/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Danish Kindergarten
Fra : svendgiversen
Vist : 865 gange
191 point
Dato : 21-11-16 19:52

Vi er lige kommet hjem fra en tur til Nordjylland,
hvor gamle venstre bønder nu siger fra til Lars Lykke.

Sidst kunne jeg ikke stemme på venstre på grund af en lokal Carl Holst,
nu siger vor familie nordpå, at Lille Lars også kun tænker på sin egen magt position,
ikke på landets bedste, noget jeg forgæves prøver at forklare dem.

Og hvad med overløberne, går man på kompromis, bare for at få minister poster?

Og hvad med demokratiet, der er jo nu klart rødt flertal,
hvor længe kan den, nu snart nye treparts regering, blive siddende,
med støtte af et helt afkræftet DF, efter for mange købte kugle penne, mm. ?

Og med alt for megen magt til Tøsse Tulle, i kraft af det forrige valg,
der ikke vil gentage sig, og som regeringens eneste støtte parti.

Det er lige før at man ønsker at de røde, også kvinder, snart vil overtage magten??

Men jeg er endnu mere bange for, hvad de kan finde på,
over for os gamle pensionister, der har levet nøjsomt i mange år og sparet lidt op???

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 191 point
Dato : 21-11-16 21:42

Tja, tja, bum, bum, bum "Frit" efter Niels Helweg!

Jeg elsker det danske demokrati, et retfærdigt og gennemskueligt system med forholdstalsvalg, alle stemmer tæller, flertallet af vælgere bestemmer hvem der skal vælges, de folkevalgte aftaler sig frem til at sammensætte en kommunalbestyrelse, regionsråd og regering, vi har verdensrekord i ikke at være korrupte, osv.

Bare lav en sammenligning med USA, her kan et mindretal af de få der gider stemme vinde over flertallet, Hillary fik over 1 miilion flere stemmer end Trump, men tumpen vandt?

27% af vælgerne (altså af dem der havde orket at registerere sig som vælgere) stemte for tumpen, 28% for Hillary.

Bare til sammenligning, her i landet får enhver stemmeberettiget at valgkort, vores stemmeprocent for ALLE ligger typisk på 80 til knap 90%.

Hvordan fixer man det i USA, og mange andre lande?

Elementært, kære Watson.

Man har valg i kredse, "winner take all", har man bare en stemme mere vinder man valget, i den kreds, den anden har det der hed "bar røv" i div. spil.

Hvis man nu ikke er sikker på at vinde i kredsen, kan man jo altid "ommøblere", man ændrer kredsens grænser, så man kan være sikker på at vinde, det hedder gerrymandering. Eller,som man gjorde i en stat, kun lader folk registrere sig som vælgere på den 5. onsdag i en måned, på et meget afsides liggende sted, uden offentlig transport, så holder man negre og andre fattigrøve væk.

At man også i Dk kan være sur over at "mit hold" tabte må man leve med, reelt er forskellen fra den ene regering til den anden normalt meget begrænset, undtagen for dem der smager svirpet med krabasken fra det nye hold.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-11-16 22:22

Fint vagnr, vi har et demokratisk system bedre end det amerikanske, enig,

men er det nu demokratisk, når lederen af en mindretalsregering laver noget,
der i flere aviser bliver kaldt et kup og derved kan beholde magten mindst et år endnu?

Og er det demokratisk når to mindre partier nu giver afkald på de løfter de blev valgt på??

Og skulle DF ikke have en lussing for deres misbrug af EU midler,
hvor de nu i stedet for bliver tungen på vægtskålen???

Og så betyder det nye samarbejde i den nye bredere regering,
at flere gode venstre ministre nu må gå af, til fordel for mindre erfarne små politikere...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-11-16 22:46

Hej, svendgiversen

Så vidt jeg kan se, er alt hvad der (måske?) er ved at ske nu, helt i overensstemmelse med vores Grundlov, der ikke kender til partier, men den kender et flertal!

Regeringsomdannelser er ikke den store sjældenhed, SF gik ud af regeringen mens SR fortsatte, intet flertal imod, Løkke havde, både før og efter SR(SF) flere regeringsomdannelser, det er mere reglen end undtagelsen.

De fleste af os føler os sikkert "snydt" engang imellem, når det ikke lige går som JEG havde håbet på/stemt for, men sådan er det bare!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-11-16 08:02

Jeg sætter også et spørgsmåltegn ved om det er tilladt at ivitere andre partier ind i regering midt i en valgperiode.
Men det er så markant at det sandsynligvis er tilladt jfr.grundloven, ellers var der sket et og andet.
S-R fik lov at fortsætte da de jo lavede reformer sammen med de blå.

Formålet er at "redde Danmark", men det skulle de sgu have tænkt på noget før, kassen er tømt af (bortcensureret)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-11-16 08:05

vagnr ->

Citat
Bare lav en sammenligning med USA, her kan et mindretal af de få der gider stemme vinde over flertallet, Hillary fik over 1 miilion flere stemmer end Trump, men tumpen vandt?

Jamen, så lad os lave denne hypotetiske sammenligning:

60% af den Danske befolkning stemmer blankt i protest mod den førte politik, hvad end den er ført af rød eller blå blok. Ligemeget hvem der kommer til magten, så vil landet blive regeret af et mindretal og imod flertallet af den stemmeberettigede befolkningens ønsker. Vil man ændre på dette forhold? Så må man ændre betingelserne for at opstille kandidater.

