/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
Synology Disk station DS209
Fra : ppk
Vist : 561 gange
300 point
Dato : 23-11-16 20:48

Hej
Vi gerne vide hvordan jeg kan få fat i filerne på de 2 harddiske som sidder i NAS serveren.

Problemet er nemlig at min afdøde vens kone, gerne vil have fat i en hel del familiebilleder som ligger på den

Har prøvet at tage diskene ud og sat dem i en dockinstation, men der kan jeg IKKE se filerne kan KUN se drevet, men kan ikke se nogen egenskaber på dem og dermed heller ikke nogle filer.

Gætter så på at diskene er krypteret måske jeg/vi er ihverfald sikker på at der er lavet login på NAS serveren.

På forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 23-11-16 21:11

De fleste NAS-servere kører Linux og bruger derfor normalt filsystemerne EXT2, EXT3, eller EXT4 som normalt ikke kan ses af Windows. Men der findes faktisk en driver til Windows som gør at man alligevel vil kunne de filerne i Windows. Den hedder EXT2FS og fås her: https://sourceforge.net/projects/ext2fsd/

Med der kan stadig være problemer. Her har jeg selv for nyligt haft stort held med at få alt ud af en gammel NAS-disk med programmet Active File Recovery. Dette er et købeprogram men man kan få en demoversion her: http://www.file-recovery.com/download.htm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-11-16 21:46

Det er nok svært hvis de er krypteret.

1. Er det en af de store harddiske ca 10 X 15 CM eller en af de små ca 7 X 11 cm

Normalt kan man ikke få adgang uden tilladelse til NAS server.
Men selve harddiske når den er taget ud - kan måske læses med en ubuntu Live CD.

Her er en ubuntu Mate som jeg selv bruger.

https://www.google.dk/search?client=ubuntu&channel=fs&q=ubuntu+mate&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=Mfo1WNm0FsOcsgH23r34Aw

Vælg den der hedder
Download Ubuntu MATE 15.04.

Rul ned til HTTP direct download :
klik på den grønne CD 32 bit
Det er en såkaldt iso fil som skal brændes på en DVD
Gem den på skrivebordet. eller den lægger sig i hentede filer.

Har du ikke noget brænderprogram kan det hentes her:
https://cdburnerxp.se/
Den skal bare installeres og er så klar til at brænde din hentede ubuntu Mate iso fil

Hvis du henter og brænder denne DVD vil jeg så forklare hvad du så skal.
Jeg bruger den selv til at kigge ind i harddiske og trække filer ud, når jeg er heldig.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 23-11-16 21:48

Soren_Steen_Nielsen

Det lyder spændende

Det vil jeg se på i morgen

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 23-11-16 21:50

Eyvind

Jeg vender lige tilbage i morgen hvis det første tips ikke fungerer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-11-16 21:58

Ok - tag det bare roligt, jeg kigger nok ind i morgen aften.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 24-11-16 11:02

Eyvind

Har lige prøvet at ville hente Ubuntu Mate 15.04men får denne besked

Not Found
The requested URL /ubuntu-mate/releases/15.04/release/ubuntu-mate-15.04-desktop-i386.iso was not found on this server.

Apache/2.2.22 (Ubuntu) Server at cdimage.ubuntu.com Port 80

Og det samme gør sig gældende med 64-versionen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-16 13:06

OK - så kan du hente denne som også er nyere.
https://ubuntu-mate.org/download/
Vælg denne ubuntu mate 16.04
klik på 32 bit og rul ned til
Via Direct Download
og klik på:
ubuntu-mate-16.04.1-desktop-i386.iso

Nu kan du gemme den på skrivebordet.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 24-11-16 13:45

eeøh kan du ikke finde den i "netværk" ?? ellers så hent "Synology Assistant" til af finde den med.

Du kan også bruge WinSCP hent det her
https://winscp.net/eng/docs/lang:da?#utm_source=winscp&utm_medium=app&utm_campaign=5.9.2

mapper som der er oprettet ligger under "share"

standard brugernavn/pass = admin

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-11-16 14:28

Har du prøvet EXT2FS?

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 24-11-16 15:40

Eyvind

Fik hentet Ubuntu Mate 16.04 men her kan jeg også bare se drevet ! man kan ikke åbne drevet for at se hvad der er på

BEMÆRK jeg har sat harddisken i en dockingstation

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 24-11-16 15:47

dk

Det er helt sikkert at hendes mand har sat password på den, så jeg har sat harddisken i en dockingstation, i håbet om jeg på en eller anden måde kunne læse filerne her

Det er jo ret vigtigt da der ligger en masse familie billeder på den, som fruen gerne vil have fat i

Men sidder og tænker på, er det IKKE muligt at få fat i noget som kan læse alle filer på harddisken når den sidder i dockingstation ?

