/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Frakendelse af kørekort
Fra : Lincoln1242
Vist : 271 gange
50 point
Dato : 06-09-16 10:30

Jeg har et par spørgsmål vedr. betinget frakendelse af kørekort.

Jeg kan læse mig til at man skal op til en kontrollerende teori- og køreprøve, og at hvis man ikke består dem begge første gang, så inddrages førerretten.

Men jeg kan ikke læse mig til, hvornår man må tage teori-/køreprøven igen? Kan man i princippet gå op igen dagen efter, eller er kørekortet så inddraget ubetinget for en eller anden periode?

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 06-09-16 11:39

Betinget frakendelse
En betinget frakendelse betyder, at du beholder dit kørekort, hvis du består en kontrollerende køreprøve inden for en frist, som politiet fastsætter (normalt 6 måneder). En kontrollerende køreprøve består af en almindelig teoriprøve og en praktisk køreprøve.
Hvis du dumper til en af prøverne, skal du aflevere dit kørekort. Du får det først tilbage, når du har bestået begge prøver.

https://www.sikkertrafik.dk/raad-og-viden/i-bil/frakendelse-af-koerekortet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-09-16 11:46

Hvis du overtræder færdselsloven i så alvorlig grad at du får en betinget frakendelse af kørekortet så inddrages dit kørekort og du får udleveret et midlertidigt kørekort, du skal have bestået teori og køreprøve før det midlertidige kørekort udløber efter 6 måneder

Godkendelse af svar
Fra : Lincoln1242

Dato : 06-09-16 11:50

Tak for svaret katekismus.