/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Dårlig forbindelse?
Fra : Troldepige
Vist : 635 gange
200 point
Dato : 02-10-16 10:34

Jeg har længe haft problemer med, at min søns bærbare pc hopper af netværket, og knægten bliver tosset når det sker midt i et spil med vennerne.

Jeg har et trådløst netværk, som er placeret i den ene ende af stuen (hvor jeg har min stationære pc), signalet skal gennem en væg (ca. 5 m fra routeren) og et gammelt indbygget klædeskab for at komme ind på knægtens værelse, og jeg havde ikke forestillet mig, at det kunne blive et problem, men jeg kan jævnligt høre knægten brokke sig, når netværket "forsvinder".

Jeg går ikke ud fra, at der er problemer med den bærbare, for hvis han sætter sig ind i stuen, hvor routeren er placeret, eller det lille tilstødende værelse, så er der ingen problemer.

Er der noget jeg kan gøre for at afhjælpe problemet?

Jeg mener, at jeg før har læst om, at man kan tjekke styrken af sin forbindelse, men jeg husker ikke hvordan. Jeg har windows 10.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-10-16 11:20

Jeg ved ikke, om du er interesseret. Ved heller ikke, hvor godt den virker. Men til et par hundrede kr., var det da et forsøg værd:

http://www.aldi.dk/aldi_multimedia_615.html Rul hel ned.

M.

Kommentar
Fra : Preb0232

Dato : 02-10-16 12:09

sådan en fra aldi som Mosebaek skriver, har jeg og den virker perfekt, ( der er altid returret ved Aldi )
http://www.aldi.dk/aldi_multimedia_615.html Rul hel ned.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-10-16 16:08

Har selv lige købt en dims i Bilka - en extender. Det virker perfekt. Kostede så lidt mere.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-10-16 21:21

Skal sådan en "dims" bare sættes i en vilkårlig stikkontakt?

I Aldi's annonce står der bl.a.: "Gratis app til hurtig og enkel installation."
Jeg har aldrig brugt apps og har overhovedet ingen fornemmelse af hvordan det fungerer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-10-16 21:46

Som hos mig, mon ikke knægten kan?!?!?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-10-16 21:49

En stikkontakt mellem router og "problem". App=program

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-10-16 21:51

Min kunne selv fortælle om den så tilstrækkelig med signal. Knægten brugte vist ti minutter på at finde det bedste sted. Trykkede på en knap på routeren og kom så og bad mig finde og konfigurere routeren. Og vupti, så duede det.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-10-16 22:28

Citat
tjekke styrken af sin forbindelse

Åbn den software der fulgte med Netværkskortet, der kan du se hvilken styrke osv der er på forbindelsen.
Eller prøv Jobliste/ Netværk, den burde fortælle ydelse osv...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-10-16 22:44

Citat
finde og konfigurere routeren

Jeg hader, at skulle "rode" med sådan noget, som jeg egentlig ikke har en sk*d forstand på.
Det plejer jo godt nok, at lykkes, men nogle gange kræver det mere koncentration end jeg kan præstere.

Hvordan finder, og konfigurerer man routeren?

Citat
Åbn den software der fulgte med Netværkskortet

Hvad pokker er et "netværkskort"?

Jeg føler mig som en idiot lige nu.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-10-16 10:15

Citat
Jeg føler mig som en idiot lige nu.

Så kan du trøste dig med, at have en lidelsesfælle. Jeg holder fingrene fra det, som jeg ikke har forstand på. (Og det er ikke så lidt). Nok derfor min pc, fra 2004 kører endnu.

Nu må de kloge hoveder, virkelig træde til. Jeg er da lidt ked af, at foreslå dig noget, jeg ikke selv har forstand på. Vidste ikke der skulle installeres en app. Jeg tror nu, det er rimeligt nem, når man ser de unge mennesker gøre det.
Et netværkskort, er noget der er monteret, i selve komputeren. (Mener jeg).

Ved at læse her http://www.it-works.dk/hvad-er-en-app kan jeg se, en app er en lille program.

Lidt mere "stof":
https://www.microsoft.com/surface/da-dk/support/apps-and-windows-store/install-and-uninstall-apps?os=windows-10&=undefined

Men nu håber jeg som sagt, de virkelige eksperter kommer forbi. For jeg ved de er der.

M.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-10-16 11:04

Citat
Et netværkskort, er noget der er monteret, i selve komputeren. (Mener jeg).

Det tror jeg du har ret i.
Jeg har mødt det før, hvor jeg troede der var noget i stil med de der små hukommelseskort, til f.eks. mobiltelefoner.

