/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmepumpe.
Fra : omahexen
Vist : 454 gange
200 point
Dato : 26-11-16 19:44

Jeg har nu købt en Electrolux varmepumpe (desværre).Den varmer ligeom vinden blæser.Hvis jeg stiller tempaturen på 24,og der er 22 i rummet,starter den ikke,hvis jeg f.eks stiller den på 25 bliver den ved med at blæse varm luft ind til temperaturen langt overstiger de 25.Den er sådan indstillet,at temperaturen styres med fjernbetjeningen (anbefalet).Har haft en montør ude og se på det,han mener,at alt er iorden,jeg mener,at det kan man jo ikke konstatere ved et kort besøg.Jeg har flere gange ringet til firmaet,som åbenbart ved mere om køleskabe,end om varmepumper.Kan man ikke forvente,at når man stiller den på 24,også er 24 efter 2 timer.Har er digitalt termometer stående ved siden af fjernbetjeningen.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 26-11-16 20:13

Forskellige termometre/følere måler op til 3-4 grader forskelligt, så det kan du ikke regne med.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-11-16 20:26

Er det luft til luft?

Selv har jeg Toshiba, normalt indstillet til 22 grader,
men, afhængig af vejret, kan det afvige et par grader, både op og ned...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-11-16 21:59

Det lyder skingrende galt. Har eksperimenteret med forskellige mærkevare varmepumper fra anerkendte importører. Når de er i gang regulerer de inden for få tiendedele grader. Når de ligger nede i bunden af deres ydeevne og kører on/off på mindste ydelsen er hysteresen større. Elektrolux som VP er mig så fuldkommen ubekendt, men kan se det er noget der handles via trælasten, og så tænker man, hvem har monteret og instrueret i driften?.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 26-11-16 22:03

Hvad betyder "hysteresen"?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-11-16 22:12

Forskellen mellem ind og udkobling.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-11-16 23:44

På fjernbetjeningen kan du vælge mellem forskelligt. Du har selvfølgelig valgt: Varmemode og ikke f.eks. auto. Og valgt en fast ventilatorhastighed og ikke autó-mode. Ikke sjældent ligger svarende i simpel fejlbetjening/manglende korrrekt instruktion i brugen.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 26-11-16 23:53

Det er vist det, man kalder "fejl 40"

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 27-11-16 08:49

Det er en montør fra Electrolux der har monteret den,han har ligeledes hjulpet mig med at sætte fjernbetjeningen.Den har to funktioner,en der måler ved fjernbetjeningen,og en der måler ved inderdelen,som skrevet,måler den ved fjernbetjeningen,da inderdelen hænger oppe under loftet,og vil jo så ikke kunne måle den rigtige rumtemperatur.Fjernbetjeningen står på "fan"og "auto".VP,en var egentlig tiltænkt som et supplement til brændeovnen,så den kunne køre om natten.Jeg satte den i går aftes på 23,og her til morgen var der en rumtemperatur på 21,2,satte den på 25,men efter 30 min. startede den ikke,først efter en indstilling på 27 startede den.Fjernbetjeningen ligger ca.4 m.fra inderdelen.Electrolux har sagt,at de gerne vil komme at se på den igen,men det kunne koste 900,00 kr.Jeg mener,at det må være en fejl på en føler,men det afviser Electrolux. PS,det er en luft til luft,som har kostet 14.500 kr.incl.montering.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 27-11-16 12:53

Prøv at trykke på "MODE" knappen indtil der står HEAT på fjernbetjeningen og stil FAN speed til medium high og indstil temperaturen til det ønskede. Slå I FEEL fra og vær sikker på at varmepumpen giver et bip hver gang du laver en indstilling som bekræftelse på den har modtaget det.
Giv den en times tid og se hvordan den så arter sig.
Varmepumpen skal hænge ved loftet og plejer at regulere temperaturen fint med den indbyggede føler.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 27-11-16 13:03

Her er (synes jeg) en rigtig god side med varmefordeling og elforbrug

http://brandbirk.dk/varmepumpe.html

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-11-16 20:13

Brug 1901's anbefaling, eventuelt med den tilretning kun at bruge low som ventilatorhastighed. Vores anbefaling er mode: Heat eller cool. Brug 21-23° som setting på heat, 24-25° på cool. Undlad auto, dry.

På "vane" bruges fast hvor den ikke generer eller evt auto eller airswing hvis ikke det generer.

Det lyder ret meget som om det er en uerfaren's rådgivning du har modtaget.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 01-12-16 22:47

"Hysterese" betyder arealet mellem tændt temperatur kurve og sluket temperatur kurve.

Man bør starte varmepumpen ved lidt lavere temperatur, end man slukker varmepumpen.

Og det fordi man ellers risikere at varmepumpen ustandselig tænder og slukker igen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-12-16 23:10

På luft/luft VP'er lader dette sig ikke indstille. Så denne kommentar kan ikke bruges til noget dærligt. Til gengæld kunne det være interessant at vide hvad der er sket i sagen.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 02-12-16 09:04

Er stadig i dialog med Electrolux,de kommer med den ene søforklaring efter den anden,fjernbetjeningen peger ikke præcis nok mod inderdelen o.s.v. Er der nogen steder man kan klage,hvis der ikke sker mere i sagen ?

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 02-12-16 09:14

Halvdelen af alle fejl på elektronik skyldes dårlige stikforbindelser, kontakter, knækkede ledninger, ...

