/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hvilken pc skal jeg købe?
Fra : cristian2
Vist : 270 gange
100 point
Dato : 24-11-16 17:56

Jeg er lidt af en degn udi viden om pc'ere. Så jeg har brug for et par råd.

Jeg skal bruge den til det mest basale, men vil gerne kunne se film uden at den loader for længe - og vil gerne slippe for at skulle købe en ny igen lige med det første (læs: skal helst ikke "forældes" for hurtigt). (Jeg vil faktisk også gerne kunne have "kræfter" til at lægge filmoptagelser fra et Panasonic-videokamera over på hard disken).

1. Hvor meget Ram, HD, Cpu (evt. andet) vil I råde mig til, at den skal oppebære?

2. Skal jeg købe én hvor Windows er lagt i? (eller det ER Windows måske altid nu om stunder?)

3. HVIS jeg skal købe Windows efterfølgende, er det så samme pris alle steder, eller er der tilbud på det bestemte steder?

4. Jeg bliver nok også nødt til at investere i Officepakken. På Pricerunner kan jeg se, at "Office 365 Home Premium" koster 599,- og "Office 2016 Home & Student" 695,-. Men der står nogle steder noget med "Licens i et år". Vil det sige, at der er tale om en fast årlig udgift og ikke et engangsbeløb? Hvad vil I råde mig til her?

Lige et ekstra spørgsmål om en den bedste tekniske løsning for min far ...
5. Min far er lige kommet på plejehjem. Han ryster for meget til at kunne bruge en smartphone, men han vil frygtelig gerne høre podcast-radio. Han er vant til at bruge sin PC. Men jeg tror det bliver for besværligt for ham at stavre rundt med sin pc i sin rollator (til og fra seng og skrivebord). Så spørgsmålet lyder: Vil en tablet ikke være ideel for ham i den forbindelse? Han taler selv om "trådløse batteridrevede hovedtelefoner". Men det løser formentlig ingenting, for hver gang han vil høre et nyt program, skal han vel alligevel have fat i sin pc - jeg mener: Det vil alt andet lige være lettere for ham at slæbe en tablet med sig rundt.
Eller er der en lettere teknisk løsning, når han vil kunne gå rundt og høre radio?

6. HVIS jeg skal købe en tablet til min far, bør jeg så følge samme råd mht. kapacitet jævnfør jeres besvarelser til spørgsmål "1."?

1000 tak for hjælpen!!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-16 18:54

Hvis det bare er til musik, så vil nok en af de mindre tabletter, nok være god til formålet.
De findes i alle prisklasser, og de meget billige er ganske gode til formålet.

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 25-11-16 00:19

http://tjdata.dk/find-produkter/computere/barbare-pc-ere.html?manufacturer=196

Jeg spurgte en af mine Tech-savie venner nogenlunde det samme.
Han siger at en af dem her er rigligt til mit forbrug og en ret stærk PC. han bruger en af de dyre af dem som arbejdesPC.

Men hold dig fra den der kan laves om til tablet. Der hvor man kan tage skærmen af og bruge som tablet. Det er ikke så godt. Måske om nogen år når der er mere power i dem.

Mit eneste problem med dem, er at dem der er mindre end 15" ikke har CD-drev i. :( Øv. Jeg vil stadig gerne se mine film på den, samt min DVDafspiller er afgået ved døden for læææænge siden. ;)

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 25-11-16 00:22

Angående skriveprogram.

Hent Libre-office, det er gratis. Det er ikke lige så stort som Officepakken man kan købe. Men i det fleste tilfælde dækker det fint.

Et lille fif. hvis du sender et dokument til nogen. Brev, indbydelse eller noget. Så lav det om til PDF-fil. Det kan de fleste åbne. Da ikke alle har samme skrive programmer. :)

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-11-16 12:47

En PC med 8 RAM og i5/i7/ procesor og en 258 ssd HDD, så er du ikke ilde stedt.Priser på 4000-8000 kr. alt efter mærke. Køb med win10 install. kan du finde den med office indlagt, er det fint.
Vi har selv kørt med lenovo tablet og PC'er i flere år, og har været fuldt ud tilfredse med dem.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 25-11-16 13:30

Hej jeg leder også efter en pc og hvor stor skal den være nå jeg skal bruge den til nettet og til at spille de nye spil og skal det være en stationær eller en bærbar pc til disse ting hvor meget ram og hvor stor skal grafikkortet være osv.
Alan Berg.

Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 100 point
Dato : 25-11-16 20:48

Der kan være lige så mangen meninger omkring køb af den bedste computer, som der er mennesker her på kloden. Uanset hvilken computer eller Bærbar PC man måtte vælge/købe, er den forældet i det øjeblik man smækker døren til butikken og siger farvel.

I hovdetræk kan man sige, at stationær computer bruges til store programmer, så som billede, video, musik redigering og spil (Gamer)....

Bærbar PC er mere til de små opgaver, så som skrive lidt, søge på nettet og chatte med vennerne, eller er på farten og gerne vil på nettet og kun redigere en video i ny og næ.

Fordel/ulemper
Fordelen ved stationær computer er, at man altid løbende kan opgradere sin hardware, hvis man får brug for det. (mere Ram, større grafikkort, større CpU, flere/større harddiske. m.m.)
Hvorimod Bærbar PC har sine begrænsning, og ikke er ligetil at opgradere på samme måde.

Kort fortalt.... Man får, hvad man betaler for.
Ingen tvivl om man godt kan gå hen og blive lidt rundtosset ved køb af ny pc, da der er extreme mange valgmulighederne rundt på nettet.

Et rigtigt godt sted, at købe ny computer er MM-vision, som har eksisteret i mange år, og sammensætter selv deres computer ud fra gennemtestet hardware.
Her kan man få computer fra små 3000.kr, og op til 50.000, hvis man er total freak og ønsker det ypperste.

Som, udgangspunkt kommer MM-vision, i forskellige sammesatte standart computer.
Nu er det bare op til pengepungen, om man har behov for mere ram, større graffikkort m.m.
https://www.mm-vision.dk/

I dit tilfælde cristian2 ligger valget nok af ny computer i mellemklassen 6000-8000.kr, hvis du kun engang imellem redigere en hjemmevideo.
https://www.mm-vision.dk/computer/vision-computere

Angående din far, kunne køb af en lille dab radio værre en mulighed.

McBobo

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 03-12-16 06:17

Tak for svaret McBobo.