Min "dumhed" bunder nok lige så meget i, at jeg endnu ikke er helt dus med Windows 10, og derfor kan det være rart med en vejledning, så'n helt skåret ud i pap.

Som vejret er i dag cykler jeg alligevel ikke ud til Aldi, så tøver lige og ser, om der kommer en forbi med en idiotsikker forklaring/vejledning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-10-16 16:57

Mulige fejl:

Computer er ikke sat til at huske forbindelsen til routeren.

Skråt signal gennem betonmur

Router er ikke sat til permanent forbindelse til sønnens computer

Nabo router hopper ind og forstyrrer

Jeg ved ikke hvor gammel sønnen er, men over 12-13 år bør han kunne læse lidt om routere og begynde at klare tingene selv..............eller spørge os direkte via kandu, så vi måske kan vejlede lidt.

Højreklik på startvinduet og se de mange styringsmuligheder.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 04-10-16 07:58

Hvis der kun er en væg og et klædeskab, så må der være noget andet det forstyrre, eller også er WiFi Netkortet i hans pc af dårlig kvalitet.

Er der Metal, Spejle eller sådan noget i/på vægen/skabet ?
Står routeren tæt på metal elller andet udstyr ?

Hvis I har en android dims i huset, så hent "WiFi Analyzer" og check Jeres WiFi ikke ligger på samme kanal som noget andet tæt på (signalerne ligger oven på hinanden)

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-10-16 09:01

Citat
Computer er ikke sat til at huske forbindelsen til routeren.

Det må være knægtens pc der menes.
Han har den tit med hos kammerater, og på skolen, så det er da ganske muligt, at der opstår nogle problemer i den forbindelse.

Kan du skære ud i pap, hvordan det gøres?

Citat
Skråt signal gennem betonmur

Nix. Det er gammelt murstensbyggeri, fra slut 50'erne. Og signalet burde gå lige igennem.

Citat
Router er ikke sat til permanent forbindelse til sønnens computer

Er det muligt når knægten tit har pc'en med "ude af huset"?
Hvordan gøres det evt.?

Citat
Nabo router hopper ind og forstyrrer

Svært at sige, men pt er den ene nabolejlighed ubeboet og beboeren i den anden opholder sig vist i udlandet.
I netværksindstillingerne kan jeg se, at der lige nu er 2 andre netværk på, begge sikrede.

Jeg bor i en afdeling, hvor der skal gang i en større helhedsplan, så der er en del tomme lejemål.

Citat
Jeg ved ikke hvor gammel sønnen er, men over 12-13 år bør han kunne læse lidt om routere og begynde at klare tingene selv..............eller spørge os direkte via kandu, så vi måske kan vejlede lidt.

Ja, det burde han jo egentlig, han er 16 år, men det er vist ikke lig der interessen ligger.
Så i må vejlede mig i stedet.

Citat
Hvis der kun er en væg og et klædeskab, så må der være noget andet det forstyrre, eller også er WiFi Netkortet i hans pc af dårlig kvalitet.

Der er ikke andet, og det er jo derfor det undrer mig.

Hvordan tjekker jeg hans WiFi netkort?

Citat
Er der Metal, Spejle eller sådan noget i/på vægen/skabet ?

Der er spejl-fliser på bagsiden af den ene skabslåge, men signalet burde gå igennem den anden låge, og iøvrigt står lågerne tit åbne.
Det eneste metal er bøjle-stangen i klædeskabet.

Citat
Hvis I har en android dims i husetIndsæt dit citat her

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-10-16 09:12

Citat
Højreklik på startvinduet og se de mange styringsmuligheder.

Det havde jeg ikke lige tænkt på, at jeg kunne gøre. Tak for rådet.

Kigger på det.

Jeg kan se, at hastigheden er på 144.0 Mbps.

Netværkstilgængelighed: alle brugere.

Hmmm, når jeg går ind i "LAN-forbindelse" > "deling", så kan der sættes flueben ved "Tillad andre brugere på netværket at oprette forbindelse gennem denne computers internetforbindelse".
Bør der være flueben dér?

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 05-10-16 14:00

hent dette i dag til hans maskine -> https://www.giveawayoftheday.com/dot11expert-pro/
Dette vil vise signal styrken og om der er andre Networks (SSID) tæt på.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-10-16 16:35

Citat
hent dette i dag til hans maskine -> https://www.giveawayoftheday.com/dot11expert-pro/
Dette vil vise signal styrken og om der er andre Networks (SSID) tæt på.

Jo, men det afhjælper vel ikke problemet.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-10-16 20:19

Nu må i sgu ta`jer sammen....i nørder. Hjælp nu Troldepige med at få installeret denne app.
Gi`hende nu en ordentlig vejledning. Jeg ved det er en smal sag, for nogle kvikke hoveder.

