/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Værktøj??
Fra : mig-selv
Vist : 494 gange
100 point
Dato : 18-10-16 22:32

Hvordan F.. finder man et godt ´nøglesæt/ skralde´.
Nu har jeg snart købt mig fattig i såkaldte mærke varer, som enten knækker eller ligner tremmerne fra en fangeflugt.
Alt er selvfølgelig mærket Crome Vanadium? men det er altså ikke nogen som helst garanti for kvalitet - i mine øjne.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-10-16 22:36

Og de har alle kostet en ´mindre´ formue.
Jeg har gamle ring nøgler fra 1970 der holder bedre - den dag i dag, men ikke i de størrelser jeg/ andre bruger til normal bruge 10-34mm.

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 110 point
Dato : 18-10-16 22:49

Det lyder voldsomt at du kan slide et "topnøglesæt" bare sådan.

Har købt forskellige Bahco, de har hold 8 år, og de bruges flere gange hver måned til "onde" opgaver.
Et godt Topnøgle sær koster vel ca. 2.000kr. køber du et sæt til 400kr, så er det bare en anden kvalitet stål, uanset legering (Crome Vanadium), et 400 kr topnøglesæt, dør første gang man tager fat for alvor.
Når Jeg køber special toppe koster 10 toppe ca. 900kr. (uden skralder)
En god skralde koster 2-400kr.
Slagtoppe starter ved 1000kr hvis de skal kunne klare jobbet.

Har du købt en Bahco, som er smadret efter først mande-greb, skal du da klage.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 19-10-16 06:31

Mange gange er det ikke værktøjet der er noget galt med, Men personen der bruger det

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-10-16 07:10

Jeg har kun set mærket crome vanadium på billigt skrammel værktøj.
de gode fabrikater mærker med deres navne og ikke noget om legeringen.
crome er ikke en legeringsemne, som giver bedre styrke , men alene noget med corosiondfasthed.
Vanadium bruges ofte i værktøjsstål, hvor det giver øget hårdhed.
Uden angivelse af mængder er betegnelsen crome-vanadium intetsigende.
Det er ligesom med fuglereden i den gængse fugleredesuppe.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-10-16 07:21

Selv bruger jeg proxxon toppe som er et rimeligt kompromis mellem pris og kvalitet.
De er på tilbud nu . Se her
http://dorchdanola-netbutik.dk/product/proxxon-topnoeglesaet-4228/

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 19-10-16 08:27

lige først i tresserne købte jeg et topnøglesæt som hed hero det har jeg endnu en top er udskiftet og en lille stang er blevet bøjet efter et besøg med et folkevogns hjul og det har holdt til en søn som var i mekaniker lære
så mit bud på det som mig selv skriver om stik ham en drægningsspade den knækker ikke så let

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-10-16 09:40

På mine fastnøgler står der CHROME - VANADIUM.
Mine skifte nøgler er Bahco.

På mit aldrende japanske topnøgle sæt står der intet om materialet, men fabrikat: ANJI.

På mine sekskant nøgler står der CR - V.

Ingen af dem er knækket endnu...

Køb en russisk bil, der følger der værktøj med.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-16 09:42

Mine skrællenøglesæt har holdt i ca 20-30 år og har gumlet i adskillige biler.
Jeg bruger ikke skrællen til at adskille.
Jeg bruger ikke skrællen til kraftig bespænding.
1/4" firkant er til legetøjsbiler
3/8" firkant er til lettere arbejde
1/2" bruges til at tage fat (ej med skrælle)

Et af mine skrællesæt "Hazet" er over 25 år gammelt.

Man kan faktisk løsne bolte med en ringnøgle og små slag med en hammer.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-10-16 10:15

Enig med Eyvind.

Jeg har også en gammel skraldenøgle, fra min kones afdøde mand, der var sløjd lærer
og have forstand på værktøj, men jeg bruger den aldrig. Der står CHROME - VANADIUM på.

Normalt er tramp med min træsko nok til at løsne hjulboltene,
men jeg har også brugt en hammer.

