/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvordan opfylde Lobbyisme DK demokrati
Fra : boyelauritzen
Vist : 344 gange
100 point
Dato : 21-09-16 07:48

Hvordan opfylde Lobbyisme betingelserne for "Samtalen" - Betingelse for Demokratiet i DK.

Folketinget/embedsmænd/regeringen har fået magten mod at sikre ordnede forhold for landets borgere, kopieret fra https://da.wikipedia.org/wiki/Enev%C3%A6lde.

Det har Politikere, Embedsmænd, ... typisk ”glemt” (NB1) når Folketinget drives som en anden virksomhed, Og hvor MF’ernes opgaven er at sikre grønne tal på finansloven, uden at genere lobbyisterne.

Folketinget / Altinget udbyder konference: "Mit bedste lobbyværktøj" på Børsen d. 26. sep. 2016.

Konference berører ikke emne som "Lobbyisme og Demokrati".

For mig er danske Demokrati centreret omkring den åbne og ærlige "Samtalen" ført med vid og visdom - frit efter Hal Koch's bog "Hvad er demokrati".

Mit spørgsmål er hvordan kan Lobbyisme opfylde betingelserne for "Samtalen", som det danske demokrati bygger på?

8 ud af 19 forhenværende ministre 2001-2014 har skifte direkte fra minister job til lobbyist job.

Se vedhæftet link til planche fra Københavns Universitet, der indikere at ministrene i højere grad arbejder på at sikre egne interesser end for at varetage deres embed / statens tarv, på den måde at forhenværende ministre ofte opnår ansættelse hos ministeriets modpart. ...

NB1: Mobning - er vidt udbredt i det danske samfund - og jeg betragter mobning som "kammerateriets" (lobbyisternes) måde at sikre sig egne privilegier.

NB2: http://www.altinget.dk/konference/lobby-konference-2016

https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/29299469521/in/dateposted/

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 22-09-16 01:47

Jeg er helt enig med dig.
Jeg mener, at det første skridt må være, at politikernes eftervederlag og pensioner (evt. procentvis) bortfalder, såfremt de opnår job i virksomheder/organisationer, hvis sager de har været involveret i i forbindelse med deres lønnede arbejde i folketing eller ministerium.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 22-09-16 08:16

Tak Kofoed.

Personlig tror jeg ikke regler, kan sættes i stedet for ordentlig opførsel.

Vi kunne kræve ordenlige samtaler med vores politiker.
Bede dem opfylde deres del af Pagten (oversat fra legitimeringen af enevælden):

Pagten med den enevældige konge kan overføres direkte til pagt med demokratisk valgt regering: ”… en kontrakt mellem borgerne, der overdrager al magt til Regeringen, mod at regeringen sikre ordnede forhold for borgerne.

https://da.wikipedia.org/wiki/Enevælde:
”Borgerne opgiver deres autonomi for at undslippe naturtilstanden, hvor livet ifølge Hobbes var kendetegnet ved alles kamp mod alle – og derfor brutalt og kort.”

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 23-09-16 11:43

Det er medlemmerne af DJØF der har den største magt.DE skriver lovene med mærkelige ord som kun en der er jurist kan læse.Men der er jo også deres kammerater der skal tjene penge på at oversætte det til Alm.dansk.
De ministre der bliver lobbyist efter deres ophør i folketinget gør det fordi de har gode forbindelser fra barndommen,skolen,gymnasium og universitet samt fra folketinget.
Samt at de tjener gode penge som lobbyist
De største herhjemme er lobbyister fra Dansk Industri og Landbrug og føde varer.
Der vil påvirke politikerne i deres afgørelser
Der er ogå mange lobbyister i EU.Der er ikke meget demokrati i deres handlinger.

Se i USA. Der har våben lobbyisterne så en stor magt at de ikke kan lave våben loven om.Den lov stammer fra 1800 tallet hvor der var lovløshed i hele USA

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 23-09-16 15:55

Tak for sparring - TEAS

Forventer at deltage ved lobby konference 2016 på alene for at få mere styr på Loppyismens betydning for vores danske demokrati, og måske - om muligt - med tid blive "Demokrati
Lobbyist", om nødvendigt.

