/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Høreapparater en konstatering.
Fra : ingelein
Vist : 391 gange
30 point
Dato : 10-11-16 14:28

Hej
Jeg ved ikke, hvor jeg ellers kan komme af med det, så det må blive her.

En udbrændt Meniere (ødelagte fimrehår på høre/balancenerverne, som giver svimmelhedsanfald og høretab/tinnitus) har medført at jeg de seneste 14 år har haft stor glæde af et høreapparat. Det kan man få alle mulige steder med tilskud fra det offentlige, men jeg får det på Vejle høreklinik, fordi jeg også skal have scannet mit øre med henblik på den nu udbrændte Meniere. At Menieren er udbrændt betyder for mig at jeg er helt fri for svimmelhedsanfald, men har høretabet og tinitussen tilbage. Jeg kan leve med tinitussen, der for mit vedkommende lyder som et kasettebånd, der er kørt ud. .
Man er berettiget til nye høreapparater hvert 4. År. Dog er der så lang ventetid på Høreklinikkerne på Sygehusene at der rent faktisk kan gå 5 år.
Jeg har for nogle måneder siden fået nye høreapparater med den nyeste teknologi. Fabrikanterne, uanset, om det er Phonak, Audio Nova etc. Konkurrerer åbenbart om hvem drr kan lave de mindste høreapparater. Mine er af den type, som sidder bag øret. Jeg er totalt utilfreds med de nye høreapparater, som er alt for små til at man kan håndtere dem. Batterierne bliver jo tilsvarende mindre og skal skiftes oftere. Høreapparaterne vejer ingenting og man kan nemt tabe dem uden at man mærker det. F. Eks. Når man tager briller af, hue af og på etc.
Jeg er fiks på fingrene, men tør slet ikke tænke på, hvordan ældre med grove, klodsede fingre kan håndtere dem.
SMÅT ER IKKE ALTID GODT.
Hvordan får jeg råbt fabrikanterne op?..
Så at vores Dronning iøvrigt også bruger høreapparater af den lidt større slags. Jeg har ikke lyst til at bruge de nye apparater, som er gjort så små, fordi selve receiveren nu proppes ind i øret, i stedet for at sidde i apparatet. Jeg har simpelthen ikke plads til dem inde i mine meget smalle øregange, så jeg bruger de gamle apparater i håb om at de holder rigtig længe endnu.
Er der andre med samme problemer?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-11-16 15:25

Jeg har ikke selv høreapparat, endnu. Konen siger ellers det er tiltrængt. Og jeg må, desværre, gi`hende ret. Har tinnitus. (Lidt for høj Streaplers og Flamingo, i mine unge dage).

Er jeg i selv et mindre selskab med snak, kan jeg ikke skille lydene af. Til gengæld kan jeg høre lavfrekvente lyde, som jeg ikke kunne før. (Ingen berigelse).

Fabrikanter kender jeg ikke meget til, udover fabrikken her i Thisted. Ved ikke om du kender dem, men de har ry for, at lave kvalitets produkter. De er så (også) i færd med at flytte produktionen til Polen. (200 arbejdsløse). Har du ikke set den, er den her:

http://www.oticon.dk/

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-11-16 16:41

Hej mosebaek
Ja, jeg kender Oticon og også en mand, der tror at han ikke selv trænger til høreapparat.
Oticon hører også til de firmaer, som laver apparaterne mindre og mindre. Tror der er konkurrence på markedet om at lave det mest usynlige apparat. Det hænger jo slet ikke sammen med virkeligheden i dag, hvor alle folk render rundt med et eller andet i ørene. Jeg er da fuldstændig ligeglad med om man kan spotte dem eller ej. Mine forrige var dobbelt så store og havde en lidt bedre facon end de nye, der er på størrelse med to ærter. 3 gsnge har jeg været på høreklinikken og bedt om at få nogle som de gamle, for de findes stadigvæk i fabrikanternes programmer. Jeg har allerede to gange tabt dem i haven, ved at rende ind i en busk. Man burde hellere udstyre dem med en teknik, så man kan finde dem igen, uanset, hvor man har lagt dem.
Ingelein

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 30 point
Dato : 10-11-16 17:45
Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 10-11-16 21:55

Jeg har haft høreapparater i lang tid, og det har altid gået godt hver gang de skulle fornyes.
Jeg spurgte dem på høreklinikken, hvorfor jeg ikke får tilbudt de mindre, det er fordi de ikke egner sig til mig. - Jeg får dem der går bag ørene, ganske gode og jeg er meget tilfreds både med undersøgelsen og kvaliteten.

Det er ærgerlig, at Oticon rejser til Polen, håber ikke at det vil berøre os.

