/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
[B]Spin er gift for "Demokratiet" NB[/B]
Fra : boyelauritzen
Vist : 338 gange
120 point
Dato : 31-10-16 12:36

Der tales om "Demokratiet og ligestillingen" på Demokrati Synopsis 2016 på Krogerup Højskole næste mandag, hvor jeg vil deltage, for at blive klogere.

Forbereder mig på Synopsis 2016 – ved om muligt - at få konstruktiv dialog her.

Ved Altingets konference: "Mit bedste lobby værktøj" på Børsen 2016, havde jeg den positive erfaring, at konferenceindlæg kunne præsentere positiv, åbne og ærlige lobbyisme:
- Hvor lobbyisme er grundlag for en vis, åbent og ærlig samtale, er den en hjælp til demokratiet.
- Hvor lobbyisme bliver til spin - er det gift for vores demokrati (se vedhæftede tre artikler fra Ældre Sagens medlemsblad okt. 2016).

Agnete Gersing / departementschef for Undervisning- og Forskningsministeriet, præsenterede, hvordan hun ønskede lobbyister skulle præsentere deres sager på to (2) minutter, kort og præcis.

Er uklar på om hendes ministerium også arbejder med "spin", og sammenligneligt med arbejdet, som det foregik i ministerierne omkring udarbejdelse af "offentlighedsloven", og som Jesper Tynell præsenterede det - på Krogerup Højskole ved demokrati symposium.

NB1: Konference foredragsholder Bjarne Hastrup / Ældresagen, præciserede at Ældre Sagen arbejder for den åbne og ærlige lobbyisme, og underbygget med tre (3) rigtig gode artikler i Ældresagens medlemsblad for okt. 2016.

NB2: Folketinget har et demokratisk problem at ministre skifter frem og tilbage mellem lobbyist jobs, eller lignende og ansættelse i Folketinget. Kun 4 ud af 15 tidligere ministre 2001 - 2014 har skifte til et civilt job se http://peecee.dk/upload/view/462901.

1. Politikeren/Bjarne Corydon der som finansminister sælger danskernes Dong-aktier til skattely og for senere at blive direktør for The McKinsey Center for Government, der "analyser samfundsforhold" for skattekroner.

Hvor troværdige er The McKinsey Center med en direktør som - der som minister har udtalt i Folketinget, at "Han ikke kunne se noget moralsk problem i, at sælge danske aktier til skattely", og som jeg husker det sagt.

2. Helt galt med politikeren/Anders Fogh Rasmussen der skiftede fra en statsminister, der førte Danmark i krig, hvorefter han senere har job som generalsekretær for NATO.

I hvilket grad har politikerne: Bjarne Corydon, Anders Fogh Rasmussen, ... varetaget Danmarks tarv i Folketinget, og i hvilken grad har de tænkt mere på egen CV.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 31-10-16 19:40

Før jeg egentlig kaster mig ud med kommentarer kunne jeg god tænke mig at vide, hvad din mening/erfaring er omkring personen, Jesper Tynell

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-11-16 07:35

Citat
I hvilket grad har politikerne: Bjarne Corydon, Anders Fogh Rasmussen, ... varetaget Danmarks tarv i Folketinget, og i hvilken grad har de tænkt mere på egen CV.

I præcis samme grad som tidligere 'Ulighedsminister for fødevarer, landbrug og fiskeri, 'Eva Kjer Hansen har 'varetaget' den Danske vilde natur og det Danske vandmiljø med 'Landbrugspakken' for landbrugs interesseorganisationen Bæredygtigt Landbrug, hvor hun nu er ansat.

..eller Henning Dyremose som tjente styrtende på salget af TDC ...hvor han blev ansat efter sin tid som finansminister. (Dette giver mindelser om Blå Bjarnes sagsforløb).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 01-11-16 09:24

Min mening/erfaring er omkring personen, Jesper Tynell er alene fra præsentation af sit arbejde og Demokrati prisoverrækkelsen 2013 i forbindelse med "offentlighedsloven".

Arbejdet er udført med omhu og blev præsenteret ærligt, sobert, som jeg ser det.