Og fejlene kan ses.

NB. Beskrivelsen af fejlen lyder dog som om der er krydsede kabler, måske forkert fra leverandørs side?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-16 12:26
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-16 12:34

Mine erfaringer med vor Toshiba varmepumpe er,
at den også har problemer, med temperaturer tæt på det ønskede.

I september, hvor det var meget varmt, var der 24 grader i stuen, selv om den stod på 22.
Den kan også gå over til køling...

Og så er der jo også kapaciteten, måske kan varmepumpen ikke alene, holde temperaturen?
Selv har vi supplerende radiatorer, der normalt står på 3, nu har vi måttet stille dem op på 4.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 02-12-16 17:53

Har du prøvet det jeg foreslog?

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 02-12-16 19:45

Til 1901. Jeg har prøvet dit forslag,men med samme resultat.At slå i feel fra duer ikke,da varmen fra brændeovnen går i retningen af inderdelen.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 02-12-16 21:12

Kunne det lade sig gøre at lade være med at fyre i brændeovnen og lade vp klare hele opvarmningen med alt "AUTO" slået fra og I FEEL slået fra?
På den måde kunne man teste om det er en føler i inde delen eller om det er I FEEL der fejler.....

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 13-12-16 09:31

Havde i går besøg af en montør fra Electrolux,han skilte et par ting ad,samlede dem igen,og alt var som før ! Han var sikker på,at det var brændeovnen der var skyld i det,men når fjernbetjeningen ligger langt væk fra brændeovnen,og netop fjernbetjeningen skulle jo regulere varmen,når den står på "I feel",kan brændeovnen jo nok ikke have skylden.Har prøvet nogle af jeres forslag,hvilket beviirkede at der blev iskoldt i huset.Jeg tror,at Electrolux er løbet tør for ideer,og ikke vil gøre mere ved det,og hvad gør man så ?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 14-12-16 21:58

Ethvert seriøst firma der "løber tør for ideer", skifter styringen, eller hele apparatet. Timeløn i dag er for dyr en del af anlæggene til man skal eksperimentere. Hvis ikke den kan justere med indstilling: Ikke- I feel, Heat, ventilator på low eller mid, vingen på auto og en tempjustering på 20-21° duer apparatet ikke.

Godkendelse af svar
Fra : omahexen

Dato : 16-12-16 08:54

Tak for svaret 3773. Det er blevet lidt bedre,men ikke som jeg forestillede mig,men nå,vi fik da en bedre energimærkning på huset,som vi tænker på at sælge,så pengene er jo ikke givet forgæves ud !

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-12-16 12:24

De skal bare virke, man skal ikke finde sig i mindre. Hvis det regulerer dårligt skal det fikses.

Hvis man skal betale for træet til brændeovnen er brændeovn for det meste dyrere at varme med end en god luft/luft varmepumpe. Er træet gratis kan intet konkurrere med dette. De fabrikater jeg kender, håndterer helt uproblematisk at mærke når der er varme i brændeovnen, og har man tvunget ventilatoren til drift, hjælper indedelen til at bedre varmefordelingen og mindske temperaturgradienten = større udnyttelse af brændeovnsvarmen og bedre komfort.

Oftest ses at mode-indstillingen vælges i auto, og det kan give en ret ringe funktion, idet de færreste anlæg duer særlig godt når de selv får lov til at skifte mellem køl og varme. Forklaringen er lavsimpelt den at de fleste optimalt køler efter at 24-26° holdes og varme efter at 20-22° holdes. Altså skal der være en ret pæn dødzone mellem de to for at vi føler det komfortabelt. Det magter den slags relativt billige regulatorer ikke. Næste ting der kan forstyrre ordentlig regulering, er at vælges auto på ventilatorhastighed, gør nogen apparater det at de lukker helt ned ved ingen behov og så efterfølgende starter ventilatoren kortvarigt med passende mellemrum, for at kunne smage på luften. Det princip er ikke specielt hensigtsmæssigt og derfor er en fast hastighed oftest at foretrække, da den konstante omrøring i luften, så sikrer at varmepumpen kontinuerligt ved hvor man befinder sig, temperaturmæssigt. Air-swing eller "vane'n" bør man til gengæld kører auto, hvilket for de fleste apparater betyder at de blæser nedad når der varmes, og vandret ud ved off (eller når der er reguleret meget langt ned). At lade Air-swing "svinge" er mest skøn i kølemode, og ikke anbefalelsesværdig når der varmes.

For nu lige at komme efter Transors påstande kan man henlede opmærksomheden på at køling/ventilation fra bagest i rummet sammen med opvarmning konvektivt fra facaden (radiatorer) giver de mindste temperaturgradienter. Og hvis transor gad læse lidt reguleringsteknik, ville han se at klimavarmepumper er "født" til montage under loftet. Ikke ved gulvet, hvor de vil generere en grufuld diskomfort hvis de anvendes til køling, eller hvis blæseren kører uden der tilføres varme. Og til OR kan et rum snildt fastholdes indenfor få tiendedele grader, når der varmes med luft. Selv ganske billige anlæg magter dette langt langt bedre end en radiatortermostat. Og faktisk har vi rigtig mange steder elimineret fodkulde i rum med større lofthøjder, lavsimpelt ved at montere en luft/luft varmepumpe iht foreskrifterne (oppe under loftet).