..jeg er ikke så¨begejstret for din udtalelse: "..de få der GIDER at stemme". Som jeg siger er et valg kun et valg, hvis der findes flere alternative scenarier, hvoraf man kan vælge eet. Er der kun eet scenarie alt vælge imellem (..selvom der skulle findes 2 kandidater), så er der reelt intet valg, men man kan jo undlade at deltage. Det har så ca. 50% Amerikanere 'valgt' at følge. For som du selv pointerer:

Citat
..reelt er forskellen fra den ene regering til den anden normalt meget begrænset,

I dette udsagn finder du dit; 'gider'!

Som jeg har forstået det har vi i Danmark en mindretalsregering. Hvorledes kan dette opfattes som et demokratisk valgt styre? Ikke iflg. min MADA (ADAM) regnemaskine.
Heller ikke i Danmark ledes landet på Demokratisk vis. Det ledes af et konglomerat af uskønne alliancer. Danske politikere 'shopper' også mellem 'sikre' og 'usikre' opstillingskredse. Det burde du vide. Derfor kan en Dansk regering godt have flertallet imod sig. Det handler blot om at lave de rette 'studehandler' med 'parlamentariske støttepartier' for at danne regering og fordele tillægsmandaterne taktisk.

Jeg siger ikke at det Danske valgsystem er ringere end det Amerikanske. Jeg postulerer blot at demokratiet ikke har det stort bedre i Danmark (..og resten af Europa forøvrigt) end i USA.

Iøvrigt ser jeg ikke grundloven som garant for demokratiet. Tværtom. Det er en garant for kirken, aristokratiet og Kongemagten.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-11-16 08:15

Endnu et eksempel : Vor 'elskede' beskæftigelsesminister. En minister i en Dansk regering som slet ikke stillede op til valget og derfor ikke kan betegnes som demokratisk valgt. Det nærmeste man kommer er demokratisk UDVALGT ...af en mindretalsregering.

Hér føler jeg mit demokratiske sindelag trådt under fode.

Hvis LA og Konservative får deres ministerposter vil jeg også gerne sætte deres demokratiske legimitet i kategorien: Tvivlsom.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-11-16 08:26

Man kan indvende: Jamen, sådan fungerer demokratiet nu altså engang i Danmark.

Javel, men det gør det altså styret mere demokratisk i min ordbog.

Skal Danmark gøres mere demokratisk, så er der kun een vej frem: Flere folkeafstemninger ..også om strukturelle reformer. Medlemmer af folketinget SKAL være folkevalgte. Skal en minister gå af/udskiftes? ...af den ene eller anden grund? Så mener jeg det det bør udløse et folketingsvalg.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-11-16 08:37

Rent anekdotisk vil jeg tilføje en grund til at Trump vandt.

Det udspringer af et citat fremført af Mae West (..der var kendt som en ret bramfri personlighed):

I valget mellem 2 onder? ...så vælger jeg dét ...jeg ikke har prøvet før!
</MOLOKYLE

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-11-16 09:40

http://www.grundloven.dk/

er helt antikveret, KONGEN bestemmer alt, fx

Citat
§ 3
Den lovgivende magt er hos kongen og folketinget i forening. Den udøvende magt er hos kongen. Den dømmende magt er hos domstolene.

Så kongen er ikke blot ansvarlig for lovgivningen (sammen med folketinget), men er samtidig regering!

Det kunne være grundloven i en diktaturstat, men fungerer rimeligt i praksis, i hvert fald de seneste 115 år.

Der er intet nyt i, at ikke-folkevalgte bliver ministre (fx. Lykke Friis, der var minister 1½ år før hun blev valgt), at regeringer sammensættes af skiftende partier/personer, eller at ministre sidder ganske kort tid, fx den spektakulære

"- Bente Juncker (CD) 14 dage: Hun trådte tilbage efter kun 14 dage som socialminister i 1993. Hun måtte trække sig efter en skandalesag i pressen, hvor det kom frem, at hun havde klaget over anbringelsen af evnesvage nær sit sommerhus."

Det er hverken i strid med grundloven eller andre love at regeringer ændres undervejs, vi ville nå ned på amerikanske niveauer for valgdeltagelse, hvis vi skulle stemme hver gang regeringen ændres

Var der bare den mindste mulighed for at vælte en regering, ville den straks blive brugt af den til enhver tid siddende opposition

En kommetar fra anno dazumal, Adlai Stevenson, der var præsidentkandidat i 1950'erne, holdt en fremragende tale, en tilhører sagde "You will have the vote of every thinking man!", Adlai svarede "That's not enough, I need a majority "

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-11-16 11:15

Sådan som jeg ser "den røde tråd i molokyle`s og vagnr`s kancellisprog, ang. demokratiet, er der en ting der undrer mig. (Er enig i, mange ting burde ændres).

Èn af tingene er brug springbræt, fra det ene parti til det andet, eller som løsgænger, for at opretholde en god hyre.
Ikke så længe siden, vi så en folkevandring fra SF og Enhedslisten. Det starter jo helt nede i det kommunale, hvor byrådsmedlemmer pludseligt tilhører et andet parti, eller bliver løsgænger, og kan fortsætte ufortrødent.

Det synes jeg er en stor fejl, ved vores "demokrati". Har man skiftet "overbevisning/holdning", i forhold til hvad man er valgt på, så er det ud..........

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-11-16 12:03

Det er ikke altid politikeren der skifter parti, der har ændret holdning, ofte er det partiet der skifter til et (tror de) synspunkt med større vælgertække!

