/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Faktura i Libre Office
Fra : o.v.n.
Vist : 453 gange
300 point
Dato : 05-11-16 14:22

Hej alle hjælpere, jeg har forsøgt en gang tidligere men helt glemt hvordan jeg oprette en faktura.
Jeg er begyndt med teksten øverst mit navn og modtager oplysninger så udregninger begynder nede i A 14 - 20 med varens navn, i felt D 14 - 20 står Antal,
i felt G 14 - 20 skal der udregnes antal * beløb
i felt G 22 skal momsen på altså tallene i G 14 - 20 pålagt 25 %
i felt G 23 skal det samlede beløb incl. moms stå

Jeg har søgt på nettet og blandt andet fundet færdige faktura skabeloner men er ikke helt tilfreds og jeg ved at jeg selv kan oprette en faktura med hjælp fra jer, begyndelsen ser fornuftig ud men jeg mangler hjælp til hvordan jeg skriver koderne så det færdige resultat bliver som jeg har forklaret herover, Hlælp mig please og hvis fakturaen automatisk skifter nummer er det helt tip top men det er ikke et krav, faktura nummer kommer til at stå i felt F 5

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-11-16 14:28

Jeg glemte styk prisen som skal være i felt F 14 - 20 den er jo ret væsentlig
kan jeg undgå at der står 0 i de felter hvor der ikke er en vare, for eksempel 2 linjer med varer A 14 og A 15 så vil der så vidt jeg husker stå et 0 ude i beløbene i 16 - 20

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-11-16 15:54

Et grundkursus i Excel ville hjælpe dig gevaldigt, da du helt mangler den grundlæggende forståelse for regneark.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-11-16 17:26

Tak Bille 1948 det er jeg klar over men sidst jeg spurgte fik jeg svar og forklaring på hvordan og hvorfor, det kan vel også kaldes et kursus, desværre har Kandu brugeren der hjalp dengang slettet de online billeder der hjalp med forklaring dengang

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-11-16 19:45

Excel er i grunden en regnemaskine hvor man skal fortælle den hvad der skal laves.

Jeg har lige lavet en lille mellem sammentælling i D21
.......marker A 14 til A 20 og klik på det underlige E
resultatet af sammenlægningen står nu i A21
klik enter for at afslutte det lille regnestykke

gå så hen i G22 og skriv =SUM(D21*25/100)
enter
Nu skulle resultatet gerne stå i G22

gå til G23 og skriv =sum(D21+D22)
enter

=sum betyder resultatet af det regnestykke der står i paranteserne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-11-16 19:49

Nu skev jeg ganske vist Excel..........................men det er faktisk i libre office / open office "Calc" jeg lige afprøvede regnestykket.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-11-16 21:50

For mig at se? kræver ´visse celler´ 2 udregninger for at virke i det færdige resultat = dit eget svar.
Jeg ville lave det med flere ark (udregningerne), istedet for et enkelt.
Samt tallet O tror jeg ikke du kommer uden om, når der først er lavet noget ´regne´ halløj.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-11-16 21:53

Tak Eyvind det var også dig som underviste mig sidst jeg spurgte jeg kan lidt men vil meget gerne vide mere så derfor har jeg tilmeldt mig et gratis online kursus og fulgt Bille 1948 forslag:
http://proximo.dk/excel-kursus/ så ser jeg frem til om der kommer noget med faktura jeg får et link til et nyt kursus hver dag, det første var noget om hvad Excel kan

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-11-16 10:12

Her er også et kursushefte:
http://www.libris.dk/products/excel-2010-kursushaefte-trin-1

Jeg kan ikke mindes at have slettet nogen billeder. Men jeg kan heller ikke finde dem hos Peecee som jeg altid har brugt..................de ligger nok under en anden mail-adresse.
Er der en dato fra hvornår de billeder er lagt op på peecee - eller har de ligget på min hjemmeside.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-11-16 11:29

o.v.n. er det dette spørgsmål, som du tænker på?

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=150624

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-11-16 11:48

TAAAAAAAAAAAAAK kære Ans.
Du burde være linket til min hukommelse.

Den der Billedeopload dk giver mig ikke vist ikke mulighed for at slette oploadede billeder.
Men det er jo længe siden - så det opload er nok forældet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-11-16 12:25

Ans er vist detektiv brugeren kan grave det utroligste frem ja det var netop spørgsmålet jeg hentydede til og billederne forklarede så selv jeg forstod det, dengang opgav jeg projektet på grund af at min bror som det var beregnet til ikke ville have 0 på tomme linjer, han skriver stadig regninger i hånden og regner tallene sammen med en strimmelregner, nu er det undertegnede selv som har brugt sidste blad i en regningsblok og gerne vil have en regnearks faktura som kan printes og gives til modtageren eller sendes som pdf i en mail, jeg skriver kun få regninger om året og en ny regningsblok kunne måske erstattes af en hjemmelavet faktura som selv udregner før den printes eller sendes med mail.
Der er sket meget på 6 år og jeg har ikke arbejdet med muligheder i office programmer i al den tid og så glemmer jeg hvordan jeg gjorde dengang.
Det her er så andet forsøg, jeg blev logget af i første forsøg på at sende dette indlæg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-11-16 16:01

Regningsblok sikrer at der ikke laves om hos modageren.
Et regneark der er gemt som pdf kan alle læse og rette.
Gemt som foto fil kan alle læse men ikke umiddebart rette.

Løber du sur i regnearket, så sig til,............ måske kan jeg så hjælpe på det basale niveau.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-11-16 10:34

Foreløbig tak for alle input, projektet er sat på pause indtil næste weekend, jeg modtager en mail med et nyt gratis kursus hver dag sammen med et forududfyldt prøveark jeg kan øve mig på, dem læser jeg og gemmer så jeg kan gå tilbage når jeg får tid til at arbejde videre på min faktura projekt

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 12-11-16 13:14

https://help.libreoffice.org/Calc/Handling_of_Empty_Cells

De celler som laver udregninger. men som skal være betinget af "første" kolonne har en værdi, skrives sådan.

Kolonne A = Vare
Kolonne B = Antal/Stk
Kolonne C = Pris pr. stk
Kolonne D = Sub Total
Så i skal formelen være
Kode
=IF(ISBLANK(A3);"";B3*C3)

hvor 3 er række nr.
og kopiers denne til de næste rækker (3 tælles automatisk op)

Resultat er at hvis der ingen tekst er i Kolonne A så vil Kolonne D være blank og ikke indeholde værdien 0

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 12-11-16 13:22

Så altså din celle G14 skal indeholde
Kode
=IF(ISBLANK(A14);"";D14*F14)

Og så kopiers denne celle til G15-20

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 300 point
Dato : 12-11-16 13:27

eller lidt mere korrekt skal "" bare fjernes

Kode
=IF(ISBLANK(A14);;D14*F14)

Hvis Vare navn cellen er tom, skal der ingen udregning laves, ellers gang antal med styk pris

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-11-16 14:18

Tak for svaret JegErHer. Perfekt nu har jeg fået sat en side op som ser helt professionel ud (synes jeg selv) online kurset og forklaring fra jer hjalp mig på vej

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 13-11-16 21:45

smukt glad for at kunne hjælpe