Jeg synes også, at det er trals, at skulle vente et helt år på en fornyelse, - men jeg har hørt at det er fordi de ikke kan få kvalificeret arbejdskraft.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-11-16 22:19

Hej Nul7
Mine er også til bag ørerne med den tynde slange. Mærkeligt, at du ikke kan få de små, altså dem jeg er træt af, for jeg vil hellere have de lidt større bag øret. De små sidder højere oppe på øret og jeg har slet ikke fornemmelse af at de sidder fast. Man har jo nye høreapparater på prøve i 10 uger - og indenfor de 10 uger har jeg været på klinikken for at de skulle gøre noget, så jeg kunne bruge dem. Jeg tror, at de fandt på en nødløsning og giver mig nu en anden kuppel, som jeg er bange for skal blive siddende inde i øregangen. Ved de nye små apparater sidder der sådan en firkantet knold under kuplen. Det er selve højtaleren. De passer bare ikke til mine smalle øregange. Når jeg er på klinikken bruger de altid børnegrej til mig. Jeg fatter ikke at jeg ikke kan få de store apparater.
Hidtil har jeg haft Phonak - og det har jeg også nu. Jeg har faktisk arvet nogle høreapparater fra Audio Nova - af de ganske små, som giveren har betalt knap 30.000 for! De ligger bare i skuffen nu.
Ingelein

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 10-11-16 22:58

Hej Ingelein. Problemet med de små høreapp. var fordi mine øre ikke var egnet til dem.

Det var noget med mine frekvenser at gøre.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-11-16 23:04

Ja, jeg ved godt at der er nogle begrænsninger. Jeg havde i starten nogle apparater med tykke slanger og støbte plastikfiduser i øerne. Der fik jeg også at vide at mit høretab ikke egnede sig til tynde slanger. Hm........ Det går jo fint nu, men der udvikles jo til stadighed nyt.
Ingelein

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-11-16 13:05

Hej ingelein.

Jeg kører med mit tredie sæt Phonak. Det vigtigste for mig har været den som kunne vejlede - og ikke mindst indstille mine apparater, så de passer til mig - og det kan Iben!. Så sent som for 14 dage siden, var jeg inde og få dem justeret. det gør jeg som regel én gang om året på denne årstid.

Vi fik en lang snak om de moderne høreapparater - herunder både udviklingen og størelsen. Som du selv er inde på, så er apparaterne så små og lette, at man ikke registrerer, omman taber dem. Derfor har jeg vænnet mig til, at når jeg skal lave noget, som fx græsslåning, snerydning, bilvask osv, at jeg tager dem af. Jeg har tidligere mistet to apparater på den konto, og med de priser, lærer man at passe på dem.

Mine første apparater, kunne holde strøm i en uges tid. Nu kan det være mellem to til fire dage afhængigt af om jeg bruger bluetooth i bilen, tlf. eller til TV, så du har fuldstændig ret i, at småt ikke altid er godt, både for at føle man har dem på, og ikke mindst batterilevetiden, og det er jo heller ikke billigere for kommunen med brug af flere bat.

Om 1½ år skifter jeg igen, så må vi til den tid se, om det bliver Simens. Skulle jeg skifte i dag, blev det til Simens.

Da jeg talte med Iben om de næste sæt apparater, kom vi ind på servicen fra de forskellige produkcenter. Phonak havde tidligere en god service. Sendt om mandagen, rep om tirsdagen og modtaget om onsdagen (i de gode gamle dage, hvor P&T også havde service), men nu sender Phonek "skidtet" til England, så nu hedder det sig 14 dage til tre uger!!!

Før i tiden kunne jeg ringe til Phonak og bestille stumperne, men nu skal de have cprnr. og fører kontrol med udleveringen, så de er blevet ringere og ringere til at servicere, og de apparater jeg har p.t. sidder højtaleren i øregangen, med apparatet bag øret. Nå dette skal skiftes, vil de ikke mere sende en ny stump! nej jeg skal ind til Iben og have dem skiftet. Heldigvis, så er Iben servicemintet, så hun sender dem til mig!

Iben omtalte Simens høreapparater. De her p.t. en bedre service en Phonak. Simen rep i DK, og har yderligere lavet APPs til smartphone, så du kan indstille det hele der! Iøvrigt kan de indstilles, så mikrofonerne kan retningsbestemmes frem, tilbage h eller v, samt indsnævres i hørevinklen, så det er nok dem, jeg køber næste gang, og så er de iøvrigt lidt billigere end Phonak!

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 30-12-16 16:32

Tak for svaret katekismus og godt Nytår