Ja, Molokyle; Vi har et demokratisk problem med styringen af et samfund, hvor jeg ser at "villet psykopater" NB. på alle planer - har fået frit løb.

NB: "Villet psykopater": Begreb i "Det ordentlige menneske" skrevet af Henrik Jensen, om borgere for egen vinding vælger en psykopatisk holdning til konsekvenser af deres handlinger.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-11-16 17:56

Tjaeh... der kan være 'noget' om dit postulat:

1.) http://politiken.dk/oekonomi/ECE70519/hver-tiende-chef-er-psykopat/

2.) http://magisterbladet.dk/magisterbladet/2013/112013/112013_p12

3.) http://www.dr.dk/nyheder/penge/mange-chefer-er-psykopater

..bare for nu at give nogle få eksempler på 'problemets' omfang boyelauritzen
<MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-11-16 18:05

Jeg har selv inde på livet oplevet en sådan leder med tydelige psykopatiske træk.

Rådet er: Sig op! ...og få røven med dig i en fart.

...men, men , men ...under de nuværende arbejdsmarkeds politiske forhold under dække af begrebet: 'Konkurrencestaten', så kan man ikke 'bare' sige sit levebrød op!

Enten bider man det i sig?

..eller også havner man under et endnu mere psykopatisk system: Dagpenge- eller Kontanthjælp!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-11-16 18:40

..siger man fra? Så ender man som Lieutenant Ellen Reipley i filmen Alien 1, 2, 3, 4 osv.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ellen_Ripley

..med at blive erklæret utilregnelig ..og blive fritaget såvel stilling som rettigheder
..af 'myndighederne' naturligvis !
Som om 'man' var en eller anden tegneseriefigur: http://peecee.dk/upload/view/462951
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-11-16 19:09

Således:

Citat
Her testimony regarding the Alien is met with extreme skepticism, and she loses her space flight license as a result of her "questionable judgment"

Samme kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Ellen_Ripley

Joeh... man kan hurtigt havne øverst på 'fyring-rundens' spiseseddel, hvis man holder sig til 'sandheden'!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-11-16 19:57

Citat
Helt galt med politikeren/Anders Fogh Rasmussen der skiftede fra en statsminister, der førte Danmark i krig, hvorefter han senere har job som generalsekretær for NATO.

I hvilket grad har politikerne: Bjarne Corydon, Anders Fogh Rasmussen, ... varetaget Danmarks tarv i Folketinget, og i hvilken grad har de tænkt mere på egen CV.

My mama always said, ‘Life is like a box of chocolates. You never know what you’re gonna get.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 01-11-16 20:50

Staten underholder mig, og forventer ikke at staten vil standse mig i mit forsøg på at arbejde mig til en konklusion på debatbogen "Det ordentlige menneske", og hvor forfatteren gik sig en tur ud i naturen - omkring Emdrup sø, Kbhvn kommune - med sin kat, i stedet for at forsøge at skrive en konklusion....

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-11-16 20:58

Desværre er der så'n en del pendul over Kandu!

For mange år siden hørte jeg en eller an'dn hippie sige i radion " enten virker det ik', eller osse virker det, ik'?

Så'n har jeg det med spm.!

Skal folk, der har arbejdet ufatteligt mange timer/uge, morgen, middag, aften og til tider nat, for tid og evighed at få sig et job ude af politik?

De får meget bedre løn, timelønnen især, de behøver ik' at stå til rådighed for medierne 24/7/365, og bruger deres politiske (og andre) erfaringer til at få et godt job!

Er det ikke vores "fortid" de fleste af os bruger, om det er for at at blive hotelkarl i Schweiz, topchef i TDC, er ligegyldigt.

Mit første job var som hotelporier (nat) på det for længst hedengangne "Hotel Europa" lige ved Langebro, Kbh K..

Hvorfor fik jobbet som 17-årig, mødestabil (kiksede en aften, da jeg blev stoppet for intet lys på cyklen) , flydende engelsk, fransk og rimeligt tysk?

Det jeg prøver at sige er, at politikere er som alle andre, de vil først og fremmest forbedre deres eget liv!