Selv mener jeg at være undskyldt, da jeg lige er i færd med at fylde 74 år.

Men jeg da led ved, at have sendt hende på sporet af noget, jeg ikke selv kan gøre rede for.

Jeg vil ikke nævne navne. Men jeg tænker da på en 10 - 15 - 20 stykker her på Kandu, der lynhurtig kunne klare den sag.

Måske vi skal have pisken frem.

M.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-10-16 21:23

Citat
Nu må i sgu ta`jer sammen....i nørder.

Rolig rolig.
Eyvind skrev:
Citat
Højreklik på startvinduet og se de mange styringsmuligheder.

Derved blev jeg obs på, at jeg samen med knægten skal have tjekket, om der er flueben de rigtige steder.

Men sådan en stor knægt har jo travlt med både skole, venner, interesser og fritidsjob, så det hele skal lige passe sammen.

Jeg har en fornemmelse af, at nogen ikke kommer på kandu så tit som de har gjort p.g.a. problemerne med siden.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 05-10-16 21:35

Step 1. Check om der er andre Netværk/SSID i nærheden

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-10-16 22:33

Citat
Step 1. Check om der er andre Netværk/SSID i nærheden

Det er jo lidt svært at undgå når man bor midt i byen i en boligblok.

Igår skrev jeg:
Citat
I netværksindstillingerne kan jeg se, at der lige nu er 2 andre netværk på, begge sikrede.

Lige nu kan jeg se 7 netværk, udover mit eget. Alle er sikret.

Men hvis de andres netværk var et problem, så ville de vel også genere min egen pc, og ikke kun knægtens.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 06-10-16 10:14

Problemet med andre netværk er deres signal forstyrre dit, og jo længere væk du kommer fra din router (WiFi Adgangs Punkt), jo større er denne forstyrrelse.
Din egen pc er jo sikkert få meter fra routeren og uden forhindringer, hvorfor signalet jo overdøver alt andet. Det er ligesom når folk taler, hvis alle taler med 20db, så vil de 2 som er i samme rum stadig kunne hører hinanden tydeligst, mens en person i næste rum ville kunne kører personerne i rummene op til lige tydeligt, med mindre der var tykkere mure eller andet i mellem, plus afstand har betydning.

De andre Netværk (når du ser 7) hvordan ligger de fordelt over kanalerne 1 til 13 ?
For mange tænker ikke over at flytte deres WiFi kanal, hvorfor mange så ligger oven på hinanden uden at behøve det.

I boligblokke ville jeg slet ikke bruge WiFi til andet end Telefonen og Tablet. Jeg ville trække kabler eller bruge Netværk-Over-Strøm (HomePlug/PowerLine) ala. denne
http://www.edbpriser.dk/homeplug-powerline/d-link-powerline-av2-1000-hd-gigabit-passthrough-kit-dhp-p601av-id-10505498.aspx
For selv med bærbar pc'er sidder man næsten altid de samme steder, og så har man tit også strøm sat til. så hvorfor ikke bare også ha netværk via kabel.

>Mosebaek det er ikke en smal sag at lærer en person op i IT, for det første kraver det de virkelig har interessen, og ikke bare vil vide det grundet problemer. Plus via Forums glemmer modtager at tage alt information med, hvorfor man tit er på af veje.
Eks. sidder Routeren tæt på noget, har man også trådløse telefoner eller andet trådløst udstyr. Er det en Jern Beton hus, har man spejle eller andet med metal på væggene,.........

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-10-16 21:53

Citat
Problemet med andre netværk er deres signal forstyrre dit, og jo længere væk du kommer fra din router (WiFi Adgangs Punkt), jo større er denne forstyrrelse.
Din egen pc er jo sikkert få meter fra routeren og uden forhindringer, hvorfor signalet jo overdøver alt andet.

Det giver god mening.

Citat
De andre Netværk (når du ser 7) hvordan ligger de fordelt over kanalerne 1 til 13 ?

Hvor/hvordan ser jeg det?

Citat
For mange tænker ikke over at flytte deres WiFi kanal, hvorfor mange så ligger oven på hinanden uden at behøve det.

Det anede jeg ikke, at man kunne.

Citat
I boligblokke ville jeg slet ikke bruge WiFi til andet end Telefonen og Tablet. Jeg ville trække kabler eller bruge Netværk-Over-Strøm (HomePlug/PowerLine) ala. denne
http://www.edbpriser.dk/homeplug-powerline/d-link-powerline-av2-1000-hd-gigabit-passthrough-kit-dhp-p601av-id-10505498.aspx
For selv med bærbar pc'er sidder man næsten altid de samme steder, og så har man tit også strøm sat til. så hvorfor ikke bare også ha netværk via kabel.

