/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Lave en avis
Fra : maxima51
Vist : 245 gange
45 point
Dato : 23-09-16 15:06

Jeg skal til at lave en lille avis. Hvordan er det nu,at man deler en a4 side i to liggende,så man kan skrive på både venstre og højre side.Og så folde den på midten.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 23-09-16 15:11

I hvilket program? Du vælger A5 i højformat og modstående sider, derefter hvor mange sider du skal bruge.

God weekend

Kommentar
Fra : maxima51

Dato : 23-09-16 15:27

Jeg vil lave den i open offic eller libre.Kan god få spalterne,men kan kun skrive på den venstre side.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-09-16 15:35

Går du ikke automatisk over på højre side, når venstre er fuld?

Prøv med linieskift på hele venstre side

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 24-09-16 07:02

Lav dine artikler i tekstbokse, så kan du flytte rundt med dem, gøre dem bredere eller smallere efter behov, have forskellige skrifttyper o.s.v. Du kan lægge billeder ind i tekstboksene, eller have dem udenfor, hvis de skal være større, f.eks. over 2 "spalter".
Først tager du et A4-ark og folder det. Så skriver du sidetal forneden, så du kan se, at på side 1 i udskriften har du side 4 og side 1 og på den anden side i udskriften har du side 2 og side 3.
Sådan et ark er rart at have liggende de første gange, så man ikke er i tvivl om lauoutet.
God fornøjelse

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-09-16 11:07

En lille nem måde at lave det på.

Libre office > præsentation

Formater > side > A4 > liggende > evt indstille margen > anvend > ok

Lav en lodret streg på midten (hold skift tasten ned så den bliver lodret)

Nu har du 2 områder hvor du kan sætte tekstbokse og billeder ind og flytte rundt på det hele

Side 1 og 4 på samme A4 side med forside til højre.

En god planlægning er som tidligere skrevet er at folde et blad og skrive tegne hvad der skal være.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-09-16 11:18

Den nemmeste metode er jo at bruge Microsoft Publisher som er skabt til opgaven...

Gratis begrænset udgave som kan bruges i 60 dage

https://2ra5-da.phpnuke.org/da/c63804/microsoft-office-publisher

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 25-09-16 06:23

Det kommer an på hvilket program du vil bruge. Der er mange der bare laver 4 sider A4 i word og så gemmer det som en pdf fil. Når man så printer pdf filen, printer man den som et hæfte, så deler den selv siderne ud til forside, side 2, 3 og bagside og formindsker dem med 71%. Så får du et A4 ark med print på begge sider.
I fagsprog hedder det en 4-sidet A5 brochure.