Men, igen, Grundloven har meget klare regler om det

"§ 56
Folketingsmedlemmerne er ene bundet ved deres overbevisning og ikke ved nogen forskrift af deres vælgere."

Partierne har forskellige holdninger til partihoppere.

EL har en regel/kutyme om, at dem der hopper ind i partiet ikke straks får store poster, mens de Radikale tog imod Ida Auken med kyshånd, og en ministerpost, så det er et spm om partiernes moral

Jeg kan ikke lige huske, om det var Erhard Jakobsen eller Uffe Ellemann, der sagde noget i retning af "politikerne skal gå forrest og føre flokken, i stedet for at følge efter flokken!"

I dag er det stort set omvendt, partierne laver deres egne meningsmålinger, har fokusgrupper mv., så de kan lægge sig lige i midten af flokken, måske skulle partierne skifte betegnelse til følgegrupper

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 22-11-16 12:13

Nogle af jer rejser spørgsmålet om, hvad der er tilladeligt efter Grundloven. Men Grundloven er meget enkel, - det eneste den bestemmer om regeringsdannelse, er, at "Ingen minister kan forblive i sit embede, efter at Folketinget har udtalt sin mistillid til ham" (grl. § 15, stk. 1.

Med andre ord: Vi har i dansk statsforfatningsret det princip, at en regering aldrig må få et flertal (90 mandater eller flere) imod sig, hvis det kommer til en tillidsafstemning. Altså et negativt princip, i modsætning til lande, hvor en ny regering skal præsentere sig for parlamentet og ved en afstemning konstatere, at den har opbakning fra et flertal af mandater.

En statsminister kan derfor i sin regeringsperiode udpege eller afskedige de ministre han vil, uanset partifarve, ja, faktisk behøver ministre hverken være MF'er eller medlem af et parti for at blive udpeget. statsministeren skal blot helst være sikker på, at den regering, han sammensætter ikke efterfølgende bliver væltet af et mistillidsvotum.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-11-16 13:27

Altså ikke grundlovsstridigt, men ikke videre demokratisk,
at ændre regering og grundlag midt i en valgperiode.
I stedet for et valg, hvor man ville miste regeringsmagten.

I flere aviser bliver Samuelsen nu beskyldt for løftebrud,
men han gør det vel for at få mere indflydelse, ikke kun for en ministerbil.

Og jeg synes slet ikke Pape har gjort sig fortjent til en sådan,
siden han kom til, har de konservative uhyggeligt nærmet sig spærregrænsen.

Er der iøvrigt nogen bud på ministerposter:

Skal sympatiske Bertel gå af, officielt på grund af alder?
Mon ikke også Peter Chris bliver ofret, de konservative bejler jo til den post.
Men venstre skal jo af med 5-6 flere, hvis ikke ministerlisten bliver kraftigt øget??

Brian Mikkelsen er vel de konservatives mest erfarne og et godt bud?
Nasar Kharder er jo nok den med størst mellemøsten erfaring,
men bliver næppe valgt, når SF er eneste støtteparti??

Samuelsen får jo nok selv en ministerpost, men næppe som finansminister?
Og han har næppe andre med format til at lede et ministerium??

Andre bud???

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-11-16 14:02

Citat
En statsminister kan derfor i sin regeringsperiode udpege eller afskedige de ministreIndsæt dit citat her

Nej det er forkert , det er kun kongen (for tiden dronningen) som kan antage eller afskedige ministre.
Det er hans regering. det har med magtens tredeling at gøre. Den udøvende magt er kongens. som han udøver via sin regering, og embedsmændene.
Regeingen skal ikke vælges, og ministene behøver ikke at være medlem af folketinget.
Men siden 1905 har vi haft parlementarisme.Det betyder at kongen skal afskedige ministre,som har et flertal i folketinget imod sig. Derfor har parlamententet har en vis indflydelse på hvem ,der kan blive ministre.

Det om som en afslutning ved systemskiftet efter den forhadte provisorieregering.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-11-16 14:30

Officielt, i følge grundloven, transor,
men i praksis godkender dronningen jo alle de ministre statsministeren kommer med,
og, efter valg, også ham selv, efter en dronninge runde.

Hvornår har en konge gjort noget andet,
der var vist engang Kong Kristian nægtede at underskrive?

Hvis, nok ikke Margrete, men en ny kong Frederik, gør noget lignende,
får vi nok snart afskaffet et forældet konge dømme.

Og hvis beslutningerne går tilbage til systemskiftet,
er det vist på tide at få dem lavet dem om?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-11-16 15:09

Citat
Hvis, nok ikke Margrete, men en ny kong Frederik, gør noget lignende,
får vi nok snart afskaffet et forældet konge dømme.

Jeg tror at Prins Christian vil begynde at nedtone rollen, den der er tilbage.

Og Charles af England er pensionist, jeg tror sgu at han han springer over og giver videre til sønneen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-11-16 16:15

Det med den nye regering var inspireret af fremstilingen i BT som et fodboldhold,
et svagt forsvar og et endnu svagere angreb.

Håber der kommer bedre ministre end på dette fodboldhold?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-11-16 18:16

Citat
Det kunne være grundloven i en diktaturstat, men fungerer rimeligt i praksis, i hvert fald de seneste 115 år
Kog "115 år" til " 96 år." Tak!

Citat
Nasar Kharder er jo nok den med størst mellemøsten erfaring,
men bliver næppe valgt, når SF er eneste støtteparti??
SF, støtteparti for Konservative....? ......Hvaeeeeee, hvad sker der??