Hvis jeg for 4 år siden (da vi flyttede ind i lejligheden) havde vidst hvad jeg ved i dag, så havde jeg boret et hul og trukket et kabel, og det er helt klart noget jeg vil have i tankerne fremover.

Hvad angår denne:
Citat
http://www.edbpriser.dk/homeplug-powerline/d-link-powerline-av2-1000-hd-gigabit-passthrough-kit-dhp-p601av-id-10505498.aspx

så er jeg ikke sikker på, at det er en løsning hvor jeg bor nu, for der er seriøst mangel på stikkontakter.
Nogle steder i lejligheden har man forsøgt, at afhjælpe problemet ved, at sætte kontakter på dørkarmen, i samme side som døren er hængslet, men det er ikke alle steder det fungere med dobbeltstik så tæt på en dør.

Jeg har nu snakket med knægten og spurgt mere ind til hvornår han oplever problemet.
Det er ikke et problem når han ser på YouTube, kun når han spiller, da det kræver mere signal.

Så lige nu tænker jeg, at der kan være 2 løsninger. En lan-forstærker, eller flytte WiFi-kanal.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 07-10-16 09:43

Citat
>De andre Netværk (når du ser 7) hvordan ligger de fordelt over kanalerne 1 til 13 ?

Hvor/hvordan ser jeg det?

Ja det var derfor jeg anbefalede du hentede dit11expert-pro den 5. da da havde programmet været gratis.
https://www.giveawayoftheday.com/dot11expert-pro/

For Microsoft tror de gør tingede nemmere for folk ved at fjerne information som de tit ikke forstår, men problemet er når der så er problemer, hvad der tit er, så har man ikke en god oversigt over detaljerne. Derfor findes der så mange hjælpe programmer så som dot11expert, men der er flere andre som du blandet andet kan læse om her med vejledning.

http://www.howtogeek.com/197268/how-to-find-the-best-wi-fi-channel-for-your-router-on-any-operating-system/

Er du ikke så god til engelsk må du bare sig til, der er eks. dansk oversættelse til wirelessnetview
http://www.nirsoft.net/utils/wifiinfoview.zip
http://www.nirsoft.net/utils/trans/wirelessnetview_danish.zip

Man skal ikke starte med at købe noget for man ved hvor problemet højst sandsynlig ligger, så bliver det bare dyrt.
Men nogle af disse Poweline/Powerplugs har passthrough, altså de sættes direkte i stikkontakten og så kan det som sad der før sættes ind i det nye stik den har, ikke noget med disse Poweline/Powerplugs sættes i en forlænger eller flere dåse adapter, da disse skaber signal støj, men man kan sætte forlænger/flere dåse adapter i dem.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-10-16 10:39

Citat
Man skal ikke starte med at købe noget for man ved hvor problemet højst sandsynlig ligger, så bliver det bare dyrt.

Præcis min tanke.

Jeg kigger på dine links senere.

Tusind tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-10-16 15:33

Jeg har nu fundet tid og ro til at se på dine links, og prøve at forstå det.

Citat
De andre Netværk (når du ser 7) hvordan ligger de fordelt over kanalerne 1 til 13 ?

Min "Frequency" er 2,462. De andres ligger lavere.

Min "Channel" er 11.
De andres ligger på 1 (2 stk.), 2 (1 stk.), 3 (1 stk.), 4 (1 stk.), 5 (2 stk.), 6 (2 stk.), 9 (1 stk.).

Så umiddelbart synes jeg jo ikke det ser ud som om, at nogen kan forstyrre mig på kanalen.

Der er noget der hedder "Channel Width", her er min, og de fleste andres på 20 MHz, et par stykker er på 40 MHz.

Min "maximum Speed" er på 144 Mbps.

Ved "Channels Range" er min på 9-13. Der er nogle få stykker der "overlapper" lidt, 1-9, 7-11, 2-10.

Citat
Din egen pc er jo sikkert få meter fra routeren og uden forhindringer, hvorfor signalet jo overdøver alt andet.

Ja, jeg kan se, at mit "Signal Quality" er på 100, de fleste af de andre er under 50.

Jeg må se, om jeg kan få lov, at tjekke det på knægtens pc senere.

Hmmm, hvad er "WPS Support"?
Hos nogen er den "Configured, hos en enkelt "Not Configured", hos mig og 5 andre står der blot "No".

