholdere elle plastposer. Sørg for, at tøjet er mølfrit, inden du pakker det væk.
• Hold tøjet rent i skabet. Møl foretrækker snavset tøj
• Limfælder. Opsæt limfælder, dér hvor du har observeret møl

Levende møl, der flyver rundt, kan du bekæmpe med en almindelig fluesmækker eller insektspray til brug mod flyvende insekter.

GÅ I DYBDEN MED ARTIKLER OM MØL I TØJ OG MØBLER
Behandl med flydende mølmiddel, efter du har rengjort grundigt. Følg brugsanvisningen nøje.
http://vestadministrationen.dk/2016/06/01/undgaa-moel-toej-moebler/

https://www.absolut-skadedyr.dk/møl/

https://www.bolius.dk/moel-i-toej-og-moebler-saadan-slipper-du-af-med-dem-8299/

http://www.idenyt.dk/huset/skadedyr/mol-skal-bekampes-for-larverne-ader-toj-og-mobler/

Godkendelse af svar
Fra : guenter

Dato : 29-11-16 09:09

Tak for svaret katekismus.
Begge svar er gode, men her kan jeg læse videre. Mit problem er, at det hele starter ude i kanten hvor støvsugeren ikke rigtig kan komme til pga. af væg. Men fremover må jeg være mere grundig.