/ Forside/ Teknologi / Administrative / Andre administrative / Spørgsmål
10  Teil 559
Hævekort
Fra : jensviggo
Vist : 339 gange
50 point
Dato : 09-10-16 04:59

Hc skal have et nyt hævekort, da hans gamler er udløbet. Han har været i sin sparekasse, men fik den besked, at det kunne han ikke da han stod i riepers RKI. Findes der banker eller sparekasser eller netbanker der tillader dette, han skal kun bruge banken som nemkonto så hans pension kan gå ind, og så efterfølgende bruge et ganske alm. hævekort.

mvh jensviggo

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 09-10-16 05:00

Han er førtidspensionist, og det offentlige kan ikke udbetale ham penge før han har en konto.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-10-16 08:12

Registrering i RKI betyder intet i denne forbindelse. Banken har pligt til at oprette en NEM konto, selvom han står registreret i RKI!
http://www.budgethuset.dk/saadan-skifter-du-nemt-bank-hvis-forholdet-knager/

Det kan også være temmelig besværligt at skifte bank, selvom alle banker skal tilbyde dig en basiskonto. Men de behøver ikke tilbyde dig et dankort, og det vil du få svært ved at få som RKI registreret. I stedet vil du kunne få et debitkort, som ikke kan overtrækkes, eller måske et simpelt hævekort.
http://www.lfgr.dk/rki-fup-og-fakta-om-ribers/

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-10-16 10:12

Han har ret til en konto og et hævekort, men det bliver et elektron- eller debetkort hvor der sker en saldokontrol hver gang det bliver brugt.
Pengeinstitutterne har et lovligt samarbejde hvor "uheldige" personer er registreret, jeg kender en som hænger fast i samme bank, han har prøvet at skifte, men han er selv skyld i problemerne

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 50 point
Dato : 09-10-16 16:57

Man kan sagtens skifte bank selvom man er registreret i RKI. Nu kommer det også an på hvor du bor, men jeg kender en som let skiftede til Møns Bank (har også afdelinger i Præstø, Vordingborg, Næstved, og et par andre steder i Sydsjælland. Vedkommende fik også et mastercard debet som kan bruges i alle pengeautomater og de fleste forretninger og på internettet.

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 10-10-16 11:44

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.