Og det er jo ikke så mange omgange man skal dreje med en fastnøgle,
vi private har ikke megen glæde af en skralde nøgle.

http://www.bing.com/search?q=%2bkvalitetsv%c3%a6rkt%c3%b8j+%2bskralden%c3%b8gle%22&FORM=SSRE

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-10-16 11:31

Jeg kan ikke huske mærket på mit topnøglesæt fra 1971. Det er kun skraldenøglen, der er udskifte én gang pga. jeg nærmest "voldtog" den. Købte så en Bacho.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-10-16 14:31

Følger blot med fra sidelinien, jeg er gammel værktøjssælger, dog væk fra branchen i 35 år
Skal jeg selv bruge noget blot et par gange køber jeg det billigste.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-10-16 17:10

Citat
Mange gange er det ikke værktøjet der er noget galt med, Men personen der bruger det

Citat
Det lyder voldsomt at du kan slide et "topnøglesæt" bare sådan.

https://www.youtube.com/watch?v=2CW4UqEjbLg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-16 20:27

Jeg har en dims som jeg ikke kan huske hvad hedder.
Den har en 1/2 firkant til en at sætte en top på og så slår jeg for enden så bolten faktisk vibrere løs på samme måde som med en luftskralde. Måske hedder den en slagnøgle.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-10-16 09:37

Citat
Jeg har en dims som jeg ikke kan huske hvad hedder

Kender den godt, og kan heller ikke huske det korrekte navn på den.

For et stykke tid siden købte jeg et ringnøgle sæt ved H Nyborg og kun fordi jeg stod og manglede en bestem nøgle, nu er nøgle #17 blevet vredet total skæv, bare for at skulle løsne et par hjulbolte - som det ikke kunne klare.

Sættet var under tilbud og med et ´varemærke´ der lød som kvalitet, hvad det så ikke var.
Og kvitteringen har jeg ikke mere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-10-16 13:23

Citat
lige først i tresserne købte jeg et topnøglesæt som hed hero

Passer meget godt, jeg kom i lære i 1970, det halve af salget var til håndværkere og halvproff hobbyfolk, de var megetskeptiske da vi begyndte at sælge det gode japanske mærke, japanerne var berygtede for at lave billigt møg siden krigen for at hive penge hjem, men Hero var en overraskelse og vi solgte en masse.
Vi havde Bacho men tog Stahlville og Belzer hjem på bestilling, det var for dyrt at have det hjemme, men kunderne havde jo bestemt sig når de bestilte.
Jeg kigger tit på de enorme værktøjssæt man får i nakken, men det er kun for at ryste på hovedet, selv med working poor lønninger i Kina hænger pris og kvalitet simpelthen ikke sammen.
De store kæder køber direkte i Kina og springer engrosleddet over, og det koster ikke meget at få en fyldt container sejlet hertil, til gengæld må de realisere mange varer på tilbud da det ikke kan svare sig at sende varerne retur til Kina

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-10-16 14:01

Mit, også japanske, topnøglesæt ANJI er vist købt lidt før, først 1960 erne ...

Også kvalitet og sikkert på højde med Hero?

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 20-10-16 22:33

Tak for svaret thulin.
Hvad skal man sige, det har virket til daglig brug i mange år, men når der lægge lidt ´bøffer´ i, så ser værktøjet ikke pænt ud mere - i gamle dage blev det kun brugt til knallert/mc - men en rusten bolt på en bil kan det altså ikke klare = og det er så til at grine af, men spild af penge.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-16 10:57

Citat
men en rusten bolt på en bil kan det altså ikke klare = og det er så til at grine af, men spild af penge.

Eller forkert brug.
Man kan vibrationsløsne med luftskralde eller en lille hammer
Lidt varme fra en billig brænder kan måske klare sagen

Det der får bolte til at sidde bedst fast når de skal løsnes ........................er at bruge bøffer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-10-16 00:18

Citat
Man kan vibrationsløsne med luftskralde eller en lille hammer
Lidt varme fra en billig brænder kan måske klare sagen

Har prøvet - men? når selv en ´lille´ luft hammer ikke kan klare arbejdet, og værkstedet skulle bruge en times tid på samme/ efter jeg havde opgivet - godt det var AFTALT pris...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-16 09:54

En luftskralde skal løsnes i momentet så den "kammer" over, og det giver de nødvendige vibrationer.