Hvem stemmer for lavere løn, lavere understøttelse, eller højere arbejdstid?

Send mig navn, adresse og cpr-nr, så k larer jeg resten!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-11-16 21:23

Hej Boyelauritzen

Er det du mener, at staten skal "underholde dig", mens du skriver en bog om "Det ordenrtlige menneske"?

I så fald har jeg totalt misforstået dig, mener du at hvemsomhelts kan bare melde sig ud af samfundet, og få offentlig understøttelse til at skrive en bog???

Som jeg prøvede at anskueliggøre, så "rider vi på vores egne meriter, at ønske at skrive en bog, er vi nk mange der har, mine makfværl har ikke givet mig lyst fortsætte ad det spor.

M vh

Vagn Rydeng

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 02-11-16 09:15

Tak for kommentar Vagn Rydeng.

Bogen ”Ringenes Herre” af John Tolkien - er stadig meget relevant.

Det er ikke grådighed, eller et frit valg – betalt af andre - der driver mig (”Hobbit)” til at søge en mulig konklusion til debatbog: "Det ordentlige menneske" af Henrik Jensen.

Men mit - snart sidste - forsøg på at opfylde ”generationskontrakten”, og kunne bidrage til at, der kan overdrages et samfund - i rimelig balance - til vores børnebørn.

Hvis ikke jeg skulle forsøge, hvem skulle så.

Jeg søger at afklare spørgsmål opsat i bogen ”Det ordentlige menneske", der med mine egne ord er:
Hvad gør vi ved det voksende antal "Villet psykopater”, der optræder på alle planer i samfundet, og dermed - ubekymret - ofte ruinere ordentlige borgeres liv, virke, Samfund & Natur.

NB: "Villet psykopater": Begreb i "Det ordentlige menneske" skrevet af Henrik Jensen, om borgere der - for egen vinding - vælger en psykopatisk holdning til mulige konsekvenser af deres handlinger.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-11-16 10:17

boyelauritzen ->

Fagforeningernes ledere skrivter ofte meget empatiske indlæg i div. medier som repræsentanter for deres medlemmer (..senest: http://politiken.dk/debat/ECE3411702/regeringen-svigter-arbejderne-i-jagten-paa-hurtige-gevinster/ og http://politiken.dk/debat/ECE3447961/advokaten-er-ikke-en-skid-mere-vaerd-end-toemreren/ ), men når det kommer til deres faktuelle handlinger foretager de psykopatiske valg. F.eks. piber de højlydt over social dumpning, men de stemmer jatak ved (3-parts) forhandlingsbordet til lønninger helt ned til 47 kr. i timen. Når dagpenge perioden nedsættes til det ½, hvorfor følger fagforeningskontigentet og A-kasse indbetaling ikke samme mønster?

Empati og psykopati er to modsat rettede begreber. Er det dette du mener med 'villet psykopati'?

Det er altså ikke kun et poltisk problem, men en syg ledelseskultur der er fremherskende.

..men det skal jo også kunne betale sig at arbejde. ..selv når man betaler topskat.

vagnr ->

Citat
Er det ikke vores "fortid" de fleste af os bruger, om det er for at at blive hotelkarl i Schweiz, topchef i TDC, er ligegyldigt.

Synes du også det er 'ligegyldigt' hvorledes og med hvilke midler man opnår sine meritter og hvordan man efterfølgende søger at udnytte dem for egen vindings skyld?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 02-11-16 12:21

Hvis og når man gør meritter - alene for egen vindings skyld - bør handlingen ikke i væsentlig grad kunne skade Natur&Samfund eller have hindret andre i deres virke-/gøremål.

Tak MOLOKYLE.

Når du spørger mht. til senere at udnytte fortidens meritter, bør især politikere "opføre sig ordentligt", da de bør kunne være forbilleder for landets borgere.

Mit forsøg på et muligt forslag til en etisk retningslinje for embedsmænd er d. 2. nov. 2016:

En embedsmand skal kunne varetage sit embede fuldt og helt, og det alene.

Embedsmands loyalitet over for Grundloven og danskernes interesser, skal være absolut.

