/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Andet talformat i Excel 365
Fra : Boxerpige101
Vist : 364 gange
100 point
Dato : 31-08-16 12:32

Jeg er lige begyndt at bruge Office 365. I Excel har jeg et talformat der ser sådanne ud 12,345.67 dette talformat vil jeg gerne have ændret til 12.345,67. Da jeg skal bruge regnearket til noget undervisning, er det meget vigtigt at talformatet er det kursisterne kender. Hvordan ændrer jeg dette talformat?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-08-16 19:38

Da alle dine kursister sikkert har en lommeregner, hvor . = dot, er det danske komma,
er problemet ikke så stort.

Så forsæt du bare med at bevare det amerikanske tegn, . for komma,
og alle dine elever vil forstå dig...

Hvis du er i tvivl, så prøv at gange med 100.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-08-16 19:56

Oprette et brugerdefineret talformat

1.Åbn den projektmappe, hvor du vil oprette og gemme et brugerdefineret talformat.

2.Klik på dialogboksstarteren ud for Tal under fanen Startside.

Dialogboksstarterknappen i gruppen Tal

3.Klik på Tilpas i feltet Kategori.

4.Vælg det talformat, du vil tilpasse, på listen Type.

Det valgte talformat vises i feltet Type over listen Type.

Bemærk: Når du vælger et indbygget talformat på listen Type, oprettes der en kopi af dette talformat, som du derefter kan tilpasse. Det oprindelige talformat på listen Type kan ikke ændres eller slettes.

5.Foretag de nødvendige ændringer til det valgte talformat i feltet Type.

Kilde
https://support.office.com/da-dk/article/Oprette-eller-slette-et-brugerdefineret-talformat-78f2a361-936b-4c03-8772-09fab54be7f4

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-08-16 20:59

Må jeg lige advare mod at skifte, som beskrevet ovenfor,
fra en anerkendt global opsætning til en mindre kendt dansk.

Et eksempel: Omkredsen af en cirkel er jo: 2 * pi * r,
hvor vi alle kender pi som 3.1416....
ikke 22/7 eller 3,14 et eller andet.

Jeg tror du at gør dine elever en bjørnetjeneste, hvis du tvinger dem til at skifte fra
det alment kendte dot til vort komma?

Kommentar
Fra : Boxerpige101

Dato : 31-08-16 21:00

Det har jeg prøvet Klaudi, jeg kan ikke oprette noget nyt talformat, hvor punktum og komma står som jeg vil have det, det er nok fordi jeg ikke kan finde ud af hvordan "formlen" på det skal være, jeg har prøvet både at redigere et eller oprette det helt nyt. I øvrigt kan jeg ikke finde Tilpas men er gået ind i Brugerdefineret.

Kommentar
Fra : Boxerpige101

Dato : 31-08-16 21:02

Det er ikke kun mine kursister der bliver forvirret, det gør jeg også Svendgiversen

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 31-08-16 21:55

Hva' hvis du ændrer det i windows, mon det kan lade sig gøre?
Har lavet en lille video som hviser hvordan på win 10
https://youtu.be/tMxlAetn2ak

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-08-16 21:56

Jeg har kun Libre office her ved hånden men det er nok nogenlunde det samme.

marker alle celler oppe i venstre hjørne
højreklik på en celle og vælg formater celler
vælg så fanen tal
klik på en der er tæt på det du vil bruge 1.234,12
hvor formatkoden (som du evt vil ændre) ser sådan ud > #.###,00
måske kan det hjælpe dig.

Kommentar
Fra : Boxerpige101

Dato : 01-09-16 17:47

Eyvind det format jeg skal vælge findes ikke i talstandarden

Kommentar
Fra : Boxerpige101

Dato : 01-09-16 17:54

Klaudi Du er en engel, jeg ændrede det i Windows og så fungerede det i regnearket. De 100 point tilfalder dig. Tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : Boxerpige101

Dato : 01-09-16 17:55

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-09-16 21:39

Nej - men du kan selv ændre det, med de tegn jeg viste dig.

####,## bliver til 1234,56
#.###,## bliver til 1.234,56
Er tallet med 3 decimaler efter komma forsvinder det sidste,
Med mindre koden ser sådan ud #.###,### kommer den sidste med 1.234,567
Er det tredige tal (7) tastet ind, kommerdet altid med i beregningen.

Men godt at du fik en løsning, som er mere permanent.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-09-16 13:24

velbekomme