/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Tyveri
Fra : molokyle
Vist : 465 gange
200 point
Dato : 11-09-16 18:34

Jeg mistede min bror for lidt over en måned siden
Hjerteinfakt ..i en alder af 54 år.

Nu er der 'nogen' som har tømt hans kælderrum for værdier. I 2 omgange ..lidt ad gangen.

Jeg er den 'eneste' som ellers har nøglen til kælderrummet ..så vidt vides.

Er det stafbart som alm. (berigelse-)tyveri ..eller er der tale om ligrøveri ..og hvad er forskellen?

Jeg har en vis anelse om; hvem det er : Viceværten.. men jeg kan INTET bevise.

Nu har jeg mistet de eneste minder minder om min lillebror. Tror I at jeg er sur?

Alle 'vores' fælles TinTin og Asterix album og oplevelser vi fik som børn ..er væk!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 11-09-16 18:37

Ja, det er nok viceværten, der er i færd med at "rydde op".

Tak en snak med ham.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-16 19:00

Bille1948 -> Yes... Jeg spørger om han evt. har en nøgle til kælderrummet, da jeg ikke kan finde mig egen (= Hvid Løgn!) og skal bære noget 'skrammel' ned til kælderen ifbm. rengøring (..der er intet storskrald opbevaring eller afhentning i ejendommen) og det hele skal smides ud alligevel.

Så ser vi; hvad han siger. Ellers siger han jo bare: Den nøgle har jeg ikke.

Jeg ved fra min bror, da jeg spurgte ind til de omtalte tegenserie album for ca. et år siden;

Nej, Du må ikke låne min nøgle for at hente dem selv i kælderen. Den 'anden' nøgle har viceværten.

Hvis du vil låne dem (nøglerne), når jeg ikke er hjemme? Så må du spørge ham.

..og jeg skal have dem tilbage ...altså ikke nøglerne, men tegneserierne.

Det er nu ikke det som jeg spørger om, men om dt alm. (berigelses- eller brugs-)tyveri eller er det:

Ligrøveri?

Sagen er jo lige kommet for skifteretten ..og mine forældre arver. Ikke jeg!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-09-16 19:07

Hvis låsen er brudt op..........................indbrud og tyveri

Hvis låsen ikke er brudt op, men låst op, så er det et spørgsmål om aftaler / tilladelser.

Hvis der stadigvæk betales for lejligheden (opsigelsestid ) må kælderrummet ikke røres af viseværten, og her er der tale om tyveri.

Uden at vide det helt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-09-16 19:12

Hvis du henter "låner" nøglen så ha lige et vidne på at han har haft den nøgle.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-09-16 19:13

Klokkeklart indbrud.
Viceværten skal holde sig HELT udenfor, uanset om han er bekendt med om der er arvinger eller ej. Der skal jo først foretages et skifte, er der ingen arvinger bruger man en vurderingsmand til hjælp til at opgøre boet og eventuelle værdier sælges via auktionshuse.

Min mor boede nogle år i et lille rækkehus efter at hun var blevet enke og kendte flere af naboerne fra gammel tid, da de hørte at hun var død på sygehuset forsvandt der roser og småbuske i løbet af få dage fra den lille have, det meste havde hun selv slæbt hjem og plantet.
Senere ryddede jeg lejligheden efter at familien hentede de bedste effekter, men naboerne kiggede ind og spurgte om der var noget de kunne købe af mig.
Gamle gribbe

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-16 19:20

Låsen er IKKE brudt op. Her er min oplevelse:

Citat
Tegenserier:

Med min mor d.12-08-16 : ..og så at: TinTin og Asterix serier album var Komplette serier på hylder i kælder.

Vicevært var med og viste mig hvilket kælderrum var min brors: Nr. "19". Kun jeg havde nøglen!

Vicevært var med inde i kælderrummet på en 'kigger'. Jeg låste op til kælderrummet og jeg fortalte at det var tegneserier fra min ..og min brors barndom.

Efter rengøring d. 01-09-16: Min kammerat: Jimmy; bærer sammen med jeg; flere tegneserier ned i kælderen i en flyttekasse.. oppe fra min brors lejlighed, hvor de havde stået i reolen ..i hans stue/lejlighed.

Så opdager jeg: NU mangles ALLE TinTin og Asterix album + flere andre tegneserie album og der er byttet rundt på andet inventar. Tegneserier på hylder er erstattet af andre opmaginiserede hæfter i samme kælder. ("Illusteret Videnskab").

Går ned alene d.11-09-16 i kælderen og låser mig ind. Stadig INTET tegn på 'indbrud':

Nu mangler endnu flere tegneserie album og disse er blevet erstattet på hylderne i reolen af andre løsdele (DE samme gamle: "Ny Videnskab" hæfter i røde Plastik futeraler, som tidligere stod bagest i kælderen.) og der er hældt vaskepulver ud over de tomme hylder.

