/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Fugleinfluenza
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 435 gange
200 point
Dato : 23-11-16 19:24

Hvad forholdsregler tager I overfor fugleinfluenzaen ?
Det var meningen jeg skulle deltage i trækjagt på gæs og ænder her i weekenden, men den del af jagten er blevet aflyst pga faren for fugleinfluenza.

Har I aflyst jagter på ænder og gæs pga ovennævnte ?

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-16 20:33

Nej, jeg skal ikke på jagt og jeg forstår ikke at man aflyser jagt på frie fugle pga influenza.

Det der er forkert er, at man samler alt for mange, tidligere frie fugle, i bure og hønsenet,
hvor de ikke lever sundt nok, og hvis de er lidt sløje, får de lidt pencelin.

Få af frie fugle dør af smitte på en gang, men hvis man indespærrer dem/isolerer dem,
så kan en enkelt smittet fugl betyde døden for hele besætningen.

På vej til losseren her passerer vi en farm, hvor hundredvis af gæs går rundt i mudder,
uden et eneste græsstrå, efter Mortens aften er de nok alle døde, det bedste for dem.

Vor svigerinde har 5 høns og én hane i sin have, nu må de ikke komme ud mere
og få friskt græs, hvad er det for et liv, vi skaber for vore kære husdyr?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-11-16 22:24

Tanken om at spise noget i forfald pga. sygdom huer mig bestemt ikke. Men OK! Baskede de med vingerne, da de blev skudt, skulle det være ufarligt at tilberede fuglevildt. Sådan er udmeldingen i hvert fald fra de kloge hoveder.
Alligevel har jeg besluttet mig til at lade vore vingede venner fare med fred, indtil tingene er normaliserede. Det er gæs, ænder og fasaner nok glade for.

. . . og til SvendGiversen:

Der er altså nogen som gå i seng med hønsene.

Mvh.

Tonganeseren.

Jeg er så glad for min hund. Den fungerer aldeles fremragende.
Ingen jagt uden hund.

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 200 point
Dato : 24-11-16 07:17

Jeg har indstillet jagten for ande- og hønsefugle indtil videre! Alt andet ville være utilbørligt med de fund der er gjort blandt vilde fugle - følger udviklingen intenst !

Vor svigerinde har 5 høns og én hane i sin have, nu må de ikke komme ud mere
og få friskt græs, hvad er det for et liv, vi skaber for vore kære husdyr?
skrev svendgiversen.
Hvis ens hønsehold blot er nogle få stykker, må man formode deres hønsegård svarer til antallet ! Skulle det så være uoverkommeligt at sætte hønsetråd over gården, således gokkerne stadig kan bevæge sig frit omkring i hønsegården ? Friskt græs er nok lidt svært p.t. på grund af årstiden, men det er tilladt at samle nogle gode ting sammen, måske grønkål fra køkkenhaven ?

Nej, jeg skal ikke på jagt og jeg forstår ikke at man aflyser jagt på frie fugle pga influenza et andet citat fra svendgiversen.
Hvor er det godt at ansvarsfulde jægere eksisterer. SG udviser en total mangel på viden i sammenhængen i naturens gang - men lad det nu ligge - desværre tror jeg ikke SG forstår ret meget omkring dyrehold og natur !

ØV4

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 24-11-16 11:02

Det er fuldt forståeligt at jagt på ænder og gæs aflyses, det helt rigtige at gøre.

Som Øjenvidnet også skriver skal hønsene ikke lukkes inde!

"Under fast tag" kan godt betyde, at man spænder en vandtæt presenning ud eller lægger plexiglas eller lignende over sin hønsegård, så længe det dækker hele det areal, hvor hønsene kan bevæge sig rundt. Presenningen, plexiglasset eller andet materiale skal kunne forhindre fugleklatter i at kunne komme ned til hønsene, så der må fx ikke være huller i den. Sørg for at sætte den op, så regnvandet bliver ledt væk fra hønsegården.
https://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Hold_fugle_indendoers.aspx

http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyhedsarkiv/2016/fugleinfluenza-fundet-i-danske-vildaender/

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 24-11-16 12:03

Det er helt korrekt at en hønsegård/voliere skal være overdækket med et fast materiale, som f.eks en presenning - tak for hintet katekismus

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-11-16 14:45
Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 24-11-16 15:32

Mon ikke at risikoen for smittespredning er større, ved de store fugle-kigger områder, her burde der nok skiltes med: skiftning af fodtøj og ordentlig opbevaring af samme, inden rengøring.