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-11-16 18:18

Citat
Hvornår har en konge gjort noget andet,
der var vist engang Kong Kristian nægtede at underskrive?
Næh..han fyrede hele regeringen.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-11-16 18:19

Siden systemskiftet i 1901 har der været to tilfælde, hvor regenten har blandet sig i regeringsanliggender!

Den ene, og bedst kendte, Påskekrisen i 1920

http://denstoredanske.dk/Danmarks_geografi_og_historie/Danmarks_historie/Danmark_1849-1945/P%C3%A5skekrisen_1920

Margrethe og ikke mindst hendes kabinetssekretær, den tidligere ombudsmand Niels Eilschou Holm, forhindrede Schlüter i en smart manøvre

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article3229100.ece

Sandsynligvis får vi aldrig en ny grundlov, medmindre vi får en skandale i kongehuset, der er stor nok til at det skal afskaffes, eller Dk engang ad åre bliver en del af et forenet Europa!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-11-16 18:33

Citat
Den ene, og bedst kendte, Påskekrisen i 1920
Nemlig ja.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-11-16 18:34

>når SF er eneste støtteparti??

Undskyld, selvfølgelig DF, Dansk Foleparti,
stadig med Tøse Tulle i spidsen uden ansvar,
nu i en nøgleposition politisk, men ikke længere valgmæssigt,
takket være afsløret misbrug af midler fra EU.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-11-16 20:04

Ikke alle holder jo BT, vi ser den kun fordi vor nabo er på ferie.

I fodboldholdet med det nye folketing er Pape målmand,
med hans tidlige redninger, mange huller i nettet.

Angrebet er lige så svagt, fra LA med stærk slagside,
en tung gammel kuglestøder og en lille sprællemand.

Med håb om en bedre etablering/bemanding af det kommende regerings hold...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-11-16 22:24

Citat
nu i en nøgleposition politisk, men ikke længere valgmæssigt,
takket være afsløret misbrug af midler fra EU.
Narhj, DF har altid haft en vis evne til at lande på fødderne

Jeg havde da også gerne set et valg - men det får vi så ikke. Ifølge Grundloven skal der kun udskrives folketingsvalg hvert fjerde år.
At anfægte hans demokratiske ret til at agere som han gør, er ikke særligt demokratisk.
Men ret beset, om det er Løkke eller Frederiksen, der styrer landet er et fedt, da begge to ikke evner at tage fat om nældens rod.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-11-16 22:35

Citat
stadig med Tøse Tulle i spidsen uden ansvar,
nu i en nøgleposition politisk, men ikke længere valgmæssigt,
takket være afsløret misbrug af midler fra EU.

Der tror jeg du tager alvorlig fejl. Vælgerne glemmer hurtigt. Og mange har måske endda sympati for, nogen har taget røven på den beton-kolos.

Endeligt er der jo mange andre, der har haft fingrene i kagedåsen. Både herhjemme og i udlandet.
DF kan også stille og roligt, sidde og "samle stemmer", når den nye regering bliver tilpas upopulært.

Samuelsen og Pape er derimod ude, hvor det er knald eller fald. De vil ikke få nemt ved at samle noget op igen, hvis denne konstellation, der arbejdes på, slår fejl.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-11-16 22:58

https://www.youtube.com/watch?v=TW-Yf7OkGyY

Man må så inderligt håbe, at dette sindssyge intetkøn person nogensinde får indflydelse på noget som helst.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-11-16 23:17

Fandens også Tommy. Nu er min sunde natte søvn spoleret. Han giver mig mareridt.

Ham "elsker" jeg lige så højt, som min tandpine.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-11-16 09:24

JEG har et bud på hvem der ryger som forsvarsminister. Paphovedet afløser PC.

..så har Venstre 'nogen' at tørre det uskønne valg af kampfly af på. De som man må købe reservedele til allerede inden de er leveret, grundet udfasning/stop af produktionen af de omtalte dele og som koster 100 millioner, men som vi ikke kan/må få at vide hvad er for dele. Er det til motorerne? Til radaren? Til haleroret?
..eller er det 'reserve' piloter?
Dén kommer Konservative til at 'æde'. PC vil fraskrive sig ethvert ansvar (..han er iøvrigt HELLER ikke folkevalgt). Det er set før.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-11-16 09:33

Alternativet udstiller blot, hvad folketinget er for en størrelse. Ikke et fodboldhold, men:

Et Cirkus ...med en alt for høj billetpris til at den alm. Dansker får råd til adgangsbilletten. Han/hun får bare lov at betale for de løbende udgifter til driften og pauseklovnene.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-11-16 12:34

Dansk folkedanserparti, eller Dansk fuskerparti, har tabt ca 1/3 af vælgerne fra valgets 21, 1 % til 14,3 i seneste måling!

Men derfor kan de jo godt genvinde det senere, deres vælgere virker ikke til at have langtidshuk....hvad er det nu det hedder??

Men selvf., "keeping the niggers out" er Trumpf

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-16 14:00

Den må du have tænkt længe over, når jeg skrev foleparti var det en tyrk fejl.

Førende danske dagblade mener, at venstre må afgive,
enten finansministeriet eller udenrigsministeriet.

Som det næst største parti vil en af dem så nok gå til LA,
og jeg tror stadig ikke Lille Lars tør lade Samuelsen blive finansminister,
men tør vi lade ham repræsentere Danmark i udlandet, her er løftebrud ikke tilladt.
Og hvad skal venstres næstformand så lave, Gade gør det jo fint og er mere populær end Lars?

