/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Planøkonomi eller liberalisme?
Fra : Oldboston
Vist : 841 gange
100 point
Dato : 01-09-16 14:59

Enhver, der kender den nyere europæiske historie ved, at de kommunistiske lande brød sammen, især fordi deres samfundsøkonomiske teorier var helt urealistiske. Der herskede en helt overdreven tro på, at man mange år frem kunne planlægge statens økonomi, ved at fremskrive kendte talstørrelser med justering for de faktorer, som man mente ville påvirke udviklingen.
Allerede omkring 1928 begyndte Sovjetunionen at lægge 5-års planer; senere blev både 5-års planer og 7-års planer almindelige, både i USSR, DDR og de andre marxistiske økonomier. I sjældne tilfælde sås endog 10-års planer.
Det kræver ikke nationaløkonomisk uddannelse at forstå, at sådanne planer vil blive mere og mere usikre, jo længere frem de rækker. Fra private husholdninger og virksomheder - selv de største - ved vi, at selv 1-årige budgetter og 2- eller 3-årige forecasts kan være umådelig svære at overholde. Hvor langt sværere vil det da ikke være at planlægge en hel nations økonomi 3, 5, 7 eller 10 år ud i fremtiden?

Med USSR's sammenbrud og den kommunistiske verdens farvel til 7-års planerne blev det anset for endeligt bevist, at det er umuligt at lægge mangeårige budgetter og økonomiske planer. Liberale kræfter og liberale partier i Vesteuropa kunne triumfere, og påvise, at de fik ret:
planøkonomien er død.

Pudsigt er det så, at vi i vores eget land nu oplever en regering, der kalder sig liberal, i et forsøg på at genindføre den planøkonomi, som ikke virkede for Khrustjof, Malenkov, Bulganin, Jeltsin og de andre koryfæer. Vores regering breder det glade budskab, at der kan planlægges 9 år frem - endda i en helhedsplan, som omfatter alle sider af samfundet.

Sidste gang, nogen tog ordet "helhedsplan" i deres mund, var sjovt nok, da Poul Hartling, Venstre-statsminister, fremlagde en sådan plan i 1971. I Encyklopædien og andre steder kan man læse om, - og nogle kan selv huske - hvordan 100.000 rasende danskere demonstrerende på Christiansborg Slotsplads over de besparelser og nedskæringer, der ville ramme over en bred front. Men Løkkes plan er snedigere, for ved hjælp af krystalkugle-teknikken finder man minsandten inden 2025 adskillige milliarder kroner - faktisk næsten lige så mange som Skat har sat over styr ved ikke at inkassere de 87 milliarder kroner, som danskerne for tiden skylder til de offentlige kasser. Jo, regeringen finder 65 milliarder om 6-7-8-9 år, og dem kan vi så bruge på nogle øjeblikkelige skattelettelser, hvis blot forskellige grupper, som studerende, produktionsskoler, pensionister og andre vil give afkald på nogle af deres fordele.

Er det liberalisme eller er det planøkonomi med et strejf af Karl Marx-skolen? Formålet med USSR's planer var jo bl. a. at holde modet oppe hos den arbejdende befolkning, som ikke havde de samme privilegier som den politiske klasse. Eller, som Hans Kirk lader en fattig familiefader trøste de sultne børn, da der en juleaften ingen mad er på bordet: "Græd ikke børnlille, i Himmerig bliver der flæskesteg til os alle sammen!"

Vil helhedsplanen få modet og optimismen til at stige, så hele Danmark kan "vækste", som vores statsminister siger. ER det ægte liberalisme, vi møder her? Eller er det en slags kopi af marxisternes 1960-er politik, en 9-års plan, der vil være aldeles utroværdig, og kun tjene som skalkeskjul for at styrke elitens privilegier?

Det kunne være interessant at høre nogle synspunkter fra nogle af kandus tænksomme brugere.

e de afgørende økonomiske faktorer, og når man så fremskrev de

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 01-09-16 15:49

- udkommer den som e-bog?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-09-16 16:07

Forhåbentlig liberalisme, hvor en ekstra indsats belønnes, det skaber fremgang og vækst.

Nogen vil huske, de sovjettiske 5 års planer,
hvor man eksempelvis skulle lave 700.000 lampeskærme, noget der slet ikke var behov for.

Ingen kan lave en planlov, der går 9 år frem, og det mest fleksible er frie markedsmekanismer.

I denne uge har 4-5 mand gået her og ryddet vor strand for tang med hånd greve,
noget der kunne være klaret med en gravko på et par timer.
Intet privat firma ville have råd til at opføre sig sådan.

Er dette et eksempel på en kommunal planlov,
så må vi skynde os at fravælge den,
men hvad er alternativet?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-09-16 18:39

Frem for at gætte på, om Finansminsiteriet skulle være i stand til at forudsige fremtiden, vil jeg holde mig (mest) til fortiden!

Hvor ofte har de regnet/gættet rigtigt om hvor mange jobs en ny lov ville skabe (ikke så mange som de "troede"), eller hvor mange på div offentlige ydelser der ville blive ramt af nye nedskæringer (flere end de "troede"), osv?

Om det er fordi de ikke KAN regne rigtigt, eller fordi de VIL have det til at se så flot ud at det bliver vedtaget er egentlig ligemeget. Det afgørende er at der meget ofte er rigtig langt mellem de forudsætninger der bliver stillet op og den efterfølgende virkelighed

Men her er tidshorisonten som regel højst et par år, mens 2025 ligger 9 år fremme i tiden.

Hvad mon renteniveauet er til den tid (nu har vi negativ rente, fordi der ikke er gang i økonomien, det skulle gerne vende), er der stadig et EU (og er Dk stadig medlem), blev Trump genvalgt som præsident i 2020, har Putin annekteret de baltiske lande osv?

Alt det kommer til os udefra, mon det er med i 2015-planen?

Kort sagt, jeg tror der er tale om endnu? et skønmaleri, som vil være glemt længe inden 2025!

Altså, undtagen når de andre partier skal drille Venstre

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-09-16 19:46

Enig med vagnr,
og så lige> hvad er alternativet?

Jeg hørte lige Pernille forsvare Kristiania, håber ikke hun bliver minister.
Og reelt har vi jo ikke noget rødt alternativ til den nuværende splittede blå blok.

Men Pape, kan jeg også godt undvære, og hvorfor bruge milliarder på kampfly,
til at forsvare, stadig mindre seriøse mål i mellem østen.

Og jeg nægter at tro at en påstået Liberal Alliance vil vælte en blå regering .

Bliv på den positive liberale vej, vi har minimum-max regulativer nok i dette land...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-09-16 19:57

To be, or not to be..... Det regeringen - (og den forrige) anvender, er en blandingsøkonomi. Det er middelvejen, hvor planøkonomi og markedsøkonomi mødes, og går på kompromis med hinanden.
Efter min bedste overbevisning, tager Løkke og co. dog trods alt udgangspunkt i markedsøkonomien.

Og lidt pjat....
Citat
ryddet vor strand for tang med hånd greve,
De skulle ha' brugt "hånd baroner" i stedet.......Eller..... måske bare en greb

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-09-16 20:23

Også enig Kapitäen,
det kunne min stavekontrol heller ikke klare.

Jeg skrev først Greb med b, men min stavekontrol rettede det til Grev.
Nu er jeg i tvivl om hvad renden, bag køerne hvor de skider, hedder.

Ja, en god blanding af planøkonomi og markedsøkonomi,
og slet ikke at forveksle med kommunisme og ehemalige DDR.

Lad os blive ved den...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-09-16 21:21

Citat
Jeg skrev først Greb med b, men min stavekontrol rettede det til Grev.