Hvis nogen borger kan have en velbegrundet mistanke om, at en embedsmand har udført en positiv merit - med hensyn til eget CV - under sin embedsperiode - bør forhenværende embedsmand - undlade senere at tage et job, som han/hun måske er blevet tilbudt, på grund af merit fra sin embedsperiode.

Kammerateri kan i mange tilfælde ligestilles med korruption.

Lad mig blive klogere.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-11-16 15:38

Vi, uanset om man er privatansat eller offentligt, får nogle "meritter" ved vores arbejde!

Når man søger et nyt arbejde, søger man helt naturligt efter et arbejde hvor ens meritter er brugbare, og fx gør at man får jobbet.

Da jeg for næsten 15 år siden holdt op som offentligt ansat (pga at jeg blev sat til at lave noget uetisk og derfor bad om at blive fyret) var jeg sikker på jeg i løbet af tre måneder ville have et nyt job i den (halv)private energisektor, pga af min erfaring, vi kan også kalde det meritter.

Sådan gik det ikke, jeg sendte aldrig en ansøgning, jeg fandt ud af at der er vigtigere ting i livet end at arbejde (især hvis man har en god pension!)

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 03-11-16 08:30

Til "Demokratiet og ligestillingen" Synopsis 2016 på Krogerup Højskole forbereder jeg at stille et muligt spørgsmål til dagens sidste panel( : `Er ligestilling en vigtig politisk kamp i dag, og hvordan skal den i så fald gribes an?:

Hvis man måles ligheden (Gini-koefficienten) på Folketinget,
- Finder man ikke den store ulighed mellem: Medlem af Folketinget versus mand / kvinder.
derimod
- er uligheden markant stor mellem Medlem af Folketinget versus Skolegang/Uddannelse.
- er uligheden markant stor mellem Medlem af Folketinget versus Bopæls sted.

Hvorfor fokusere Krogerup Højskole så ensidigt på ligestilling mellem mand og kvinde, ved demokrati Synopsis 2016?

NB1: Når der kl. 10.15 spørges: `Er der ligestilling i dagens Danmark?`, vil jeg sige Nej.
Kammerateri - som ofte kan ligestilles med korruption, institutioner imellem – er uligheden (korruptionen) voldsom i DK.

NB2: kl. 16.00   `Er ligestilling en vigtig politisk kamp i dag, og hvordan skal den i så fald gribes an?´
• Jakob Engel-Schmidt, medlem af Folketinget for Venstre
• Joachim B. Olsen, medlem af Folketinget for Liberal Alliance
• Mette Gjerskov, medlem af Folketinget for Socialdemokraterne
• Pernille Skipper, medlem af Folketinget for Enhedslisten

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-11-16 08:48

vagnr ->
Citat
Da jeg for næsten 15 år siden holdt op som offentligt ansat (pga at jeg blev sat til at lave noget uetisk og derfor bad om at blive fyret) var jeg sikker på jeg i løbet af tre måneder ville have et nyt job i den (halv)private energisektor, pga af min erfaring, vi kan også kalde det meritter.

Sådan gik det ikke, jeg sendte aldrig en ansøgning, jeg fandt ud af at der er vigtigere ting i livet end at arbejde (især hvis man har en god pension!)

Hvilket jo netop modbeviser din egen tese jeg sidst citerede fra.!

Dine handlinger viser jo blot at du adskiller dig væsentligt fra den 'gennemsnitlige' embedsmand/-kvinde og ditto politikere. Her det hverken 'normalt' at sige op af. samvittighedsgrunde eller undlade at promovere sig på baggrund af meritterne overfor den økonomiske elite.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-11-16 15:41

Molo, grunden til at jeg aldrig sendte en ansøgning var at min viv fik kræft, lægerne kunne ikke love hende at hun overlevede tre måneder!

