/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
gamle køkkenknive - på lossen?
Fra : ingelein
Vist : 1712 gange
20 point
Dato : 07-11-16 11:41

Jeg er ved at være godt træt af at have de gamle søve knive liggende i skuffen. Så vidt jeg ved er det strafbart at køre med køkkenknive eller knive af en bestemt art. Hvordan kommer jeg af med dem?
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-11-16 11:42

Mine knive er selvfølgelig sløve??

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 07-11-16 11:47

Knivloven blev lempet Juni 2016

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-06-29-nu-traeder-den-nye-knivlov-i-kraft-her-skal-du-vaere-opmaerksom

Du må gerne have en knvi med dig, hvis du har et formål.
Kører du ud til genbrugpladsen i deres almindelige åbningstid, har du et formål med at have 10 knive i en kasse i bagagerummet.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-11-16 12:35

Det lyder fint. Men hvis man så smider knivene i metal containeren, er det jo andre, som med andet formål kan fiske knivene op. Mon de skal afleveres et særligt "bevogtet" sted på genbrugspladsen?
Ingelein

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 07-11-16 12:50

Helt sikkert ikke, metalgenbrug.
Hvem der tager dine sløve knive, er på ingen måde dit problem

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-11-16 13:16

Der kan også blive jordskælv i morgen! Tal med en af medarbejderne på pladsen de ved hvad du skal gøre - I Gribskov afleverer vi den slags i genbrugsteltene og så bliver de givet til værdigt trængende (som regel flygtede muslimer)
MV2

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-11-16 13:45

Brug dag renovationen, så ryger de direkte i ovnen, og med mindre man er sorterings hellig, eller det drejer sig om flere kilo jern

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-11-16 14:22

Citat
Hvem der tager dine sløve knive, er på ingen måde dit problem

Fjern fingeraftryk først.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-11-16 15:41

Et godt råd fra modersvilje....og den eneste rigtige:
Citat
Tal med en af medarbejderne på pladsen de ved hvad du skal gøre

Jeg har altid selv spurgt, hvis jeg var i tvivl. Og så "står man sig godt", med medarbejderne, næste gang man viser sig.
I Thisted har jeg set, de bliver splitter tosset, hvis de opdager knive i jern containeren. Og....
Citat
Brug dag renovationen,

denne "råd", skal du for guds skyld IKKE følge. Vil være nærmest kriminelt, hvis de opdager det.

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-11-16 16:15

Tak for både stridende og modstridende svar. Jeg ringer til kommunen!
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-11-16 17:29

Citat
Vil være nærmest kriminelt, hvis de opdager det.

Det daglige affald indeholder alt, og at smide en brødkniv væk kan ikke være ulovligt - især ikke for mennesker der ikke har bil/ andet hvor med de kan bortskaffe sig den slags ting og sager.

Ellers har jeg da set mange ´lovlydige´ mennesker der kører 15km for at aflevere 2 AAA batterier og så ellers hjem igen i en meget stor benzin sluger - hvad man mister på karusellen...

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 20 point
Dato : 07-11-16 17:54

Når du snakker "daglig affald", tænker jeg på husholdnings affald, der bliver afhentet i papirssække.
Hvis der stak en stor kniv ud lige pludseligt, tror jeg skraldemanden ville blive utilpas. Især, hvis den sad i maven på ham, som i en "bedre" spagetty western.

Her fra første oktober, har vi lige fået nye grønne containere, med to rum i, for sortering af køkkenaffald. Her skal man heller ikke smide kokke knive i.

Lidt selvros: Jeg kan køre ind og ud, på genbrugspladsen, uden at blive antastet, fordi de stoler på mig. (Tror jeg). Har set andre, hvor de styrter hen for at holde øje med vedkommende.

Uden at være een af guds bedste børn, mener jeg at det er ens pligt, at (nogenlunde) følge regler og anvisninger, på pladsen. Det gavner een selv, i sidste ende.

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-11-16 18:12

De kan også afleveres i en genbrugsbutik!

Spidse genstande
Knive, barberblade og andre genstande kan skade renovationsarbejderne. De skal afleveres på en genbrugsstation.
https://www.bolius.dk/de-10-vaerste-ting-du-kan-smide-i-skraldespanden-22660/

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 07-11-16 20:05

Ved snart ikke hvor alvorligt man skal tage alle disse regler for affald.
I foråret lagde jeg et gammels spisebestik (knive og gafler) i en klar plasticpose og i en anden pose en stak gamle batterier. Begge poser blev lagt ud på låget af skraldespanden en times tid før renovation. Jeg hørte renovationsbilen og kikkede ud af vinduet------posen med bestik blev lagt bag i bilen og posen med batterier røg i affaldssækken og det var så den prof. sortering

