/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Den 'Skandinaviske' model?
Fra : molokyle
Vist : 396 gange
200 point
Dato : 16-11-16 18:44

..ikke helt som formuleret i overskriften
..hvor 'modellen' som oftest side-/fremstilles med vore velfærdssamfund i Norden.

Nøeh... jeg tænker på: Når om føje år at USA går op i limningen og EU forlængst igen er delt i Øst- og Vest-stater. Kina og Nord-Korea ..eller hvem det nu kunne være: Indonesiens islamiske masser mod en koalition bestående af kristne fra Syd-Korea, Vietnam, Laos, Cambodia, Philipinerne og Thailand?

Kan man gentænke et handels-, forsvar-, skatte-, lovgivnings- og arbejdsmarkedsmæssig samarbjede/synkronisering, medens den 'lokal'politiske (nationale) lovgivning om f.eks. jord- og boligpriser frigives i nationalt (regionalt) regi?

Råstoffer, ekspertice og arbejdskraft findes i rigeligt mål inden for de Nordiske lande selv. Jeg tænker her på:

1.) Sverige
2.) Norge
3.) Finland
4.) Danmark (Grønland)
5. ) Estland
6.) Letland
7.) Færøerne
8.) Island

..jeg nævner 'med vilje' ikke Litauen ..så hellere Borholm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-11-16 18:53

Altså et 'forbund' af Nordiske Nationalstater bundet op på fælles forpligtigelser og bredt samarbejde ...et langt stykke henad vejen?

Er det 'løsningen' på 'Globaliseringen'? ..'Konkurrencestaten'? ..Uligheden? ..Finansielle 'fiduser'?
Er der en mulighed for det Nordiske folks samling?
...eller er det blot en slet skjult og camoufleret protektionisme, når man taler om et 'samlet' Norden?
.... eller er det i virkeligheden alm. sund fornuft?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-11-16 19:43

Glem det Molo.

Danmark har det ikke så godt, efter Exit og nu Trump,
Norge skal nok klare sig, men nok ikke EU.

Der er fordele ved at leve i et større marked med flere muligheder,
æbler i Danmark, appelsiner i Sydeuropa, men.

Vi ser store problemer, både efter det franske og det tyske valg,
tilskyndet af de ministre Trump nu har valgt,
kun fokuseret på USA og uden international erfaring.

Især Østeuropa hænger nu i en tynd tråd,
mon ikke Putin benytter legligheden til at generobre lidt mere end Krim?

Russiske hangarskibe uden for Syrien,
og vi køber uprøvede amerikanske fly uden reservedele.

Dum, dummere Danmark...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-11-16 20:14

Citat
Danmark har det ikke så godt, efter Exit og nu Trump,
Jeg går ud fra du mener Brexit og Trump..?
Brexit og Trump er det bedste der kunne ske i verden - især den vestlige.

Citat
Der er fordele ved at leve i et større marked med flere muligheder,
æbler i Danmark, appelsiner i Sydeuropa, men.
Glem det, fordi, der bliver også dyrket appelsiner i Californien og Israel plus mange andre steder

Citat
Vi ser store problemer, både efter det franske og det tyske valg,
tilskyndet af de ministre Trump nu har valgt,
kun fokuseret på USA og uden international erfaring.
Ja ser du, det ved du ikke en døjt om. Du bringer bare det budskab videre, som en masse "hjernedøde" sjovnalister vil ha' at du skal tro på.

Citat
Især Østeuropa hænger nu i en tynd tråd,
mon ikke Putin benytter legligheden til at generobre lidt mere end Krim?
Ja tradum tradum og halleluja Moses.....Hvordan var det nu med den østaftale, som blev indgået mellem øst og vest da Berlinmuren faldt..?

Citat
og vi køber uprøvede amerikanske fly uden reservedele.
Gør vi nu også det..? Du er helt sikker på, det var reservedele vi ikke kunne få leveret..?

Citat
Dum, dummere Danmark...
Det har du ret i, men ikke i relation til det, du skriver.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-11-16 20:16

Molo, glem alt om Sverigestan. Ikke et land jeg vil bryde mig om at ha' noget som helst fælles med.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-11-16 20:27

>Ja ser du, det ved du ikke en døjt om...

i lige måde: >>Brexit og Trump er det bedste der kunne ske i verden - især den vestlige.

