/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
I regn og slud
Fra : svendgiversen
Vist : 220 gange
100 point
Dato : 22-09-16 19:12

posten skal ud.

Sådan var det engang, hvor flittige postbude gik eller cyklede rundt med vigtige breve.

Min kone sender stadig lykønskninger pr post når nogle i hendes familie fylder år,
selv sender jeg højst et mail.

Og her i foråret skulle jeg pludselig betale, 19 kr. for et frimærke,
ganske vist til udlandet tæt herpå.

Hvis man har underskud, skal man så bare hæve priserne,
det er det Post Danmark har gjort og antallet af breve er styrtdykket.

Synd for alle de statsansatte, der nu fyres,
men kunne man ikke have forudset denne udvikling,
og eksempelvis have omskolet og overført dygtige post funktionærer
til de nye elektroniske post muligheder?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-09-16 20:06

Supplerende med min begrænsede viden om tidligere tiders postbudes store indsats.

Min kones morfar havde en lille gård på Mors med kun 5-6 køer,
med et dusin børn kunne det ikke brødføde familien, så
han gik post, hver dag i al slags vejr, uden cykel eller bil,
mens hans kone, med skiftende indsats af børn,
efterhånden som de blev ældre, passede gården.

Da jeg kom i gymnasiet, sad jeg ved siden af Carl, hvis far var postkontrollør,
en af Carls klager var, at hans far altid kom for sent hjem til Julemaden.

Og så da jeg blev soldat, fik jeg 4 kroner om dagen,
da jeg blev menig gruppefører fik jeg 5, det kostede kolde brusebade.
Men en soldaterkammerat, der var ansat i postvæsenet fik halv månedsløn?

Og en af mine kollegie kammerater, en dygtig bygnings ingeniør,
blev ansat som Pludderbukse Ingeniør i postvæsenet, spild af god kunnen.

Det værste jeg har oplevet, var en tur med tog fra Hamborg til Berlin,
hvor vi kom i snak med en gammel postmester fra Ehemalige DDR,
han pralede af at han i 34 år ikke havde forsømt en eneste dag på arbejde,
men han havde kun sat stempler på breve.

Med håb om at vort postvæsen nu moderniserer sig og tilpasser sig ny teknologi??
I hvert fald er det vel nu slut med den forældede, forfordelte stats pension???

Annuller spørgsmålet
Fra : svendgiversen

Dato : 23-09-16 09:32

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål