/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rottehuller?
Fra : horseman
Vist : 1273 gange
100 point
Dato : 15-09-16 09:50

Jeg har i 40 år haft en gammel fritidsgård i det vestjyske. Gennem årene har jeg da tit observeret disse temmelig store huller rundt i haven, og naturligvis tænkt på, hvad det kunne være?
Der er også tit muldvarpeskud(vandrotter?), men ikke her i sommer.
Nu er der et par af disse huller tæt ved huset og i indkørslen. Bør jeg bekymre mig? Kan det være rotter? De ville uden problemer kunne komme ind i huset; men jeg har ikke set eller hørt nogen. Faktisk ikke set en rotte på grunden i 40 år. Mus tager fælder og min kat sig af.
Hvem bor mon i disse huller og skal jeg bare ignorere dem som jeg altid har gjort?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-09-16 10:02

Nej, du ringer til kommunen,
de har en special uddannet rottefanger, som du betaler for via din ejendomsskat.

Han kommer så og vurderer om det er rotter, og er det, sætter han en gift kasse op.

Jeg taler af erfaring, vi har lige haft rotter og måtte om mure en stensætning.
Nabohusene har stadig rotter og der er igen sat giftkasser op...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-09-16 10:43

Sandsynligvis vandrotter også kendt som mosegrise, din beskrivelse ligner ikke rotter som jeg læser det, fanger katten aldrig nogen så du kan se hvilke dyr der er tale om?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-09-16 11:17

Ja, måske mosegrise, men det vil rottefængeren kunne vurdere?

Vi har et pæretræ, kun to år gammelt, som er gået ud,
og nogen siger, at mosegrise æder rødderne??

Men hos os, i foråret hvor jeg havde fodret fugle, var det helt tydeligt rigtige rotter,
og det er det også, ved fyrtårnet, her tæt på.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-09-16 11:34

Der bliver flere og flere rotter, de førhen ret effektive gifte er jo forbudte i dag, man må heller ikke gasse dem med udstødningen fra en knallert som min far gjorde selv om de sover stille ind.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-09-16 12:21

Det er ikke længere gift, den kommunale rottefænger har i sin kasse, men blodfortynder,
og de stakkels rotter forbløder langsomt, mon ikke gammeldags rottegift var bedre?

Selv har jeg i en periode fået blodfortynder, forhåbentligt i mindre doser.

Det med at gasse ville ikke være let, der hvor vi havde rotter, der var flere udgange.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-09-16 14:28

Mosegrise kan man ifølge flere rygtesmede holde væk ved at knuse et par "løg" fra en kejserkrone (blomsten altså) og grave ned ved rødderne eller lægge ned i mistænkte gange. Jeg ved ikke om det passer, men har for en sikkerheds skyld prøvet et par/tre sæsoner i et havebed, hvor mosegrise i 2013 ryddede hele banen for for de første nye kartofler. Ved en tidlige lelighed har jeg fået et hvidløgsbed toltalt tømt i løbet af efterår/vinter. Om foråret kunne jeg så på et par forkølede spirer se, hvor mosegrisens depot havde været. Selv om der ikke har været knust noget i år, er kejserkronen til gengæld ved at etablere sig, og den giver åbenbart så meget lugt, at de små brunsorte holder sig væk

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 15-09-16 20:45

Jeg ville også ringe til kommunen og få en rottefænger ud

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-09-16 21:40

En ældre dame fortalte mig engang, at mosegrise forsvinder fra græsplænen hvis man slår græs med en motor-klipper.

Og noget må der være om det.

Jeg var dengang ansat i et kommunalt beskæftigelsesprojekt, hvor vi bl.a. slog græs for pensionister i kommunen, og første gang jeg var med ude og slå græs hos denne ældre dame, var hendes græsplæne fyldt med ujævnheder fra mosegrisenes huller, men efterhånden blev der længere og længere mellem hullerne, og efter noget tid var de helt væk.

Inden vi begyndte, at slå græs for damen havde hun selv slået det med en "hånd-skubber".

Accepteret svar
Fra : omahexen

Modtaget 100 point
Dato : 17-09-16 09:14

Troldepigen har ret,de gider ikke en motorplæneklipper,men desværre kan man jo ikke bruge den overalt.Jeg har haft lignende huller,gad ikke at ringe til kommunen,de havde været der et par gange,uden at det hjalp.Jeg fik den ide,at hælde en lille sjat 3 dobbelt salmiakspiritus i hullet,dækkede hullerne til efter et par dage,og har siden ikke observeret noget.De dør ikke af det,men kan nok ikke lide lugten.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-09-16 09:33

Citat
Jeg fik den ide,at hælde en lille sjat 3 dobbelt salmiakspiritus i hullet,dækkede hullerne til efter et par dage,og har siden ikke observeret noget.De dør ikke af det,men kan nok ikke lide lugten.

Jeg ville dælme også rende meget langt væk hvis nogen hældte en spand salmiakspiritus ind i mit hjem.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 18-09-16 13:20

Undskyld til alle. Jeg er ikke blevet varskoet om indlæg!
Har googlet mosegrisehuller og det kan det heldigvis også godt ligne? Jeg bor jo tæt ved eng og å.
Jeg vil prøve det trick med salmiakspiritus i første omgang.

Godkendelse af svar
Fra : horseman

Dato : 04-10-16 07:13

Tak for svaret omahexen.