Tjah, svendgiversen, de folketingmedlemmer, der ikke rigtig har nogen indlfydelse = ordførerposter, sidder i grebningen, det er vist der køerne skidder

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=grebning

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-09-16 22:04

Tja - jeg tror såmænd ikke det er politikerne, men embedværket som i deres "manipulationsiver" brygger noget "smart" sammen, til de stakkels vælgertækkehungrene regeringsmedlemmer.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-09-16 23:13

Citat
I denne uge har 4-5 mand gået her og ryddet vor strand for tang med hånd greve,

Det er beskæftigelse hvad landet mangler i høj grad, især til de mange som skal påtage sig 225 timers job.
Egentlig burde det gøres af de mest dovne som er vurderet klar til arbejdsmarkedet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-09-16 14:31

20-20 planen ..viste sig ikke at holde stik. Mangel på arbejdskaraft pga. den stigende 'ældre-byrede' Glemt var det 'Grå Guld' ..som blev til: Det Grå Uld!

Man havde 'glemt' at indreregne effekten af EU's indre marked og markedsudbudets fri bevægelighed:

136.000 Øst-arbejdere blev ansat i Danmark, meden ca.150.000 ledige Danskere måtte nøjes med den 'nedsatte' dagpengeperiode og kontanthjælpsloftet.

Nu kommer 2030 Planen ...det ska' sgu nok vide sig at holde liger så lidt stik som alle CEPOS luftkasteller om Markedskræfter, skattelettelser og 'tiggle down' effekt!

Ledigheden blandt 'arbejdsmarkedsparate' Danskere på overførselsindkomst ligger pt. omkring: 180.000 personer på Dagpenge og Kontanthjælp-... de resterende 'ikke arbejdsmakedsparate' ledige er nu heller ikke meget værd:

De venter på den ikke eksisterende senior-pension i mangeårige 'resurceforløb' ..på kontanthjælp;
..eller er fortabt pga. kriminalitet, radikalisering, sygdom, misbrug ..og andre små detaljer

Den udskældte ,under den kolde krigs-, RØDE plan-økonomi er nu blevet mainstream i det ny liberale tankegods. FREMTIDSPLANER og luftkasteller ...istedet for real politik:

Problem identifikation ..reageren ..og AGEREN !

DERFOR ..en 2030 plan !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-09-16 14:46

Oldboston ->

Citat
Er det liberalisme eller er det planøkonomi ..?

Dette mener jeg at have besvaret med ovenstående indlæg
Egentligt utroligt at omkring 4 promille af befolkningen kan lægges for så stort had og gives skylden for manglende pleje på hospitaler, plejehjem, børneinstitutioner osv ..med deres KRÆVEMENTALIET!

Nu har jeg f.eks. været 6 uger i job-søgningskursus og 13 uger i fuldtids 37 timer pr.uge nytte-'indsats' (sammenlagt 19 uger fuldtid) alene i år. Til gengæld falder jeg for reglen om 225 timer's ustøttet arbejde og bliver derfor nedsat pr. 1. oktober med 1.000 pr. måned i kontanthjælp.

Sjovt at man på trods af, at det er indskrevet i loven om Aktiv socialpolitik, men at man samtidig ikke kan finde et eneste dokument som forklarer hvad USTØTTETARBEJDE dækker over?

Man kan til gengæld sagtens finde dokumenter om, hvad begrebet IKKE dækker over. Nemlig; Lønnet praktik, offentige- og private løntilskudsordninger og supplerende kontanthjælp for folk med få timers ordinært arbejde om måneden.

Jeg fatter efterhånden ikke en meter af det Danmark jeg er født og opvokset i !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-09-16 15:09

Man mener at ca. 7.000 personer på kontanthjælp vil falde for 225 timers reglen.

Sådan som Københavns Kommune administrere de 'ulare' regler kommer det til at gælde ALLE !

..undtagen de som har haft 225 timers ordinært arbejde FØR de søgte kontanthælp pga. af ledighed.

Alle som overgår fra Dagpenge til kontanthjælp ..eller som har været på kontanthjælp i mere end et år (..uanset 'aktiveringsforløb, lorteopsamlings- og strandvasker indsats mv.) kan vinke farvel til 1.000 kr om måneden efter de 'nye' regler. Og så kan man samtidig vinke farvel til en uges aktiverings-/jobsøgnings- 'ferie'. Første år på kontanthjælp = NUL ferie. Derudover? 4 uger om året, men højest 2 uger sammenhængende ad gangen.
Hold da kæft; hvor de ledige 'hygger' sig og lever livet flot ...for VORES penge
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-09-16 15:15

225 timers reglen er Dagpengeskandalen om igen!

...dengang mente man at ca. 4.000 -6.000 personer vilde 'falde ud'af dagpengesystemet. Det viste sig imidlertid at være på den 'forkerte'side af 60.000 skæbner!

'Staklerne' 'hjalp' Mette Frederiksen med Den Midlertidige Arbejdsmarkedsydelse, som gav samme 'rettigheder' som kontanthjælpsmodtagere, men til 1.000 kr. MINDRE udbetalt end disse ...EFTER skat.

Så jeg forstår sandelig godt, at der efterhånden må være råd til topskattelettelser!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-09-16 16:57

Det er "kun" 49.000 personer der skal arbejde, de fik et varslingsbrev om 113 timer inden 1. oktober.
Faktisk er 84 % af indvandererparrene på kontanthjælp, man har ikke lagt skjul på at det også skal ramme dem.
Jeg har ikke fået varsling da jeg er vurderet for syg til at arbejde og har ligget i en skuffe i snart 5 år, typisk at seniorer bliver det efter mange års arbejde, men der er også mange yngre der lander der, kommunerne har ikke gjort meget efter nyeste reform der ellers skulle få de syge væk fra kontanthjælp og i flex.
Og hvorfor fanden skulle virksomhederne ansætte nogen i korttidsjob når de kan ringe til jobbcentret og får en gratis praktikant i 13 uger, hælde ham ud og derefter får en ny ind.
Politikerne fatter hat, den "Aktive beskæftigelsesindsats" er et stort rod og holder mange udenfor arbejdsmarkedet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-09-16 17:00

Vi skal jo videre Molo, vi kan ikke klare Danmarks kommende problemer,
ved at sætte langtidsledige til at fjerne tang med håndkraft.

Forleden blev jeg beskyldt for piveri,
du, som ved så meget, kan jo sagtens klare et job,
hvad med at søge et arbejde inden for IT eller kommunikation?

Og undskyld Oldboston, at jeg måske igen løber ud ad tangenten,
vi skal frem for alt sørge for at vore dygtigste bliver herhjemme og bidrager maksimalt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-09-16 17:50

Nu kender jeg ikke 225 timers reglen,
men to år før jeg gik på pension, fik jeg lov at gå ned på en 4 dages arbejds uge.
Noget jeg nød og det var ikke kun for at slippe for topskat.

Jeg synes at vi frem for alt har brug for mere rimelige/rummelige arbejdsvilkår,
hvor de pågældende fortsætter med at arbejde så mange timer de har kræfter til.

Så afskaf 225 timers reglen, og indfør en mere liberal arbejdsuge...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-09-16 18:14

@svendgiversen

Hvem er den klaphat som beskylder dig for at pive, du har gjort din pligt efter din tids krav.
Det med at gå ned på 4 dage når det begynder at knirke kan jeg godt huske blev indført, det var den tids flex og skånebehov som kommunerne tildelte uden at koste rundt med folk.