Jeg passede hende tre år, indtil hun blev OK, og så var trangen/lysten til at arbejde helt væk

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-11-16 08:47

Gik du direkte fra arbejde til pension? Det er ikke mange forundt. Langt de fleste kommer på dagpenge (..hvis de har været medlem af en A-kasse ellers ryger de på kontanthjælp) når de siger op ...dog først med 5 ugers karantæne. Finder de ikke et arbejde inden for 4 uger? Så bliver de SENDT i arbejde og de har værsgo' at møde op ...ellers bortfalder deres 'ret' til forsørgelse. De SKAL søge 2 job om ugen samtidig ellers lukkes kassen. Kan man af en eller andren grund ikke finde 225 timers ordinært arbejde, hvis man er så uheldig at være i gruppen af kontanthjælpsmodtagere, inden for et år, så nedsættes hjælpen yderligere.

Dvs. det er ikke for store dele af den arbejdende befolkning forundt at skabe sig en karriere som fører direkte videre til en bedre lønnet eller mere magtfuld stilling.

Det gælder til gengæld de grupper som boyelauritzens spørgsmål drejer sig om: Erversledere, Lobby virksomhed og Spindoktorer ,Højere embedsmænd i de mest indflydelse stillinger og vore politikere. At blande 'alm. menneskers' motiver/encitamenter for at skaffe sig meritter og udnytte disse i en jobsøgningsituation ind i billedet er at forplumre debatten. De kan ikke på samme måde 'udnytte' deres position for egen vindings skyld. De har ikke 'magten' dertil ..eller 'netværket' som af boyelauritzen beskrives som kammerateri. Jeg kalder det korruption!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-11-16 14:00

vagnr -> Nu lægger jeg dig muligvis nogle ord i munden ...undskyld hvis jeg tager fejl
Jamen.. kan du indvende: Man har dog muligheden for at bryde 'den social arv'.

Dvs. Fordi ens mor har været 'rengøringkone' ...som det hed før man blev 'regøringsassistent' og far var 'Postbud' ...nu 'logistikmedarbejder i distributionen', så kan man sagtens ende som 'rådgivende ingeniør' ...med det rette; talent, evner, flid ...tilsat en smule 'held' og gode 'relationer' til de andre elever/medstuderende og lærere.

Alligevel kan det så undre, at så mange efternavne 'går igen' blandt politikerene?

Augen, Ellemann, Hækkerup, Helveg ...listen er alenlang!

Man må spørge sig selv: Hvorfor brød de IKKE deres 'sociale arv'?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 05-11-16 10:10

En forudsætning for vores danske demokrati og Grundloven i ord og ånd er, at fordelingen af Medlemmer af Folketings holdninger er repræsentativ i forhold til befolkningssammensætningen.

MF’erne fordeling er meget ulig repræsenteret i forhold befolkningen på næsten alle måle punkter (Skolegang, Uddannelse, erhverv, …).

Folketinget har haft ca. 38% kvindelige MF siden 1998 – hvorfor det er påfaldende, at man ved Demokrati Synopsis om ligestillingen - ensidigt har fokus på ligestillingen mellem mænd og kvinder, da det langtfra er den største ulighed.

Hvor og hvem vil samtalen om, hvordan vi opnår mere ligestilling (befolkningsgrupper imellem) repræsenteret i Folketinget – en forudsætning for Danmarks demokrati og Grundloven.

Og nu hvor ingen i Folketinget vil tage problem alvorligt.

Problemstilling er som skrevet af Kafka - opført i ”Menneskedyret”: "Vi er fem - men vi er alle enige om - at fire er det ideelle!"

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-11-16 12:03

> molo

Min viv og jeg betegner os som 2. generations-opkomlinge, fordi mine bedsteforældre var hhv en skrædder i Helsingør, og et postbud i Fuglebjerg, min vivs sjovt nok også en skrædder, og en elektrikersvend!

Min far, nr 11 af 12 børn, kom tre dage før sin studentereksamen hjem og fortalte, at han havde fået hyre på et skib, og ville droppe eksamen. Det fik han heldigvis ikke lov til, men byttede straks efter eksamen studenterhuen ud med en matroshue og sejlede i flere år. Men han kom hjem, mødte min mor, det var hende der fik ham i gang med en uddannelse

Min vivs forældre tog studentereksamen (ligesom min som far de første i familien), læste på universitetet osv.

Det med en højere uddannelse er så gået i arv, ikke bare i næste generation, men stort set også i tredje!

