/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Jord
Fra : omahexen
Vist : 286 gange
200 point
Dato : 30-09-16 19:39

Jeg har nogle stikkontakter,hvor der er 3 huller,vil gerne vide,om man kan kontrollere om der er jord tilsluttet,jeg har et voltmeter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-09-16 21:17

Hvis du vil vide om din jord-leder er ok..................bør du få en elektriker til at undersøge det.

Et voltmeter er ikke altid tilstrækkeligt, og slet ikke uden kendskab.

Dette siges ikke for at skabe arbejde til elektrikeren, men for at værne om din sikkerhed.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-09-16 21:40

Kan man ikke bare stikke en finger i kontakten???

Selv har jeg en masse EL apperater (vaske/tørre + køle/frys), uden jord, og hver gang jeg bare prøver at løfte/flytte/ justere samme får jeg noget der ´snurrer´ i fingrene? måske fordi MINUS er forbundet direkte til stel på tingene - men ubehageligt hvis man ikke er OBS på det.
Og jeg har IKKE jord, med mindre jeg vil ofre penge på det, hvad jeg ikke vil.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-09-16 21:43

NB jeg plejer ALTID at knække det ? jordben af på stikkene så passer det hele sammen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-10-16 08:40

Hej Omahex, du kan jo prøve at løsne monteringsskruerne på dine vægudtag (stikkontakter) og se efter, om det tredie hul er forbundet med en gul/grøn ledning. Hvis det er tilfældet, er kontakten sandsynligvis jordet eller nullet af installatøren. Jeg skriver sandsynligvis, fordi den knyst, der trak ledning frem til vores køkkenudsuger, ikke tog nullen med. Vi får snurren i panden under madlavning, for komfuret er jordet eller nullet.
Hvis dit "voltmeter" også kan måle Ohm, og du har tilstrækkeligt lange prøveledninger, kan du tjekke, om der er gennemhang fra en vandhane til det tredie hul i kontakten. Det virker bedst, hvis din vandinstallation er af metal og ikke plast.
vh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-10-16 23:04

Der skal både et ret specielt instrument til ,og en betydelig viden, for at kontrollere omjordforbindelsen( eller nullingen) virker godt nok.

Se evt på nettet under brugsanvisningen til en revitester.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 02-10-16 10:51

Hvis jeg måler jord mellem to stikkontakter viser ohmmeteret et udsving på 70 %,er det ikke ok.?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 02-10-16 12:22

Hvis dit instrument viser det samme, når du kortslutter målepindene, bør sagen være i orden. Har du et HFI- eller HPFI-relæ i installationen, skal det slå fra, når det ene af de to andre huller forbindes til jord. Brug ikke dig selv som ledning men få nogen med lidt el-forstand prøve det for dig. Du skal ikke jave noget vigtigt kørende på installationen imens.

Godkendelse af svar
Fra : omahexen

Dato : 02-10-16 19:24

Tak for svaret pbp_et.