Bøtten er totalt vendt, det er ingen hemmelighed at seniorer bliver behandlet skidt i dag selv om de har knoklet i mange år, især efter nyeste førtidspensionsreform der ikke tager hensyn til nedslidning og aldersrelaterede sygdomme.
Jeg har været syg i 5 år, man vil ikke anerkende min diskusprolaps og slidgigt, på en arbejdsprøvning kunne jeg ikke klare det, en såkaldt "jobkonsulent" råbte at kassen blev smækket i hvis jeg protesterede mere, og de har sagt nej til flex..............ren kassetænkning.
Det er så 1½ år siden, jeg er for rask til førtidspension, det er en klemme der rammer tusinder andre, men de kalder mig heller ikke til møder mere, jeg har nu kun 16 måneder tilbage til min pension så det passer mig ganske udmærket at de lader mig i fred hvilket jeg også foreslog så de yngre kunne komme til.
Og jeg er i strålende humør trods skavankerne så tænk ikke på mig, men stakkels de nedslidte der nu kan se frem til en pensionsalder på 68½ hvis det bliver vedtaget.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-09-16 18:43

Når svendgiversen skriver

Citat
Forleden blev jeg beskyldt for piveri

Så har det intet med hans arbejdsevne at gøre. Men svendgiversen kunne ikke forstå, at hans tip efter 1 time ikke var blevet bedømt ..... der var så en bruger der skrev, at han skulle holde op med det piveri.

Klaphat eller ej

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-09-16 18:51

Lidt omkring økonomiske forudsigelser:

https://www.information.dk/databloggen/2013/12/oekonomiske-prognoser-sigter-godt-rammer-skidt-skidt-faktisk

Husk dette næste gang det talende jakkesæt og tågehorn fra CEPOS (Mads Lundby Hansen), som det blå orakel fra Delphi, igen toner stilsikkert frem i medierne for magtens håndholdte mikrofon.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-09-16 19:27

svendgiversen -> Hvem har bildt dig ind at jeg ikke sagtens kan klare et job?

Har jeg ikke lige netop forklaret, at jeg har ARBEJDET 37 timer om ugen i 13 uger i indeværende år?

For min kontanthjælp i nytte-indsats (aktiveret medarbejder ved Kofoeds
Skoles Ungdomsboliger: Badensgade, Peder Lykkesvej og Thingvalla Allé) som gartner- og pedel-medhjælper og alt-mulig-mand. Dejligt varieret dagligdag med brugerkontakt, beskæring af roser, frugttræer, hindbær- og brombærbuske, græsslåning, lugning, omplantning, renholdelse af udendørs arealer, renovering af hønsegård og -hus, lettere malearbejde (skadeudbedring), transport, klargøring og opstilling af bistader i byen mm.

Jeg har ikke fået 'ekstra' for dette udover min kontanthjælp ..MEN jeg opfylder altså stadig ikke kravet om min. 113 timers USTØTTET arbejde inden 1. oktober ...eller 225 timer inden 1. april.

Derfor modtager jeg, som næsten alle andre arbejdsmarkedsparate, fremover en nedsat ydelse.

Tror du ikke hellere jeg ville arbejde på alm. vikår ....hvorsomhelst?

http://peecee.dk/upload/view/461715
http://peecee.dk/upload/view/455532

/MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-09-16 20:11

Undskyld Molo, men hvorfor så al denne klage over reduceret socialhjælp.

Og kære ans, helt rigtigt,
det var ikke piveri i forbindelse med tidlig reduceret arbejde,
men en tydelig fejlbedømmelse af et godt tip.

Og hvis du har været i Belgien eller Alsace,
kunne du have bidraget mere positivt på mit gode tip,
i stedet for igen, alt for sent, at kritisere.

Og undskyld igen Oldboston, denne gang var det inte jag, der løb ud ad tangenten.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-09-16 23:20

svendgiversen ->

Citat
..hvorfor så al denne klage over reduceret socialhjælp.

..fordi: Jeg ser det som et udslag af den nuværende, foregående ..og siden AFG regereringens storhedstid, at opildne til egoisme og selvbjergsomhed; camoufleret som en gennemtænkt 'nødvendighedens' politik under mantra'erne:

Det skal kunne betale sig at arbejde.
Der er for mange på overførselsindkomst.
Vi skal stå op imod den globale konkurrence.
Skattetrykket er for højt.
Markedet regulerer sig selv.

..månen er lavet af grøn ost!

...og lign. BULLSHIDO.

Naturligvis: Al sammen (luftige) argumenter til fordel for de som allerede har.

Hvis de 'fleste' har? Så kan de dømme alle 'de andre' ude ...og det er dét som sker.

Enhver hypper sine egne kartofler ...men ingen tænker på: Hva'; hvis høsten slår fejl?

Det kan ingen langtidsprognoser og fix-fax'erier lave om på ..i min optik. Det er et spørgsmål om fordeling af resurcerne og viljen til at dele samme. (Min mening: Vi skal alle trække på samme hammel ...hvis vi vil overleve som nation ..og Verdenssamfund.)

Nogen kalder det kommunisme? Jeg kalder det sund fornuft!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-09-16 16:11

Citat
..fordi: Jeg ser det som et udslag af den nuværende, foregående ..og siden AFG regereringens storhedstid, at opildne til egoisme og selvbjergsomhed; camoufleret som en gennemtænkt 'nødvendighedens' politik under mantra'erne:
Når jeg læser om din påståede egoisme, så bliver jeg squ sur.
Hvem er egoister her..? For mig at se, så er alle - og jeg mener alle - kontanthjælpsmodtagere, som egentlig godt kunne honorere et arbejde kæmpe store egoister, som bare forlanger penge af dem, som knokler røven ud ad bukserne. Takken for det er, at blive flået i skatter og afgifter - og kaldt egoister. Alt sammen for at holde sammen på et samfund, der langsomt nedbrydes af indvandring og socialt nasseri.
Og så kommer en fløs som dig, Molo og kalder det for egoisme, fordi, der efter jeres mening ikke betales nok til jeres lediggang

Jeg synes du skulle lægge mærke til flg: I 2001 var de samlede udgifter til overførselsindkomster på 220 mia. kr. I 2016 forventes udgifterne at være på 358 mia. Det er en stigning på 138 mia. kr. på 15 år (i løbende priser), hvilket svarer til en udgiftsforøgelse på 63 %.

Mon ikke, du skulle lægge din egen egoisme på hylden og få dig et arbejde..? Der er masser af ledige job indenfor Hotel & Restaurant branchen, Landbrug og Gartneri.....Sæt i værk!

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 04-09-16 07:14

Tak til jer, der har deltaget i debatten med mange interessante indlæg. Jeg vil lukke spørgsmålet i dag, og som det ser ud lige nu, vil jeg give points til molokyle, der - som så ofte før - har evnen til holde overblikket og tale/skrive i klart og tydeligt sprog.

Molokyle har fuldstændig ret i, at man ikke kan planlægge 9 år frem og giver selv det oplagte eksempel på en usikkerhedsfaktor: hvad hvis høsten slår fejl?. (Det gør den forøvrigt netop i år med 10 % lavere udbytte end gennemsnittet). Det er rigtigt, at der er alt for mange mantraer og alt for lidt substans.

