/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
CD Brænding
Fra : dat
Vist : 300 gange
20 point
Dato : 25-06-03 11:43

Jeg har en computer med cd-brænder, NERO-software (hentet fra nettet). 4 gange spørgsmål:
1: Filerne på den brændte (kopierede) CD-skive, er det MP3-filer eller ??????
Faktisk er jeg interesseret i at få optimal lydgengivelse: altså en nøjagtig kopi af den oprindelige CD. Kan det lade sig gøre????
2: Jeg har en DAT maskine med digital-udgang (men kender ikke dette stik: Hvad hedder det???? Det ligner det samme der på er på en CD-afspiller).
3: Hvis jeg kører fra digital-udgangen på CD´en (eller DAT´en, hvorledes kan jeg vide hvor digital-indgangen er på computeren. Der står intet på alle de indgange der er på computeren.
4: Hvis man kører digitalt fra CD´en (eller DAT´en) ind på computeren, følger track (cue) punkterne så med når man senere brænder en CD????
PYHa. Håber nogen kan hjælpe.
VH
DAT

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 25-06-03 11:58

1: det bestemmer du selv. Hvis du vil have MP3 brænder du en data-cd. Hvis du vil have dem til afspilning på cd-afspiller brænder du dem som Audio, hvor de´t hele sker automatisk.
2: Phono-stik (måske 2 x phono til 1 x minijack)
3: Din PC skal have et stik til digital indgang (har et bestemt "mærke", men kan ikke huske det)
4: ja

For at lære Nero at kende, kan du med fordel gå op på biblioteket og låne hæftet Brænd med Nero 5.x, eller på hen til boghandleren og køb hæftet. (IDG-forlag Brænd med Nero 5.x ca. kr. 60,-)

Kommentar
Fra : dat

Dato : 25-06-03 12:13

1000 tak for hjælpen
VH
dat

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 25-06-03 12:18

Hvis catbody har løst dit problem, skal du huske at
klikke på "Accepter som svar" til højre over hans
kommentar. Ellers vil dit spørgsmål nemlig stå åbent
for tid og evighed.

Kommentar
Fra : dat

Dato : 25-06-03 15:36

Som jeg forstår det: Hvis jeg brænder som "Audio" får jeg fuldstændig samme filformat og samme CD-kvalitet som den oprindelige CD?????
Ang. stik: Det kan nok ikke være Phono-stik, det plejer at være analogt, og jeg søger navnet på det digitalt-stik der sidder bag en CD-afspiller??????
VH
dat

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 25-06-03 16:04

Hvis du brænder som Audio får du samme kvalitet som den oprindelige CD
Bag på min Sony CD-afspiller er der 2 stk. (højre og venstre) i min Line out og de er begge Phonostik. Jeg har ikke andre stik derpå.

Kommentar
Fra : dat

Dato : 25-06-03 16:30

Men det er der på min Sony CDP-315, nemlig en digital-udgang, og det er den jeg gerne vil bruge. Dels pga. lydkvaliteten, men også hvis jeg bruger min DAT-maskine, som har en tilsvarende digital ugdang. Dermed håber jeg nemlig også at få track punkterne med over.
Men tak for svaret.
VH
dat

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 25-06-03 19:08

En Radioforhandler kan fortælle dig hvad du skal bruge. Et kabel koster normalt mellem kr. 50 - kr. 100 alt afhængig af længden.

Kommentar
Fra : dat

Dato : 25-06-03 19:47

Det har jeg nu prøvet, men de kigger underligt på mig, for jeg kan ikke sige hvad stikket hedder.
Men jeg ringede til en kabelforhandler der sagde det vist nok var et kabel med et "Piff"-stik. Har aldrig hørt om det. Men jeg arbejder videre. Ellers tak for de mange forslag.
Hvordan højner jeg pointantallet????
VH
dat

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 25-06-03 19:53

det behøver du ikke.

Kommentar
Fra : dat

Dato : 27-06-03 14:21

Jeg har af omveje fået denne forklaring som dækker mine svar:

Digitale udgange på consumer DAT maskiner er altid i det såkaldte SPDIF
fotmat, enten som en coaxial (phonestik) eller (og) TOSLINK
(lyslederkabel). Du kan se om der er tale om det ene eller det andet bag
på maskinen.. På nye maskiner med lysleder, vil selve lyslederind- og
udgange være dækket med små sorte propper.
Stik til dette, vil kunne købes i Musikforretninger (altså ikke altid i
såkaldte radioforretninger, som sjældent ved noget som helst).

Indgangen på din CD recorder skal så matche din digitale udgang.
Derefter kan ID numre som oftest overføres som start of track på den
brændte CD.

Det er en udbredt misforståelse, at digitale kopier er lige så gode som
originalen, men det vil kommer for vidt at gå i detaljen her.

Men ellers 1000 tak for de hurtige svar
VH
dat

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 27-06-03 15:31

er du nået så langt, så du kan acceptere en af kommentarerne som svar???