Det billede tror jeg mange familier kan genkende, selv om de ikke alle kalder sig opkomlinge

Jeg tror ikke opkomlingene eller andre højtuddannede nødvendigvis er klogere end andre, men deres børn får nok bedre muligheder end så mange andre, der er bøger i hjemmet, forældrene kan hjælpe med lektier, de har (som regel) bedre økonomi osv.

Med de krav arbejdspladserne efterhånden stiller til medarbejderne er der desværre flere der ryger helt ud af arbejdsmarkedet (eller aldrig kommer ind).

Det er for mig at se et voksende problem, mennesker der føler sig udenfor og får et fattigt, ofte kort, sygdomsfuldt og trist liv!

At "man" efterhånden arbejdsprøver syge mennesker, er kun med til at forværre deres situation, det er kun nogle få procent der kommer i gang, resten bliver bare plaget!

Også der er der desværre social arv

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 05-11-16 15:39

Problem med ”At FolketingetsMedlemmernes sammensætning ikke tilnærmelsesvis er repræsenteret ligeligt i forhold til befolkningssammensætningen” kunne løses – ligesom man løser problem med et ringe statistiske materiale NB, hvor man ubekymret nivellere alle faktorer til nul, på områder hvor ”man mener” datamaterialet ”burde” være neutralt.

Mit udkast til mulige tiltag d. 5. nov. 2016 (lad mig blive klogere):

1. Antal stemmer – tærsklen for at blive valgt til Folketinget - er variabelt, og udregnes så Folketings Medlemmernes sammensætning kommer til at afspejle befolkningssammensætningen teoretisk bedst mulig, og som er en betingelse for at grundloven giver mening.

Afstemningsresultat ved folketingsvalg designs og som "Statistisk Signifikant" designer sandt/falsk som vinden den blæser NB2.

2. Valgkredsens egne borgere (med liv og virke på egnen) begunstiges, er eneste opstillet berettiget.

3. Tillægsmandaters betydning reduceres, ved at begrænse mulighed for at tillægsmandater mellem valgkredse.

4. Reducer partiernes mulighed for - af taktiske årsager - opstiller mange ”skolede” kandidater med modsatrettede holdning.

5. Reducer partierne mulighed for at opstille i anden valgkreds, end hvor man har sin bopæl, har sit daglige virke, begrænses.

NB1: I stedet for besværet med at fremskaffe et ordentligt datamateriale - neutraliseres datamateriale over for alle andre påvirkninger - end det man netop vil undersøge - og manipuler derved med datamaterialet – ofte skjult – indtil statistik program
giver ønskede (design) resultat.

Med den konsekvens at signifikansniveau på undersøgelsen er uklar, og muligvis så ringe, at konklusioner blot er udtryk for ønske tænkning.

NB2: https://ing.dk/artikel/statistisk-signifikans-det-kan-man-designe-sig-til-128347

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-11-16 17:11

Man kan ønske sig mange ændringer i verden og dannevang, men når det åbenlyst strider mod Grundloven, kræver det en grundlovsændring:

"§ 29
Stk. 1. Valgret til Folketinget har enhver, som har dansk indfødsret, fast bopæl i riget og har nået den i stk. 2 omhandlede valgretsalder, medmindre vedkommende er umyndiggjort. Det bestemmes ved lov, i hvilket omfang straf og understøttelse, der i lovgivningen betragtes som fattighjælp, medfører tab af valgret.
Stk. 2. Valgretsalderen er den, som har opnået flertal ved folkeafstemning i overensstemmelse med lov af 25. marts 1953. Ændring af den til enhver tid gældende valgretsalder kan ske ved lov. Et af Folketinget vedtaget forslag til en sådan lov kan først stadfæstes af kongen, når bestemmelsen om ændring af valgretsalderen i overensstemmelse med § 42, stk. 5, har været undergivet en folkeafstemning, der ikke har medført bestemmelsens bortfald.