Jeg var ikke så heldig med at få Ubuntu til at læse noget

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-11-16 15:57

Jeg tænkte nok at der ville være password på den disk. Der var også password på den disk som jeg fik udlæst med Active File Recovery, det var programmet ligeglad med.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-11-16 16:02

Det skulle ikke gøre nogen forskel at disken sidder i en dockingstation, når vi lige ser bort fra at udlæsningen bliver lidt langsommere end hvis den sad direkte i maskinen hvis du bruger USB. Bruger du esata skulle der heller ikke være nogen forskel i hastigheden.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 24-11-16 16:24
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-16 17:08

Nå men det var da et forsøg.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 24-11-16 18:10

dk

Men hvis jeg bare nulstiller serveren, så skal jeg jo alligevel sætte mig ind i og installere den o.s.v. så derfor tænkte jeg at hvis de blev pillet ud og sat i dockingstation, så ville det jo "bare" dreje sig om at finde noget som kan læse diskene.

Den NAS er jo let at åbne, og pille harddiskene ud af. Den ene er på 1TB den anden på 1500GB

Men er skal nok ud at besøge min gode LINUX nørd i morgen, så kan det være der viser sig en løsning

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-16 18:41

PPk...............det DK henviser til er jo ikke at nulstille din Nas server men kun at nulstille password så du kan læse indholdet.
Citat
Hvordan logger jeg ind, hvis jeg har glemt min administratoradgangskode?

Du kan nulstille administratoradgangskoden ved at trykke på knappen RESET på Synology-produktet i ca. 4 sekunder, indtil du hører en biplyd. Det vil genoprette IP, DNS, adgangskoder til "admin"-kontoen til standardværdier og nulstille "guest"-kontoen til status "deaktiveret". Standardadgangskoden for "admin"-kontoen er tom.
Citat

Det skal selvfølgelig foregå når harddisken er på plads i Synology Disk station DS209

Men det kan da være at din Linux nørd kan komme ind og hente filer.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 25-11-16 17:56

http://sflanders.net/2015/11/16/synology-7-things-you-need-to-know-encrypted-folders/

Nulstill Admin password , fjerner Admin's bagdør

--

Rode med en RAID / Krypteret disk via anden tilgang, kan ødelægge data.

Hvis man vil HACK en Krypteret NAS disk, skal de rigtige værktøjer bruges, ellers saver man grenen man sidder på over.

Kender man Passphrase
http://blog.markusbordihn.de/2012/02/encryption-of-synology-diskstation-how.html
https://robertcastle.com/2012/10/howto-recover-synology-encrypted-folders-in-linux/

Er alt ukendt, ingen hjælp fra mig.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 26-11-16 14:49

Eyvind

Har i dag haft kontakt til min Linux nørd, og han tror at han måske kan finde filerne. Han mener nemlig at den version jeg brugte, til at "kigge" med ikke var logget ind.

Altså vil chancerne være større hos ham da han så er logget ind som administrator.

Men vi får set i løbet af næste uge, hvordan det går.

Angående at bibeholde diskene i NAS serveren, har jeg så godt nok prøvet at ville installere den medfølgende DVD, men dette synes jeg ser uoverskueligt ud så jeg/vi må lige afprøve det andet

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 26-11-16 14:54

JegErHer

Mange tak for dine links, men jeg får desværre ikke så meget ud af det da mit engelske ikke er særligt godt

Tager det med til min nørd ven, som måske (vil jeg tro) til det tekniske engelsk

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 26-11-16 17:49

Fik denne besked fra Synology

Hi Preben,
Thank you for contacting Synology Support.
In future, please log all tickets in English as we have to rely on translators that aren't all that great sometimes.
Can I ask why you are removing the drives from the Synology to share data from the hard drives? Does the NAS no longer work?
If your NAS does not work and you need to recover data from the disks, please refer to the following guide: https://www.synology.com/en-uk/knowledgebase/DSM/tutorial/Storage/How_can_I_recover_data_from_my_DiskStation_using_a_PC
Best regards,
Darren
Technical Support Team
Synology UK Ltd, Unit C, Denbigh West Business Park, Third Avenue, Bletchley, Milton Keynes, MK1 1DH
Phone: +44 (0) 1908 274659

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 29-11-16 23:35

Så har jeg været hos min LINUX ven

Det bragte IKKE noget nyt for dagen

Når NASèn sættes til hans Linux maskine via net kabel, kommer denne besked:

Kan ikke montere plaseringen

Hvad mon man så kan gøre ?