Nå, jeg fandt noget om WPS, http://www.it-blogger.dk/wps-wi-fi-protected-setup/ , men blev næsten mere forvirret.
Jeg forstår godt hvad det handler om, men kan ikke helt gennemskue, om det er noget jeg bør handle på.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 09-10-16 19:22

Smukt arbejde.
Et standard WiFi signal er 20 MHz som du skriver, og derfor forstyrre de kanalerne lige ved siden af meget. Hvorfor Kanal 9 & 11 begge bruge kanal 10's "Frequency" Frekvens Bånd.
Personligt vil jeg anbefale at flytte til kanal 13.
(vi tager det senere hvordan)

Wi-Fi Protected Setup (WPS), omhandler om din Router har en WPS WiFi knap, som kun bruges når nye enheder skal på.
Så trykker man bare på knappen, og i 30 sek - 1 min. vil EN ny enhed kunne få udleveret en godkendelse til at komme på dit WiFi, og altså behøver ikke indtaste den besværlig WiFi Kode manuelt.

Når men prøv lige samme program på din søns maskine, mit bud er nogle af det WiFi adgangspunkt på kanal 9 ligger tæt på samme styrke som Jeres på kanal 11, hvorfor den del af signalet fra dem begge som går ind over kanal 10 laver for meget støj overfor hinanden.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-10-16 21:02

Citat
(vi tager det senere hvordan)
Mange tak.

Citat
Når men prøv lige samme program på din søns maskine, mit bud er nogle af det WiFi adgangspunkt på kanal 9 ligger tæt på samme styrke som Jeres på kanal 11, hvorfor den del af signalet fra dem begge som går ind over kanal 10 laver for meget støj overfor hinanden.

Det vil jeg gøre, men det bliver tidligst i morgen, da han ikke er hjemme nu.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 10-10-16 13:40

lige nogle oplysninger vi/jeg skal skal bruge hvis vi skal flytte WiFi kanalen til 13
Hvilket udbyder har du ?
Hvad model af router har du ?
Og har du en maskine sat til routeren via netkabel, eller har du et netkabel liggende som kan sættes mellem en PC og routeren ?

Grunden til disse ?, er så vi kan finde vejledninger til WiFi håndtering på netop din router, og det med netkablet er den anbefalet måde at ændre WiFi, man kan gøre det uden, men skal passe på ikke bare ændre ting for at se hvad der sker, da man kan tabe forbindelsen helt, og derfor skal reset dens opsætning og starte forfra.
(du ved man skal ikke save den gren man sidder på over)

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-10-16 21:25

Det blev ikke i dag jeg fik tjekket det via knægtens pc, prøver om jeg kan komme til det i morgen.

Min udbyder er YouSee.
Min router hedder Netgear CG3000
Jeg har ikke kabel mellem pc og router, men jeg mener bestemt jeg har et netkabel liggende, må lige lede efter det.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 10-10-16 22:07

Hov

http://www.networkworld.com/article/2925081/wi-fi/7-free-wi-fi-stumbling-and-surveying-tools-for-windows-and-mac.html
Acrylic WiFi (Windows) - Tarlogic Security offers Acrylic WiFi Free for non-commercial use
https://www.acrylicwifi.com/en/wlan-software/wlan-scanner-acrylic-wifi-free/

Dette bruges normalt kun professionelt, men deres Hjemme/Fri udgave har en funktion jeg savnede på Windows, den kan vise hvordan Kanalerne bruges grafisk, og ikke IT kyndige vil så nemmere se problemet når SSID signalerne overlapper, eller signal styrken er for lav.

Når programmet er installeret går man over under "2.4GHz APs Channels", og man kan også gå over under "5GHz APs Channels" for at se om ens WiFi netkort og ens Router/AP understøtter 5GHz

(PS. AP = Access Punkt, den forkortelse man bruger om WiFi adgangs punkter)

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 10-10-16 22:11
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-10-16 22:20

Citat
tyring af WiFi kanal på YouSee CG3000

Trætheden begynder at melde sig, så jeg må hellere kigge nærmere på det i morgen.
Men der står ikke noget om, at jeg skal buge netværkskabel for skifte kanal, så jeg vil bare lige spørge, om jeg skal lede efter det alligevel?

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 11-10-16 09:27

Kablet er bare for en sikkerhed, så hvis du mister adgang/forbindelsen via WiFi kan du stadig komme ind via LAN/Kabel og rette tilbage.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-10-16 09:54

Citat
Kablet er bare for en sikkerhed, så hvis du mister adgang/forbindelsen via WiFi kan du stadig komme ind via LAN/Kabel og rette tilbage.

Jeg prøver at finde det. Og håber det ikke er smidt ud under oprydning.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-10-16 15:02

Kablet er fundet.
På stikkene er den der tap/modhage godt nok knækket af, men det har tidligere fungeret fint alligevel.

