/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Berlingo, Partner med flere.
Fra : kai-d
Vist : 298 gange
100 point
Dato : 25-11-16 17:35

Jeg ved det godt jeg er kun almindelig bruge, så derfor spørger jeg om andres mening vedr. dette indlæg ?

Jeg har været ejer af en rød Berlingo 1999 hvor bagbroen pludseligt sank, baghjulene kunne lige køre rundt, bagbroen var gået
Jeg købte så en nyere Berlingo 2005 som viste sig til tider at give metallyde bagfra, nabo lyttede på lydende og oplyst mig om at der i begge sider bagpå ved bagbroen sidder nåle-lejer og i hvert af disse lejer skal man bore et lille hul og få monteret et smøre-nippel så det er muligt at smøre disse lejer, det er ikke gjort fra fabrikken.
Ovenstående manglende smøremulighed gør at mange oplever at bagbroen falder på disse biler.

Jeg har nu fået det lavet på et værksted, og der er ikke mere metallyde bagfra, og jeg har nok undgået ødelagt bagbro.

Derfor lige denne lille advarsel.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-11-16 17:56

Jeg kører selv Opel, og kender ikke Berlingo. Men jeg synes det er et udmærket tip.
Alt er så "Vedligeholdelsesfrit" i dag. Med alt hvad det indebærer.

Kender en der havde en Mitsubishi Pajero. Han troede også åbenbart, den var engangs smurt.
Pludseligt stoppede diesel motoren. På værkstedet opdagede det en "klat tjære" i bundkaret.
Olieskift havde han aldrig tænkt på.

PS.: Selv er jeg kun almindelig bruger.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-11-16 18:36

Min kone havde en udmærket Berlingo, der kørte over 300.000 km, men som vi lige har skrottet.

Kun et par gange havde hun problemer, sidste gang var da den pludselig ikke kunne bakke,
noget satte sig fast.

En udmærket bil, men alt har jo sin leve tid...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-11-16 19:16

Vores nabo har nr. 3 eller 4 Berlingo, gennem årene. En populær bil.

Den der smører godt.................
Tit kan man afhjælpe fejl / slidtage, med små midler. Min gamle Ascona, årg. 1983, havde det med at de forreste bremse kalibrer, kunne gå lidt træge. (Hænge). Der var kun en stempel, og ellers "glidere".

Så af med hjul og klodser. Skruetvinge til at tvinge stempel i bund. En lille injektionssprøjte, med symaskine olie, ned i gummi bælgen. Klodser i igen (for ikke at trykke stempel ud). Ind at trykke på bremsepedal. Samme øvelse, et par gange eller tre. Og bremser virkede som smurt. Hvilket de jo også var.

M.

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 26-11-16 07:55

Spred endelig dette budskab, så andre kan blive reddet fra en væsentlig udgift omkring 6,000,- til 9,000,- det kan blive det som gør at bilen bliver skrottet selv om den sagtens kunne klarer endnu mange kilometer.

Undersøger man udbudet af brugte Berlingoer på nettet, opdager man at det åbenbart er almindelig kendt det med manglende smøring af bagbroen, der er blot ingen som oplyser om denne skavank det skal man selv finde ud af.
Og man kan se i nogle af annoncerne at bagbroen er skiftet, men hvad nytter det den skal jo også smøres og gør den ikke det så er misæren der jo stadig.

Jeg er blevet oplyst om at en skiftet bagbro aldrig bliver der samme som den som er på fra ny af, og mekanikere er ikke glade for dette stykke arbejde.

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 100 point
Dato : 29-11-16 16:50

Kan du ligge nogle billeder op af hvor disse smøre-nipler er monteret ?

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 29-11-16 22:21

http://www.hi-speed.dk/Guide_Bagbro/Bagbro.html

Monteret ud fra disse forskrifter, men Google under Berlingo bagbro der er flere indslag med billeder.

Mvh. Kai.

Godkendelse af svar
Fra : kai-d

Dato : 01-12-16 17:13

Tak for svaret JegErHer.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 02-12-16 10:26

Det er vist mere os der skal sige tak, da dette er mere et Tips end et Spørgsmål.

Så takker herfra.