§ 30
Stk. 1. Valgbar til Folketinget er enhver, som har valgret til dette, medmindre vedkommende er straffet for en handling, der i almindeligt omdømme gør ham uværdig til at være medlem af Folketinget.
Stk. 2. Tjenestemænd, som vælges til medlemmer af Folketinget, behøver ikke regeringens tilladelse til at modtage valget."

Danmarks Riges Grundlov er ikke sådan lige at ændre, Foghs absurde idé om at ændre tronfølgeloven (der er en del af Grundloven), var lige ved at falde pga. for lav valgdeltagelse.
Foghs idé er helt absurd fordi tronfølgen ligger fast hos mænd de næste to generationer, så situationen vil formentlig tidligst opstå om mindst 50 år, så det kunne man fixe til den tid!

§ 88
Vedtager Folketinget et forslag til en ny grundlovsbestemmelse og regeringen vil fremme sagen, udskrives nyvalg til Folketinget. Vedtages forslaget i uændret skikkelse af det efter valget følgende Folketing, bliver det inden et halvt år efter den endelige vedtagelse at forelægge folketingsvælgerne til godkendelse eller forkastelse ved direkte afstemning. De nærmere regler for denne afstemning fastsættes ved lov. Har et flertal af de i afstemningen deltagende og mindst 40 pct. af samtlige stemmeberettigede afgivet deres stemme for Folketingets beslutning, og stadfæstes denne af kongen, er den grundlov.

I 1939 blev en ny grundlov ikke vedtaget, pga for lav valgdeltagelse, den da 13-årige Margrethes ret til tronen var en afgørende forudsætning for vedtagelsen i 1953.

Men selv med den "lokkemad" var valgdeltagelsen i 1953 kun 45,8%, kravet var dengang 45%!

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 05-11-16 18:28

Vagnr, ja grundloven forskriver hvem der kan vælges, og hvem der må stemme til folketingsvalg.
Mulige valgforbund, valgkredse og tillægsmandater er mig bekendt skrevet i valglov, ved siden af grundloven.
Med den udbrede politiker lede - hen holdsvis vælger lede - tro jeg sangens der kan findes flertal for at ændre valgloven.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-16 20:06

vagnr -> Ja, ja, ja, ...jer er også 5. generations indvandrer fra såvel Norge (Trondheim + Andadalsnes), som fra Sverige (Perstorp + Kristianstad) ..godt iblandet af gæve Fynboer (Ejlstrup + Stenstrup) ..senere parret med såvel Østerbro'erne som Ama'rkanerne ..hvoraf ..hvistnok? ..'Tante Gerda' med det Lilla hår, Kæmpe ørenringe ...i ægte GULT, manglede en halv ringfinger på højre hånd, ekstragante og farvestålende kjoler, ..som ALTID vandt i kortspil, samt røg cerutter (MINI-GOLF) ..alle udgjorde min opvækst grundstamme som DANSKER!

Ps. 'Tante Gerda' ..Farfar's bror Williams kone? Som jeg husker hende omkring de 60 år:

Lige en dame i min smag !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-16 20:23

Ps, 'Tante Gerda'?

Hun kunne på det 'lokale' "Vandhul" sidde og drikke 10 Guldbajere + 4 dobbelte snapse som 'sidevogne'.. i løbet af en formiddag ..inden kl. 12.00 ..rejse sig op fra barstolen og gå direkte hen for at 'udfordre' HAJERNE.

Derefter vinde 6 spil Sko-maga'r ved Billardbordet ..i RAP! ..uden at blinke
RESPEKT !!!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-11-16 07:01

Citat
Derefter vinde 6 spil Sko-maga'r ved Billardbordet ..i RAP! ..uden at blinke Blink
Hør engangRESPEKT !!!