Molo kommer også ind på 225-timers reglen, og her mener jeg desværre, at molo har mere ret end de fleste er klar over. Det er ikke kun Kbh kommune, men vist de fleste, der administrerer reglen som om den gælder for alle og sender "varslingsbreve" i form af emails ud til tusinder af familier, der skræmmes fra vid og sans, når de får at vde, at hele deres økonomiske grundlag trækkes væk under dem., ... også med breve til dem, der ikke rammes af reglerne. Med emails og it kan man holde en hel nation i sin hule hånd. 225-timers reglen er i øvrigt vanvittig for alle grupper, for selv for dem, der er "arbejdsmarkedsparate" er det ganske umuligt at finde en arbejdsgiver, der vil ansætte nogen i 225 timer om året. Ren skrivebordsteori fra finansministeriet, hvor det måske ser ganske let ud, når man tegner streger på et papir......hvis man er cand.polit. og mest kender verden fra regnearkene, er det jo let nok at se for sig et job, der består af 6-7 timers arbejde om ugen i et år...man skal bare finde en arbejdsgiver, der vil betale fuld løn til en person, der kommer en dag om ugen. Det er grotesk dårlig tænkning, og molo har ret: det er dømt til at blive dagpengeskandalen om igen med nye lovændringer, ny usikkerhed etc. Et embedsværk, der lever i teoriens verden og 179 politikere uden tilstrækkelig livs- og joberfaring, vil meget gå galt.
Men også tak til jer andre, vagnr, Kaptajnen, svendgiversen, Luffe, Eyvind m. fl.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-09-16 08:18

Molokyle har helt ret.

Den tvungne aktivering er blevet misbrugt meget groft af virksomhederne og bliver det stadig, og på jobcentrene er de ligeglade, blot de kan opfylde givne mål, politikerne er også ligeglade da det aldrig rammer dem selv.
Selv seniorer bliver sendt i aktivering, når de så spørger om der er et job samme sted flækker chefen af grin.
Nogen har regnet ud at blev aktiveringen afskaffet ville det give 20.000 fuldtidsjobs

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-09-16 08:24

Tommy -> Dine tal giver jeg ikke en meter for. Overførselsindkomst dækker over meget andet en ledighed. Det er (folke-)pension, barsel, sygdom, div. tilskud: Bolig-, børneinstitutioner (..som også gives til folk i arbejde) mm. Når der bliver flere ældre over den arbejdsduelige alder ..så bliver der også pr.automatik større udgifter. Udgiften til ledige på f.eks. kontanthjælp kan slet ikke sammenlignes med dine tal. Desuden medregnes provenuet af deres 'beskæftigelsesindsats' (nyttejob, aktivering mm.) samt deres skatteindbetalinger overhovedet ikke.

Hvis vi skal afgøre hvem der egoister og hvem som ikke er? Så bliver det et spørgsmål om livssyn, mavefornemmelser, politisk ståsted, empati, moral og etik. Vi to ser forskelligt på samfundsforhold og nationaløkonomi. Derfor tror jeg aldrig at vi to kan blive enige, undtagen i sjældne tilfælde i enkeltsager. Men jeg hilser debatten velkommen til hver en tid.
Go' Week-End til jer alle
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-09-16 08:57

Ps. Omring tilskud til enkeltydelser ..så er disse efterhånden uopnåelige for kontanthjælpsmodtagere.

Der har man sparet over 800 millioner. Disse fremgår heller ikke af dine tal Tommy.

http://www.ugebreveta4.dk/hjaelpen-til-samfundets-svageste-skrumper_19995.aspx

Der er snart ikke mere at hente på den galaj. Man har pillet håret af den skallede!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-09-16 10:40

Inde spm. lukker, vil jeg anbefale at man kigger på den Sociale Ankestyrelses omgørelsesprocenter, fx for ens egen kommune

http://ast.dk/tal-og-undersogelser/nogletal-for-ankestyrelsens-afgorelser-pa-social-og-beskaeftigelsesomradet/afgorelser

Jeg valgte Ishøj, der lå omgørelsesprocenten de sidste 4 kvartaler på mellem 37 og 50%!

Selvfølgelig er det ikke alle der klager over kommunenernes afslag, men jeg ville gøre det uanset hvad, det er jo himmelråbende at op til 50% af klagerne får medhold!

Enten er kommunernes medarbejdere håbløst inkompetente, eller også har de strenge ordrer om at spare mest muligt, jeg gætter på det sidste

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-09-16 12:51

Korrekt antagelse vagnr. ..omkring klagesager, MEN.....

Job-centeret henviser blot til: Udbetalingservice Danmark:

https://www.borger.dk/om-borger-dk/Sider/udbetaling-danmark.aspx

..og så sker der heller ikke mere. De (Ubetaling Danmark) er nemlig flittige til at sende 'pamfletter' ud digitalt, men det er sparsomt med respons på henvendelser fra borgerne

Man må gribe 'knoglen' og så hænge i røret i time- eller dagevis ..før man kan få fat i en 'ansvarlig' medarbejder ...der som oftest henviser til Job-centeret.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-09-16 13:10

Tommy -> Jeg vil strække mig langt ...men så kan jeg næppe heller srækkes længere?

Der er visse overførselsindkomstmodtagere som lægger stor opfindsomhed og iver i; at benytte systemets regler optimalt. Efter min bedste overbevisning: (Velpolstrede) Pensionister!

Så er der en lille gruppe af kontanthjælpsmodtagere, som altid søger at gå under RADAR'en og undsige sig et ansvar for egen situation.

Så; har jeg det bare sådan at: Fordi der er et par ormædte æbler på træet?

Smider man ikke HELE høsten ud.

Velfærdssamfundet er ved at blive skåret helt ned til roden fordi; der var en vissen gren.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-09-16 13:34

Yndlingseksemplerne på denne profit-optimering praksis blandt kontanthjælpsmodtagere var:

Dovne Robert og Fattig Karina.

..og så havde de endda intet ULOVLIGT begået!

Ser man det med "BLÅ" briller?

Så var de sgu selvskrevne som økonomidirektører i en større Dansk virksomhed som: DANSKE BANK, NORDEA, LEGO, MAERSK, DANFOSS, NOVO, DONG, ..og hvor ellers finansgenierne på den 'rigtige' side af loven befinder sig?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-09-16 17:24

Molo, når du snakker om dem, der bliver flået i skat - bla. mig selv, for at være egoister, så bliver jeg squ sur. Jeg har selv en skatteprocent på noget nær 50% og jeg agter satme ikke at betale mere, hverken til indvandring eller til kontanthjælpsmodtagere der nægter at tage et arbejde, enten fordi lønnen er lidt lav - eller, at arbejdet måske ligger lidt væk fra deres bopæl....SLUT!

Jeg accepterer 100% Folkepensionister, Førtidspensionister og syge mennesker, men jeg accepterer ikke et nej til job. Vi skal alle trække på hamlen med de evner vi nu engang er udstyret med.

Læs her.
https://www.fm.dk/~/media/publikationer/imported/2016/oer-aug/oekonomisk-redegoerelse-august-2016_web.ashx

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-09-16 18:13

For en gangs skyld er jeg helt enig med Tommy,

Vi har nassere nok i dette samfund.
Ynkeligt at høre vel fungerende borgere klage over for lidt social hjælp.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-09-16 18:35

Supplerende Oldboston

> molokyle, der - som så ofte før - har evnen til holde overblikket og tale/skrive i klart og tydeligt sprog.

Tror du så ikke at han også kan klare et arbejde?

Min farmor ville ikke have alders rente, det var fattig hjælp,
hun blev 99 år og blev efterhånden en alvorlig økonomisk belastning for min gamle far
hvor hun var på aftægt, men i dag savner jeg denne indstilling...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-09-16 20:52

Siden 1975, hvor jeg blev ansat som fuldmægtig i centraladministrationen, har jeg læst/kigget i langt de fleste af Finansministeriets finansredegørelser, de er "sjovt nok" alle et udtryk for den til enhver tids siddende regerings politik, det gælder givetvis også den Tommy linker til!

