/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rust fra skruer trænger igennem træet
Fra : ara
Vist : 1052 gange
50 point
Dato : 13-09-16 18:11

Hejsa.

Vi skal til at male vores udhæng. Der er steder hvor rusten fra skruerne trænger igennem.

Hvordan kan vi bedst undgå at det sker igen.

Hjælper det at spartle eller kan rusten også trække igennem her?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-09-16 19:23

Rustfaste skruer er de ultimative løsning. Når vi bygger for kirker benyttes kobber og slige halvdyre materialer flittigt. Indendørs har jeg set lukning med oliemaling inden spartling og maling med noget vandbaseret anvendt.

Der findes en del forskellige skruer til forskellige formål. Et eller andet tyder på der er brugt "indendørs skruer" udendørs. Nu er skaden så sket. Tror på lakering af en slags, altså maling med noget oliebaseret. Spartel tror jeg ikke på. Det falder bare af.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-09-16 19:25

Du har, lige som jeg, benyttet ikke tilstrækkeligt galvaniserede skruer.

Jeg bruger en lappeløsning, overmaler gang på gang med den maling, der er brugt uden om.

Du kan selvfølgelig skrue de rustne skruer ud og erstatte med rigtigt galvaniserede,
men det er et stort arbejde.

Og fremover, brug kun skruer der er tilstrækkeligt galvaniserede til dit klima, der hvor du bor.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-09-16 19:35

Svend - er du sikker på at galvaniserede skruer kan forenes med imprægneringsvæske.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 13-09-16 20:10

Du kan købe en spraydåse med noget i (jeg har den ikke her og kan ikke huske hvad den hedder korrekt) der forhinder gennemslag af rust, sod, knaster osv.
Mener jeg købte den i et byggemarked el.lign. sted

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-09-16 20:29

Har lige sendt dette:
Nej Eyvind, men der findes flere kvaliteter af galvaniseting, ellers brug rustfrie skruer.

Hvad er der nu igen galt med kandu?

Og det skal jo gerne ligne omgivelserne, det gør en gang reparations spray næppe.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-09-16 20:46

Den ultimative løsning er at bore skidtet ud med et rørbor og vandfast lime en god træprop i - og så bruge en rustfri skrue. Bor for, de rustfri skruer er ikke nær så vridfaste som rigtigt stål. Og så kan man i ro og mag grunde, mellemstryge og færdigmale.
træproppen skal være kernefyr, lærk, eg eller anden passende træsort og helst med årerne i den rigtige retning. Bøgetræsdyvler rådner op i løbet af no time udendørs.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-09-16 01:59

Billige elektrogalvaniserede skruer fra Kina, rustfri stål er ikke rustfri når de er billige, man skal spørge efter syrefaste.
Desuden er der mange som slider laget af når de lader skruemaskinen kamme over i hovedet, man skal sgu løsne momentet i skruemaskinen og bruge et øjeblik på at forbore hvis det er lange skruer i hårdt træ.

@Svendgiversen. Varmtgalviserede skruer, dykkere og søm er faktisk svære at opdrive i dag, det var standard hyldevare da jeg var isenkræmmer for 40 år siden..........men overfladen er maleklar hvis den er tør.
Rustfri skruer fås i flere kvaliteter, de billigste har erstattet forkromede messingskruer.

Accepteret svar
Fra : boyelauritzen

Modtaget 50 point
Dato : 14-09-16 07:09

Det er ikke nødvendig at skifte rustne skruer, med mindre de er så rustne, at de totalt har mistet styrke til deres formål.

Efter at have fjernet løstsiddende rust (f.eks. med stålbørste), kan du give pust med zink spray - eller male en klat zink direkte oven på rustne skruehoveder.

Zinken vil beskytter skruerne mod at ruste videre - i rigtig mange år - når du også har lidt almindelig maling over på zinken.

NB: Ren zink malingen er dyr, men for anden rustbeskyttende maling er det hovedsagelig kun zinken der er det aktive stof.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-09-16 17:26

Når vi nu har dummet os med for billige skruer,
den med zinkmaling vil jeg huske og benytte...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-09-16 18:03

Zinkspray eller faktisk ikke så dumt endda, og fornuftigt holdbart. Males det over er det endnu bedre. Altså zinkspray'en.

Bøndernes Paradis har det: http://www.harald-nyborg.dk/p4759/branford-zinkspray-400-ml

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 14-09-16 18:06

Tak for svaret boyelauritzen.

Det vil jeg prøve. Lyder som en god ide