/ Forside/ Karriere / Erhverv / Markedsføring / Spørgsmål
10  arne.jako.. 250
TV og HZ
Fra : omahexen
Vist : 464 gange
100 point
Dato : 24-09-16 08:39

Hvis man f.eks.læser reklamer fra "Elgiganten"ang.TV er der mange betegnelser for HZ,hvilken betydning har de forskellige bogstaver efter betegnelsen "HZ" ?

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 24-09-16 10:02
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-09-16 10:47

HZ er forkortelsen for Hertz, altså svingninger per sekund.
Vort lysnet er på kun 50 HZ og vi ser ikke at det blinker.

Når det drejer sig om TV er det hvor hyppigt billedet opfriskes,
og her vil 100 HZ normalt være nok.

Der kan dog forekomme sports fænomener, hvor man observerer manglende opdatering,
lige som når man i en gammel western ser vognhjul løbe baglæns,
og så kan hurtigere opdateringer være på sin plads, men det er undtagelser.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-09-16 15:53

Citat
HZ er forkortelsen for Hertz, altså svingninger per sekund.
Vort lysnet er på kun 50 HZ og vi ser ikke at det blinker.

Næh, men de flestes hjerner opfatter det uden at folk direkte tænker over det, derfor anbefalede man allerede i 50`rne at folk brugte bagrundsbelysning ved deres TV så det lettede øjne og hjerne når kun skærmen var tændt i buldermørke.
100 hz analoge skærme kom ret sent i firserne og de første var dyre, i dag er man oppe på 120 på flade og bruger desuden andre teknologier for at holde billedet roligt

Godkendelse af svar
Fra : omahexen

Dato : 24-09-16 19:33

Tak for svaret mig-selv.