/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skrivning på sten stednavn
Fra : bodillouise
Vist : 316 gange
100 point
Dato : 10-09-16 22:06

Jeg har en stor sten, hvor jeg inten vil skrive/male stednavn på eller sætte fortrykte bogstaver på.
Er der nogle gode forslag til hvad i vil gør og er der nogle ting man sørge for inden man begynder ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-09-16 22:13

Rens den grundigt, eventuelt brug en sliber til at fjerne det yderste, så maling fæster bedre / måske noget primer før maling.
Var det mig, ville jeg tage til den nærmeste ´stenhugger´ og lade dem klare arbejdet - har selv prøvet at ´gen male´ et par gravstene, og det holder ikke i længden.

Dog har jeg haft en beton klods stående, som bare har fået en gang almindelig træmaling, og der kunne jeg ikke se forskel fra nyt til ? slidt gennem 10 år

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 60 point
Dato : 10-09-16 22:16

Citat
sætte fortrykte bogstaver på.

Rengøring og IGEN, med mindre det er noget der skal bores ind i stenen, men igen spørg en stenhugger, de kan trikkene.

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 10-09-16 22:18

En lille vinkel sliber med en diamant skive
kan du bruge at skære og slibe navnet i blokbogstaver.
En sten hugger er det bedste men dyrt samt to gange transport.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-09-16 22:31

Citat
sten hugger er det bedste men dyrt samt to gange transport.

Ikke nødvendig vis, men kan ikke snakke med om det mere, da mine forsøg ikke virkede, gik det over til ´grav-huggeren´ og det var langt fra en formue, og så vare/er der garanti på skidtet.

Og så kommer det jo også an på hvordan din ´sten´ ser ud? form og størrelse.

Er det en mindre kampesten, ville jeg låne en ´mine-fræser/gravør maskine´ af dit Forsikrings selskab eller Politi, den kan sagten klare arbejdet - husk at mærk op hvor du vil fræse, ellers kan det meget hurtigt komme til at se sjovt ud.

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 10-09-16 22:33

Du kan købe bogstaver med to ben på hver til huller i stenen.
På Lindø sker vi bogstaver og tal ud i 12mm stål og hamrede og lavede runde kanter så de lignede håndsmede bogstaver.Der blev SV.to 6 mm rundjer på bagsiden ca 30mm lange.
Til sidst blev de varmede op til næsten hvidglødne og påført kopper der blev varmet op med en fugebrænder og blæst på.De så godt ud.De holder co 20 år
Ellers skal de kun have varmgalvanisering Men alt det her krærver at du har adgang til værktøjet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-09-16 01:20

Det afhænger helt af hvad slags sten det er ,
Stten kan have helt forskellig hårdhed og styrke alt efter hvor de stammer fra - før isen slæbte dem ttil Danmark.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-09-16 01:25

På mine forældres uslebne gravsten er påsat tekst i en slags plast, sikkert fastgjort med epoxy
Stenhuggeren tog 5000 kr for at tilføje et navn.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-09-16 09:58

Citat
Jeg har en stor sten, hvor jeg inten vil skrive/male stednavn på eller sætte fortrykte bogstaver på.
Er der nogle gode forslag til hvad i vil gør og er der nogle ting man sørge for inden man begynder ?

Hvad skal stenen bruges til?

Citat
Dog har jeg haft en beton klods stående, som bare har fået en gang almindelig træmaling, og der kunne jeg ikke se forskel fra nyt til ? slidt gennem 10 år

Det første der faldt mig ind var, at ved mange gårde står der en sten ude ved vejen, med hus-nummer og evt. gårdens navn på, og jeg har kan ikke forestille mig andet end, at landmanden har brugt noget, mere eller mindre, forhåndenværende maling.

Så, det kommer jo an på hvad stenen skal bruges til.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-09-16 12:21

Citat
og jeg har kan ikke forestille mig andet end, at landmanden har brugt noget, mere eller mindre, forhåndenværende maling.

God gammeldags autolak på oliebasis hvor han alligevel skulle åbne dåsen for at reparere skrammer på maskineriet

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-09-16 14:41

Citat
God gammeldags autolak på oliebasis hvor han alligevel skulle åbne dåsen for at reparere skrammer på maskineriet

Det lyder ganske sandsynligt.

Og det ser da ud til, at være ret så holdbart.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 11-09-16 19:44

På stenen skal der stå stednavn. Gården har intet gårnavm selv men placeringen af to ejendomme, har stednavnet lille Amerika. Syntes det kunne være sjovt at skrive det på stenen. Ved ikke hvilken art sten det er men det er ikke en flintsten. Den vejer nok. 4-500 kg

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-09-16 21:41

Citat
På stenen skal der stå stednavn. Gården har intet gårnavm selv men placeringen af to ejendomme, har stednavnet lille Amerika. Syntes det kunne være sjovt at skrive det på stenen. Ved ikke hvilken art sten det er men det er ikke en flintsten. Den vejer nok. 4-500 kg

Så må du jo kunne bruge det råd, som LuffeA skrev:

Citat
God gammeldags autolak på oliebasis hvor han alligevel skulle åbne dåsen for at reparere skrammer på maskineriet

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 14-09-16 14:57

En almindelig oliemaling eller alkyd træbeskyttelse kan sikkert fint holde +10 år.
Jeg kender et par landmænd, der frisker navnet på stenen op, når de alligevel er rundt med penselen med træbeskyttelse og det ser helt fint ud.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 15-09-16 20:42

Jeg overvejer om man evt skulle bruge det hvide stribemaling ( de bruger på veje) kender en der har noget

Godkendelse af svar
Fra : bodillouise

Dato : 13-10-16 21:07

Tak for svaret mig-selv.