/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Køleskab og vaskemaskine
Fra : scarlets
Vist : 339 gange
200 point
Dato : 22-10-16 21:34

Er lige flyttet og hér er kun komfur.
Jeg har ledt på nettet, men det er en jungle.
Er hér en, som kan hjælpe med at finde et lydsvagt køle-fryse skab, som ikke risler hele tiden ?
Og en vaskemaskine, som ikke larmer vildt, men heller ikke er to timer om en vask. Gerne topbetjent.
Begge dele må gerne være økonomiske i strøm.
De skal ikke være dyre.
Mange tak, hvis nogen orker.
Den med at rejse langt med sit vasketøj og have køl på altanen fungerer ikke.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-10-16 22:35

Da jeg flyttede ind hos min nye kone og hendes gamle hvidevarer stod af, købte vi her:

http://www.skousen.dk/hvidevarer/vaskemaskine/

og det har vi ikke fortrudt.

Sikkert billigere end eksempelvis Elgiganten, men nok afhængig af hvor du bor.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-10-16 00:40

Jeg købte engang en top betjent ved leasy - som jeg stadig har og er rimelig tilfreds med, efter 15 år - jeg vil der imod FRARÅDE at købe noget som helst ved Leasy/ D.E.R da de tager ÅGER RENTER uden lige.

Ellers har jeg købt fryser ved H Nyborg og den virker stadig ? også snart 12 år gammel - men den er sikkert ikke det sidste nye i det ene eller andet, men total lydløs.

Så kan man snakke om penge og kvalitet/ levering osv, men at betale 1000.- for en køler/ frys og så levetid + så meget andet, så vælger jeg det billigste til enhver tid, der er trods alt garanti på skidtet.

For ikke mange dage siden købte jeg en køler på DBA for 100.- og den virker som den skal.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-10-16 00:44

NB, min vaskemaskine er en Whirlpool, eneste ulempe er for meget tøj på engang, så har den en tendens til at slå et smut hen over gulvet når den starter centrifugering.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-10-16 05:05

Hvis de ikke skal være dyre, er Harald Nyborg et godt sted at kigge

Køle/frys fra 1200-3000 kr

http://www.harald-nyborg.dk/57110/koele-fryseskabe

Jeg har køleskab og fryser fra HN i sommerhuset, de er vel en 5 år gamle, aldrig haft problemer med dem!

Vaskemaskine fra 1700-2700 kr

http://www.harald-nyborg.dk/57180/vaskemaskiner

Ikea er også en fornuftig mulighed, de giver 5 års garanti!

http://www.ikea.com/dk/da/search/?query=Vaskemaskiner

http://www.ikea.com/dk/da/search/?query=K%C3%B8leskabe+og+frysere

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 23-10-16 09:59

Mange tak for jeres svar.

Da jeg er meget lyd-følsom er netop larm, rislen etc. meget vigtigt for mit valg - ikke blot prisen.

Det skal også være fra et sted, hvor de leverer hele vejen op på plads på 1.sal.

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 23-10-16 10:00

Hvis køleskabet er med blæser kan man så høre den, når døren er lukket ?

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 23-10-16 10:31
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-10-16 10:47

Vores er et Gram, købt billigere hos Skousen og det larmer ikke,
det gør de billigere modeller nok?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-10-16 12:56

Citat
Da jeg er meget lyd-følsom er netop larm, rislen etc. meget vigtigt for mit valg - ikke blot prisen.

Hvis du er meget lyd-følsom skal du have et absorptionskøleskab, de er helt lydløse, bruger meget strøm, og er dyre (kender en der får svip af bare den mindste støj, hun har sådan et)

Det findes kun som køleskab, frysere skal have pumpe mv.

Hjemme har jeg hhv. køleskab og fryser fra Bosch, fryseren er helt lydløs, køleskabet kan jeg svagt høre når ventilatoren en sjælden gang kører, men de er ikke helt billige!

Når jeg køber nye ting, og for at være på den sikre side, prøver jeg at finde et datablad på nettet, der plejer man at kunne finde flere oplysninger, fx om støj.

Du ved det sikkert, men for en ordens skyld, lydstyrke måles i decibel (dB), der er en logaritmisk skala, en stigning på 6 dB betyder en fordobling af lydstyrken!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-10-16 13:34
Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 23-10-16 22:32

Mange tak for mange spændende svar.

Hvilken model har i svendgiversen ?

Hér er kun plads til et combi vagnr. Jeg har læst datablade, så jeg er helt skeløjet og så får jeg læst i anmeldelser, at de alle 3 larmer.

Er 40 db larm ?

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 23-10-16 23:41

Åh, nu fattede jeg det ! 42 db er dobbelt så meget som 36.
Hm...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-10-16 07:55

Afstanden fra lydkilden (køl/frys) spiller en afgørende rolle, som du kan se her

http://www.daikin.dk/support-and-manuals/faq/general/faq12.jsp

og sjovt nok er 40 dB eksemplet netop køleskabssummen!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-10-16 09:50

Vor Gram er kun et køleskal, vi har en kummefryser i udhuset.
Jeg kan ikke finde modellen, men 120 høj og 53 cm bred, og det larmer ikke.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-10-16 10:21

>svendgiversen

Min families motto er "de troede alting ragede dem!" så det vil jeg leve op til

Du kan risikere at ødelægge fryseren, hvis den står i et uopvarmet rum.

https://www.bolius.dk/kan-en-fryser-staa-i-et-uisoleret-skur-2217/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-10-16 11:32

Tak for advarslen, men vort udhus består af garage og min kones atelier,
nu mit værksted, hvor fryseren står, og der er en radiator, som jeg åbner lidt om vinteren.

Og scarlets,
de bedste køle fryse skabe er ifølge den test jeg sendte, Bosch og Siemens,
og de er tyske og lige som med biler, dyrere.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 24-10-16 11:51
Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 24-10-16 13:33

Hvis du vil købe kvalitetsvarer og dermed til lidt højere priser end de sædvanlige billige produkter, skal du købe Miele vaskemaskine, som holder i mange, mange år !!
Køle/fryseskab kan også være Miele, men Liebherr (vistnok Mieles flagskib ?) er kvalitet helt igennem !!
Både Miele og Liebherr bliver produceret i Tyskland og derfor er kvaliteten i top, desværre også priserne - men hvis man vil have sine ting i mange år, jah så er det disse produkter, der trods høje priser, er en god langtidsinvestering !!
Stort udvalg hos www.whiteaway.dk, men læs deres salgs- og leveringsbetingelser inden du evt. bestemmer dig. Eller ring til dem - det er flinke mennesker !!

ØV4

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-10-16 15:48

>Øjenvidnet4

Sådan var det engang, jeg har stadig en 20 år gammel Miele vaskemaskine i sommerhuset, den virker fint, aldrig haft en reparation på den. En ligeså gammel Bosch opper fungerer også upåklageligt.

Men såvel en Miele opper, som en vaskemaskine, købt som nye, "døde" på under 5 år!
Altså, de kunne godt repareres, men det kunne ikke betale sig, det ville koste 4000 kr at reparere opperen

Så nu hedder det Bosch og Siemens (som er det samme) hos os!

https://ing.dk/artikel/haarde-hvidevarer-doer-tidligere-og-tidligere-174494

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 29-10-16 20:55

Betyder det noget for lyden, om fryseren er øverst eller nederst ?