Og så tror jeg ikke Pape selv vil vælge at blive forsvarsminister,
der er for mange øretæver i luftten med det famøse jager køb uden reservedele.
(Kan vi ikke nå at afbestille og købe et par tusinde droner i stedet,
med sprængladninger, der først aktiveres ved fjendtlige angreb østfra).

Nogle skriver at han skal tage det grønne slips på,
men han har jo en umærket klima kandidat i Mette Abildgaard.

I BT´ s himmel eller helvede fremstilles det som en katastrofe,
at lade LA få noget med miljø og grøn energi at gøre, så mon ikke det ender hos K??

Endnu værre er det hvis Joakim bliver beskæftigelses minister, hvorfor,
har han aldrig lavet noget, ud over kuglestød???

Og hvad med den lille sprællemand, hvorfor er han med i forhandlingerne.
Han får vel forhåbentligt ikke en ministerpost????

Nogen der har bedre bud, spændende dage...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-11-16 15:18

Citat
Men derfor kan de jo godt genvinde det senere, deres vælgere virker ikke til at have langtidshuk....hvad er det nu det hedder??
Nu skal jeg ikke forsvare DF, det må deres egne vælgere selv ligge og rode med.
Men rigtigt er det, at vælgerne har det med at glemme -og det skal du være glad for vagnr, fordi, ellers havde Socialdemokratiet været en saga blot i Folketinget.

Citat
Dansk folkedanserparti, eller Dansk fuskerparti, har tabt ca 1/3 af vælgerne fra valgets 21, 1 % til 14,3 i seneste måling!
Jaaaaa.....,hvad skal vi sige..? Boller fra Kohberg..
Vi ved jo med de der målinger Vi ser det gang på gang Kort sagt; Havde meningsmålingerne været en jæger, havde hr. Meningsmåling mistet sit jagttegn pga dårlig skydning.

Citat
og jeg tror stadig ikke Lille Lars tør lade Samuelsen blive finansminister,
men tør vi lade ham repræsentere Danmark i udlandet, her er løftebrud ikke tilladt.
Jamen du godeste gud, så er der jo ingen folketingspolitiker som kan sendes til udlandet
Hvad gør vi nu, lille du...? (Frit efter Kim Larsen)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-16 15:57

Så hurtig glemmer vi sønderjyder nu heller ikke.

Mange gode kandidater hernede blev ikke valgt ved sidste valg,
fordi Tøse Tulle og en halv tysker fik hovedparten af stemmerne.

Men sådan går det ikke næste gang:

Halb Messer Smeden er nu blevet en belastning for partiet,
og når man, gang på gang, ikke vil bidrage selv og tage et ansvar,
så svækkes man også selv.

Men bortset fra det, er de to mindre partiers rolle endnu mere diskutabel,
og vi må nok nu se frem til en regering med for mange ministre uden den nødvendige erfaring?
Fordi deres partiledere vil kræve maksimal indflydelse, op til halvdelen af deres folkevalgte...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-11-16 16:08

svendgiversen ->

Citat
(Kan vi ikke nå at afbestille og købe et par tusinde droner i stedet,
med sprængladninger, der først aktiveres ved fjendtlige angreb østfra).

Nøeehhh.. men vi kan istdet købe funktionsduelige kampfly af Svenskerne, som kan både starte og lande på en grusvej ...selv under forhold som i Arktis ...og så nogle virkelig effektive anti - luft- raketter (ATAM's) som selv mest moderne STEALTH jagere ikke kan 'gemme' sig for. Som 'nærforsvar' af vort luftrums territorium. Disse kan iøvrigt også installeres på landkøretøjer, såvel som på skibe.

Men? Hvor køber man disse ATAM's?

I Kina ..for en favorabel byttehandel med de i elektronik-industrien så efterspurgte råstoffer: 'De Sjældne Jord Arter': https://da.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A6ldne_jordarter

Hvoraf 80% af jordens kendte let tilgængelige 'depoter' findes?
..i Syd-Grønland
Så får de sgu også noget at lave 'deroppe', nu når de snart ikke længere må jage
..endsige eksportere deres 'fangst' !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-16 16:47

Når det var i () var det fordi det var lidt uden for spørgsmålet, vor kommende regering.

Jeg har jo forklaret, at vi som medlem at NATO, må købe de samme fly som vore allierede.

Og jeg er sikker på at en sky af droner, rundt om Rønne og måske ved Gedser,
med sprængladninger der kan fjern aktiveres elektronisk ved angreb,
både vil være billige og mere afskrækkende end sølle 21 dyre fly uden reservedele.

Droner er fremtidens våben, uden piloter, men snart med robotter dygtige end piloterne...
Et alvorligt problem, hvornår tager de fejl og tror vi er fjenden???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-16 21:48

Noget tyder på at ministerlisten bliver forøget,

det bliver jo så mere effektivt for de nuværende ministre med flere sagsområder,
hvor de måske næste år kun skal koncentrere sig om et.

Der er vel også ulemper, eksempelvis vanskeligt at adskille, miljø, grøn energi og anden energi.

Men hvad koster det mon mere, for hvert nyt ministerium der oprettes,
det vil jo langt overstige ministerbilen?

Noget der også må indgå i den kommende regerings overvejelser...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-11-16 23:42

Åh ja åh ja, Danmark kan så minsandten lære noget af Schweiz.

I Schweiz er der 7 ministre som dækker disse områder:
Udenrigsministeriet
Indenrigs- og videnskabsministeriet
Justits- og politiministeriet
Forsvars-, civilforsvars- og sportsministeriet
Finansministeriet
Økonomi- og erhvervsministeriet
Miljø-, trafik-, energi- kommunikationsministeriet
Samt en Forbundskansler.