Efterhånden som tiden går, vil det vise sig at økonomien "vækster" mindre, arbejdsløsheden falder mindre, eksporten vokser mindre, færre kommer i arbejde osv!

Det er "fugle på taget", det bliver man ikke mæt af

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-09-16 23:01

@svendgiversen

Jeg vil tillade mig at protestere mod din omtale af kontanthjælpsmodtagere som er ud fra et mindretal som er Dovne Robert og folk som opfinder sygdomme.

Hovedparten er indvandrere i første og anden generation der aldrig har været i nærheden af job, hvilket nu er tydeliggjort i og med 84 % af indvandrerparrener rammes af kontanthjæpsloftet, de har ikke vilje til at lære dansk og mange af konerne må ikke arbejde for deres mænd, jeg griner min røv i laser over at der er mange af dem der nu bliver sat ud af deres lejligheder hvor de har nasset i mange år, bl.a. i ghettoerne.
Blandt danskere er der en masse som blev fyret under krisen som ikke er kommet i job igen, også ældre, og når folk er over 50 står de sidst i jobkøen trods godt CV og arbejdsvillighed.

En anden gruppe er de mange syge uarbejdsdygtige som kommunerne med fuld overlæg låser på kontanthjælp i mange år, det er KUN kassetænkning, politikerne siger ellers at de skal væk fra kontanthjælp og i flexjob, men hvis du har fulgt med viser det sig at det er blevet lige så svært at blive vurderet til flex som at få førtidspension, selv de mest arbejdsvillige løber ind i en mur af regler.
ALLE helt op til pensionsalderen bliver behandlet som det rene lort på jobcentrene, bliver sendt på pipkurser og som gratis arbejdskraft hvor arbejdsgiverne griner bredt når folk inde i forløbet spørger om der er fast job, de smider så god arbejdskraft ud efter de 13 uger og får så en ny slave.

Desværre er mange i befolkningen som har deres på det tørre hoppet på politikernes hadekampagne mod danskerne uden job, i langt de fleste tilfælde helt uden skyld og folk der ikke kan arbejde bliver udsat for nedskæringer, hvilket jeg uden at blinke vil tilskrive masseimporten af udenlandske kontanthjælpsmodtagere gennem de sidste 20 år fra ikke-borgerkrigsramte lande der koster landet mindst 18 millarder om året, og så er der 50.000 af dem der har fået førtidspension UDEN den jagt som danskerne bliver udsat for, der er tildækkede kvinder som har fået det grundet sprogvanskeligheder, hvilket dækker over at man fandt ud af at de ikke kunne tilpasses et job.........jobcentrene er berøringsangste når det gælder indvandrere, men det er de ikke lige nu med danskere der bliver arbejdsprøvet i en seng med store smerter, og grundet at de har lov til at se bort fra lægernes advarsler er 60 danskere døde af arbejdprøvning siden nyeste reform hvor loven siger at der skal gøres ALT for at få folk i arbejde.
Jeg blev selv som 62-årig arbejdsprøvet med gigt og diskusprolaps og kunne ikke klare det, en "jobkonsulet" sagde at skavankerne ingen betydning havde for arbejdsevnen, da jeg sagde til hende at det kunne hun ikke vide noget om råbte den lede højrøvede so at kassen ville blive smækket i, desuden var hun hamrende ligeglad da jeg sagde at jeg havde knoklet i 40 år uden at være til last.
Sådan bliver MANGE syge behandlet anno 2015...............er på kontanthjælp og er dermed underlagt den SVINSKE generalisering som politikerne og liberale borgere fører.

Lige nu arbejder der over 100.000 østeuropæere i landet, og så bliver danskerne beskyldt for ikke at gide det arbejde de laver, det er noget fis idet sandheden er at arbejdsgiverne har store fordele i at ansætte østeuropæere, de har ikke ret til opsigelsesfrister og feriepenge og masser er heller ikke forsikringsdækket, derfor er der råd til at betale dem en god løn..........når så danskere spørger om feriepenge og løn ved overarbejde som er en dansk RET selv uden lokal overenskomst bliver de beskyldt for at være besværlige.
Når der så ikke er mere sæsonarbejde rejser de hjem, får tilsendt danske børnepenge og kan feste for dem da valutaen har høj værdi.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-09-16 07:53

Jeg vil også gerne opponere mod et par påstande:

Man kan undslå sig at arbejde for kontanthjælpen. NEJ, for så kan man ikke modtage kontanthjælp.

Man kan bare lægge sig syg. Sygdom skal registreres på første sygedag af sagsbehandleren på job-net før det tæller som sygdom ellers betragtes det som udeblivelse, hvilket gør at hjælpen bortfalder for hver enkelt 'sygedag'. Man forlanger dokumentation for sygdom.

Man søger ikke arbejde. Jobsøgning skal skives ind i en job.-log på job.-net. Denne bliver kontrolleret og overholder man ikke betingelserne for at modtage hjælp, så bortfalder den.

84% af de ramte er indvandre. Ja, men det betyder ikke at alle de 84% undslår arbejde eller jobsøgning. Faktiskl er langt den største gruppe jeg møder i div. nyttejob, praktikker og løntilskud indvandrere. De arbejder lige som alle andre kontanthjælpsmodtagere.

Ja der er folk på kontanthjælp som ikke søger arbejde og ikke arbejder; syge og misbrugere er fritaget. Det er fåtallet, men 'problemet' er ved hjælp af vandrehistorier, blevet spredt af liberale debatører Olsen Karina Petersen: http://politiken.dk/kultur/medier/ECE3369219/udskaeldt-ghettoforfatter-skal-redegoere-for-anklager/ og et solidt politisk pres fra typer som Joachim B. Olsen, i den grad blevet talt op.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 05-09-16 11:00

Supplerende til svendgiversen: Jo, jeg tror sagtens, at Molokyle kan "klare" et arbejde, han er oven i købet godt begavet, hvilket vel ikke bør kommen en jobansøger til skade. Men: hvor er de mange jobs? De tider er forbi, hvor vi morgen, middag og aften hørte "økonomi"minisster Bendt Bendtsen tale om, at der "mangler hænder". Ganske vist skriver Kaptajn Tommy om demange jobs inden fro landbrug og gartneri, restaurant og hotel.....men er de jobs der nu også...for ansøgere, som gerne vil ansættes efter dansk overenskomst? Det er jeg noget i tvivl om, for når jeg en gang imellem befinder mig på hotel eller restaurant eller i et landbrugs- og gartneriområde, møder jeg hovedsagelig udenlandsk arbejdskraft. Søde og flinke mennesker, og flittige, men de har, såvidt jeg forstår dem, ingen ambition om at komme op på en dansk overenskomstløn. Kan molokyle og andre "arbejdsmarkedsparate"konkurrere med dem?
Da der er kommet flere interessante indlæg, både fra kaptajnen, vagnr og andre, lader jeg spm stå åbent lidt endnu, selv om jeg har beslutte mig for at tildele pointsene til molo.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-09-16 11:54

Citat
Ganske vist skriver Kaptajn Tommy om demange jobs inden fro landbrug og gartneri, restaurant og hotel.....men er de jobs der nu også...for ansøgere, som gerne vil ansættes efter dansk overenskomst?
Oldboston, du kan være ganske rolig, de jobs er der ! Grunden til de jobs er besat af udenlandsk arbejdskraft er fordi, arbejdsgiverne ikke kan få dansk arbejdskraft - der mangler simpelthen ansøgere fra danskere.

Vedr. den tarifmæssige løn: De udenlandske arbejdere modtager tarifmæssig løn (Det er også ulovligt andet) - Ganske vidst den laveste, men da Kontanthjælpen er meget lille (Molo's udsagn) burde det kunne betale sig for en Kontanthjælpsmodtager at arbejde inden disse brancher - ihvertfald, indtil noget andet og bedre lønnet arbejde viser sig.

