/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Fyret og hvad gør man så?
Fra : jensviggo
Vist : 268 gange
50 point
Dato : 05-10-16 07:22

en blev fyret i fredags, han er i fagforening, hvad skal han foretage sig, tænker på jobcenter/fagforening

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 05-10-16 07:33

Han skal gå på jobcentret, og melde sig ledig.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 05-10-16 08:56

Hvis du er ældre er mit råd at du skal melde dig ind landsdækkende forening www.seniorerhvervdanmark.dk

Hvor du kan vende den kedelige situation med ligestillede.

Og lære om, hvordan man kan samarbejder om fælles mål - i grupper - uden nødvendigvis at lave - gruppearbejde.

Læs f.eks. "Fra Jobtager til jobmager" af Henrik Herlau og ... /CBS.

Henrik præsenterede strategi for hvordan man kommer "Fra Jobtager til jobmager" ved Seniors Erhvervs landsmødet på Dalum Landbrugsskole, Odense d. 2011-01-31

NB: Send mig en mail, hvis du vil vide mere?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-10-16 12:27

Han skal finde sin fagforening på nettet. Her kan han finde information og køreplan på, hvad han skal foretage sig.

http://www.businessdanmark.dk/A-kasse/Pa-dagpenge/FAQ-om-dagpenge/

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-10-16 12:54

Citat
Han skal gå på jobcentret, og melde sig ledig.

Jeps, uanset om det er dagpenge eller kontanthjælp.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-10-16 12:58

Citat
han er i fagforening
så den fagforening er det sted vedkommende bør henvende sig til................[B]nu[B]

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-10-16 14:14

jensviggo, er det den samme person, som du omtaler her

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=176791

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-10-16 22:18

Ja Ans - hvis det er så virker det lidt fjollet.

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 05-10-16 23:51

Citat
Han skal gå på jobcentret, og melde sig ledig.

Citat
Jeps, uanset om det er dagpenge eller kontanthjælp.

Mener endda, at kunne huske, at det er vigtigt, at komme på jobcentret med det vuns, da man ikke får dagpenge en dag før man er meldt ledig. Dvs, det nytter ikke, at vente en uge. Så har man i hvert fald spildt en uges indtjening.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-10-16 00:11

@Reset

Korrekt, dagpenge eller kontanthjælp gælder fra den dag man først henvender sig, der kan så gå nogle dage inden man får svar, men første dato er stadig gældende.
Under alle omstændigheder falder første udbetaling den sidste dag i den måned man har søgt.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 06-10-16 07:58

Læs "Fra Jobtager til jobmager" af Henrik Herlau og ... /CBS.

Når formalia er i orden - bør fokus flyttes "Fra Jobtager til jobmager", om det er muligt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-16 15:03

Mon det er en opgave fra et eller andet fagbevægelseskursus, hvor det skal undersøges hvilken holdning danskere har i almindelighed.

jensviggo har vist lagt sig til at sove..........................så det gør jeg også.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-10-16 21:31

Hvis man bliver fyret må man jo finde ud af hvorfor?
Om det er udefra kommende reduktioner eller egen skyld??

I første tilfælde må man finde en anden type job, nu med større efterspørgsel.

Ellers må man dygtiggøre sig, tilegne sig den viden man ikke længere har godt nok,
tilmelde sig og gennemføre de relevante kurser...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-10-16 21:55

Det med en evt. fagforening er kun en kortvarig mulig finansiering,
det er langt vigtigere at få en viden og finde et job der nu efterspørges.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-10-16 23:03

svendgiversen læste du ANS link?
Jeg havde samme tanke som ANS, men ville ikke svare før så mange andre kommentarer - som sikkert er velmente - i tilfælde af ÆGTE LEDIG GANG

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 07-10-16 07:25

Ja jeg har skam sovet, men nu er jeg rimelig vågen. En har været i hans fagforening 3F . Men hvad med jobcenteret?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-10-16 07:53

Citat
En har været i hans fagforening 3F

Øøh, det skal være personligt fremmøde.
Hvad med om han fik fik fingeren ud og stillede på jobcentret hvad de burde have fortalt i a-kassen, det er alligevel jobcentret der har fat i den lange ende da de kører med samme regelsæt.

http://www.odense.dk/borger/job-og-uddannelse/dagpenge/hvordan-soeger-jeg

Men bliv bare liggende i sofaen, jo længere tid der går desto flere penge sparer skatteyderne.