Jeg har downloadet denne til knægtens pc: http://www.nirsoft.net/utils/wifiinfoview.zip
Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal kigge efter, men jeg kan starte med, at skrive dem, hvor jeg kan se en forskel fra min egen pc. Mine egne tal er i parentes.

Signal Quality: 68 (100)
RSSI: -82 (-37)
Average signal: 66,2 (100)
Minimum signal: 62 (100)
Maximum signal: 68 (100)

Derudover kan jeg kun se 4 netværk i alt, hvor jeg på min egen kan se 9, som er fordelt fra channel 2-9.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 11-10-16 18:27

de 4 netværk I kan se fra hans, hvilke kanaler ligger de på og hvad er deres styrke ?

Acrylic WiFi kan hvis konflikter og signal styrke grafisk

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 11-10-16 18:40

grunden til jeg nu anbefaler Acrylic WiFi er 20/40 problem stillingen.
Altså hvis et SSID bruger 40 MHz signal brede, så breder det sig faktisk op til "9" kanaler, da hver 20 MHz SSID tager begge nabo kanaler og ½ af genbo kanalerne.
Dog hvis kanalen ligger på 1 eller 13 s¨å "får" man 1½ kanal brede.

Eks. 20 MHz på Kanal 1, bruger også kanal 2 & ½ af kanal 3
20 MHz på Kanal 3, bruger også kanal 2 & 4 , samt ½ af kanal 1 & 5
Og jo mindre der er overlab, jo bedre er stabiliteten.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-10-16 21:35

Citat
de 4 netværk I kan se fra hans, hvilke kanaler ligger de på og hvad er deres styrke ?

Det kigger jeg på i morgen.

Citat
grunden til jeg nu anbefaler Acrylic WiFi er 20/40 problem stillingen.

Den prøver jeg i morgen, på begge maskiner.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-10-16 20:28

Citat
Eks. 20 MHz på Kanal 1, bruger også kanal 2 & ½ af kanal 3
20 MHz på Kanal 3, bruger også kanal 2 & 4 , samt ½ af kanal 1 & 5
Og jo mindre der er overlab, jo bedre er stabiliteten.

Jeg forstår hvad du mener, og det må være det jeg kan se under "Channels Range", jeg kan jo se, at de 2 netværk med 40 Mhz spreder sig mere end dem med 20 Mhz.

Mon ikke det er det samme jeg kan se med http://www.nirsoft.net/utils/wifiinfoview.zip

Jeg kan jo se "Mhz" og "Channels Range".

På knægtens er der 3 netværk, udover vores eget.
De er alle 3 med 20 Mhz.
Der er 2 netværk på channel 1, med et "Channels Range" fra 1-3.
Der er 1 netværk på channel 9, med et "Channels Range" fra 7-11.

Men jeg kan vel kun se de netværk, som er på "nu".
Den anden dag kunne jeg se 9 netværk på min egen, men lige nu kan jeg se 14. Og de 2 af dem ligger på channel 11 (som mit eget), og med et "Channels Range" fra 9-13.

Min umiddelbare tanke var, at det måske kunne være de 2 netværk, som er på samme kanal som vores, der forstyrrer knægtens, men selvom de er på nu, så lyder det som om, at knægten fint kan spille på sit værelse.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 14-10-16 10:20

Godt set, Channels Range lå så lagt ud til højre jeg ikke selv havde set det, dog er det ikke helt tydeligt i wifiinfoview når kun noget af en kanal bruges, men stadig meget bedre end de fleste andre programmer da de slet ikke tager stilling til 40MHz.

Lyder som om I har mange naboer som har WiFi Hotspot slået til på deres Mobiler, hvorfor antal SSID's/Hotspots svinger meget alt efter hvem som er hjemme.

Og ja et hotspot som ikke har nogle aktive klienter støjer ikke lige så meget som dem som har det.

Lyder altså som om der er overbelastning i dit område, og at alle ikke ved man kan flytte til Kanal 13, med range 11-15.
Derfor er dette min anbefaling, at du flytter til Kanal 13, via den YouSee vejledning.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-10-16 10:31

Citat
Derfor er dette min anbefaling, at du flytter til Kanal 13, via den YouSee vejledning.

Det vil jeg kigge nærmere på senere.

Som jeg forstår det her, så kan der ihvertfald ikke ske noget ved, at prøve det.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 14-10-16 10:54

Næ de enheder I har tilsluttet jeres Router via WiFi vil bare følge med over på den nye kanal.
Man skal bare ikke pille ved andet på samme tid, da man så ikke ved hvilken ændring som resulterede i hvad, og evt. gav nye problemer.