Det er sgu svært at få taglagt Vadehavet og diverse fjorde og vige., men hobby avleren har vi totalt tjek på, kan I se pang-dang til vildsvine problematikken.

Hvis man håndtere nedlagt fuglevildt og jagtstøvlerne korrekt,- i plastkasser med låg inden rengøring, ser jeg ingen grund til ikke at gå på jagt.
Fuglene korrekt tilberedte + 70 gr., er uden smitterisiko, og ja hvis de flyver næsten ligeud, har de det vel nogenlunde godt, - Tonga.
Citat
Indsæt dit citat her
.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-11-16 17:12

Jeg må simpelthen ud med det.

Jeg har arbejdet meget med hunden og det går forrygende godt. Den 23. november gik jeg en tur på reviret - med hund og bøsse. Jeg havde besluttet mig til ikke at skyde til fugle, men lod alligevel hunden søge. Den slags giver motion og interesse. Den rejste rådyr, hare og fasaner, ikke noget nyt, men det var måden den gjorde det på, som begejstrede mig.
Søget langs markskel var korrekt. Højst 10 meter fra min ringhed og meget målrettet. Søget over markerne var flot - højre og venstre og med stadig visuel kontakt til mig. Jeg lod den gennemsøge to mosehuller. Ved kommandoen "ind" går den cirka 10 meter ind, kigger på mig og søger i den retning jeg viser den med armen. I et af hullerne rejste den 16 fasaner. Skide flot.
Men især når den søger medbørs, viser den klasse. Den skifter mellem bagbord og styrbord - systematisk og med et maksimalt søg på 15 meter.
Den rejste en enkelt hare, som smuttede forbi mig på cirka 30 meters afstand - modvinds. For meget - tænkte jeg og lod hares fare. Tikka gjorde anstalt til at eftersætte haren, men den lystrer naturligvis fløjten, dækker af og returnerer derpå til mig - på plads.
Det var en stor dag med en blændende hund. Man bliver sgu ganske rørt.
Træning og atter træning giver pote.
Da vi kom hjem fik den et helt griseøre.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-11-16 19:14

Citat
Fuglene korrekt tilberedte + 70 gr., er uden smitterisiko, og ja hvis de flyver næsten ligeud, har de det vel nogenlunde godt, - Tonga
Meget interessant betragtning, meeen, jeg foretrækker nu, at spise vildt/kød uden sygdomme.

Citat
Jeg må simpelthen ud med det.
Absolut godt hundearbejde.
Hvordan arbejder Tikka ellers, når der er mange hunde som skal arbejde sammen. Her tænker jeg på hundens søg -og især, apportering af anskudt vildt?

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-11-16 19:35

Tikka er en tæve og er noget tilbageholdende, når der er andre hunde i nærheden. Men den går fint sammen med et par dejlige labradorer - tæver begge to.
Tikka holder sig til mig og i det øjeblik jeg kommanderer apport, henter den det vildt jeg har fået ram på. Der har aldrig været slagsmål om byttet, men det hænger vel sammen med at de øvrige hunde er veldresserede og klistrer sig op af ejeren. De er nok også lidt dovne - men glimrende apportører i vand.
Tikka har jo fast stand og viser fuglen - altså med højre ben bøjet, halen strakt ud og med lav hovedføring. I virkeligheden er det Tikka som viser vej. Går fasanen til højre, drejer Tikka halen mod retningen.
Tikka har haft noget besvær med at apportere hare, men det går da, selv om det foregår lidt sløset.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-11-16 19:49

Det lyder godt, og det ser ud til du har en rimelig god jagtkammerat.