Det er, hvad der er brug for.

I Danmark udnævnes bonkammerater til ministre, f.eks. dengang Schlüter-regeringen ikke anede hvad ministerpost de skulle give skabhalsen Erhard Jakobsen. De skriftkloge lagde hovederne i blød - ja selv et "hurtigtænkede udvalg" blev dannet, og endelig kom der hvid røg ud af folketingets skorsten og et nyt ministerium med minister blev opfundet - selvfølgelig med pension, ministerbil m/chauffør og hele pibtøjet - nemlig.... Tja daaaa tja daaaa......Samordningsminister...... Ingen smalle steder i Bredgade, de dumme skatteydere betaler....... "OG.... de gjorde det squ..!!! (Frit efter Dirch Passer)

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-11-16 12:15

De kan vel bruge samme gamle (fup) nummer som med Viggo Starcke fra Retsforbundet. Minister uden portefølje 1957-60.

Citat
Minister uden portefølje er en minister, der ikke er leder for sit eget fagministerium. Ministre uden portefølje varetager ofte særlige, tidsbegrænsede opgaver.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-11-16 19:53

Citat
Men hvad koster det mon mere, for hvert nyt ministerium der oprettes,
det vil jo langt overstige ministerbilen?

Noget der også må indgå i den kommende regerings overvejelser...

Et nyt ministerium koster "småpenge" i et offentligt budget på ca. 1000 mia kr.

Ministerbilen er, ligesom fx politibiler, fri for registreringsafgift, personalet overflyttes fra det afgivende ministerium, ligesom en forholdsmæssig andel af bevillingerne, så kommer der gagen til en ekstra minister, en departementschef, og en ministersekretær! Det koster nok en skatteyder under 1 kr/år/nyt ministerium.

Samordningsminister er newer newspeak for det der tidligere hed minister uden portefølje, den først var Per Hækkerup i slut 70'erne.

Tommy, du lobhudler endnu engang Schweiz, et land der i høj grad lever af egen og andres skattefusk/-unddragelse mv., sammen med Norge det dyreste land i Europa, nr 37 i verden når det gælder gini koefficient, osv. Kantonerne, der har langt mere selvstyre end danske regioner, har vel også en række valgte, måske ligefrem lønnede ledere for "ministerier"?

Men, mere afgørende, hvad tjener en hotelkarl der, hvor lang er arbejdstiden, kan man leve af lønnen?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-16 20:24

>Indenrigs- og videnskabsministeriet
Hvad med uddanelse, kultur, mm., med 3-4 sprog i et stærkt opdelt land?

>Justits- og politiministeriet
Hvad med adskillelse af den dømmende og udøvende magt??

>Forsvars-, civilforsvars- og sportsministeriet
De to første forsvarer, Schweiz, vist stadig med lang civil militær tjeneste for alle på deltid?
Det tredie er jo noget helt andet, sport er vel mere for sjov, men lands respekt skabende...

>Miljø-, trafik-, energi- kommunikationsministeriet
Ak ja, sikken en sammenblanding, jeg vil tro at vor kommende regering skal bruge mindst 3
måske 4 ministerier for at dække disse områder?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-11-16 14:23

Citat
Et nyt ministerium koster "småpenge" i et offentligt budget på ca. 1000 mia kr.

Ministerbilen er, ligesom fx politibiler, fri for registreringsafgift, personalet overflyttes fra det afgivende ministerium, ligesom en forholdsmæssig andel af bevillingerne, så kommer der gagen til en ekstra minister, en departementschef, og en ministersekretær! Det koster nok en skatteyder under 1 kr/år/nyt ministerium
vagnr, du får det til at lyde som; Jo flere ministre jo billigere bliver det.

"Fri for registreringsafgift.."ja ja, men det bliver bilen da ikke gratis af . Audi, BMW, osv, koster sørme penge

Dine bortforklaringer minder mig lidt om frisørsalonen som ansatte 100 frisørsvende. Jo, så kunne de alle leve af at klippe og barbere hinanden.

Citat
sammen med Norge det dyreste land i Europa, nr 37 i verden når det gælder gini koefficient,
Ja nu er gini koefficienten jo et udtryk for ligheden/uligheden i indkomstfordelingen i et givent land - i dette tilfælde Schweiz.
Uligheden mellem indkomster indikerer jo ikke fattigdom. Det indikerer jo blot, at nogen er kanon-rige, andre meget rige - og andre er mindre rige. I Schweiz er alle rige - og nogen er kanonrige.

Citat
Men, mere afgørende, hvad tjener en hotelkarl der, hvor lang er arbejdstiden, kan man leve af lønnen?
Det aner jeg faktisk ikke noget om, fordi ordet "Hotelkarl" anvendte jeg udfra den gamle danske beskrivelse af en "Altmuligmand på hotel" = Hotelkarl. Hotelkarl er ikke en stillingsbeskrivelse i Schweiz - her bruges det mere mundrette ord "Handyman" - og bliver aflønnet som almindelig receptionist. Hvad lønnen er? Det ved jeg ikke rigtigt..? Lønnen svinger sikkert fra Hotel til hotel og igen fra Kanton til Kanton......Sikkert mindstelønnen, men Handymanden får masser af drikkepenge, ligesom tjeneren også får det.

