/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Alt vel betydningen
Fra : mabou
Vist : 599 gange
100 point
Dato : 25-10-16 00:23

2 korte spørgsmål.

Når nogen siger/ spørger. Alt vel.. hvad svarer man

Når nogen spørger, kan du holde varmen? Hvad svarer man så. Altså hvad betyder det egentlig?

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 110 point
Dato : 25-10-16 00:48

2 korte svar:

1. man svarer: Ja, alt er vel - altså i orden eller også svarer man nej der er problemer eksempelvis...

2. man svarer: Ja, det er lige tilpas, eller også siger man nej det er for koldt eksempelvis...

Der ligger jo ikke nogen skjulte dagsordner i de nævnte spørgsmål...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-10-16 01:01

Svaret afhænger af situationen, og hvem der spørger.
For mange er det et høflighedsspørgsmål, og så svarer man blot: ja, det går fint.
Er det nære venner eller familie der spørger, og man har det ad helvede til, er alt ikke nødvendigvis vel

Kan du holde varmen?
Vejret er for danskere et oplagt emne til at komme i kontakt med hinanden på. Er der koldt, spørger jeg, om du kan holde varmen. Er det varmt, spørger jeg minsandten også, om du kan holde varmen.
Man kan sige, at det nærmest er for at have noget at snakke om, noget vi begge og alle kender til.

http://www.jv.dk/artikel/2381700:Kultur--Kulturklummen--Ingenting-at-tale-om

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-16 09:17

Er alt vel...........................Ja tak det går fint.

Er alt godt (vel)................Ja tak eller jo tak.

Man bør lige huske at sige tak for spørgsmålet om hvordan det går.

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 25-10-16 18:03

Eyvind

Hvorfor siger man tak?

På engelsk siger jeg faktisk altid tak, når nogen spørger.

Men ikke på dansk

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 25-10-16 19:27

Citat
Hvorfor siger man tak?

På engelsk siger jeg faktisk altid tak, når nogen spørger.

Men ikke på dansk

Sådan er der jo så mange forskellige måder vi gebærder os på de forskellige lande imellem...

Det er der skrevet tykke bøger omkring. Så det er bare om at komme igang med læsningen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-16 22:26

Man takker fordi nogen bekymrer sig om mit ve og velvære..............altså om alt er ok.

Et Dansk tak kan også bare være en gestus med hånden af en slags. ( dog ej langfingeren alene )

Godkendelse af svar
Fra : mabou

Dato : 27-10-16 12:21

Tak for svaret marken84.