Eks. en gang ville jeg prøve et Maginon WLR-750AC WiFi Hotspot købt via ALDI, føj for en gang L***, blev ved med at hoppe over på kanal 11 hver gang ændrede et eller andet, og man kunne simpelt ikke få den til at kører 20Mhz, den ville bruge 40. OG deres APP til Android kunne ikke engang se/finde deres egen enhed.
Har snakket med mange om det udstyr ALDI har, og det meste er af BR kvalitet og giver brugerne grå hår. Med Medion har de fleste (inkl. mig) været tilfreds, men alt andet PC/EL udstyr har været af typen en gangs brug.

Nå det var et side spor.

Jeg anbefaler man laver en log/noterings bog/fil, hvor man notere de ændringer/konfigurationer man laver og hvorfor man gør det.
Dette grundet at man tit ikke kan huske det næste gang man skal bruge det, eks. ved nyt udstyr eller hvis man af anden grund bliver nød til at reset opsætningen (altså gå tilbage til fabrik/standard indstillingerne)
Eks. så gemmer jeg også vejledninger jeg bruger/finder på internettet som PDF, da det ikke er sikkert det er der næste gang jeg skal bruge det, eller en anden har samme problem.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-10-16 11:45

Citat
Eks. så gemmer jeg også vejledninger jeg bruger/finder på internettet som PDF, da det ikke er sikkert det er der næste gang jeg skal bruge det, eller en anden har samme problem.

Jeg gemmer "guld-kornene" i word-dokumenter.

Er det bedre med PDF?

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 16-10-16 08:08

hov overså denne i går.

Næ hvor og hvordan man gemmer det er jo en bruger præference.
Jeg bruger PDF fordi det er hurtigt og den automatisk også gemmer URL'en til det man har gemt.
Word/LibreOffice eller hvad man nu bruger, har den fordel man nemmere kan rette/tilføje ting til dokumentet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-10-16 09:08

Citat
Næ hvor og hvordan man gemmer det er jo en bruger præference.
Jeg bruger PDF fordi det er hurtigt og den automatisk også gemmer URL'en til det man har gemt.
Word/LibreOffice eller hvad man nu bruger, har den fordel man nemmere kan rette/tilføje ting til dokumentet.

Tak.
Så fortsætter jeg bare i samme spor.

Der kan godt gå nogle dage før jeg kommer igang med, at skifte kanal. Det er efterårsferie, så knægten er hjemme på fuld tid, og min datter kommer hjem på ferie.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 16-10-16 16:19

helt ok, du styre selv farten.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 21-10-16 13:43

Hej Troldepige,

I anden forbindelse faldt jeg over en vejledning fra Dansk Kabel TV, som er rimelig god, og faktisk benytter endnu et andet program til se få overblikket inSSIDer Home

http://www.danskkabeltv.dk/kundeservice/boligforening/support/tjek-netvaerket-omkring-dig/

Så mellem ovenstående og YouSee vejledningen til kanal skift er du ret godt dækket ind.
Men spørg selvfølgelig stadigvæk hvis du vil ha noget forklaret mere eller anderledes.

https://kundeservice.yousee.dk/bredbaand/indstillinger-og-sikkerhed/saadan-skifter-du-kanal-paa-dit-wifi/skift-kanal-via-mitwifidk?icid=_kundeservice_yousee_dk_bredbaand_indstillinger-og-sikkerhed_saadan-skifter-du-kanal-paa-dit-wifi_skift-kanal-via-mitwifidk

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-10-16 14:00

Mange tak.

Af forskellige gøremål har jeg været nødt til, at prioritere noget andet i dag, men jeg håber, at få tid og overskud til, at se på det i weekenden.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-10-16 13:55

Troede lige .......................

Jeg har lige været inde på Dansk Kabel Tv, og har ændret kanal.

Det var jo noget enklere end jeg havde forestillet mig.
Ikke noget med at bruge kabel.

Min router genstartede ikke af sig selv, så det satte jeg den selv til efterfølgende.

Så nu er det jo bare, at vente og se, om det har hjulpet. Men der kan gå noget tid før det kan vurderes, da det kan go noget tid imellem at problemet dukker op.

Hmmmm. gik lige ind for at se, om det nu også var ændret. Og nej, det var det ikke.
Efter at have prøvet igen kan jeg se, at den smutter tilbage når jeg genstarter.

Måske er det mig der "genstarter" forkert.

Jeg plejer jo bare, at slukke på knappen bag på routeren, under stikkene, og tænde igen, men det ser ud til, at være helt forkert: http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/486741

I linket står der, at man skal reboot, ikke reset.
Men hverken på routeren eller inde på Gataway'en er der noget der hedder reboot.