Jeg selv har været lavtlønnet gadefejer i Schweiz, men så fik jeg - som bonus - lært fransk efter naturmetoden, samt opgraderet det engelske og tyske.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-09-16 12:21

@Oldboston.

Jeg ved ikke hvordan Lars løkke vil få 250.000 i job inden år 2025.
Vi mangler store fabrikker i Danmark der kan opsuge +200 personer, og helst spredt så der kan opnås en sneboldeffekt i lokalområderne.
Men i de sidste 40 år er en masse lavprisproduktion forsvundet, vi skal have fabrikker der f.eks kan lave tøj og sko som godt kan bruge ufaglærte til en løn på + 120 kr, men investorer vil ikke røre den slags med en ildtang så længe de kan score på import, og staten må ikke støtte etablering, desuden er der forhindringer som planloven samt store miljøkrav og ditto afgifter.
Det er ren ku-ku at vi her i Europa hakker en masse genbrug i småstykker for derefter at sejle det til Kina i bulkskibe hvor det laves om til nyt billigt bras, eller hele brofag i stål som derefter sejles tilbage.

I mit mangeårige job i logistik havde jeg med "idiotarbejde" at gøre, det var pakning af småting til detailsalg som jeg delvis styrede ind- og udgående i et engrosfirma hvor jeg så havde kontakt til institutioner og få firmaer der lavede det som lønarbejde, disse steder brugte en masse handicappede, flexobbere og deltidskoner som var glade for at bidrage og fik mere ind på kontoen, men disse ting er flyttet til Østeuropa eller bliver færdipakket hos kilden i Kina, derfor har det offentlige svært ved at få svage ind, de skal helst kunne arbejde ganske almindeligt.

Grundet kommende automatisering med billigere robotter som kun koster et halvt års løn for en arbejder samt IT der vælter ind vil vi i 2035 mangle 800.000 arbejdspladser i Danmark alene, det gælder både højt- og lavtuddannede, politikerne veddet da en repræsentant allerede har været til møde blandt andre fra den vestlige industriverden om de kommende tider, det er den såkaldte 3. industriperiode, det vil medføre krav om arbejdsdeling og 30 timers arbejdsuge, og her vil de liberale naturligvis sørge for at rage til sig mens vi får større social uro blandt alle ufaglærte, ledige og indvandrere, her i Danmark er vi ret så følsomme til den tid da vi ikke har andre råvarer end vindkraft og undergrundsmaterialer som grus og sten.

Giv bare point til Molo, han har mere brug for dem og opmuntring, jeg er snart folkepensionist

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 05-09-16 13:37
Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-09-16 14:15

Molo, mht dine link (Politiken) Jeg indrømmer gerne, at der kan være brodne kar imellem.

Mht 3f, det bekræfter kun det jeg skriver, nemlig, at for det meste, ansættes der udenlandsk arbejdskraft fordi, ingen - eller få danskere søger.

Citat
Hvor er job'ene?
Det skal du ikke spørge mig om, jeg har rigeligt at lave.
Men jeg ved, at de er der. Måske skal du søge lidt væk fra Amager.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-09-16 14:16

@Molokyle

Rengøringsbranchen består for en stor del af plattenslagere, endda nogle med rockerne som bagmænd.
Kommuner og virksomheder undersøger dem ikke til bunds, og der er kun få fuldtidsjobs.
Før i tiden var det et traditionelt deltidsarbejde på 20-30 timer, men mange af stillingerne er på højst 15 i dag og ret usikre.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-09-16 15:16

Med Molo s store viden om EDB, behøver han jo ikke at nøjes med et underbetalt rengøringjob.

Vi har her flere, også plattenslagere, der tilbyder at opgradere din PC for små penge,
de ved ikke halvt så meget om net adgang som Molo.

Det er ikke for sent at skifte branche Molo, nedsæt dig som IT konsulent,
og kniber det, kan du jo altid få hjælp her på kandu...

Og da du kender både Torfa og Teglkåsvej, attraktive kvarterer,
ingen grund til at søge væk fra Amager.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-09-16 17:44

Ingen smalle steder i Bredgade

http://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_77960/cf_202/Orienteringsbrev_til_kommuner_vedr_puljer.PDF

Det ku' være jeg skulle smutte tilbage til Schweiz inden trækprocenten ryger op på 110%

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-09-16 18:30

Som så ofte før kommer vi vidt omkring spm på Kandu!

Er der nogen der skærer gevind, udvendige og indvendige, er det Thürmer!

Et dansk firma, der for nogle år siden lagde al deres produktion i Kina! På det seneste har de hjemtaget produktionen, nu er det robotter der laver snittappe og krupper.

Men der skal være nogen til at programmere/kontrollere, og det er der så danskere der gør i Helsingørs gamle værftshaller.

Udover at det giver nogle specialiserede arbejdspladser i Dannevang, giver det andre gevinster.

Hutigere omstilling til nye produkter og ikke mindst, lavere materialeforbrug og mindre CO2-udledning, kineserne fyrer mest med kul , som er det mest CO2 udledende brændsel, danskerne på alt fra olie til sol og vind.

Den slags hjemtagninger får vi sandsynligvis/forhåbentlig mange flere af, til gavn for vores økonomi/beskæftigelse og for vores klimafremtid

At overlade det meste af verdens industriproduktion til Kina mv., gør os afhængige af diktaturer, giver os flere arbejdsløse, skader verdens miljø, og drukner lavtliggende områder, Dk fx

I dag kunne jeg læse i "Organet for den højeste oplysning", at vores bistandsorganisationer nu skal "acceptere" homofobi, kvindeundetrykkelse og diktatur i mange afrikanske lande, i stedet for at prædike det gode gamle? danske frisind, for at slippe af med deres penge.

Skal vi, 1/1250 af verdens befolkning, så'n ca, lære barbarerne at blive ordentlige mennesker som os, eller acceptere at livet vilkåri verden er forskellige?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-09-16 19:33

Citat
Skal vi, 1/1250 af verdens befolkning, så'n ca, lære barbarerne at blive ordentlige mennesker som os, eller acceptere at livet vilkåri verden er forskellige?
Barbarerne, som du kalder dem, må leve som de vil - bare det ikke foregår i Danmark. Vi, 1/1250 af verdens befolkning, er dog endnu herre i eget hus.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-09-16 19:48

Og hvad har det så med det pågældende spørgsmål at gøre?

Vi er jo nogle der mener, at det fortsat skal kunne betale sig at yde en ekstra indsats,
et af de sidste eksempler er jo en af vor aller klogeste, der helt sikkert kan gøre det bedre.

Jeg gentager, >Min farmor ville ikke have alders rente, det var fattig hjælp.

Behøver jeg at gentage en gang til:
Ynkeligt at høre vel fungerende borgere klage over for lidt social hjælp.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-09-16 20:26

Ro på, svend

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 05-09-16 21:18

Ligesom LuffeA tvivler jeg på Løkkes 250.000 jobs inden 2025. Men - ligesom i USSR før marxismens sammenbrud - er det jo meget lettere at holde fremtidsvisioner op .. end at løse problemer her og nu. Det ville være mere troværdigt, hvis regeringen kunne gøre det attraktivt for den type virksomheder, som Luffe omtaler, at i stort omfang at hjemtage de outsorcede jobs, som nogen allerede har gjort.
Jeg synes ikke, at nogen af os behøver fare i totterne på hinanden. Der er mange velbegrundede synspunkter, og det er faktisk ofte mere interessant at prøve at forstå sin meddebattørs tankegang end at presse sin egen mening igennem. Efter min mening har både svendgiversen, Kaptajn Tommy, Luffe, vagn, molo og mange andre særdeles gode pointer. Men virkeligheden er blot mere besværlig end det ser ud for os uperfekte mennesker.
Tak for mange gode indlæg; nu lukker jeg spørgsmålet med venlige tanker til alle, der deltog.
Oldboston

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 05-09-16 21:21

Tak for svaret molokyle. Og tak til jer andre for en god debat. Oldboston.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-09-16 22:35

Jeg har en slut bemærkning.
Jeg har overhovedet intet imod at Molo får pointene. Hvis jeg var pointjæger, havde jeg nok formuleret mig som flertallet forventer.