Mit "ansættelsesforhold" til hotellet var som sådan, ikke en rigtigt ansættelse....manglede arbejdstilladelsen... men mere en hjælp til mig selv, således, at jeg kunne komme ud i det virkelige liv og tale noget fremmedsprog (lærte fransk til husbehov) møde schweizeren, kulturen og atmosfæren, osv... Hotellet fik gavn af mig - og jeg fik gavn af dem...win win.

Citat
>Indenrigs- og videnskabsministeriet
Hvad med uddanelse, kultur, mm., med 3-4 sprog i et stærkt opdelt land?

>Justits- og politiministeriet
Hvad med adskillelse af den dømmende og udøvende magt??

>Forsvars-, civilforsvars- og sportsministeriet
De to første forsvarer, Schweiz, vist stadig med lang civil militær tjeneste for alle på deltid?
Det tredie er jo noget helt andet, sport er vel mere for sjov, men lands respekt skabende...

>Miljø-, trafik-, energi- kommunikationsministeriet
Ak ja, sikken en sammenblanding, jeg vil tro at vor kommende regering skal bruge mindst 3
måske 4 ministerier for at dække disse områder?
Åh ja åh ja og atter engang ÅÅÅÅHHHHHH JA og Jøsses kaneser. Svend, jeg så engang i tidernes morgen en film om fire gamle sure og gnavne mænd. Var du en af den..? Spillede du hovedrollen..? Jo, du gjorde.

Du er snart utilfreds med alle de lande, som ikke fortolker "demokratiet" på samme måde som du selv gør det.
Først øffede du over det gamle østtyskland (De er skabsnazister)
Så øffede du over Brexit (England vil gå fallit + det, der er værre)
Så øffede du over valget i USA
Nu øffer du over Schweiz (kun har 7 ministerier)

Så vær glad for, du bor i Danmark...................Nå nej, her har vi jo tøse Tulle, knalde Karl, Lille Lars....og dem, jeg ikke har nævnt...

Må Gud være med Jer
Hej forresten, hørte nyheder på vej hjem og speakeren oplyste, at det vælter ind med medlemmer til Folkekirken.....Noget med nogle gamle ateister, som ligger på yderste revle..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-11-16 15:10

Ja Tommy, man kan jo altid undgå at svare på seriøs kritik, ved at kritisere spørgeren.

Selv tror jeg, at de enkelte kantoner i Schweitz har meget mere selvstyre
end vore amter, nu regioner, og derfor er behovet for nationale ministerier mindre?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-11-16 15:22

Citat
Selv tror jeg, at de enkelte kantoner i Schweitz har meget mere selvstyre
end vore amter, nu regioner, og derfor er behovet for nationale ministerier mindre?
Ja nemlig. Ægte demokrati.

Det du skrev var; >Indenrigs- og videnskabsministeriet
Hvad med uddanelse, kultur, mm., med 3-4 sprog i et stærkt opdelt land?

>Justits- og politiministeriet
Hvad med adskillelse af den dømmende og udøvende magt??

>Forsvars-, civilforsvars- og sportsministeriet
De to første forsvarer, Schweiz, vist stadig med lang civil militær tjeneste for alle på deltid?
Det tredie er jo noget helt andet, sport er vel mere for sjov, men lands respekt skabende...

>Miljø-, trafik-, energi- kommunikationsministeriet
Ak ja, sikken en sammenblanding, jeg vil tro at vor kommende regering skal bruge mindst 3
måske 4 ministerier for at dække disse områder?

Det er det jeg øffer over.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-11-16 15:59

Citat
Dine bortforklaringer minder mig lidt om frisørsalonen som ansatte 100 frisørsvende. Jo, så kunne de alle leve af at klippe og barbere hinanden.

Ja, sådan er den danske model jo

Mere seriøst, jeg har haft ansvaret for ministerielle budgetter i 20 år, oprettelse, sammenlægning, nedlæggelse osv. I de fleste ministerier er det puljer, tilskudordninger mv, der er de største udgiftsposter, ikke personalet, inkl ministeren og bilen.

Citat
Mit "ansættelsesforhold" til hotellet var som sådan, ikke en rigtigt ansættelse....manglede arbejdstilladelsen...

Altså en skruebrækker, der lever af konens indkomst + lidt drikkepenge

Det er OK, vi har jo gensidig forsørgelsespligt!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-11-16 16:39

Citat
Altså en skruebrækker, der lever af konens indkomst + lidt drikkepenge
Du får en til at føle sig så mandig

Citat
Det er OK, vi har jo gensidig forsørgelsespligt!
Ja altså, nu ville hun jo have mig med. Det betød jo, ret beset, at jeg måtte ofre et godt job for hun skulle gøre karriere, men jeg har ikke fortrudt det - hun slet ikke.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-11-16 17:51

Citat
a altså, nu ville hun jo have mig med. Det betød jo, ret beset, at jeg måtte ofre et godt job for hun skulle gøre karriere, men jeg har ikke fortrudt det - hun slet ikke.

Så er alt jo godt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-16 20:46

>men tør vi lade ham repræsentere Danmark i udlandet, her er løftebrud ikke tilladt.

Der tør vi altså med Samuelsen, nu bedre kendt som Audi Anders...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-16 20:51

Tre nye ministre til K, svært at vælge, blandt kun 6 ?

6 nye ministre til LA, endnu svære at finde så mange kvalificerede der??

