/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Lugtgener
Fra : kirstineny
Vist : 132 gange
20 point
Dato : 05-11-16 19:00

Jeg har indimellem en lugt af kloak ved min kældertrappe, der befinder sig ved siden af et kældertoilet. Det virker, som om lugten kommer fra faldstammen mellem toilettet i stueplan og toilettet i kælderplan. Kan man spule faldstammen og dermed fjerne lugten, eller er det tegn på en utæthed? - som jeg ikke kan finde, selv om det meste af faldstammen er synlig.
Kan jeg selv gøre noget, eller skal der en vvs'er eller en kloakmand til?
kirstineny

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 05-11-16 20:20

Der kan være nemt utæthed til kloaksystem fra toilet i kælderen, der kan standses med lidt akrylspartelmasse i sprækker og revner, skruehuller toilet er fastgjort med, ...

Hvis der er sjælden brugte afløb i kælder, kan man undgå at vandlås tørrer ud, ved at have mad oliefilm oven på vand i alle vandlåse.

Og ellers kan problem opstå hvis trykket i gadens kloaksystem svinger nogle cm vandsøjle op og ned i forhold til trykket inden døre, hvorved der pumpes luft gennem vandlås i gulve, der ofte er udført alt for små.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-11-16 21:11

Hvis ikke du ejer det? ville jeg passe meget på med hvad du laver, og tage en snak med din/ ejerens forsikring om hvem der står for skader i tilfælde af for mange gode (dårlige) råd..

Eller mener jeg at have læst? at man man kan give rørene en indvendig ´pakning´ = omvendt kondom, der forsegler eventuelle utætheder - men det skal laves af dem der har forstand på den slags.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-11-16 22:29

NB, stille stående vand/ afløb får samme lugt som en kloak, og det går rimeligt hurtigt med lugten.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 06-11-16 10:02

Der kan også sidde en vakkumventil på faldstammen. Dette er ret normalt i huse med flere etager, og åbner automatisk, hvis der bliver vakkum i faldstammen. Når trykket bliver normalt i faldstammen lukker den igen automatisk. Denne vakkumventil kan være i stykker, hvilket ofte bevirker at der bliver dårlig lugt omkring faldstammen.

Prøv at finde ud af om du har en sådanne ventil monteret, og om den evt. står åben.

Bare et forslag.

MVH

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-11-16 10:31

Alle afløb har en vandlås.
Håndvasken kan have en såkaldt pungvandlås.
Toilettets vandlås kan ses.
Gulvafløbet kan ikke umiddelbart ses.

En vandlås skal spærre for bl.a. lugtgener .........................altså hvis der er vand i.
En vandlås som ikke er ret meget i brug kan "tørre ud" og må efterfyldes en gang i mellem.

Hvis der er forstoppelse i eks. faldstammen, kan der dannes vacum som suger vand ud af vandlåsen og det kan give lugtgener.