Jeg er blot meget betænkelig ved, og ked af, at det lille mindretal som vi skatteyderne efterhånden er, bliver beskyldt for at være egoister, fordi, vi ikke vil betale mere end 50% i skat - altså halvdelen af vores løn.

-Og, er der ikke noget om, at afgiftnedsættelserne på biler til de "rige svin," gav - eller kommer til at give 2 milliarder ekstra i statskassen til velfærd ?

Og til slut skal vi lige ha' in mente, at vi har 800.000 borgere i den arbejdsdygtige alder som er på overførselsindkomst, at vi så oven i hatten har 90.000 østarbejdere beskæftiget i danske virksomheder, så er der en klokke i mig der bimler: "Det kan squtte passe, det her med, at der ingen jobs er at få...? Det er for det meste ufaglærte jobs..?

Mvh.
Tommy, som betaler ca. 30.000 i skat hver måned. Nu tør jeg så ikke skrive konens andel til velfærden, så bliver vi da først beskyldt for at være KÆMPE EGOISTER.

Janteloven længe leve !!..................Hip hip HURRAAAAAAAAAAAAAA...!!!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-09-16 08:35

Tommy -> Her kan du læse lidt om hvorfor det er Østeuropæere som får jobbene:

http://politiken.dk/indland/samfund/ECE3370839/erhvervsskole-vil-kraeve-penge-tilbage-for-fupkursister-fra-rengoeringsgigant/

Så er det nemmere at holde løn nede, arbejdsvilkår ringe og dermed øge profitten. Man ansætter ikke folk som ikke magter sproget Dansk for deres blå øjnes skyld. Det er så man bedre kan løbe om hjørner med hele arbejdsmarkedssystemet, tjene flere penge ..og betale topskat

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-09-16 13:32

Citat
tjene flere penge ..og betale topskat
Hvilket foranlediger mig til at spørge; Hvad er dit bidrag til den fælles velfærd, Molo..?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-09-16 14:37

Tommy ->
Citat
Hvad er dit bidrag til den fælles velfærd, Molo..?

For nuværende: at ARBEJDE for min kontanthjælp ..til langt under markedsprisen og på ulige vilkår.

MEN ...det 'tæller' ikke !

I det store forklomede billede af de sløve og dovne kontantshjælpsmodtagere som hellere vil gå derhjemme og "dangdere den", "tage en lur på divanen" mellem Kiosk og bænk, hvor man sidder hele dagen og drikker bajere

Ked af det Tommy , men du lyder nu mest som en (Verdens-)borger ..og konen ligeså? iflg. dine udredninger om jeres landflygtighed pga. konens velbetalte top-job, som gav dig oplevelsen af et liv i armod:
Citat
..selv har været lavtlønnet gadefejer i Schweiz

..som er fuldkommen ude af sync. med 'virkeligheden' for langt den største del af Danmarks befolknings/indbyggeres vedkommende.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-09-16 14:39

Ps. Jeg mener: Gedefejer i udlandet? ...som betaler 50.000 kr. om måneden i topskat ..og en kone som skal forsørges fordi hun betaler endnu mere?
Stakkels Tommy!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-09-16 14:48

Bemærk lige den skønne stavefejl:
Gadefejer = Gedefejer
*LOL*
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-09-16 16:20

Citat
konens velbetalte top-job, som gav dig oplevelsen af et liv i armod:
Nix, absolut ikke i armod. Men et spændende liv, hvor sprog og landets (Schweiz) kultur kunne dyrkes med interesse - og, hvor jeg rigtig kunne se, at des mere afgift og skatteplaget et folk er, desto mere fattigdom findes der - og der var jobbet som "Gedefejer" en rigtig god måde at komme i kontakt med alm. mennesker på. Prøv det. Det kan sommetider være mere berigende end at sidde på Bodegaen og rafle om øl.
Se blot afgiftsnedsættelsen på de rige svins biler, det giver 2 milliarder mere i kassen til velfærd. Kan du huske dine egne ord da forslaget blev vedtaget..?

Citat
Gadefejer = Gedefejer
Jo jo, jeg bemærkede skam du skrev "Gedefejer"
Min tanke var da også; Nå nå, Molo er ved at løbe tør for argumenter.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-09-16 07:42

Vent at se. Det er så småt ved at gå op for selv middelklassen hvor samfundet er på vej hen med den førte politik. Den tog sandelig også sin tid inden 10-øren faldt. Der er nu murren i krogene pga. den øgede pensionsalder. Snart lyder der et ramaskrig over at kommunerne, når den seneste kommunalreform træder i kraft, sparer på skolerne og må fyre pædagoger og nedlægge børneinstitutioner. Så skal mor & far bruge en times transport på at aflevere poderne og en time på at hente dem igen. Hold kæft det bliver nogle lange dage, når man bor lidt uden for storbyen.

Så længe der er lagt op til at spare på vort velfærdssamfund i et af verdens rigeste lande, så kommer jeg ikke til at mangle argumenter. Jeg går ind for en styrkelse af den fælles velfærd ved at du, konen og ligesindede skal slippe 5.000 mere i skat istedet for mindre.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-09-16 14:16

Jamen, ej men ej, men det, det er, øh hvad, hvad......? arhmen.... arhmen..... hvor er det crazy det her, mand.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-09-16 14:56

Men bortset fra det, så er de mange flygtninge og indvandrere på kontanthjælp en særdeles dyr omgang for det offentlige. Ifølge beregninger fra den borgerlige tænketank Cepos har personer med ikke-vestlig baggrund en gennemsnitlig negativ effekt på de offentlige finanser på 11 mia. kroner årligt.

Så jo, absolut da, som du skriver
Citat
Jeg går ind for en styrkelse af den fælles velfærd ved at du, konen og ligesindede skal slippe 5.000 mere i skat istedet for mindre.
Det manglede da bare andet.
Du vil jo ikke være med til at betale for vores fælles velfærd.

Har du egenlig spekuleret over, hvad der ville ske med samfundet hvis alle satte sig i sofaen og udbrød;
Citat
Hvor er job'ene?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-09-16 21:10

Altså: Jeg betaler også min Skat! 37 % ..men med mindre personfradrag ..og nul 'afskrivninger' ..da jeg INTET skylder væk nogen steder.

Hva' med jobbene? Joeh.. det har jeg da tænkt på ..lige som LuffeA:
Citat
Nogen har regnet ud at blev aktiveringen afskaffet ville det give 20.000 fuldtidsjobs

Hvilket er et noget forsigtigt estimat. Jeg så sidste år tal som sagde over 30.000 årsarbejder udføres af ledige!

Citat
Ifølge beregninger fra den borgerlige tænketank Cepos..

De kan for min skyld 'regne' fra nu af og til nytår

Det ændre ikke på virkeligheden. MLH fra CEPOS og proselytterne i LA og omegn har aldrig haft ret.

