/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Opdeling af skrivebordet i Windows 8.1
Fra : Oldboston
Vist : 323 gange
200 point
Dato : 22-09-16 14:49

Jeg bruger Windows 8.1 med Classic Shell. Jeg har brug for at opdele skrivebordet i 2 halvdele, da jeg skal flytte en hel del filer fra en mappe til en anden. Det er bl. a. fotos men også word og excel-dokumenter, der skal flyttes. Da jeg brugte XP for et par år siden var det nemt, synte sjeg, men nu kan jeg ikke finde ud af det. Jeg har selvfølgelig søgt efter viden på nettet, men Windows egne forklaringer er så lange og floromvundne, at jeg giver fortabt, og andre forklaringer går ud fra, at man bruger Windows 7. Nu spørger jeg i dette kompetente forum og håber at en af jer vil hjælpe mig. På forhånd tak.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 22-09-16 15:04

Opdeling af skrivebord lyder besværligt.
Du kan i stedet åbne to stifindervinduer, et der viser din "fra-mappe" og en der viser "til-mappen". Så kan du bare trække filerne fra det ene vindue til det andet.
Hvis de to mapper ligger på samme drev, bliver filerne flyttet. Ligger de på forskellige drev, bliver de kopierede, og du må selv slette dem i "fra-vinduet"
I øvrigt bruger jeg selv alt Totalcommander, der fås i en prøveudgave, der kan prøves så længe, man vil??
Totalcommander viser altid to vinfuer og har i øvrigt et hav af muligheder (fås også gratis til android)

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 22-09-16 15:33

Det lyder glimrende, det du skriver med stifinder vinduer. Men den frygtelige sandhed er, at jeg trods 20+ år som Windows bruger, knap nok ved, hvad stifinder er for noget, og slet ikke, hvordan jeg skal bruge det. Vil det være besværligt for dig at forklare i få ord, hvordan jeg klikker mig frem til den mulighed, som du anbefaler. Hvor starter jeg og hvad gør jeg?

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 22-09-16 15:45

Jeg har det lille problem, at jeg sprang over Windows 8, så jeg kan ikke fortælle dig, hvor du finder det.
Jeg mener, at du skal skifte til explorermode, men er ikke sikker. Ellers brug søgefunktionen, for at finde stifinder.
Men hvis du finder det, eller nogen har i gruppen kan forklare det, skal du bare ånne det og i venstre side af vinduet klikkdig frem tl den ønskede mappe. Den vil då blive vist i højre side af vin.
Når du har gjort det, højreklikker du på det ikon, du brugte til at åbne stifinder med første gang. Så dukker der en rullemenu op, hvor du vælger "stifinder". Så har du to stifinder åbne på samme tid. Det nye vindue klikker du frem til den ønskede mappe lige som første gang.
Nu har du to åbne vinduer, Til-og fravindier.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 22-09-16 15:48

Jeg er godt træt af autokorrektur. Håber, du kan forstå, hvad der skulle have stået

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-09-16 16:25

Citat
Men den frygtelige sandhed er, at jeg trods 20+ år som Windows bruger, knap nok ved, hvad stifinder er for noget

Åbn en mappe og vælg hvad du vil åbne = ude til venstre/ gør det 2 gange og du har 2 mapper åbne

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-09-16 16:26

Citat
ThomasCSR

læste ikke hele dit svar..

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 22-09-16 19:37

Træk oppe i toppen af dit åbne vindue / mappe / program og træk det ud til siden så der fremkommer en lille cirkel -----------og slip
Nu fylder det halvdelen af skærmen.

Gør det samme med næste åbne vindue .............til den anden side
Nu har du 2 lige store vinduer hvor du kan arbejde med dem som du har lyst.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 23-09-16 23:36

Nu har jeg lidt at se på i weekenden...foreløbig tak...

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-09-16 10:42

Hvis du åbne et stifinde vindue kan du med Win+Pil højre/Pil venstre placere vinduet i den ene eller den anden side af skrivebordet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-09-16 11:29

Tak webnoob - det er noget nemmere og meget nemmere at forklare.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-09-16 20:38

Hvorfor ikke bare bruge en Stifinder med 2 vinduer

Der er mange gode, og der er os GRATIS stifindere, f.eks.

FreeCommander er en dobbelt stifinder, der giver dig større fleksibilitet, når du skal håndtere dine filer
http://www.altomdata.dk/vinduerne-ser-dobbelt

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-09-16 19:42

Citat
Hvorfor ikke bare bruge en Stifinder med 2 vinduer

Det er det jeg beskriver i mit indlæg.

Citat
Hvis du åbne et stifinde vindue kan du med Win+Pil højre/Pil venstre placere vinduet i den ene eller den anden side af skrivebordet.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 05-11-16 09:35

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-11-16 10:56

Tak - og hvis du dobbeltklikker oppe i toppen åbnes det halve vindue til et helt.