/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Glasopvasker
Fra : ronald
Vist : 170 gange
20 point
Dato : 19-09-16 22:11

Jeg har en proffesionel glasopvasker. Det er en model som er beregnet til at have under en bardisk og som vasker og skyller på to minutter.
Den har en pumpe til at suge skyllemiddel, men ikke opvakemiddel.

Mit spørgsmål: Skal jeg nødvendigvis anskaffe mig en ekstern pumpe til opvaskemiddel, eller kan jeg bare manuelt putte det i maskinen ved opstart?

Mvh Ronald

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-09-16 07:59

Kender ikke til din maskine, men kunne du ikke lave noget med en dispenser:
https://www.colourbox.dk/billede/dispenser-af-haandsaebe-isoleret-paa-hvid-baggrund-billede-2489178

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-09-16 08:01

Hvis den kun vasker 2 min, tror jeg næppe den tager skade af at manuelt tilfører sæbe

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-09-16 10:24

Drinksglas får normalt ikke tilført sæbe eller sulfo i professionelle sammenhænge. Til gengæld bruger de et kraftigt afspændingsmiddel, som gør rent. Der er jo ikke indtørret havregrød eller den slags på cocktail- øl- elller vinglas.
Med selv homøopatiske mængder af sulfo bliver øl- og champagneskum helt forkert.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-09-16 10:38

Hvis det er en "Hobart" opvaske maskine, så smides vaskemiddel bare ind ved start.
Dosseringen afhænger af vandets hårdhedsgrad.

Vask uden opvaskemiddel er noget svineri.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-09-16 12:13

Citat
Vask uden opvaskemiddel er noget svineri.

Hvem har ikke lært at ved en gammeldags køkkenvask starter man efter en fin middag med at dyppe de fine glas i spilkogende vand med så lidt sæbe som muligt og derefter tørre/polere dem omgående mens de er varme, derefter følger porcelænet og et skvæt sæbe i samme balje, men der kommer så behov for at skifte vand.
OG rent visuelt, få gryder og pander væk først, så ser det ikke så uoverskueligt og trættende ud.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-09-16 15:11

Altså

Først skylle af i lunkent vand, så eventuelle æggehvider ikke straks koagulerer (brænder fast)

og så vaske med tilsætning af passende maskinopvaske middel

til sidst afskylning med helst 80 grader varmt vand tilsat afspændingsvædske så dråberne ikke bliver siddende ved den naturlige lufttørring.

Alt andet er noget griseri.

Ps. Nye restaurations glas bør vaskes i hånden med lidt sulfo, på grund af støbehinden.