/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
Hvad kan vi gøre? 12 års gæld?
Fra : Immanueldk
Vist : 238 gange
200 point
Dato : 22-10-16 00:23

Min mor blev taget i retten for en vandregning, som hun skulle havde fået tilbage i 2004, altså 12 år siden!

Kort fortalt, var det en overraskelse for min mor, at hun skulle i retten da hun ikke kunne forstå for hvad, da der intet stod udover et klokkeslet og sted for en retsag.

Min mor er 66 år Folkepensioneret, boet i Danmark siden 1984 så hun har ikke alverdens penge.
Hun troede det var noget med et gammel køleskab, som hendes tidligere vicevært bad hende om at smide ud. Men da vi satte os ned, begynder de at snakke om en vandregning.

Her er mødet kort fortalt.
1. Anklager siger der har været en advokat ude ved min mor, og at han efterladt en stempling til en eller anden. (Aldrig sket) Så ville hun ikke være i tvivl!

2. Anklager siger min mor har været i retten i Helsingør for dette, men har ikke vist noget papir eller underskrift fra min mors side. (har ikke været i retten.)

selvom man er 66, kan man vel huske, hvis man har været i retten!.

3. Anklager siger hun var allerede var dømt i 2004, hvilket er 12 år siden!

4. Vi har intet at sige da hun ikke kan anke den videre siger de.

5. Efter 2 mdr. har min mor fået et brev fra RKI vedr. denne sag.

Hun har aldrig modtaget nogle breve vedr. denne sag.

Hun er aldrig blevet kontaktet vedr. denne sag på nogen måder, før 2016 hun blev indkaldt til retten i Kolding.

i følge loven, kan de ikke tage min mor i retten, da gælden for længst skulle være forældet!

Hvad er min mors muligheder nu?

Takker på forhånd!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-10-16 01:32

Citat
han efterladt en stempling til en eller anden

Mener du en stævning? den skal afleveres personligt.

Syntes det lyder som en dårlig vits 12 år efter og sagen er vel forældet, når der intet er sket i mellemtiden

Kommentar
Fra : Immanueldk

Dato : 22-10-16 03:22

Ja undskyld mente en Stævning.
Det er ikke en vits, hun har efterfølgende som sagt fået brev fra RKI.

Hun har aldrig fået nogle regninger vedr. det vand.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 22-10-16 06:14

Synes denne sag høres mærkelig ud.Jeg synes i skal bede om alle papirer i sagen fra kommunen, for det er vel de der skal have penge for vandet.Og spørg fogderætten i Helsignør om at få alle papirer de har i den sag. Så synes jeg du skulle gå til "fri rætshjælp" (eller hvad det heder) med de papire og bede om hjælp.Hvis hun ikke har penge til advokat.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-10-16 09:18

Hvis vi går ud fra at din mor husker godt og er helt ærlig, kan forklaringen være den enkle at der er en navnemisforståelse.
I skulle have lukket munden op i fogedretten, som jeg tror det er i har været i, og fortalt at i ikke kaënder til den sag . derefter må man kontrollere både navne og adressn på det sted,hvor der skylsdes for vand.

Nu bruger du helt igennem forkerte ord, så meget tyder på at du er helt ukendt med dansk ret.
Gå hen til retshjælpen og få hjælp til at opklare den sag. Du og din mor kan nok ikke finde ud af det.
Hvis hun før i fogedretten er blevet pålagt at betale , så forældes kravet ikke.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 22-10-16 10:42

Få dem først til at dokumenter at gælden ikke er forældet, sig at det mener I den er og hold på det ligemeget hvad de siger, faktisk er der ikke noget at snakke om i skal have nogen dokumenter der viser de har opfyldt deres betingelser.

Se hvad de skal opfylde her: http://www.familieadvokaten.dk/emner/647.html

Hvis de har opfylde dem og den ikke er forgældet kommer hun til at tabe sagen.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 22-10-16 10:42

I skal også ringe til RKI og sige at i ikke vedstår jer den gæld.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-10-16 10:57

Find den gratis advokatvagt som vil kunne fortælle at bevisbyrden ligger hos kreditor.
Det offentlige lægger yderst sjældent den slags gæld til inkasso hvilket medfører hurtig melding til RKI hvis gælden ikke afvikles efter aftale, derfor skylder danskerne mange milliarder til det offentlige......som på den anden side har lov til at trække lidt hver måned under hensyntagen til indtægt.
At der så er gået klodder i det grundet nedbrudte IT-systemer er en anden sag, men de ved stadig hvem der skylder..........eller ikke, samt at retskendelser skal gemmes i masser af år

Kommentar
Fra : Immanueldk

Dato : 24-10-16 09:33

Hej!
Jeg har ringet til RKI.
Advokaten, sagde at Sagen er fortaget, så der er intet at gøre.

Jeg spurgte inden en anden, vedr forældelse af sager der fik jeg svaret 3 år uden forlig og 10 år med forlig.

Dette skulle være en sag fra 2004

Min mor kom i retten i september 2016 altså 12 år efter.

Min mor troede det handlede om et gammel køleskab, som hun havde i orden og var ikke nervøs, og derfor havde IKKE undersøgt vedr. forældelse af gæld!

Jeg tog med min mor til retten, for at hjælpe med at oversætte.
Vi nægtede hele tiden om denne sag vedr. vand da, vi intet kendte til den.

Og de gav mig svarene, som beskrevet tidligere!

Jeg er dybt chokeret, at inkasso firmaer kan finde på at udnytte ældre mennesker på denne måde!

Er en advokat den rette vej frem nu?

Takker så mange gange for svarene indtil videre!

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 24-10-16 10:28

Ja, det er en advokat nu, men forinden bør du undersøge - i detaljer - hvad det er for en regning for vand din mor er blevet dømt for.

Kommentar
Fra : katekismus