/ Forside/ Karriere / Penge / Budget / Spørgsmål
10  Teil 110
Ovetræk
Fra : begga
Vist : 629 gange
40 point
Dato : 08-10-16 16:54

Hej Hvor lang tid kan en bank trække en betaling tilbage?
Jeg har 2 konti i min bank. På den en står der et overtræk på den anden et beløb, der udover 1000kr dækker beløbet. Det balancerer altså .Hvis jeg hæver de penge der står på den konto kan banken så trække sin betaling tilbage fra den anden?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-10-16 16:57

Nej, du overfører bare det manglende beløb fra den positive konto til den negative,
noget vi også jævnligt er nødt til at gøre...

Kommentar
Fra : begga

Dato : 08-10-16 17:04

Øhmm, jeg vil gerne hæve de penge istedet. Hvis jeg gør det vil banken så trække betalingen tilbage fra de regninger der er betalt?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-10-16 17:23

Igen nej, og hvad mener du med trække tilbage?

Der er sikkert en termin på den manglende betaling,
overskrides den, kan der komme ekstra gebyrer på,
og i værste fald kan du miste finansieringen fra din bank.

Brug ikke flere penge end du har på begge konti tilsammen,
og hvis det ikke rækker, tag en snak med din bank...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-10-16 17:44

Gå ind på dine konti og se under Likviditet, det er hvad har til rådighed og intet andet = gå gerne flere måneder frem for at være sikker.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 08-10-16 18:06

Tak for svaret. Må prøve at tale med dem.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-10-16 21:06

Inden, kan du jo prøve at hæve lidt penge på dine konti i en pengeautomat,
benyt din egen bank, så er det uden gebyr, og hæv ikke mere end du har til rådighed.

Hvis du så beder om en kvittering, får du en bon,
der ikke kun viser hvad der står på kontoen, men også hvad du har til rådighed,
eksempelvis om der er tilknyttet en eller anden aftale om ekstra penge/lån?

Selv har jeg en sådan, en kassekredit, i tilknytning min normale forbrugs konto,
så jeg får både oplyst, hvad jeg har på kontoen, og hvad jeg maksimalt kan hæve.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 40 point
Dato : 09-10-16 10:28

Banken er stride, de kan finde på at tilbageføre en PBS betaling uden varsel når der ikke er dækning, og det koster et gebyr........muligvis er det til Nets.
Så kan man kun kontakte kreditor for at få en aftale, evt. via netbank at indbetale beløbet fra den konto hvor der er penge.
For et år siden fik Danske Bank pludselig vanskeligheder med at administrere min budgetkonto som jeg havde haft i 35 år, altid med fuld dækning, ydermere ville de have et nyt gebyr på 500 kr om året for at administrere den.
Tak for kaffe, jeg droppede den omgående og styrer det selv.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 09-10-16 12:46

Kan banken til enhver tid tilbageføre penge der er betalt over pbs? Eller er det kun til en vis dato? det smartes er nok at tale med dem og høre om jeg kan få bevilget et overtræk.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-10-16 12:59

Ja og du har problemer begge steder, skynd dig at kontakte din bank.

Lige en advarsel mere,
hvis man har ekstra træknings rettigheder, er der normalt en limit,
godt nok, så man ikke bliver totalt ruineret, hvis nogen får fat i dit kredit kort og kode.

Mange på længere rejser er løbet mod dette loft,
med alvorlige økonomiske problemer til følge...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-10-16 13:16

Citat
kan banken så trække sin betaling tilbage fra den anden?

Ja, hvis der ikke er dækning på den regning, som du skulle betale

Punkt 8.3

Citat
Debitors pengeinstitut har lov til at tilbageføre en gennemført
betaling i følgende situationer:
• Der er ikke dækning på debitors konto på betalingsdagen

Punkt 7.3

Citat
7.3 Dækning på debitors konto
Der skal være dækning på debitors konto på betalingsdagen.
Hvis der ikke er dækning på kontoen for alle betalinger den
pågældende dag, er pengeinstituttet berettiget til at tilbageføre
betalingen, jf. pkt. 8.3.

https://www.nets.eu/dk-da/SiteCollectionDocuments/leverandoerservice/LS_Regler_DB_debitor_regler_DK.pdf

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-10-16 23:03

Citat
For et år siden fik Danske Bank pludselig vanskeligheder med at administrere min budgetkonto som jeg havde haft i 35 år, altid med fuld dækning, ydermere ville de have et nyt gebyr på 500 kr om året for at administrere den.
Tak for kaffe, jeg droppede den omgående og styrer det selv.

Var ude for samme, og jeg kunne endda bevise at der var penge på kontoen.
Nu laver jeg selv budgettet og det plejer at stemme med et par hundrede til hver side.
Min bank gjorde det gratis - måske derfor de ? brokkede sig, - samt der kommer diverse rykkerskrivelser som pr styk koster omkring 100.- oven i alt andet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-10-16 23:07

Citat
kan banken så trække sin betaling tilbage fra den anden?

Ja, hvis der ikke er dækning på den regning, som du skulle betale

Der er tale om 2 konti, og her mener jeg ikke at banker må tage fra en for at give til den anden
Citat
Jeg har 2 konti i min bank. På den en står der et overtræk på den anden et beløb, der udover 1000kr dækker beløbet.

Citat
Debitors pengeinstitut har lov til at tilbageføre en gennemført
betaling i følgende situationer:

Godkendelse af svar
Fra : begga

Dato : 12-10-16 17:51

Tak for svaret LuffeA. Mange tak til alle, der har svaret på det her spørgsmål