Jeg har deltaget i jagter, hvor en del af hundene henter de dødskudte fugle og lader de anskudte være.
Her mener jeg så, at glansen går lidt af Sankt Gertrud....læs hunden. Og som sådan, er det vel i situationen ligegyldigt, om jægeren har hund med på jagt eller ej.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 25-11-16 07:08

Kære Tonganeser !

En dejlig beretning om en ekvipage der arbejder optimalt - det kan betale sig at bruge megen tid på dressuren. Uden en ordentlig afrettet hund, kan jagten være en pestilens ! Men tidligere tiders form for dressur, hvor man knækkede hunden fuldstændig og forsøgte at opbygge den fra bunden igen, var yderst sjældent god nok. Man byggede dressuren på frygt og ikke som i dag, på tillid og glæde. Det er egentligt ganske enkelt: Vi går sgu' heller ikke hen til en mand der ligner en flok øretæver !!??? En hund, eller for den sags skyld, hvilket som helst dyr, vil ikke beskæftige sig med en person den ikke stoler på !!
Selv i visse jagtforeninger findes der stadig nogle af de gamle "trænere", som tror de kan banke sig frem til gode resultater. Ligesom visse personer bruger strømhalsbånd - ganske afskyeligt !!
Jeg har hørt om en mand, i øvrigt en forfatter der skulle være hundedomptør og riffelinstruktør, udtale, at han kun bruger strømhalsbånd fordi han i forbindelse med opladning af dette, bruger strøm fra en selvkonstrueret vindmølle, således han hjælper verden fra co2 problemet og dermed klimaforandringer !!!???? Jo. det er ham med den hvidørede hund, som ynder at skide på hans støvler !!!

Tommy har helt ret m.h.t. de ufærdige hunde der kun samler dødsskudt vildt op ! Det er netop de anskudte dyr vi skal have fat i først, så vi kan få aflivet dem så hurtigt som muligt - de dødsskudte kan vi sgu' selv hente !!
Det er som regel i den øverste del af snoren fejlen ligger ! Hvis ikke den lystbetonede form for dressur føres helt igennem, ja så har vi problemer. Derfor arbejd, arbejd, arbejd med hunden. Langt de fleste hunde er så behagsyge, at de gerne vil samarbejde hvis de bliver opmuntret og rost når tingene er i orden - tålmodighed er en dyd, også når det drejer sig om hundedressur.

ØV4

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 25-11-16 07:18

Jeg glemte det vigtige i at kunne dirigere sin hund hen hvor man vil have den. Nogle mener det er cirkus, men netop når der skal samles fugle op, er det meget bekvemt at kunne dirigere hunden hen på den anskudte fugl først, forbi de dødskudte !! Ligeledes kan man komme ud for at skulle hente ænder der er landet på en ø i en sø - her er dirigering helt nødvendigt at bruge, medmindre man har en jolle liggende ved søbredden - og det har de færreste i situationen !!

Ting tager tid, men brug den fornødne på det at dressere hund - tiden er absolut givet godt ud !

ØV4

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-11-16 17:23

Citat
Jeg må simpelthen ud med det.

Ved ikke om der er plads til en lidt anderledes "indslag" i tråden?? Jeg prøver. På en måde, drejer det sig også om (at undgå) jagt.

Bare for at fastslå, omgang med dyr, (ikke kun hunde) drejer sig langt hen ad vejen, om tillid, mellem partnerne:

Vi har gennem flere år, hjulpet et vennepar, med at få deres Hereford kvæg på græs om foråret, og hjem om efteråret. Kørsel i kreaturvogn, ca. 10 km.

Selv køer, er ikke dumme. De har ialtfald en god instinkt. Om foråret, hvis man står stille og roligt og "snakker" til dem, går de selv op i vognen. Som om de ved, de skal ud på noget dejlig
grøn græs.

Det samme når de skal hjem om efteråret, til den lune stald. Man skal ikke prøve at jage eller genne på dem, for så kommer vi "til kort", men bare have lidt tålmodighed. Vi står gerne og drikker en lille øl, mens de læsser sig selv.

Lidt dyrepsykologi, skader ikke.