Sej tante, respekt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-11-16 08:09

..der gik rygter om at hun var Sigøjner ...men hun var vist 'bare' fra Parmagade eftersom hun var nabo til min oldemor (..på min moders side)

Da jeg blev døbt ..går historien: Det var varmt. Selskabet sad i haven til kaffe. Jeg sad på skødet af Gerda i min fine dåbsvøb og stortudede. Sikkert pga. varmen og fordi jeg jo ikke kunne bevæge mig i det hæslige beklædningsstykke. Resolut greb hun sutten; dyppede den først i fløden, så i sukkerskålen og til sidst i sin cognak. Jeg blev stille straks stille, men andre hylede op: De giver da vel ikke et sådant lille barn alkohol? Hvortil Gerda replicerede:

Århhh... ta' da og hold kæft kællinger. Ungen fejler sgu da ikke noget!
Sutten blev hans skæbne!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 12-11-16 19:04

Mit forslag dd er at ændre danske Valglov, så danske valgkamp bliver mindre "spin", og mere ordentligt samtale NB:

F.eks. Ved at give vælgerne mulighed for at dele sin stemme i to halvdele (Kandidat; Evt. tillægsmandat Parti):

1. Første kryds på min kandidat eller parti (som i dag).
2. Evt. andet kryds er på det Parti - der er berettiget til få min stemme - hvis ønskede Kandidat/Parti bruger min stemme for at opnår valg.

Lad mig blive klogere.

NB: "Spin" når partierne spekulere i at opstille politiske kandidater, der kan høste flest mulige stemmer til partiet.

"Spin er omvendt lommetyveri" artikel af prof. Christian Kock i Ældresagens Medlemsblad okt. 2016.

En "Ordentligt samtale" er ærligt, ført med vid og visdom, og kendetegnet ved at alle parter er blevet klogere.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 16-11-16 09:13

Valgloven:
1. Første kryds på min kandidat eller parti (som i dag).
2. Evt. andet kryds er på det Parti - der er berettiget til få min stemme - hvis ønskede Kandidat/Parti IKKE bruger min stemme for at opnår valg (Har allerede fået stemmer nok til valg, eller kandidat vælges ikke).

NB: Algoritmen for hvordan tillægsmandater skal tælles, skal lægges fast (politisk), da optælling system teoretisk kan give flere mulige løsninger - alt efter hvilke tillægsmandater der benyttes til valg af kandidat.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-11-16 15:04

boyelauritzen -> Jeg gætter på at du har ret... helt ned i detaljen?
..men JEG stemmer alligevel på EL
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 19-11-16 15:08

Mol, hvis du kun giver en stemme, tilfalder stemme på kandidat og evt. tillægsmandatet stemme samme parti, og som i dag.

Mit forslag til modifikation er et appendix til Valglov, så valgkamp bliver mindre "spin", mere ordentligt samtale NB1:

Ved at give vælgerne mulighed for at dele sin stemme i to halvdele (Kandidat; Tillægsmandat Parti) favoriseres den ordentlige samtale og det begrænser partiernes mulighed for "spin".

1. Første kryds på min kandidat eller parti (som i dag).
2. Evt. andet kryds er på det Parti - der er berettiget til få min stemme - hvis ønskede Kandidat/Parti ikke bruger min stemme for at opnår valg NB2.

I dag forhindres jeg i at stemme på den person, jeg tror der vil være bedst for vores danske demokrati, fordi min stemme - kan blive flyttet som et tillægsmandat - til et parti, jeg ikke ønske at støtte.

NB1:
"Spin er omvendt lommetyveri" artikel af prof. Christian Kock i Ældresagens Medlemsblad okt. 2016.
En "Ordentligt samtale" er ærligt, ført med vid og visdom, og kendetegnet ved at alle parter er blevet klogere.

NB2: Det kræver en politisk debat og godkendelse af den algorithm (Valgloven), der benyttes for at fordele tillægsmandaterne.

Algorithm:
"Endnu ikke valgte kandidat" der har opnået flest personlige stemmer, får først tildelt "tillægsmandat" stemmer, og det ligeligt fra alle de andre partier, indtil et parti ingen tillægsmandat har eller kandidat er valgt/ikke valgt.

Grænseværdien for antal stemmer for at opnå valg til Folketinget, sænkes indtil 175 er fundet.

Beskrevne Algorithm er ikke entydig - ikke færdig endnu.

Men ligegyldig hvilken algorithm der vælges, vil det blive meget bedre end i dag, hvor partiets "Stemmeslugere" blot er "spin", "ansat" for at høste stemmer, til et bagland - ofte med andre holdninger end stemmeslugeren (Min påstand).