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-11-16 21:10

Nå ja, det ville da glæde mig om genbrug af bestikket virkelig var et genbrug. For 50 år siden var der såmænd mange renovationsarbejdere der altid kunne hjælpe med et par skøjter eller lignende. Det var dog helt ok. Når jeg i dag ser hvor ødselt folk smider ud - forleden dag en stor stak fine mønstrede glastallerkener i glascontaineren, var det da lige før jeg ville samle dem op, hvis ikke jeg vidste, at pladsen er overvåget af nogle "hertuger".
Men de kan skam også være flinke, for de kan jo miste jobbet, hvis de ser gennem fingre med noget. Jeg fik dem da til at flytte nogle jernstole fra metalcontaineren over i containeren til genbrugelige ting. Derfra havner de i byens Genbrugsbutik. Manden satte mit navn på stolene og jeg kunne så afhente dem i butikken for 75 kr. pr. stk. Glad var jeg!
Se bare her:
http://strikinge.blogspot.dk/2015/07/fund-fra-gengrugspladsen-franske.html
Ingelein

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-11-16 22:11

Citat
Hvis der stak en stor kniv ud lige pludseligt, tror jeg skraldemanden ville blive utilpas. Især, hvis den sad i maven på ham, som i en "bedre" spagetty western.

Tjaaaa, man kunne jo også pakke dem ind i gamle aviser, så ingen kan komme til skade.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-11-16 22:34

Nej - jeg ville aldrig nogensinde finde på at smide dem i skraldespanden. Vi har OTTO spande. Jeg er meget påpasselig med hvordan jeg smider skarpe genstande ud - . Var lige ved at skrive elpærer, men det er jo sjældent at nogen går i stykker i dag, så de skal vel også et andet sted hen?
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-11-16 23:15

Citat
Når du snakker "daglig affald", tænker jeg på husholdnings affald, der bliver afhentet i papirssække.
Hvis der stak en stor kniv ud lige pludseligt, tror jeg skraldemanden ville blive utilpas. Især, hvis den sad i maven på ham, som i en "bedre" spagetty western.

Tillader mig at smile´´
Selv bor jeg på landet og får tømt STOR grøn spand (når det egenligt passer dem at stoppe op) og gør som:
Citat
Jeg hørte renovationsbilen og kikkede ud af vinduet------posen med bestik blev lagt bag i bilen og posen med batterier røg i affaldssækkenSur og det var så den prof. sorterin

Så sorterede de ALT mit affald - fra dag 1 og så er der lige gået 20 år og de gider ikke hente mit ? lort, til tider klager de over der er IS og SNE på spanden (mon det er en MC med håndvarme).
Har skam fået mange klager over mit affald osv - men aldrig at de har fundet et halvt jagt gevær eller knive - uden det var godt ødelagt/ genbrug.
Og jeg vil ikke tage en rutebil ned til en genbrugs plads, som siger at våben skal Politiet tage sig ?? og sad jeg med de ´rester´ i en bus - så mistede jeg sikkert mit Buskort? eller værre, jeg kom sikkert ikke med bussen / eller hjem fra det oprindelige = Losseplads.

MEN?

Og så tillod man sig engang at være venlig og sætte et par Juleøl på ?? de var sgu tomme - men kunne de ikke tage deres PANT med - næ det stod og ventede på en tom container.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-11-16 00:02

Mine sleb slagteren for en tier pr stk. Og de blev skarpere end da de var nye. Hvorfor smide ud, hvad en fagmand kan ordne! Direkte skørt.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-11-16 09:50

Har du hørt om træskafter der revner, kunsstofgreb, der bliver porøse eller smuldrer, eller bliver smattede. Sådanne knive har jeg, og nogle er slebet så meget at de er helt "hulkindede". Derfor har jeg flottet mig med nye knive. Og så vil jeg have lov til at vaske mine knive op i min MIELE opvasker, som har en speciel bestikskuffe foroven, som skåner knive. Det er der ikke alle knive af de før omtalte som kan tåle.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-11-16 09:53

Slagter? Af den gammeldags slags? Så skal man virkelig bo langt ude på landet og kende een. Men min gemal kan faktisk også slibe knive!,,, og meget andet!,,,
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-11-16 09:59

Citat
Hej Ingeborg

Det er helt rigtigt, at du skal aflevere brugte knive på genbrugspladsen i metalcontaineren, de skal lægges således, at ingen andre kan komme til dem.

Det var så kommunens svar. Jeg tror ikke st hun har været på genbrugspladsen, hvor metalkcontaineren er en åben container man kan vade ind i. Men jeg kunne jo lemme dem i bagagebæreren på en af de kasserede cykler?????
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 08-11-16 17:24

Tak for svaret Mosebaek.
Jeg vil gerne være lovlydig, men en gang imellem forlanges der for meget af os. Jeg vasker altid sildeglas og andre glas op i opvaskeren - bruger altså vand og varme på noget, der smides ud i glascontaineren, hvor ikke alle glas er lige rene. Min mand siger det er ressourcespild, men de står jo og stinker i garagen inden vi får dem afsted.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-11-16 17:12

Selv tak, ingelein. Sjovt nok, gør min kone det samme, med glas og plastik bøtter. Det tror jeg ikke unge mennesker, tænker så meget på.

Tillykke med stolene. De er både flotte, og for mig at se specielle. De er også billige i 150 kr. Men alligevel lidt mærkeligt, at når een har kasseret dem, bliver de pludseligt 150,- værd, ved at flytte dem til en anden container. Regler er godt nok, men de kan også blive for stramme.

Vh. M.