/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Børn på shoppetur alene
Fra : Palmen
Vist : 229 gange
300 point
Dato : 23-10-16 07:12

Hvad synes I ?

Er et par børn på 9 og 10 år store nok til at gå shoppe-tur alene i et par timer ?

Grundet en forespørgsel fra en forældre til os.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 23-10-16 08:10

Det kommer vel i høj grad an på hvor og hvad de skal shoppe...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-10-16 08:19

Lad være med at pakke dem ind i vat, men det skal være et nogenlunde sikkert nærmiljø.
Det var ikke et problem for os da jeg var barn..............men man fristedes også til at købe lidt slik selv om det var husholdningspengene man havde med, og så faldt der brænde ned.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-10-16 09:32

Der er jo mange ting der spiller ind.

Der er forskel på børn, og forældrene må være dem der kender børnene bedst.

Det kommer også an på hvor de skal shoppe. Er det i hjem-byen eller skal de udenbys.

Er der nogle planer for hvad de skal købe, i så fald må forældrene snakke med dem om hvad de skal se efter, hvor mange penge der må bruges, og evt. hvilke forretninger de må handle i.

Hvis det handler om, at børnene vil shoppe lidt i deres egen by, og det er ved højlys dag, så kan jeg ikke se noget problem i det.

Jeg tror mine brødre har været henholdsvis 12 og 13 år da de fik lov til selv at gå i byen og købe tøj for børnepengene.
Min mor havde ikke overskud til, at gå med dem rundt i hele byen og diskutere mærkevarer/ikke-mærkevarer.
Men først havde min mor forklaret dem hvad de skulle have for pengene, de skulle bl.a. have bukser, undertøj og bluser.
Min mor havde også fortalt dem hvilke forretninger de måtte handle i, for der var især én forretning hvor de var meget sære når noget skulle byttes, og de gav bestemt ikke pengene retur, hvorimod byens førende forretning med herretøj (der også havde en junior-afdeling) var meget nemme at komme overens med.

Naboerne, som havde jævnaldrende børn, rystede på hovedet af min mor, de kunne slet ikke forestille sig, at det kunne gå godt.

Men resultatet var, at mine brødre fik mere tøj for pengene end når min mor var med, for nu kunne de selv se, at der ikke var råd til både bluser og undertøj hvis de købte de dyre jeans. Og de havde energien til, at rende fra den ene butik til den anden og tjekke priser.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-10-16 19:30

Vi kender ikke børnene, forældrenes normer og holdninger, så den er svær.
I kunne evt. køre dem i storcentret, og lade dem shoppe et par timer.

http://voresborn.dk/psykologi/ansvar-skal-traenes

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-10-16 00:21

NEJ - i dag, Ja for mange år siden.
Ingelein