INTET tegn på indbrud.

(Hænge-)Lås til kælderrum intakt.

Summa-Sumarum :

Der er andre end jeg som har nøgler til kælderen. Alm. RUKO hængelås med 2 nøgler ...hvoraf jeg/undertegnede: Henrik Mortensen ...har den ene.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-16 19:28

Jeg tænker :

Alm. indbrud/tyveri? Politiet ser det som en bagatel. Det er jo også 'bare' nogle tegneserier.

De kostbareste eksemplarer koster 650 kr. stk. BRUGT i fin stand! (..og dét var de!)

LIGRØVERI? Så kommer der vist andre boller på suppen ..i opklaringsøjemed?
..eller hva' ve' jeg?
Det er jo derfor jeg spørger jer
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-09-16 20:34

Tilsyneladende kun affektions værdier,
prøv at holde øje med udbud af gamle TinTin og Asterix serier i den blå avis og andre steder.

Og ja, du arver ikke fra din bror, men nok snart fra dine forældre,
så det der har værdi, ud over stjålen affektion, kommer sikkert tilbage til dig og andre søskende.

Jeg tror ikke vise værten vil sætte sit job på spil, bare ud fra gamle tegneserier.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-16 21:03

svendgiversen -> Nu kender du af gode grunde ikke min afdøde lillebror.

Alligevel vil jeg så spørge dig:

Hvor mange kender du? ..som ville give sin (ekstra) kælder-, garage- eller loftrum's nøgle til andre end familiensw nærmeste?

En ven? Javel, men så er det da vist kun fordi, at man har separate værdier stående i samme rum.

Dette var 100% ikke tilfældet med min lillebror!

Han var en enspænder ...ligesom jeg

En vicevært, som gerne vil have en ekstranøgle i .. tilfælde af; brand, skybrud, sprængte vandrør og andre ulykker? Joeh... det kunne jeg godt tænke om min lillebror ..og hans 'forsigtighed'.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-16 21:15

Ps. Det var nu viceværten som 'opdagede' at min bror var død. Tilkaldte politi og låsesmed.

Noget med at hans postkasse ikke var blevet tømt i 4 dage.

Temmelig observant personage må man sige ..og tak for dét ..den der vicevært!

Rimelig ret langt fremme i skoende ...efter min egen oplevelse af samme gestalt ..ad flere omgange.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-09-16 21:54

Det gør mig ondt med din bror.

Problemet er vel, at det er svært at bevise, at det er viceværten.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-09-16 22:17

Ja og undskyld Molo, jeg kendte ikke din lillebror og hans forsigtighed,
og jeg tror stadig ikke det er viceværten.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 200 point
Dato : 11-09-16 22:19

Ufattelig, hvor ringe folk kan være, hvis der er ussel mammon at hente. Lige før det rette ord er ligrøveri, som du skriver. Her tænker jeg også på LuffeA`s indlæg. Her sker det også, at der er indbrud i folks hjem, mens de er til begravelse, på en slægtning.

Nå det var en strøtanke. Molo, hvis det er helt håbløst med politiet, så prøv at ta`en snak med forsikringsselskabet. Han havde jo nok en indbo forsikring. Det kunne jo være interessant at høre deres mening om sagen (Og evt.viceværten). Jeg synes nok han virker lidt uldent, efter din udmelding.
Jeg ved fra min brors tid i Topdanmark, at de har "detektiver", der undersøger mistænkelige sager.

Gamle bøger, blade og tidsskrifter, kan jo sagtens være meget værd. (Samle værdi).

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-09-16 23:28

Jeg ved ikke om det er lov, men jeg har de senere år fået alle nøgler, det er nok et sikkerhedsspørgsmål i tilfælde af indbrud på ejendomskontoret, er der behov for at myndigheder skal ind kommer de det alligevel.
Efter et indbrud hos mig selv for 4 år siden mente forsikringsselskabet at det var mit ansvar at finde ud af hvem af tidligere lejere der kunne have en kopinøgle.............HVA`be`har ??
Jeg købte så en ny cylinder og monterede den selv.
Jeg havde også hvad jeg vil formode førsteoptryk af Asterix hæfterne, herlig læsning hvor jeg stod standby for at købe næste udgivelse, men de blev fugtskadede.

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 12-09-16 12:48

Tak for svaret Mosebaek.

Jeg havde slet ikke tænkt over at det kunne blive et forsikrings spørgsmål!

Tak for input ...alle i tråden

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-09-16 13:23

Selv tak Molo. Håber det bedste............

M.