Vi har i øvrigt RESET serveren.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 02-12-16 09:25

Sat til Nettet og kald så ip: x.x.x.x:5000 evt 5001. som er https.
lad os så høre hvad den siger. Hos mig ser man nogle billeder helt uden Pasword.
stoneplace.dk/photo
Så hos jer prøv x.x.x.x/photo og lad os se inden du splitter alt ad.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 03-12-16 09:27

Så en trin for trin vejledning, dog står der intet om hvad man gør hvis kryptering er benyttet.

Men igen hvorfor tog I diskene ud til at starte med ?

Nå men din Linux ven bør kigge her
http://www.computerdk.com/systemer/linux/205353.html

Men igen, hvis Synology hardware ikke fejler noget, ville jeg sætte disks tilbage i den og kontakte    Synology Support, de har gjort dette rigtigt mange gange.

Gør I noget lidt forkert kan data være helt mistet, med mindre I sende disks ind til Recovery til mange tusinde kroner.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 03-12-16 10:11

JegErHer

Diskene blev taget ud i første omgang, da jeg havde fået at vide at NAS var med login kode på. Så håbet var lidt at ved hjælp af en docking station, at kunne udlæse alle billede filer

Men sådan skulle det så IKKE lige gå

Nu sidder diskene i kabinettet, og installationen vi har til NAS er kun til Windows 2000 !

Vi talte så om det måske var muligt at finde en installation til NAS som kunne bruges til Linux så vi på den måde kunne komme videre

Hilsen
PPK

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 03-12-16 10:36

Øøøøh, vil det sige at din NAS hidtil har kørt med Windows 2000? for så vil jeg klart fraråde dig at lave om på dette hvis du vil have en chance for at få dine billeder ud! Kan der sluttes skærm og tastatur direkte til den NAS?

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 03-12-16 11:38

Soren_Steen_Nielsen

Som tidligere skrevet, drejer det sig om en af min afdødes venner har brugt den formentlig via windows 10

Og NU er det så at hans kone og datter har bedt mig hjælpe dem med at få familiebillederne ud af serveren, og slettet den så de måske kunne få en lille skilling for den.

Hans computer er blevet om installeret til salg

Så derfor troede jeg at det var den nemmeste måde at omgås login på, nemlig at tage diskene ud !

Og jeg/vi har en installation til NAS men har umiddelbart ikke sat sig ind i at installere den på en windows maskine da det i sig selv virker uoverskueligt, bare for at få nogle billeder ud.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 03-12-16 14:58

Prøv engang dette:

Slut NAS'en til netværket og tænd den. Lad den starte op.
Find ud af, evt. gennem en bekendt, hvilken IP-adresse den har.
Slut en PC til samme netværk (UDEN at NAS'en har været slukket i mellemtiden!)
På denne PC startes Inernet Explore (Det SKAL være den!)
I adresselinien skrives: "\\<NAS'ens IP-adresse>" og tryk enter.

Nu skal Internet Explore åbne Stifinder med en side hvor man ser de netværksresourcer som er delt ud fra NAS'en. Prøv at klikke på disse.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 03-12-16 17:33

Rolig nu tingede blandes sammen

Du skal ikke bruge "NAS installations disk" til noget, for på de 2 disks, ligger NAS systemmet jo allerede.
Begynder du installere noget nyt på disse disks, er de gamle data mistet.

Man sætte de 2 disks tilbage i "Synology Disk station DS209", tilslutter den til et netværk og tænder den
Venter 5min så man er helt sikker på den er klar.
Og så tilgår man den vi en anden maskine på samme netværk, via HTTP eller SMB ( \\[NAS]\ )
For at finde den og tilgå den følger du denne guide
https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/tutorial/File_Sharing/How_to_map_network_drives_from_your_Synology_NAS

Synology Assistant henter du her
https://www.synology.com/en-global/support/download/DS209

Citat
omgås login på

Hvis de ikke har modtaget noget login information, så anbefaler jeg I herefter tager kontakt til Synology Support
https://account.synology.com/support/support_form.php

De vil kunne hjælp, når man har mistet ens Admin password.

