/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Pexrør og overgang til ballofix
Fra : Jegkan-kandu
Vist : 431 gange
50 point
Dato : 11-10-16 20:59

Hej alle.
Jeg er ved at bygge garage og skal fræse vandrør ind i væggen så der senere er mulighed for montering af grovvask eller lignende.
Hvilken størrelse pexrør skal anvendes og hvordan afslutter jeg overgang fra pexrør til ballofix. Det er VVS-arbejde, men fræsning m.v. kan jeg selv klare.
Venlig hilsen
Claus

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-10-16 21:50

Normalt murer man denne ind i vægen:
http://www.vvs-eksperten.dk/roer-fittings/pex-roer-fittings/pexdaaser
så kan du montere en balofix i den

En pexdåse er beregnet til det der hedder Pex rør i rør, så det er til at udskifte.

Jeg ville bruge 15 eller 18 mm alt efter hvor langt der er.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-10-16 18:43

Det spørger du blot den VVSer om der skal stå for installation. Så får du gjort det rigtigt.
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Jegkan-kandu

Dato : 13-10-16 10:18

Hej Eyvind.
2 "dumme" spørgsmål som du måske kan svare på.
Du skriver 15 eller 18 mm. D.v.s. 18 mm ved længere afstand og omvendt?
(jeg troede at vandrør til brugsvand havde standardstørrelse?!)
Der er ca. 12-15m fra fyret til der hvor Ballofixen skal sidde.

Skal der bruges specialværktøj for at montere vandrørene i de dåser du henviser til?

(jeg vil jo gerne selv kunne trække rørene, mure/spartle inden vvs mand monterer ved fyret.)

Venlig hilsen
Claus

Kommentar
Fra : Jegkan-kandu

Dato : 13-10-16 10:20

Benjamin. Enig. Men vil gerne have klaret indmuring, spartling, filt o. S. V. og der regner jeg ikke med at vvs manden behøver at komme på banen. ??

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-10-16 10:34

Så længe du ikke har styr på mål og dimension, antager jeg du heller ikke har styr på faglig korrekt installation.
Tænker du er ubevidst inkompetent.
Betal din VVSer for rådgivning.
Men jeg kan jo være ligeglad med følgeskader....

Kommentar
Fra : Jegkan-kandu

Dato : 13-10-16 20:12

@Benjamin.
Nej, jeg er ikke faglig kompetent *) på dette område og jeg er klar over, at der er én samling (pr. rør). Kunne jeg selv lave denne ene samling (pr. rør) ligger pexrørene fri "resten af vejen" i skunk hen til fyret.
Så ville jeg kunne jeg komme langt i mit projekt før jeg behøver, at hidkalde VVS'eren (ad flere omgange i øvrigt).
Jeg læser hvad du skriver.
VH
Claus

*) så jeg er ikke ubevidst inkompetent, men ganske bevidst om min manglende viden på området - derfor spørgsmålet på kandu.dk - det jeg kan finde ud af selv, spørger jeg ikke om her på forummet - det giver ingen mening.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-10-16 20:37

Der er vel en årsag til VVS kræver uddannelse og autoritaion.
Brugsvand må du slet ikke lave selv.
Problemet er ikke at svare på dine spørgsmål, men der er formentlig flere du burde stille, men som du er uviden om, at du også skal tænke på.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-16 21:56

Du skriver 15 eller 18 mm. D.v.s. 18 mm ved længere afstand og omvendt?
(jeg troede at vandrør til brugsvand havde standardstørrelse?!)
Afstanden sænker vandgennemløbet jo længere røret er.
Det ses tydeligt med en haveslange, hvor der ikke kommer så meget ud pr. min når slangen er lang.

Der er ca. 12-15m fra fyret til der hvor Ballofixen skal sidde.
(bør nok være en stilbar kontraventil)
Umiddelbart vil 15 mm være nok til et enkelt tappested.

Skal der bruges specialværktøj for at montere vandrørene i de dåser du henviser til?
Nej ikke udover skiftenøgler og en "pappegøjetang"

Du bør jo bruge det der hedder rør i rør.
Så du kan trække inderrøret (PEX) lidt ud og montere det.
Det er så også muligt at skifte et defekt rør ud.

(jeg vil jo gerne selv kunne trække rørene, mure/spartle inden vvs mand monterer ved fyret.)
Spøgsmålet kan så være om vvs manden/damen vil færdiggøre det du har startet. Det er jo vvs'seren som har ansvaret.

Jeg har selv lavet en del som er udenfor mit fagområde.............men altid aftalt det med vedkommende fagmand som bagefter godkendte og tilmeldte.