Wait and see...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-11-16 20:58

Citat
Wait and see...
Ja lad os endelig det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-11-16 04:25

Citat
Råstoffer, ekspertice og arbejdskraft findes i rigeligt mål inden for de Nordiske lande selv.

Råstofferne forsvinder hurtigere og kommer ikke igen, i november havde hele verden samlet brugt hele den bunke som burde række til et års forbrug, og det vil klart eskalere.
Frem mod år 2100 vokser befolkningen til 16 milliarder, det er IKKE bæredygtigt, allerede nu har de kæmpe store trawlere overfisket Stillehavet for spisefisk og muntrer sig i det Indiske Ocean med trawl på 12 km længde hvorefter kun det bedste bliver brugt, inklusive en masse undermålere blandt tunfisk.
Kun et par storkrige kan begrænse befolkningstilvæksten, kineserne er allerede i gang med at sætte sig på øer som er uden for deres sømilegrænse, der er havindustri og man har mistanker om at de opsætter missilanlæg.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-11-16 05:00

Danmarks storhedstid var 1. juledag 1013 (hvor Svend Tveskæg blev udnævnt til konge af England) til 1066, siden er det gået ned ad bakke!

Dengang havde "vi" et stort set forenet skandinavien, pæne dele af det nuv. tyskland osv, men nu er vi nærmest en flueklat på et atlas

"Hvad udad tabes skal indad vindes" som Dalgas sagde, her tænker jeg ikke på opdyrkningen af heden (som på længere sigt var ligeså tumpet som opdyrkningen af "the dust bowl "over there) men på, at året efter vi havde tabt Napoleonskrigene, haft statsbankerot og afstået Sønderjylland i 1813 indførte Dk som første land i verden folkeskole/undervisningspligt for alle!

Det var virkelig fremsynet

For at komme nutiden lidt nærmere var der flere forsøg på at forene Norden (Nordek) fra 1800-tallet helt op til 1970'erne, uden held, hvorefter Dk som det første skandinaviske land i 1973 meldte sig ind i EF (nu EU).

"Det er svært at spå, især om fremtiden", det gælder i den grad også hvad Trump kommer til at betyde for resten af verden!

9/11 2016 (efter dansk kalender) faldt aktierne kraftigt fra morgenstunden, de rettede sig næsten op senere på dagen, nu er det mest Vestas (og andre firmaer der har USA som stort marked) der hænger i bremsen, de fleste andre har haft stigende kurser siden, og renterne er steget.

Så jeg er helt enig med svendgiversen

Citat
Wait and see...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-11-16 10:13

svendgiversen har da også fuldstændig ret mht. F-35 reservedele. Nogle er allerede under afvikling og skal ikke produceres fremover. Disse har vi i vor 'forudseenhed' allerede påtænkt at bestille nogle stykker af medens de endnu kan købes:

http://politiken.dk/indland/ECE3471933/reservedele-til-dansk-kampfly-er-paa-vej-ud-af-produktion/

Flyene er ikke leveret endnu: Topmål af Idioti !!!

Vi kunne have købt et mere egnet fly af Sverige til den ½ pris. Bofors kunne så levere en stor del af jordpersonellets våben: Kanoner, missiler, maskinkanoner, granatkastere og div. håndvåben.
Vor flåde kan opgraderes med Norske hurtigtgående militære katamaran patruljefartøjer og elektronikken kan leveres af Finnerne.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-11-16 10:26

Misforstået emne ...når det kommer til råstoffer. Man bygger ikke en infrastruktur op med Tunfisk!.

Jernpriserne er i bund globalt. Skovene bliver plantet og som andre nytteplanter vokser de op igen.

Grønland har f.eks. verdens største forekomst af 'de sjældne jordarter' som bruges i elektronikindustrien. Disse forekomster vil Kineserne MEGET gerne have fingrene i.

Med et samlet Norden? Så lover jeg dig at de sandeligen også får lov at betale dyrt derfor!

Der er meget få råstoffer vi taler om, når de kommer til om vi selv ville kunne være leveringsdygtige (selvforsynende) til vor egen produktion af varer. Vi behøver ikke sukkerrør fra Cuba. Vi dyrker sukkerroer. Ok. vi kommer nok til at undvære bananer, kaffe, the og kakao , men mon ikke vi vil kunne klare os uden?

