/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Måger
Fra : omahexen
Vist : 394 gange
100 point
Dato : 12-10-16 19:51

Vi bor ca.15 km.fra havet,normalt ser vi ingen måger,men kort tid efter at landmanden har pløjet,er marken fuld af måger.Jeg kunne godt tænke mig at vide,hvordan mågerne nu finder ud af det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-10-16 20:03

Selv bor vi lige ved vandet, og måger er her mange af,
altid på udkig efter mad og som regel i flok.

Og de ved, at når en bondemand pløjer, kommer der regnorm op,
og det rygtes hurtigt blandt mågerne, alle på udkig efter føde, også længere inde på landet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-10-16 20:11

Uden at vide det tror jeg, at en hel bar, nypløjet sort mark virker
som en magnet på de sultne måger, der flyver henover.

Og som sagt er de flok fugle, og når én har fundet en pløjemark,
kommer der hurtigt andre måger dertil...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-10-16 20:18

Om måge adfærd her ved vandet kan jeg lige supplere,
her fanger de mere krabber og muslinger,
som de så lader falde ned på vejen, så de knuses.

De kan også, lige som solsortene, simulere regnvejr,
de tramper på græsplænen og regnormene tror at det regner og kommer op.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 12-10-16 22:48

Der er altid måger i luften. Normalt svæver de ret højt oppe med ret stor afstand. Når en måge dykker ser mågerne i nærheden straks dette og følger efter. Dette breder sig som ringe i vandet. Metoden er effektiv når man leder efter fiskestimer - derfor!

http://biblioteksvagten.dk/single_question.asp?quid=150024:87218d11-4849-2794-154e-69340992a107

Godkendelse af svar
Fra : omahexen

Dato : 13-10-16 08:22

Tak for svaret katekismus. Det kunne jo minde lidt om flygtninge,hvis du forstår hvad jeg mener.