Så forresten en flot han Fasan, i dag, der travede over vejen, foran bilen. Jeg undgik den.
Den ser i grunden stolt ud, når den lige traver forbi.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-11-16 17:39

Citat
Ved ikke om der er plads til en lidt anderledes "indslag" i tråden?? Jeg prøver.
Jo, der er masser af plads. Du og andre, må skrive alle de indlæg I vil. Sålænge der er skrivelyst bliver tråden ikke lukket.

Der var en skøn beretning fra det virkelige liv.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-11-16 00:09

Nu plejer jeg aldrig at bruge mere end et enkelt skud pr. fugl. (Blærerøv). Det er dog sket, at en fasan har basket lidt på jorden, men når Tikka ser bevægelse i fuglen, går den konsekvent efter den. Jeg har brugt mange timer, dage og år på at lære hende at følge anvisninger med armene - men nu lystrer den hver gang. "Hold da kæft" udbrød en jagtkammerat engang, da jeg starkte venstre arm i vejret, hvorefter Tikka kom spurtende og gik på plads. OK! Som du selv skriver, kære ØV4, kan den slags se ud som cirkusnumre, men det er altså nødvendigt med lydløse tegn, for ikke at skræmme alt levende væk med fløjte eller råb.
"Jagten" den 23.11.16 var en fantastisk oplevelse, idet jeg for første gang blev belønnet efter års træning. Nu er Tikka 7 år, men den har masser af år i sig. Forgængeren blev 18 år, og jeg havde det ad helvede til, da den blev aflivet.
Typisk for min Münsterländer er, at den meget let bliver fornærmet, hvis jeg af vanvare kommer til at råbe lidt højt. Så går der en times tid, før den er god igen.
Mit problem er nu, at alderen løber fra mig. Jeg er 74 år, fir for fight, men nu går det den vaje som hønsene skraber. Når Tikka afgår, vil jeg ikke have en hund mere. Den kan ikke være tjent med at have en ejer med rollator, hvis det kommer dertil. Men jeg vil bruge de sidste år på at hygge mig med Tikka ( ...og hustruen ).

Mvh.

Tonganeseren

Helt oppe at køre pga. en knalddygtig jagtjhund. Nu skal jeg nok afholde mig fra flere lovprisninger.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-11-16 16:03

Godt hundearbejde!
Hundearbejdet er jeg sådan set ikke så benovet over, idet, seriøse hundeejere træner hunden frem til det gode arbejde.

Nej det, der virkelig imponerer mig er din skydning
Citat
Nu plejer jeg aldrig at bruge mere end et enkelt skud pr. fugl.

Nu er jeg selv en habil og god skytte - både hvad lerduer og jagt angår. Men jeg kan på ingen måde hamle op med dine præstationer. Sidste år var jeg ikke meget på jagt, men jagtåret før, havde jeg nedlagt 100 fugle fordelt på fasaner, duer og ænder. Til disse 100 fugle måtte jeg bruge 160 skud - altså en skudstatistik på 1,6 pr. fugl. Når du skriver:
Citat
Nu plejer jeg aldrig at bruge mere end et enkelt skud pr. fugl.
Bliver jeg nødt til at spørge dig, om det er fordelt på 5 - 10 - 20 - 30...... fugle ? Hvis din skudstatistik drejer sig om en 5 - 6 fugle kan jeg bedre forstå det.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-11-16 18:12

He, he. Jeg vidste det. Nå en blærerøv ytrer sig, får det altid følger. Meget fair.
Min skudstatistik går rigtig mange år tilbage. Jeg mindes blot ikke, at jeg har skudt forbi i første skud. Det hænger nok sammen med, at jeg altid sikrer mig, at fuglen er langt indenfor rækkevidde - hvilket for fasaner vil sige maks. 15 meter. Men jeg husker en hare for måske fire år siden, hvor Tikka måtte træde til. Haren tumlede og var ikke forendt i skuddet. Men her kan man ikke tale om forbiskydning.
Jeg nedlægger maksimalt 15 fasaner årligt. Tidligere fik jeg 4 - 5 ænder med hjem på en god aften, men her på egnen er det slut med tilflyvende ænder. Duer er der heller ingen af. Mens duerne var der, brugte jeg salonriffel, hvilket altid gav resultat i første skud.
For en del år siden sad jeg i et skovhjørne med gamle Tikka - altså Tikka 1. En stor flok duer lagde turen forbi og jeg skød til den sidste i flokken. Tikka apporterede og jeg så til min store rædsel, at den stod med en brevdue i flaben. En brevdue med depeche om det ene løb. Duen smagte såmænd glimrende, men med tanken på ejeren, som givetvis har afsunget " Så kom dog hjem, så koooooom dog hjem" havde jeg dårlig samvittighed.