Og hvilke ministre må venstre så sige farvel til ???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-16 21:01

Statsminister Lars Løkke Rasmussen

Finansminister Claus Hjort Frederiksen

Udenrigsminister Kristian Jensen

Kulturminister og kirkeminister Bertel Haarder

Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt

Miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen

Udlændinge-, integrations- og boligminister Inger Støjberg

Social- og indenrigsminister Karen Ellemann

Justitsminister Søren Pind

Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt

Minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørby

Sundheds- og ældreminister Sophie Løhde

Skatteminister Karsten Lauritzen

Uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsen

Forsvarsminister og minister for nordisk samarbejde Carl Holst

Beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen

Jeg gætter på at gamle Bertel bliver ofret, og så ikke Carl Holst, men Peter Chris,
og så tilsyneladende nu også Kristian Jensen, men hvad skal venstres næstformand så lave?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-11-16 23:01

Citat
Jeg gætter på at gamle Bertel bliver ofret, og så ikke Carl Holst, men Peter Chris,
og så tilsyneladende nu også Kristian Jensen, men hvad skal venstres næstformand så lave?
Han får et andet ministerium.

22 ministerposter, jaaaaah, mindre kunne vel ikke gøre det. Gudske lov er et ministerium næsten gratis. Husk, ministeren kører i biler uden registreringsafgift -og chaufføren er ansat alligevel. Alt i alt, peanuts...... Deeeet gas!!

Regeringen har mange gode takter. Meeeen, jeg havde hellere set et folketingsvalg.
Lars Løkke & Co danser stadig runddans omkring den varme grød.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-11-16 05:15

Citat
Meeeen, jeg havde hellere set et folketingsvalg.
Lars Løkke & Co danser stadig runddans omkring den varme grød.

Puuha, det bliver (måske?) snart en vane, at vi tænker ens??

Der er vist tale om en levetidsforlængelse for LLR, han mister førertrøjen ved næste valg, så hvorfor ikke udskyde valget længst muligt

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-11-16 09:08

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-11-16 12:07

vagnr->

Citat
Der er vist tale om en levetidsforlængelse for LLR, han mister førertrøjen ved næste valg, så hvorfor ikke udskyde valget længst muligt

Dette forudså jeg ved LLR's tiltrædelse som Statsminister
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-11-16 16:05

Også tak til andre, der har bidraget til dette lange spørgsmål,
jeg skyndte mig at lukke, da ministerlisten fremkom.

Ikke mange ser det, men med de mange rosende overdragelses taler,
har vi nu verdens bedste regering...

Lidt synd, at de røde lejesvende, nu med flertal, ikke kommer til orde, men bare vent,
der er så mange nye ministre, at flere af dem nok skal dumme sig...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-11-16 16:58

Tak, svendgiversen

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-11-16 17:52

Citat
Ikke mange ser det, men med de mange rosende overdragelses taler,
har vi nu verdens bedste regering...

Er der ikke et gammelt ordsprog, der siger noget i retning af: "Kan du ikke besejre din fjende, så gør ham til din ven". Det har Løkke i høj grad, benyttet sig af. Jeg tænker selvfølgeligt, på Samuelsens ultimatum, og Papes fyring af landbrugsministeren.

Er enderne nu forenet med råbåndsknob, eller er der brugt kællingeknuder. Bliver spændende at se.

Mit bud er et halv års sammenføjning. Så tror jeg tovet er tyndslidt.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-11-16 18:40

Citat
Er enderne nu forenet med råbåndsknob, eller er der brugt kællingeknuder

Råbandsknob er stabile, nemme at binde, holder og er nemme at løsne, mens kællingeknuder går avet om, de enten låser, så de er nærmest umulige at løsne, eller de bare "lissom" ikke holder!

Lars Løkkes yndlingsknude er nok det der hedder et "sukkerslikkerstik", en snydeudgave af et råbandsknob, der kan afsløre tyveknægte, omtalt i Jens Kusks "håndbog for søfarende"!

Jeg tror KALV-regeringen (VLAK bagfra), holder et par års tid, til kort inden valgperioden udløber, medmindre de får et solidt flertal i målingerne inden da

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-11-16 19:21

Hvad er forskellen på; en knude, et knob og et stik?

(Spørgsmålet er måske en 'Gordisk Knude'?)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-11-16 19:23

Ps. Farvel ...Fidel
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-11-16 20:02

Et knob, fx et råbandsknob, eller et stik, fx et pælestik, er et "autoriseret" stik/knob, en knude er en fisk, eller et eller andet garnnøgle kvinder, og vildførte/uvidende børn eller mænd, laver af et garnnøgle el. lign.

Idéen ved et knob/stik er at det skal holde, og kunne løsnes uden besvær.

Undtagelsen er tyrkerknob, de pynter, men har ikke rigtig anden nytte end det. De var meget populære i hippietiden!

http://www.antikabc.dk/15/tyrkerknob---3-sl%C3%A5et-med-4-bugter

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-11-16 20:09

Citat
(Spørgsmålet er måske en 'Gordisk Knude'?)

Jeps, uløselig knude, uden et sværd!

Måske er denne netop så'n en fra biblen

"Kong Salomo var kendt for sin visdom, som kom på en prøve, da to kvinder kom til ham for at få hans dom om, hvem der havde retten til et lille barn. Det fortæller Første Kongebog 3,16-28.
To kvinder har begge født et barn, men den ene har mistet sit og har stjålet den andens. Nu skændes de om, hvem der er mor til det levende barn og er kommet til kongen for at lade ham dømme mellem dem.

Salomo befaler, at barnet skal hugges midt over og en halvdel gives til hver kvinde. Men den rigtige mor kan ikke lade det ske og siger, at det så er bedre, at den anden kvinde får barnet. Den anden kvinde derimod vil gerne lade barnet kløve.

Så ved Salomo, hvem der er barnets moder"!"