/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Radon i vores huse begrænses m vandglas?
Fra : boyelauritzen
Vist : 247 gange
100 point
Dato : 30-10-16 13:04

Kan evt. Radon i gammelt hus med granit og teglsten i kælder, delvist dækket med beton begrænses m vandglas?

http://peecee.dk/upload/view/462877

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-10-16 17:16
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-10-16 17:18
Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-10-16 10:50

Behandling af porøs keramig( herunder beton) er jo et gammelt kendt middel til tætning.
Men det duer nok ikke til natursten . Med hensyn til tegl vil det afhænge af fugningen.

Radon dannes ved naturligt henfald af uran via flere andre isotoper som findes naturligt i undergrunden. Mængden kan afhænge meget af undergrundens sammensætning.
I Danmark er det generelt et mindre problem.

Det kan modvirkes i husene
Ved tætning nedadtil
Ved ventilation
Ved let overtryk i huset, så radon fiser udenom.

I gamle huse kan tætning være meget svært.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-10-16 12:14

Jeg går ud fra du ikke har fået en radontest?

Hvis du har, og fået et ubehageligt resultat, har du sikkert fået oplysninger om hvad der skal gøre!

Har du kigget på et radonkort, og set hvor meget radon der er i undergrunden, hvor du bor?

http://xn--radon-mler-75a.dk/radon-kort-dk/

Hvis du er ryger, og bor i det højest radonbelastede område, ville jeg få lavet en radon-test, og følge rådene du sikkert ville få, ellers ville jeg tage det helt roligt

https://ing.dk/artikel/radon-slar-kun-rygerne-ihjel-113485

Og "sjovt nok", da jeg for 40 år siden første gang hørte om radon og kræft, var det årlige skønnede tal for radondødsfald ca 300, nu er det ca 300!

https://www.bolius.dk/livsfarlig-straaling-for-meget-radon-i-hvert-femte-hus-25433/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-10-16 13:14

Der, hvor vi først boede på Als, købte vi hus af en enke, hvis mand var død som 36 årig.
Jeg er næsten sikker på, at min seng stod samme sted som hans.

Så fik nabokonen brystkræft og genboen døde, også af kræft.
Lidt nedenfor gik der højspændings ledninger hen over vejen.
En anden nabo begik selvmord og så flyttede vi, til et mere attraktivt kvarter i Sønderborg.

Jeg tænkte den gang på jordstråling, men måske var det radon?

Det var et billigt typehus med bare beton gulv og ingen kælder.
Vi lagde trægulv i stuen oven på asfalt kork, men det fjedrede ikke som på strøer.
I gang og køkken lagde vi kork gulv i fliser og i værelserne, også soveværelset, kun tæpper,
altså ikke nogen beskyttelse mod radon.

Jeg ved ikke om min forgænger var ryger, jeg er det ikke
og måske er det derfor jeg overlevede.

Måske forveksles radon og jordstråler med hinanden??

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-10-16 13:27

Citat
Måske forveksles radon og jordstråler med hinanden??

Nej, radon kan måles med "geigertællere", jordstråler er overtro (og kan derfor kun måles af særligt ovetroiske mennesker, der tjener penge på at give andre overtroiske ret og "måle" strålerne.

Der er ikke skyggen af videnskabeligt bevis for jordstråler, forskellige "jordstrålemålere" får helt forskellige "resultater"!

http://www.sygeforsikring.dk/default.aspx?ID=1127

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-10-16 15:31

Nogen kan da finde vandårer ved hjælp af pile kviste,
så der må da findes ekstra stråling fra vandløb?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-11-16 03:18

Nej vand giver ikke andre stråler en vandstråler.
Vandet løber hekller ikke i årer i undergrunden.
Radon er en radioaktiv gas der fremkommer ved en radioaktiv proces fra radion.
Når det dannes dybt i undergrunden vil det efterhånden sive op gennem jorden og ud i atmossfæren.
Her bliver koncentrationen ufatteleig lille og det forsvinder igen, år det på et vist tidspunkt igen forvandles ved en radioaktiv proces.

Det er kun et problem, hvis det siver op i et hus,hvor luften skiftes langsomt.

Det har intet at gøre med hvor sengen står. *Radongassen vil fordeles jævnt i hele huset.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 03-11-16 07:16

Tak for alle svar.

Vagnr, betyder dit svar at "radon påvirkning blot måles med "geigertællere"?

Forventer at købe 2 eller 3 målere - der har data log - forslag?- for at kunne benytte den ene måler som referencemåling.

Og forsøge mig med forskellige målepunkter, hvor jeg om muligt kan minimere "støj" fra forskellige luftskifte hastighed, f,eks, med måling i bunden af nedløbsrør D 100.

Og agter at afprøve i hvilken grad vandglas måtte kan nedbringe Radon gennem beton, granit og teglsten..

NB: Til Transor: jeg mener netop brøndvand iltes på vandværk, for at nedbringe Radon i det vand vi drikker, og dermed undgå radioaktiv bestråling indefra, der er meget værre end bestråling udefra, hvor huden danner et beskyttende lag.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-11-16 07:40

Citat
Vagnr, betyder dit svar at "radon påvirkning blot måles med "geigertællere"?

Geigertæller er ikke det helt rigtige ord, det du skal have fat i er formentlig dosimetre, som fås i mange varianter og priser.

Men jeg gætter på det hurtigt bliver dyrere end at få et firma til at måle, og komme med forslag til radonsikring, hvis der er radonproblemer.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 03-11-16 09:55

Overvejer at købe 2-3 stk. Ramon 2.2. til 2.395,00 DKK pr stk. dk.

Upåagtet at et dosimetre måske er en mere sikker - men dyr - måling.

At målingen muligvis driver lidt, kan jeg med lidt omtanke kalibre mig fra med to - tre målere.

NB: Da jeg agter at rep. hus indtil mit niveau er acceptabelt, hvis det ikke skulle være det i dag. Måske skulle jeg blot købe en, indtil jeg ser om jeg har noget problem.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-11-16 10:33

Radonmålere kan også lejes, det er vel ikke noget man skal bruge hele tiden!

Fx her http://xn--radon-mler-75a.dk/radonmaling

Jeg kender ikke noget til firmaet, der er flere andre (jeg heller ikke kender)

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 03-11-16 12:08

Tak Vagn.
Men da målte Radon niveau skifter med den præcise lokation ved måling - og som vinden den blæser - vil en måling en enkel uge på et år, ikke give et troværdig billed af forhold.