/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Citroën C5 2002 højre bagdør låser ikke
Fra : kurtmoeller
Vist : 318 gange
35 point
Dato : 09-10-16 20:12

Er der nogen, der ved hvordan centrallåsen virker: er det en puls, der får låsene til at skifte mellem låst og ulåst - eller er det strømmens polaritet, der simpelthen vendes, så alle låse er enten låst eller ulåst?
I tilfælde af det første, kunne en dør måske komme "ud af takt" så den står modsat de andre?
I praksis kan man ved at tage i håndtaget på højre bagdør, både åbne døren - samtidig med at de andre døre låses op!
Hvad er den sandsynlige årsag?
Har desværre ikke så mange points på kontoen....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-16 21:28

På min xantia Virker centrallåsen på denne måde.

Den låser 4 dører og bagklap uanset om 2 bagdøre og bagklap er åbne eller ej.

Smækkes bagdører og bagklap bagefter er de så også låst.

Jeg mener det er en låsespole, en for op og en for ned, men ej sikker.
Er fordørene ikke lukket ordentligt springer alle låsene straks op igen.

Prøv at kigge her:
http://citronik.prophpbb.com/

De ved en del om Citroen

Bogforlaget Haynes har også tykke manuals............dog på Engelsk.
haynes citroen c5

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-10-16 06:45

Jeg ville taget af dør betrækket og kigget ind på låsen . Jeg har set mange gange at det er en hendel som har hopper af eller brukket.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-10-16 09:28

Traditionelt er det en polvending og en lille motor. Men citronen har på mange måder deres eget system. Det kan også være styret af bussen på den centrale computer.

Den slags fejl skyldes ofte en dårlig forbibndelse et sted. Måske et brud på den bevægelige ledning til døren.
Hvis du vil lave det selv, så start med at tage dørklædningen af og check ledningerne og stikkene.