/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kobberrør varmtvansbeholder
Fra : jorael
Vist : 523 gange
200 point
Dato : 15-11-16 16:54

En VVS'er skal give tilbud på en ny varmtvandsbeholder til fjernvarme. En af min af mine venner fik en METRO beholder (emaljeret stål) monteret med kobberrør til alle fire tilslutninger Der er alm rør efter kobberet på begge afgange (fjernvarmevand, varmt brugsvand). Efter min kogebog skal især tilslutningen mrf koldt vand ikke være af kobber. Er det godt nok med kobberrør alle steder, eller skulle han ikke have taget det billigste tilbud? Kan kobber bruges nogle af de fire steder?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-16 17:50

Jeg kender ikke meget til kobber tilslutninger, men noget undrer mig,
der hvor jeg boede før, havde jeg også fjernvarme, først med en kæmpe varm vands beholder,
men for over ti år siden blev den udskiftet med et moderne blandings batteri?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-11-16 21:57

Kobberrør foran stål vil være en invitation til korrosion. Personlig ville jeg være mere tryg ved en rørføring med PeX-rør.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 15-11-16 22:43

Hej pbp_et og andre. Netop - problemet er, om kobber skal undgås ved alle fire rør - eller er det kun ved tilgangen af koldt vandt, det er kritisk, for der vil det tære selve beholderen. Hvad med fjermvarme til- og afgang - Er spiralen sårbar?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-11-16 06:34

Ja, Jørgen. Man kunne jo spørge HOFOR, om de vil have kobberioner i deres ledningsnet. Samtidig kan man checke hos fabrikanten af varmeveksleren, hvad den kan tåle.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 16-11-16 08:29

Problemet er at forskellige metaller ikke ligger samme sted i spændingsrækken, således at noget metaller ruster før andet, når de er galvanisk forbundne.

Med den ulempe at utæthed kommer det punkt hvor al "rust" eller tæring kommer - der er et og samme sted - i det mindst ædle metal, og hvor til den elektrisk modstand er mindst.

Derfor er det ideelle, at hele installationen er udført af samme metal eller komponenter er galvanisk adskilte.

Se: Spændingsrækken http://virtuelgalathea3.dk/artikel/sp-ndingsr-kken

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 16-11-16 12:07

Er der andre grunde til at bruge kobber mellem sædvanlige sorte eller galvaniserede rør og varmtvandsbeholderen, end at kobberrør er hurtigere at arbejde med, dvs montere og tilpasse end netop sorte og galvaniserede rør?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-11-16 14:26

Undskyld hvis jeg har misforstået spørgsmålet?
>en ny varmtvandsbeholder,

Min første varm vands beholder var så stor, at jeg senere brugte den som have tromle,
i dag bruger man blandingsbatterier, derfor mit første svar.

Og om kobber forbindelser, ved jeg kun, at det ikke kobberet der forsvinder,
men det metal, der er lavest i spændings rækken. Eksempelvis katodisk beskyttelse

Så enten brug kobber overalt, undgå kobber,
eller isoler metaloverfladerne mod kemisk/elektronisk kontakt.

Da vi fik vor nye varmeveksler, blev den monteret af et kyndigt VVS firma,
og det var i følge aftale med fjernvarmen i byen.
Mon ikke begge kender til anvendelsen af kobber eller det modsatte??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-11-16 14:47

Jeg tror, din mistanke er rigtig nok, at kobber er lettere at arbejde med, men det er frygtelig usundt for jernrør og varmevekslere. Rørskærer og to fastnøgler smutter lige end i en bukselomme, mens det med jernrør kræver opstilling af rørskruestik, nedstryger, afgrater og gevindskæresæt. Mine egne foretrukne PeX-rør er lige så lette at arbejde med som kobber og tåler 105 graders varme og 10 atmosfæres tryk og bundfrysning. De ser dog ikke nær så pæne ud som kobberrør, men de laver ikke tæring/korrosion i nærliggende installationsdele.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 16-11-16 14:51

Hej Svendgiversen. Leverandøren af fjernvarme og vand tillader kun varmtvandsbeholdere med spiral. Ellers har du da ret. Og desværre er enkelte VVS'ere lidt for smarte - for det handler kun om at komme ud af døren så hurtigt som muligt - og mange kunder synes sikkert, at kobberrør er så pæne at se på, også når der kommer et galvaniseret rør bagefter. "Går den, så går den."

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 16-11-16 14:53

Og så lige en stor tak til pbp_et for et altid brugbart råd!!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-11-16 08:43
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-11-16 20:03

Altså der er flere regler omkring galv / sort / kobber og især rækkefølgen.

Sortrør til varmeanlæg og forsyning til vandvarmere.
Galvaniserede rør til brugsvand varm og kold.
Kobberrør til det hele.............men.

>>--------galvaniseret rør------------kobber rør----------------vandhane
Dog skal der monteres en såkaldt grisehale hvis det er rør som stiger især på varmt brugsvand.

>>--------Kobber rør-----------------galvaniseret rør----------------brugsvand:::::::::::Nej

>>--------Galvaniseret rør------------pexrør------------brugsvand-------sådan er det bedst
>>------------pexrør------------galvaniseret rør------------brugsvand------sådan er det bedst

Når der monteres messing fitings til pexrør på galvaniseret rør skal messing omslutte galv rør

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 18-11-16 11:41

Tak for flere rigtig gode og brugbare råd.
I tillæg til kommentaren fra Eyvind. Hvad med ?
Fjernvarme ind -- sort rør --- kobberrør --- METRO varmtvandsspiral --- kobberrør -- sort rør -- fjernvarme ud.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 18-11-16 12:00

Det lyder ikke rigtig godt. Her er Metroen, sort rør og fjernvarmenettet i fare for elektrolytisk tæring. Hvis der blev sat PeX-rør ind i stedet for kobber, var den hellige grav vel forvaret.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-11-16 13:32

Fjernvarmevand er behandlet.................og kan være aggressiv.

En henvendelse til fjernvarmeværket vil give det rigtige svar.

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 27-11-16 09:27

Tak for svaret pbp_et. Jeg har én gang oplevet at brud på et galvaniseret rør sat ind efter et kobberrør. Også en meget stor tak til "Katekismus" og "eyvind"!