Min yndlingsbøsse har på første løb 1/2 åbning - andet løb 1/4 åbnet.

Nu får jeg ikke tjekket mine færdigheder i år, pga. influenzaen, men mon ikke jeg stadig er godt skydende. Vi har en kastemaskine som bruges flittigt. Det er blot alt for let at få skuddet ind i første forsøg, idet maskinen leverer forudsigelige kastebaner. Her har jeg haft forbiere på spidsduerne, men det skyldes måske, at jeg ikke koncentrerer mig.

Det er ærgerligt, at du ikke har modtaget mine invitationer. Håber du ombestemmer dig fremover.

Endelig har du en fornem personlig skudstatistik.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-11-16 19:29

Citat
He, he. Jeg vidste det. Nå en blærerøv ytrer sig, får det altid følger.
Det har så absolut intet med misundelse at gøre - det må du tro på.
Det undrede mig bare - nok fordi, jeg aldrig har oplevet det før, at en jæger er så godt skydende. Jeg har deltaget i mange jagter, hvor der virkelig var kanon gode skytter som pillede den ene høje fasan ned efter den anden - men jeg har aldrig observeret 1 til 1

Da du så skrev:
Citat
Nu plejer jeg aldrig at bruge mere end et enkelt skud pr. fugl.
blev min interesse vakt.
Men roses skal du!! 15 fasaner i 15 skud, det er eddermame flot!

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-11-16 20:29

Jep, alting har en ende og det har denne tråd også.
Jeg lader tråden stå åben et par timer inu.

Mvh.
Tommy

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-11-16 22:44

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-11-16 06:50

Megen tak for POINGS - et godt og meget aktuelt spørgsmål - flere af dem !!!

Med de tal Tonganeseren fremturer om skud pr. fugl, skulle man tro han har været på skydeskole i det midtjyske, hos en kendt forfatter - han praler sgu' osse om snart hvad som helst !!!!

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-11-16 11:53

Visse vasse - kære ØV4. Og betænkt så lige, at de femten fasaner blev nedlagt i tæt tåge med en sigtbarhed på under 20 meter. For at kunne gøre den slags, skal man være udstyret med en radar monteret på kasketten. Kan vistnok fåes hus T.Hansen.
Inden du nu tager dette indlæg alvorligt, skal det tilføjes, at humor kan forekomme.

Mvh.

Tonganeseren ( alias Falkeøje )

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-11-16 17:21

Citat
at jeg altid sikrer mig, at fuglen er langt indenfor rækkevidde - hvilket for fasaner vil sige maks. 15 meter.

Citat
Og betænkt så lige, at de femten fasaner blev nedlagt i tæt tåge med en sigtbarhed på under 20 meter.

Så passer alt jo, som fod i hose
Den jyske forfatter nedlægger vildt på en afstand af 300 meter. Stik den, Falkeøje

Husk nu, at humor kan fremkomme

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-11-16 20:53

Yes! Der melder jeg pas i forholdet til mesteren.
For Fanden da, hvor er det koldt. Håber det luner lidt i morgen, hvor jeg vil forsøge at få nedlagt en kronkalv. Lige nu går der en masse krondyr rundt i vores skov, og der er kalve nok at tage af. Jeg snupper den mindste - hvis jeg kan komme til skud. Kunne godt have brugt en skytte. Sønnen er i gang med at lave forbedringer i hans og kærestens hus - og er selvfølgelig ikke disponibel netop denne dag. Hvad har jeg dog gjort forkert.

Mvh.

Tonganeseren.