Som jeg husker det udtalte Aristoteles, græsk filosof, 384-322 f. kr, mht. valg af styreform: "at vigtigst af alt - er det at uddanne ungdommen i at kende og respektere, den styreform vi har",

Er der nogen der kan hjælpe med link til korrekte citat?

Og mulige opmærksomhedspunkter ved konferencen?

http://www.altinget.dk/konference/lobby-konference-2016

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 25-09-16 22:46

Hvad er det du spørger om? Lobbyister har der været alle dage også under enevælden.
Hvorfor har du link til en artikel i Wikipedia om enevælde når du spørger om demokrati?
Vi kan blive enige om det uheldige i at et medlem af den lovgivende magt (Folketinget) går direkte fra at være folkevalgt til et job i enten private eller offentlige sektor med det formål at fremme arbejdsgiverens interesser hos den lovgivende forsamling (lobbyist)
Hvad er demokrati? Jeg har fundet noget på Wikipedia
Citat
Ved demokrati forstås simpelthen, at den enkelte har størst mulig indflydelse på sit eget liv
og at der findes institutioner, som gør det muligt for alle interesser frit at komme til orde og
blive konfronteret på en ligeværdig måde med henblik på at etablere en løsning."

Hans Aage (1984)
herfra:
https://da.wikipedia.org/wiki/Demokrati
Citat
at der findes institutioner, som gør det muligt for alle interesser frit at komme til orde
det er her lobbyisten kommer på banen, han eller hun skal simpelthen sørge for at den organisation han eller hun er ansat hos bliver hørt af lovgiverne.
Enevælde: Her er det en enkelt person med en håndplukket stab regerer i modsætning til folkestyret, også under enevælde vil lobbyister forsøge at påvirke lovgiverne.
Har jeg misforstået spørgsmålet?

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 03-10-16 10:11

Tak for sparring.

O.v.n. Jeg spurgte lidt uklart - samtalen er en proces – som kan gøre alle deltagere klogere.

Enevældens legitimering af kongen (i dag = regeringen) er - som jeg ser det – uændret.

Den enevældige konge - der mod at få magten, skal sikre fred og ordnede forhold for sine borgere - er blot udbytte med skiftende regeringer.

På den måde er det regeringens fornemste opgave, at sikre fred og ordnede forhold for borgerne.

Ved lobbyist konferencen d. 26. sep. blev jeg klogere.

Lobby virksomhed (ved konferencen) sagde: ”At firmaet også ville være på markedet om f.eks. 5 år, hvor perspektiv måske er modsat af i dag, hvilke kræver Ordentlig Opførsel.

På den måde finder jeg - den åbne lobby virksomhed - mere sunde for vores demokrati, NB1, end de ministerier og embedsmænd der varetager skjulte interesser - som det fremgik ved debat på Demokrati Synopsis 2013 på Krogerup Højskole, hvor behandlingen af offentlighedsloven var et tema NB2.

NB1: For mig bør danske Demokrati være centreret omkring den gode, åbne og ærlige "Samtale" ført med vid og visdom.
Samtalen vi alle er blevet klogere af - efter at have hørt - frit efter Hal Koch's bog "Hvad er demokrati".

NB2:
"Da radiojournalist Jesper Tynell fredag modtog Hal Koch-prisen for sit »seriøse engagement i debatten om demokratiet« og »fremragende undersøgende journalistiske produktioner«, fandt priskomiteen anledning til at fremhæve hans dækning af offentlighedsloven som et særlig godt eksempel." fra https://www.information.dk/indland/2013/11/prisvinder-uden-samtale-demokratiet-bare-skuespil.

Godkendelse af svar
Fra : boyelauritzen

Dato : 05-11-16 20:48

Tak for svaret o.v.n..