Jeg fandt noget om min router hos YouSee, men her står ikke noget jeg kan bruge: https://kundeservice.yousee.dk/bredbaand/installation-og-opsaetning/opsaet-dit-yousee-bredbaand/netgear-cg3000#

Jeg har jo lige set "et eller andet sted", måske her på kandu, at man bør genstarte en gang imellem, så det er vel ikke helt lige meget hvordan jeg gør det.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 26-10-16 15:51

Reset / Sluk & Tænd er det samme på en Router da den ikke har Åbne Filer.
Så du gør det rigtigt.

Genstart skal den selv gør hvis nødvendig, og nogle gange har de et menu punkt hvor man kan få den til at gøre det

Citat
Min router genstartede ikke af sig selv, så det satte jeg den selv til efterfølgende.

hvis den ikke selv genstarter så er konfigureringen sikkert ikke kommet ud til den.
YouSee vejledning må åbenbart ikke virke på dit udstyr, så du bliver nok nød til at ringe til dem, få at få sat det rigtigt.
Det kan jo være den skal ha en ny firmware eller skal udskiftes.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-10-16 20:47

Citat
hvis den ikke selv genstarter så er konfigureringen sikkert ikke kommet ud til den

Jamen, hvis jeg lader være med, at genstarte, så er den på kanal 13. Har lige tjekket, og den er på kanal 13 nu. Men hvis jeg genstarter, så hopper den tilbage til kanal 11.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 28-10-16 14:38

Så ændringen kommer igennem, men YouSee's portal gør ikke den husker det.
Det bliver du nød til at fejlmelde til YouSee

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-10-16 15:22

Ok.
Jeg ringer til YouSee i starten af næste uge, og snakker med dem om det.
De plejer at være flinke nok.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-11-16 22:30

I fredags ringede jeg til YouSee.

Fik vist mest en sludder for en sladder, men fik da oplyst, at de arbejder på nogle ting her i byen, indtil d. 25/11, som kan give forstyrrelser, så vi enedes om, at se tiden an indtil da.

Derudover sagde hun, at jeg skulle prøve at skrue kablet af routeren og sætte det på igen, og hvis dette ikke gør nogen forskel skal jeg måske have en ny router.
Det er bare ikke ret længe siden jeg fik tilsendt et helt nyt kabel, og skiftede det gamle ud.

Men da jeg kiggede på kanal-fordelingen i fredags kunne jeg se, at der nu er to andre, der også ligger på kanal 11.

Men nu venter jeg til efter d. 25/11 og ser hvad der sker, og så håber jeg på, at få en mere kompetent person i telefonen hvis behovet fortsat er der.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 23-11-16 09:09

Citat
Derudover sagde hun, at jeg skulle prøve at skrue kablet af routeren og sætte det på igen, og hvis dette ikke gør nogen forskel skal jeg måske have en ny router.

Husk når de ligefrem selv nævner det, så gælder det om at få udskiftet ens Gratis Router, da den nye måske også er en nyere model, kunne jo være det var en WiFi-AC model, så I kan bruge 5Ghz båndet, altså hvis den søns maskine også har WiFi-AC og ikke kun WiFi-N

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-11-16 09:16

Citat
altså hvis den søns maskine også har WiFi-AC og ikke kun WiFi-N

Hvordan tjekker jeg det, både på knægtens bærbare og min stationære?

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 25-11-16 15:40

Ved at google søge på det WiFi netkort som sidder i dem.
Hvilket kort der sidder i, finder I i Enhedshåndteringen
Højre Klik på "Denne PC" og vælg "Administrer" (eller via "Kontrolpanel" -> "Administration" -> "ComputerAdministration")
Under "Systemværktøjer" vælges "Enhedshåndteringen", og så udfolder du "Netværkskort"
En af disse har en navn som indeholder "Wireless" eller "WiFi" i navnet.

Så tager man dette navn inkl. model og Googler.

EKS. mit hedder "Atheros AR9285 Wireless Network Adapter"

https://www.google.dk/search?q=%22Atheros+AR9285%22
og hits viser eks "Atheros AR9285 802.11b/g/n WiFi, v.9.1.0.328, A01 Driver Details ..."
så min har kun op til "n" ikke "ac", og dyppere ser jeg også den har ikke Dual Band support.
Dual Band er når de har både 2,4 Ghz og 5 Ghz båndet.
Med andre ord vil denne maskine ikke få meget bedre forbindelse med en ny AC router, men andet udstyr vil nok.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-11-16 16:07

Tusind tak. Kigger på det senere.