PS. Hvem sætter en NAS op i hjemmet uden ægtefælle har adgang, lyder underligt når der er familie billeder på den.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-12-16 21:55

Ville du kunne klare den med en win 2000 installation.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 03-12-16 22:06

Eyvind

Det er jo det der ligger på skiven nu, jeg tænkte at man skulle installere noget der var beregnet til Windows 10

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-12-16 22:10

Ok - det er bare fordi jeg har 4 disketter med win 2000 du kunne låne.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 04-12-16 09:13

Jeg tror jeg hopper af, I har gang i noget destruktivt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-12-16 09:21

Jeg er her...........................ok så bytter vi lige plads, så jeg kan hoppe af i stedet for.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-12-16 09:31

HELT ÆRLIGT HVAD TÆNKER I PÅ!!! En geninstallation af styresystemet på NAS'en vil slette alt hvad der ligger på den!

Hvad var der foresten galt med et af mine første forslag med programmet File Recovery? Den kan håndtere de fleste filsystemer og er ligeglad med password.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-12-16 10:15

Jeg er hoppet fra -

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 04-12-16 10:34

Soren_Steen_Nielsen

UPS måske har jeg utrykt mig forkert !

Jeg/vi ville på intet tidspunkt installere noget på NAS !!!

Men jeg troede i min naivitet man skulle bruge et specielt program til at læse NAS

Jeg forstår mig ikke helt på servere

Så til oplysning til alle deltagere i tråden ! så er der på intet tidspunkt installeret noget NYT på NAS !

Angående dit første forslag med File Recovery, så prøvede jeg det ikke fordi det koster penge så jeg regnede ikke med at man kunne bruge det uden at købe

Nå, men jeg tror lige jeg/vi skal sætte os sammen en hel dag indtil vi har prøvet alle jeres forslag forfra

Så som sagt skulle vi IKKE have "smadret" noget !

Jeg takker mange gange for alle de tips der er kommet, til dem der har lyst skal jeg nok holde jer opdateret.

Hav en god søndag alle sammen

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 04-12-16 10:39

ppk som Søren og jeg skriver må du ikke skrive/installere på NAS diskene før du har hentet data ud.

NAS'en har 2 typer beskyttelse og kun første er standard aktiveret, og det er Bruger Passwords/Kodeord
Hvis man tilgår data uden om denne bruger adgang, eks. ved at tilgå via anden system (så som "Active File Recovery") , eller ved at Synology Support resetter disse adgange, ja så er der adgang til data igen.
Hvis anden type beskyttelse ( Kryptering ) er aktiveret, ja så skal man kende denne kryptering nøgle, da man ellers bliver nød til at Brutal Force prøve sig frem (tager langtid, specielt hvis nøgle var lang/mange tegn)

Næste ting, er hvordan partionerne på disse disks er oprettet.
Hvis der kun var 1 disk havde den ikke RAID, og "Active File Recovery Stnadard" ville kunne tilgå/læse dem.
Men der er 2 så de er nok sat op i RAID 1 eller 0, hvorfor Pro er nødvendigt (til 65$)
Citat
Software Packages
Active@ File Recovery Standard    Active@ File Recovery is a utility which allows you to recover deleted files or to recover files from deleted or damaged partitions.

Active@ File Recovery Professional    The Active@ File Recovery Professional package also includes integrated Disk Editor (HexViewer; a utility for low-level data inspection), supports recovery from damaged RAIDs, allows to define custom signatures to be detected, and includes Organizer for files detected by signatures.

Active@ File Recovery Ultimate    Active@ File Recovery Ultimate installation package in addition to Professional features contains Active@ Boot Disk Lite - a bootable Windows 8-based ISO Image that you can burn to CD/DVD/Blu-ray or write to USB Flash Disk using supplied Bootable Disk Creator. Windows PE boots from this CD/DVD/USB and you are able to recover partitions and particular files and folders from the lightweight Windows recovery environment. This is crucial for unbootable systems. Starting from v. 13 Ultimate package includes Linux-based bootable Active@ LiveCD and Active@ Boot Disk, being able to boot all the latest x86 & x64 UEFI secure boot systems.

http://www.file-recovery.com/download.htm

Da NAS'en ikke fejler noget, ville jeg sætte disks tilbage i den, starte den op, og via Synology Support få løst adgangs problemet.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 04-12-16 10:55

Citat
UPS måske har jeg utrykt mig forkert !

Jeg/vi ville på intet tidspunkt installere noget på NAS !!!

GODT

Citat
Men jeg troede i min naivitet man skulle bruge et specielt program til at læse NAS

NAS er som du siger en Server, som har mange forskellige Services/Protokoller som kan aktiveres til at give adgang til dens data/lager.

WEB HTTP/HTTPS er standard (internt på lokalt net)
SMB (understøttes af alle Linux og Windows installationer siden 2000) og er normalt aktiveret, kraver ingen ekstra software
NFT standard supportere i Linux, men er ofte ikke standard slået til på NAS.