Joeh... iflg. mit tidligere link; i 5 ud af 179 prognoser.

En noget spinkelt platform at lægge til grund for landets finanspolitik.

<\MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-09-16 12:33

Citat
Altså: Jeg betaler også min Skat! 37 % ..men med mindre personfradrag ..og nul 'afskrivninger' ..da jeg INTET skylder væk nogen steder.
Skrev du virkelig det..?

Prøv lige at komme ud ad din osteklokke. NEJ Molo, du betaler ikke 37% i skat. Du henter de penge som du kalder "at betale 37% i skat" på bistandskontoret.
Det er muligt, at der står på din "lønseddel" at du har betalt 37% - men det har du ikke.

De penge som du "praler" af at betale i skat, er betalt = foræret til dig af de danske skatteydere - altså af dem, som du kalder for egoistiske rige svin.

I øvrigt tror jeg ikke jeg gider at mundhugges med dig mere. Mr. 37%

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-09-16 16:57

Hvis jeg bare hæver penge ved Kasse 1. i din verden?

Hvem har så 'tyvstjålet' min arbejdskraft?

Flytter 'ting' sig af selv selv med tankens kraft?
Udføres arbejdet af sig selv?
Uden nogen ser det?
På magisk vis?
..blot det er ledige som udfører jobbet?
</TVIVLERBANDEN>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-09-16 22:19

Citat
Hvis jeg bare hæver penge ved Kasse 1. i din verden?
Det er korrekt forstået.

Citat
Hvem har så 'tyvstjålet' min arbejdskraft?
Det er der vidst ingen der har. Prøv at tilbyde din arbejdskraft til en arbejdsgiver. Men lad nu være med at forlange 250 kr. i timen. Prøv med lidt jordnært, såsom 120 - 125 i timen og så derefter arbejder du dig langsomt opad. Husk på, din egen fagforening har selv forhandlet mindstelønnen til omkring 110 - 112 kr. i timen. Ret mig endelig, hvis det er forkert forstået.

Jeg savner faktisk et svar fra dig vedr. lempelse af bilafgiften...(som gav 2 milliarder mere i statskassen til velfærd)
Såvidt jeg husker, havde du ikke ligefrem rosende ord tilovers for den lempelse. Hvad er din holdning nu...? Er den stadig; "De fattige må betale for at de rige kan køre i luxusbiler "

Du svarer sikkert ikke på indlægget......

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-09-16 22:50

"Skattestoppet øger udligheden"
Hvorfor skal alle danskere være lige...?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-09-16 22:52

Undskyld, jeg havde vidst et "d" for meget indover.....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-16 08:06

Citat
Prøv at tilbyde din arbejdskraft til en arbejdsgiver. Men lad nu være med at forlange 250 kr. i timen. Prøv med lidt jordnært, såsom 120 - 125 i timen

Er det forbigået din opmærksomhed at jeg søger 2 job om ugen? ..det er jo et lovkrav, så det bliver skam kontrolleret af job-centeret. Ja, jeg søger ufaglærte job inden for praktisk taget alle brancher, men selv som ufaglært (det bliver man betragtet som, når man ikke har brugt sin uddannelse i mere end 5 år.) er det rigtigt svært, når man som jeg ikke har f.eks. ikke har kørekort.

Der er ingen som har lyst til at betale mig 110 kr. i timen. Man kan jo få indvandrere helt ned til 47 kr. i timen og endda få en 'præmie' for det. Det blev vedtaget under 3-partsforhandlingerne.

..og så vil jeg da svare dig på:

Citat
Jeg savner faktisk et svar fra dig vedr. lempelse af bilafgiften...(som gav 2 milliarder mere i statskassen til velfærd)

Det er ikke alle som giver dig og LA medhold i talfuskeriet omkring bilafgiften:

http://politiken.dk/debat/klummer/jakobnielsen/premium/ECE3375226/anders-samuelsens-talcirkus-er-helt-sort/

Der ikke kommet een krone mere i kassen på den konto.

Da du ikke 'gider' læse aviser så citerer jeg et udsnit her:
Citat
Anders Samuelsens solstrålehistorie bygger på to tal. Det første er Finansministeriets vurdering af, hvor meget det i sig selv ville koste, da et flertal sidste år besluttede at sænke den højeste registreringsafgift fra 180 til 150 procent.

Ifølge Finansministeriet ville nedsættelsen betyde, at der kom cirka 350 mio. kr. mindre i statskassen, end der ellers ville have gjort. Og det tal er vel at mærke efter, at der er taget højde for de såkaldte dynamiske effekter – f.eks. at de lavere priser kan få danskerne til at købe flere biler, og at afgiftsnedsættelsen kan skabe øget vækst.

Det andet tal er Skatteministeriets aktuelle vurdering af, hvor meget staten samlet vil få ind i registreringsafgift i 2016 og 2017. Ifølge ministeriet vil indtægten stige med 1,3 mia. begge år. Rent faktisk er 2016-tallet en vurdering, som ministeriet allerede lagde frem, da finansloven for 2016 blev vedtaget sidste år – alene derfor er det rent fup at påstå, at der pludselig skulle være kommet flere penge i kassen end forventet.

Anders Samuelsen blander altså to vidt forskellige tal sammen. Der er intet som helst belæg for at sige, at den øgede indtægt fra registreringsafgiften i 2016 skyldes den lavere afgift. Tværtimod må man gå ud fra, at indtægten bare ville være steget mere, hvis afgiften ikke var sat ned – for de dynamiske effekter var jo netop indregnet i ministeriets skøn.

I den nyeste Økonomisk Redegørelse fra Finansministeriet opjusterer regeringen sin forventning til indtægten for registreringsafgift til 20,1 mia. kroner i 2016. Men igen er der intet belæg for at sige, at det ikke var sket under alle omstændigheder, fordi bilsaget generelt er stigende.

Man kan så tænke lidt over hvorfor folk nu køber de dyrere benzinbiler? Tjoeh... man afskaffede jo fordelene ved at købe el-biler. Afskaffelsen af de afgiftfrie el-biler giver naturligvis flere penge, når nu der nu skal betales afgift ..eller istedet investeres i en alm. benzindrevet en af slagsen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-16 08:13

Citat
Hvorfor skal alle danskere være lige...?

Der er der heller ingen der siger at de skal?

Det er et erklæret liberalt mål at alle skal have lige muligheder, så det med lighed må blå stue da stå på mål for.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-16 14:26

Citat
I øvrigt tror jeg ikke jeg gider at mundhugges med dig mere. Mr. 37%

Fra mit synspunkt: En elitær og egoistisk bemærkning.

Man 'gider' da ikke beskæftige sig med : PLEBEJERE (Plebs).
Romerriget og Caesar (Augustus) om igen
Jamen; vi kan da godt blive enige om at stoppe her?
Sandheden er jo ilde hørt.
KYLLING !!!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-09-16 20:41

Bank bank bank bank....Hallo er der nogen hjemme..?
Her er lidt fra FDM

http://www.fdm.dk/nyheder/afgiftsnedsaettelse-skaepper-statskassen#.V85Pmv_pLqE.facebook

Tror du ikke, du skal læse andre aviser end Politiken.
Politiken og min bare

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-16 21:25

FDM : Forenede Danske Motrbilsejere?

*LOL* Naturligvis kan du finde ligesindede netop dér: I overhalingsbanen

Som cyklist skal sådan en som jeg naturligvis bare dø !! ..snarest ...på landevejene

Sov godt ..og drøm sødt Tommy
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-16 21:40

Ps. Jeg har hverken interesse i/for ..eller fordel af denne fossile lobby: blivmedlem.fdm.dk/

</MOLOKYLE>