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : boyelauritzen

Modtaget 200 point
Dato : 17-11-16 10:28

Alt er muligt,
hvis vi har viljen i hjertet,
og vi har et adræt demokratisk styre,
centreret om den åbne og ærlige samtale,
ført med vid og visdom.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-16 11:32

Nej alt er ikke muligt for Norden.
Færøerne sælger masser af fisk til Rusland, i strid med EU kvoter.

I Island, med masser af energi fra undergrunden,
overstiger aluminium produktionen nu salget af fisk.

Og mon ikke selvstyret på Grønland selv vil sælge deres sjældne råstoffer?
Så vi kan ikke regne med vore nordatlantiske partnere.

Og om svenske fly,
som medlem af Nato skal vore fly nok være udskiftelige med andre Nato landes.
Og al respekt for Finland, Nokia er jo blevet overhalet elektronisk.

Ja Molo, vi kan godt undvære sukker og cigarer fra Cuba,
men vist ikke kaffe og te?

Og jeg vil nødig opleve priserne på øl og vin i et kommende Norden.
Min kone betalte 380 kr. for en flaske vin på hurtigruten,
jeg køber 3 liter, lig fire flasker, for 70 kr.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-11-16 13:35

Citat
Wait and see..
...Tjaeeee, en Dollars stigning er udløst efter Trumps valgsejr, hvilket kan skabe 10.000 arbejdspladser i Danmark. titusinde arbejdspladser i Danmark

Sååååeeee deeet!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-11-16 13:40

Citat
F-35 reservedele
NEEEEJ!! Ikke reservedele, men.......? Ja, kom så med det - sig navnet (ikke Oma magarine) ......men k.........r til s......e

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-11-16 16:55

Citat
Grønland har f.eks. verdens største forekomst af 'de sjældne jordarter' som bruges i elektronikindustrien. Disse forekomster vil Kineserne MEGET gerne have fingrene i

Ja, og hvis kineserne får det som de plejer, bliver der ingen jobs til grønlænderne, der bliver bare fløjet et par tusinde kinesere til Grønland, de flyver hjem igen (og efterlader sikkert en masse svineri, ligesom amerikanerne med deres hemmelige base og lidt småbørn) når minerne er tømt!

Citat
Ja Molo, vi kan godt undvære sukker og cigarer fra Cuba,
men vist ikke kaffe og te?

Helt enig vedr kaffe/te, sukker kan vi selv lave, og under WW2 dyrkede vi selv tobak, og snart skal vi måske også selv dyrke fjolletobak

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-11-16 17:13

..Tjaeeee, en Dollars stigning er udløst efter Trumps valgsejr, hvilket kan skabe 10.000 arbejdspladser i Danmark. titusinde arbejdspladser i Danmark

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-16 17:36

igen >det ved du ikke en døjt om...

Trump blev valgt på at love flere arbejdspladser, til hvide i USA, ikke i Danmark.

Er de mange fyrede vindmølle arbejdere i Vestjylland
den første bekræftelse på de mange nye danske job?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-11-16 18:13

1/11-16 100$=674,73
17/11-16 100$=695,40

Min hovedregning siger + 3% til Uncle Sam, eller som han altid har heddet i Disney-universet

"Uncle Donald!!"

Men, lad os se hvad der sker fremover

Som Lykketofr sagde, børsfolk opfører sig som "en flok gamle, hysteriske kællinger."

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-11-16 18:16

Citat
Er de mange fyrede vindmølle arbejdere i Vestjylland
den første bekræftelse på de mange nye danske job?
Det har jo intet med det valget i USA at gøre.

Citat
igen >det ved du ikke en døjt om...
Lige netop om det emne, ved jeg en hulens bunke.

Citat
Trump blev valgt på at love flere arbejdspladser, til hvide i USA, ikke i Danmark.
Blandt andet, men når dollars stiger i forhold til kronen, hvad tror du så der sker..?
En lille ledetråd: Gå ind på TV2-finans og kig lidt på det.

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 17-11-16 20:18

Tak for svaret boyelauritzen.
</MOLOKYLE>