Så sidder diskene i NAS'en og den er startet og på netværket, ja så vil din Windows kunne tilgå den.
Håber dog den ikke er konfigureret med fast IP, da IP scope i din vens netværk så skal være det samme som dit.

Men synes nu du skal prøve at hente programmet "Synology Assistant" og se om det ikke kan find NAS'en på netværket.

Eller hvis du vil prøve via "File Recovery" så prøv Free/Demo og se om den kan se data via din dockingstation, så I jo vælge om I vil betale for en Pro licens.

Citat
The downloadable versions allows recovery of files up to a 64kb size for free. Purchasing provides on-the-fly registration for instant activation. Installer & uninstaller is included in Demo & Pro versions.

Quick Recovery Steps

Download and install Active@ File Recovery on your computer.
(Avoid installing it to the disk where your lost files are located)
Scan the disk
Search for deleted files
Free version allows recovery of up to a 64kb files
Verify the file integrity using file Preview
When your data is found, the free version can be easily activated to allow recovery of any size file without re-installing the software and re-scanning the disks

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 04-12-16 11:51

JegErHer

Mange tak for dine 2 indlæg

Så jeg/vi stille og roligt i gang med at følge dine råd ! men det bliver først i løbet af næste uge

Begge diske sidder i NAS og den ene er på 1GB og den anden på 1,5GB som om de spejler hinanden ved jeg ikke, når de ikke er lige store har nemlig hørt for at dette skulle lade sig gøre kræver det at de 2 er identiske.

Vi har haft sat NAS til både windows 10 og Linux, og i begge tilfælde kan vi se serveren men kan ikke læse nogle data på den

NÅ ! men vi må se hvad ugen bringer

Tak igen til alle som stadig hænger på tråden her, og selvfølgelig også tak til de andres indslag.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-12-16 23:46

Citat
UPS måske har jeg utrykt mig forkert !

Jeg/vi ville på intet tidspunkt installere noget på NAS !!!

en jeg troede i min naivitet man skulle bruge et specielt program til at læse NAS

Active@ File Recovery installere intet og laver heller ikke noget somhelst om på den disk man ønsker at hente filer ud fra.

Citat
Angående dit første forslag med File Recovery, så prøvede jeg det ikke fordi det koster penge

Jeg mente ganske bestemt at demo-versionen fungerede fuldt ud blot i en tidsbegrændset periode. Men jeg ser nu at JegErHer har konstateret andre begrænsninger.

Citat
Software Packages
Active@ File Recovery Standard Active@ File Recovery is a utility which allows you to recover deleted files or to recover files from deleted or damaged partitions.

Den kan også hente filer ud fra en disk hvor hverken disken eller filsystemet fejler noget, og jeg har selv erfaret at glemt password ikke er nogen hindring.

Citat
Begge diske sidder i NAS og den ene er på 1GB og den anden på 1,5GB som om de spejler hinanden ved jeg ikke, når de ikke er lige store har nemlig hørt for at dette skulle lade sig gøre kræver det at de 2 er identiske.

Det lyder somom at de slet ikke sidder som RAID overhovedet men deles ud som hver sin netværksresource således at man på PC'erne ser dem som hver sin mappe eller diskdrev med hver deres filer og mapper.
De kan dog stadig sidde som RAID, blot således at 1,5GB disken neddrosles til 1GB.

Accepteret svar
Fra : stone47

Modtaget 300 point
Dato : 05-12-16 11:55

Jeg synes der går alt for meget unødigt snak i det her.
Pc win 10 eller andet det er underordnet.
brouser startes model underordnet.
tast nassens ip i addresselinien efter fulgt af :5000
eller evt. anvend https://x.x.x.x:5001
giver et af disse tiltag en hjemmeside fra Nassen???
anvend den forklaring til at resette admin Konto til Default altså tomt password.
så langt så godt får du et billede fra Nassen ?????????????????????
Hilsen Steen

Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 08-12-16 08:43

Tak for svaret stone47.

HURRA HURRA HURRA

Så lykkedes det at få fjernet adgang til NAS og jeg/vi kan nu sætte NAS på netværket, og skrive IP-adressen i browseren og derefter gå ind og udlæse alle informationer, dog minus et par enkelte stykker som ikke er af betydning for os.

Der skal også lyde en tak for hjælpen til alle andre KANDUèr som har deltaget i tråden ! den blev godt nok lang til sidst men nu er der altså hul igennem

Så i alle der kigger med her ønskes en rigtig God Jul

Hilsen
PPK